Vraag outfit bruiloftsgast
woensdag 12 juli 2023 om 23:59
Ik weet dat de etiquette zegt dat je als bruiloftsgast (vrouw) geen witte jurk mag dragen en al helemaal geen lange, omdat dat gereserveerd is voor de bruid. Begrijpelijk!
Maar stel nou dat je van tevoren al weet dat de bruid geen witte jurk zal dragen, ook geen beige oid maar echt een totaal andere kleur. Is het dan wel toegestaan om een witte jurk als gast aan te trekken? Geen lange maar 1 net over de knie of net boven de knie?
Hoe denken jullie daar over?
Maar stel nou dat je van tevoren al weet dat de bruid geen witte jurk zal dragen, ook geen beige oid maar echt een totaal andere kleur. Is het dan wel toegestaan om een witte jurk als gast aan te trekken? Geen lange maar 1 net over de knie of net boven de knie?
Hoe denken jullie daar over?
The problem is people are being hated when they are real, and are being loved when they are fake.
donderdag 13 juli 2023 om 00:15
Waarom zou je op een bruiloft een witte jurk aantrekken, terwijl er zoveel leuke kleuren zijn en omdat je weet dat wit op een bruiloft gewoon not done is (ook al gaat de bruid in het pimpelpaars). Doe het gewoon niet, er vinden zoveel mensen wat van, voel jij je daar prettig bij? Ik moet daar niet aan denken. Het bruidspaar moet in de belangstelling staan, niet jij.

donderdag 13 juli 2023 om 00:35
Het is gewoon iets dat mensen niet vinden kunnen. Maar de argumentatie dat je verward zou kunnen worden met de bruid is natuurlijk je reinste flauwekul.Kattentuintje schreef: ↑13-07-2023 00:06Er zijn nog 726 andere kleuren, dus waarom zou je het doen? Het idee is dat je als gast niet verward wordt met de bruid. Jij weet dat de bruid geen wit zal dragen, maar weet iedereen dat?
En echt... waarom?
TO, gewoon niet doen. Deze bruid zal het vast niet interesseren, maar onder de gasten zullen er genoeg mensen je met een scheef oog aankijken. Dus doe het gewoon niet, ook al is het allemaal flauwekul.
donderdag 13 juli 2023 om 02:23
Ik heb hier op het forum ooit gelezen dat het ook is omdat wit op de foto’s snel de aandacht trekt. Dat vond ik ook een goede uitleg.
Daarnaast alles wat hierboven staat
Ik ben zelf ook niet in wit getrouwd, maar ik heb specifiek gemeld dat ik niet wilde dat de gasten in het wit zouden komen. Je kunt het ook aan de bruid vragen natuurlijk, dan heb je je antwoord (hoewel ik als gast je nog steeds raar zou aankijken, want ik vind het dus hoe dan ook not done)
Daarnaast alles wat hierboven staat
Ik ben zelf ook niet in wit getrouwd, maar ik heb specifiek gemeld dat ik niet wilde dat de gasten in het wit zouden komen. Je kunt het ook aan de bruid vragen natuurlijk, dan heb je je antwoord (hoewel ik als gast je nog steeds raar zou aankijken, want ik vind het dus hoe dan ook not done)

donderdag 13 juli 2023 om 03:23
Je vraagt mensen toch letterlijk hoe ze hierover denken?Hendrikje106 schreef: ↑13-07-2023 02:35Nou, wat wordt er onaardig gereageerd zeg. Ik vroeg het mij gewoon af maar goed, duidelijk.
Ik zou het nooit doen, al was het maar omdat ik niet zou willen dat overige gasten mij zouden aankijken met zo’n blik van ‘Jij bent vast heel speciaal’ maar dan niet het goede soort speciaal zeg maar.
donderdag 13 juli 2023 om 06:43
Toch is dit nou juist wel waar deze etiquetteregel vandaan komt. Het bruidsuniform (lange witte jurk, sluier, boeket) is voor de bruid, vrouwelijke gasten dragen iets anders en zorgen er daarnaast voor dat ze met hun kleding niet de aandacht stelen.nitflex schreef: ↑13-07-2023 00:35Het is gewoon iets dat mensen niet vinden kunnen. Maar de argumentatie dat je verward zou kunnen worden met de bruid is natuurlijk je reinste flauwekul.
TO, gewoon niet doen. Deze bruid zal het vast niet interesseren, maar onder de gasten zullen er genoeg mensen je met een scheef oog aankijken. Dus doe het gewoon niet, ook al is het allemaal flauwekul.
Zo heb ik mijn puberdochter er eens van weerhouden om een petticoat aan te trekken naar een kerkelijke brouloft. Niets mis met de outfit, maar gewoon too much in dát gezelschap. Zonder petticoat was haar jurk wel geschikt voor de gelegenheid.
Als de bruid zelf geen wit (of variant crème, champagne, etc.) draagt, wordt dit weer lastiger en is het niet echt te voorkomen dat er gasten in dezelfde kleur rondlopen. Ik heb ooit begrepen dat de regel "geen wit" dan vervalt, maar kan dit niet meer terugvinden. Gezien de reacties hier op het forum zou ik toch maar geen witte jurk aantrekken. Of overleg het even met de bruid.
Dat wit op foto's lelijk zou afsteken tegen de bruidsjurk, vind ik nou weer een onzin-argument, al was het alleen al omdat de niet-wit-regel alleen voor de vrouwelijke gasten telt. Mannen mogen gewoon witte overhemden aan.
Ik moet helemaal niks!
donderdag 13 juli 2023 om 06:48
Dat betekent niet dat je mensen af hoeft te katten toch? Er zijn meerdere manieren hoe je iets kunt zeggen.
Ik was gewoon op Vinted naar vintage jurken aan het zoeken en had geen kleuren weggefilterd. Toen zag ik een leuke jurk die in mijn ogen totaal niet bruidsjurk achtig was maar wel wit en kwam de vraag in mij naar boven wat de etiquette zegt in het geval dat de bruid zelf geen witte jurk draagt. That’s all.
The problem is people are being hated when they are real, and are being loved when they are fake.
donderdag 13 juli 2023 om 06:51
Ik ga zeker geen wit aantrekken, hoewel ik verwacht dat mijn vriendin er geen enkel probleem mee zal hebben. Zelf zou ik dat namelijk ook geen punt vinden tenzij het enorm op een bruidsjurk zou lijken. Maar inderdaad, gezien de reacties hier ben ik niet eens geneigd om het haar te vragen.Nicky_L schreef: ↑13-07-2023 06:43Toch is dit nou juist wel waar deze etiquetteregel vandaan komt. Het bruidsuniform (lange witte jurk, sluier, boeket) is voor de bruid, vrouwelijke gasten dragen iets anders en zorgen er daarnