Vlechtjes voor en nadelen
zondag 28 mei 2023 om 20:57
Mijn dochter zou graag deze zomer haar haar willen laten vlechten in allemaal kleine vlechtjes met kunsthaar erin. Ze heeft van zichzelf een grote bos krullen en we gaan een lange reis maken door een erg warm land. Haar haar is ook best bewerkelijk qua verzorging, dus het zou handig kunnen zijn om vlechtjes te hebben wat minder verzorging (en spullen) nodig heeft
Nu zijn er een paar vragen, misschien hebben jullie ervaring hiermee:
Jeuken de vlechtjes?
Is het koeler op je hoofd in de hitte?
Kan je er wel lekker op slapen?
Doet het pijn om te zetten?
Kan je er makkelijk mee zwemmen?
Kan/moet je het wassen?
Is het schadelijk voor je haar?
Ik hoor t graag om een goede keuze hierin te maken voor/met haar
Nu zijn er een paar vragen, misschien hebben jullie ervaring hiermee:
Jeuken de vlechtjes?
Kan/moet je het wassen?
zondag 28 mei 2023 om 21:01
In de zon is haar hoofdhuid erg onbedekt, dus laat haar altijd iets dragen en smeer haar hoofdhuid in met zonnebrand. .
Ik zie nog mijn kotsende, oververhitte kleine vriendinnetje van de Franse camping met een zonnesteek en een verbrande hoofdhuid waar deze niet bedekt was. Een akelig gezicht.
Ik zie nog mijn kotsende, oververhitte kleine vriendinnetje van de Franse camping met een zonnesteek en een verbrande hoofdhuid waar deze niet bedekt was. Een akelig gezicht.
I will not let anyone walk through my mind with their dirty feet
- Ghandi-
- Ghandi-
zondag 28 mei 2023 om 21:21
zondag 28 mei 2023 om 21:28
Over wat voor soort krullen hebben we het, er zit nogal een verschil tussen 2C en 4C en daar zou ik mijn antwoord ook zeker vanaf laten hangen. Mocht het haar tussen 3C/4A en 4C in zitten zou ik eens informeren naar de mogelijkheden bij een salon die veel met zulk haar werken. Mocht het een losser krulpatroon zijn kan je aan zelf invlechten of andere protective styles denken die ze tussendoor zelf kan uithalen na een aantal dagen en dan weer erin kan zetten.
zondag 28 mei 2023 om 21:28
ik heb niet zelf de ervaring maar mijn nichten dragen vaak vlechten of ''protectieve'' hairstyle
invlechten kan pijnlijk zijn, vooral als je iemand hebt die al je babyhaartjes/ edges meepakt/strak vlecht.
haar kan afbreken vooral als het te strak is ingevlochten.
slapen kan @thecurlyhairnetwork heeft er een filmpje van hoe zij sliep met haar vlechten.
wat voor type haar is misschien ook belangrijk, heeft ze heel kroes type 4C of juist meer type 3
en natuurlijke wel styl qua vlechten conrows of boxbraids, loc's
invlechten kan pijnlijk zijn, vooral als je iemand hebt die al je babyhaartjes/ edges meepakt/strak vlecht.
haar kan afbreken vooral als het te strak is ingevlochten.
slapen kan @thecurlyhairnetwork heeft er een filmpje van hoe zij sliep met haar vlechten.
wat voor type haar is misschien ook belangrijk, heeft ze heel kroes type 4C of juist meer type 3
en natuurlijke wel styl qua vlechten conrows of boxbraids, loc's
Relax we're all crazy, it's not a competition

zondag 28 mei 2023 om 21:29
Ik heb het op die leeftijd gehad, maar dan alleen met mijn eigen gekrulde haar (tot op mijn billen).
Het was ideaal tijdens vakanties, we kampeerden zeer privatief. Geen klitten, weinig onderhoud.
Heel af en toe de hoofdhuid wassen (zand enzo) en daarna wat olie erin. Ook veel minder warm en het zweet niet. Let wel op het verbranden van de scheidingen.
Slapen ging prima, gewoon alles in een staart. Het invlechten deed wel pijn, want het moet zo strak mogelijk en gaf de eerste dagen ook wat haarpijn.
Bij het uithalen, na de zomervakantie, veel cremespoeling erin en vanuit de punten steeds een beetje omhoog om het uit te halen. Mijn haar is er niet van beschadigd.
Het was ideaal tijdens vakanties, we kampeerden zeer privatief. Geen klitten, weinig onderhoud.
Heel af en toe de hoofdhuid wassen (zand enzo) en daarna wat olie erin. Ook veel minder warm en het zweet niet. Let wel op het verbranden van de scheidingen.
Slapen ging prima, gewoon alles in een staart. Het invlechten deed wel pijn, want het moet zo strak mogelijk en gaf de eerste dagen ook wat haarpijn.
Bij het uithalen, na de zomervakantie, veel cremespoeling erin en vanuit de punten steeds een beetje omhoog om het uit te halen. Mijn haar is er niet van beschadigd.
zondag 28 mei 2023 om 21:29
Ik had die vlechtjes 1 week in gehad.
Na een hele zomer met extra haar erbij (extra gewicht), ik denk niet dat het haar van je dochter nog heel mooi is daarna.
Misschien een vlechtcursus doen (of youtube filmpjes), dat je op vakantie mooie creaties kan maken die niet gevoelig zijn voor vocht, warmte enzovoort.
zondag 28 mei 2023 om 21:38
Sjaaneke schreef: ↑28-05-2023 20:57Jeuken de vlechtjes?
Kan, maar hoeft niet. Vond het in het begin vooral jeuken
Ja, zeker als je het bovenop laat invlechten (meer hoofdhuid zichtbaar, dus koeler). Las dat iemand tip gaf om het te bedekken. Zou dan zo’n dun, luchtig doekje om dr hoofd knopen. Zoiets als Alicia Keys ook weleens draagt.
Ja hoor.
Het is niet pijnloos, maar pijn is ook overrated. Vind het een beetje gelijk aan waterstofperoxide in haarverf. Jeukt, prikt, trekt. Vlechten moeten zo strak mogelijk ingevlochten worden.
Ja
Kan/moet je het wassen?
Ik deed dat wel, maar niet uitgebreid inmasseren etc. Zou het aantal wasbeurten sowieso beperken tot het minimale.
Zijn de meningen over verdeeld. Veel mensen hebben het over haaruitval, maar wat ik als tegengeluid vaak hoor is dat dat zo lijkt. Iedere dag vallen er veel haren uit je hoofd, maar omdat het ingevlochten is kan het geen kant op en komt het er allemaal pas uit wanneer het weer ‘vrij’ komt.
Ik vind het lastig om echt een goed advies te geven. Is het een mogelijkheid dat ze het voor de vakantie al een keer laat vlechten? Dan weet ze wat ze kan verwachten.. ik weet niet hoeveel vlechtjes ze wilt? Kan je het er bijvoorbeeld weer makkelijk uithalen op vakantie? Ik zou iig niet te dun laten vlechten.
zondag 28 mei 2023 om 21:43
Insmeren inderdaad! Ik heb het ooit ingevlochten gehad met nephaar, in van die vierkantjes. Echt alle scheidingen waren ontzettend verbrand, deed zo’n pijn! Ik heb het er na een week weer uitgehaald, sliep toch niet echt lekker en het uitgroeien gaat bij mij ook heel snel. Ging dus al snel losser zitten. En inderdaad, de eerste paar dagen doet het best pijn als het echt strak is ingevlochten. Ik heb zitten huilen bij die Surinaamse vrouw op de stoel, vooral die plukjes bij je oren
Ik vond het in ieder geval beide keren niet echt een succes en was er snel klaar mee weer.

zondag 28 mei 2023 om 21:50
Ze heeft tussen 3b en 3c in, spiraal achtige krullen, een hele bos, maar wel heel fijntjes en luchtigBlablabla97 schreef: ↑28-05-2023 21:28Over wat voor soort krullen hebben we het, er zit nogal een verschil tussen 2C en 4C en daar zou ik mijn antwoord ook zeker vanaf laten hangen. Mocht het haar tussen 3C/4A en 4C in zitten zou ik eens informeren naar de mogelijkheden bij een salon die veel met zulk haar werken. Mocht het een losser krulpatroon zijn kan je aan zelf invlechten of andere protective styles denken die ze tussendoor zelf kan uithalen na een aantal dagen en dan weer erin kan zetten.
zondag 28 mei 2023 om 21:51
Had je kunsthaar erbij of alleen eigen haar?Moiren schreef: ↑28-05-2023 21:29Ik heb het op die leeftijd gehad, maar dan alleen met mijn eigen gekrulde haar (tot op mijn billen).
zondag 28 mei 2023 om 21:55
tja door dit soort berichten twijfel ik enorm idd! Ook als we eenmaal op reis zijn en ze heeft er last van, dan moet je ook nog eens iemand vinden die alles er weer uithaalt, of je bent er zelf een dagdeel oid mee bezig! We willen juist minder werk ermee hebben ipv meer…Irregular_Choice schreef: ↑28-05-2023 21:43Insmeren inderdaad! Ik heb het ooit ingevlochten gehad met nephaar, in van die vierkantjes. Echt alle scheidingen waren ontzettend verbrand, deed zo’n pijn! Ik heb het er na een week weer uitgehaald, sliep toch niet echt lekker en het uitgroeien gaat bij mij ook heel snel. Ging dus al snel losser zitten. En inderdaad, de eerste paar dagen doet het best pijn als het echt strak is ingevlochten. Ik heb zitten huilen bij die Surinaamse vrouw op de stoel, vooral die plukjes bij je orenIk vond het in ieder geval beide keren niet echt een succes en was er snel klaar mee weer.

zondag 28 mei 2023 om 22:05
zondag 28 mei 2023 om 22:09
Ik heb dit als tiener twee keer gehad (met nephaar). Ik heb zelf glad, stijl haar. Strak invlechten voel je inderdaad wel maar in vond het leuk en handig! Lekker snel klaar s ochtends en de warmte viel alles mee. Slapen was even wennen maar goed te doen.
Het uithalen is inderdaad wel een klusje maar mijn haar was daarna niet beschadigd. Elke dag zwemmen zou ik niet zo snel doen, af en toe kan prima.
Het uithalen is inderdaad wel een klusje maar mijn haar was daarna niet beschadigd. Elke dag zwemmen zou ik niet zo snel doen, af en toe kan prima.
zondag 28 mei 2023 om 22:13
ik zou dan gewoon voor zoiets gaan:Sjaaneke schreef: ↑28-05-2023 21:55tja door dit soort berichten twijfel ik enorm idd! Ook als we eenmaal op reis zijn en ze heeft er last van, dan moet je ook nog eens iemand vinden die alles er weer uithaalt, of je bent er zelf een dagdeel oid mee bezig! We willen juist minder werk ermee hebben ipv meer…
of
en dan met eigen haar
Relax we're all crazy, it's not a competition
zondag 28 mei 2023 om 22:26
Tegenwoordig gelden cornrows en braids als cultural appropriation dus ik zou het niet doen als ze wit is. Mijn dochter heeft het wel eens gehad toen ik dat nog niet wist. Toen we na een paar weken de vlechtjes eruit haalden, kwamen er hele bossen haar los. Op zich is dat niet onlogisch aangezien je per dag 100 haren verliest, die dan allemaal in die vlechtjes blijven zitten.
zondag 28 mei 2023 om 22:28
Met nephaar nooit vlechtjes gehad, wel met eigen haar. Heb echt een dag gezeten daarvoor. Ik vond het wel pijnlijk en de eerste twee dagen heel erg gevoelig, daarna was ik het gewend.
Toen het werd uitgehaald heb ik ook weer een dag gezeten bij die mevrouw. Ze raadde het mij ook af om het nog eens te doen. Ze heeft mij geleerd hoe ik bij mijzelf kon invlechten (french braid en Dutch braid) en dat scheelde ook enorm veel onderhoud, tijd en pijn.
Ik vlecht het nog steeds in, onderste stuk vlecht ‘duw’ ik dan terug tegen mijn hoofdhuid onder die vlecht. Als jonge griet wel eens die ‘melkmeisjeslook’ gehad (zo’n vlecht rondom je hoofd), heel makkelijk en luchtig, een jonge meid komt daar nog makkelijk mee weg.
Toen het werd uitgehaald heb ik ook weer een dag gezeten bij die mevrouw. Ze raadde het mij ook af om het nog eens te doen. Ze heeft mij geleerd hoe ik bij mijzelf kon invlechten (french braid en Dutch braid) en dat scheelde ook enorm veel onderhoud, tijd en pijn.
Ik vlecht het nog steeds in, onderste stuk vlecht ‘duw’ ik dan terug tegen mijn hoofdhuid onder die vlecht. Als jonge griet wel eens die ‘melkmeisjeslook’ gehad (zo’n vlecht rondom je hoofd), heel makkelijk en luchtig, een jonge meid komt daar nog makkelijk mee weg.
Nee heb je, ja kun je krijgen
zondag 28 mei 2023 om 22:31
En als het ook een beetje voller moet lijken/luchtig zijn met wat stylingsopties (of je bent gewoon niet goed in invlechten, kan ook):
Dun sjaaltje oprollen tot haarband. Haarband onder het haar vastknopen. Haar met de uiteinden van de sjaal in simpele vlecht. Elastiekje om vlecht. Vlecht oprollen/bijeen duwen tot knot. Met het laatste restje uiteindes van de sjaal de knot vastzetten.
Kun je de kleur nog een beetje afwisselen of afstemmen op je outfit.
Dun sjaaltje oprollen tot haarband. Haarband onder het haar vastknopen. Haar met de uiteinden van de sjaal in simpele vlecht. Elastiekje om vlecht. Vlecht oprollen/bijeen duwen tot knot. Met het laatste restje uiteindes van de sjaal de knot vastzetten.
Kun je de kleur nog een beetje afwisselen of afstemmen op je outfit.
Nee heb je, ja kun je krijgen
zondag 28 mei 2023 om 22:50
Ik heb stijl haar, en ooit van die vlechtjes in vierkantjes gehad met alleen eigen haar. Mijn oma deed het bij mij, en ze zette een klein rubberen elastiekje strak aan de basis van elk vlechtje. Wellicht helpt dat ook tegen het trekken omdat het meer stevigheid geeft, of het was specifiek omdat mijn haar glad is.
Ik heb het meer dan een maand laten zitten en het kon er toen gewoon zonder schade weer uit. Heb wel voorzichtig gedaan en soms elastiekjes doorgeknipt bij het weghalen.
Ik begrijp dat er verschillende vlechttechnieken zijn, de mijne waren "box braids". Als ik bijvoorbeeld "cornrows" google dan zie ik dat die echt strak tegen je huid aan liggen, dat lijkt me dan de stijl waar je mogelijk pijn van ondervindt bij het invlechten.
Voor de vierkantjes-vlechtjes die ik had:
Jeuk: Nee
Pijn bij slapen: Nee
Wassen: Je kunt het hoogstens uitspoelen. Het gaat pluizen naarmate je meer wrijft en ze langer draagt.
Zwemmen: Kan denk ik ook wel, lijkt me fijner dan los lang haar.
Schade: Is denk ik enorm afhankelijk van hoe je het doet, hoe lang het zit, je haartype en wel of geen nephaar. Een collega van mijn vriend heeft haar lange haar terug op kinlengte moeten afknippen na een zomer vol vlechtjes (van nephaar tot haar billen) dus het kan zeker wel. Volgens mij waren dat cornrows, en het klitte denk ik te veel om ze er nog uit te borstelen.
Ik heb het meer dan een maand laten zitten en het kon er toen gewoon zonder schade weer uit. Heb wel voorzichtig gedaan en soms elastiekjes doorgeknipt bij het weghalen.
Ik begrijp dat er verschillende vlechttechnieken zijn, de mijne waren "box braids". Als ik bijvoorbeeld "cornrows" google dan zie ik dat die echt strak tegen je huid aan liggen, dat lijkt me dan de stijl waar je mogelijk pijn van ondervindt bij het invlechten.
Voor de vierkantjes-vlechtjes die ik had:
Jeuk: Nee
Pijn bij slapen: Nee
Wassen: Je kunt het hoogstens uitspoelen. Het gaat pluizen naarmate je meer wrijft en ze langer draagt.
Zwemmen: Kan denk ik ook wel, lijkt me fijner dan los lang haar.
Schade: Is denk ik enorm afhankelijk van hoe je het doet, hoe lang het zit, je haartype en wel of geen nephaar. Een collega van mijn vriend heeft haar lange haar terug op kinlengte moeten afknippen na een zomer vol vlechtjes (van nephaar tot haar billen) dus het kan zeker wel. Volgens mij waren dat cornrows, en het klitte denk ik te veel om ze er nog uit te borstelen.
zondag 28 mei 2023 om 23:15
Mijn dochter is Indisch en heeft een tintje , geldt t dan ook?KamilleT schreef: ↑28-05-2023 22:26Tegenwoordig gelden cornrows en braids als cultural appropriation dus ik zou het niet doen als ze wit is. Mijn dochter heeft het wel eens gehad toen ik dat nog niet wist. Toen we na een paar weken de vlechtjes eruit haalden, kwamen er hele bossen haar los. Op zich is dat niet onlogisch aangezien je per dag 100 haren verliest, die dan allemaal in die vlechtjes blijven zitten.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in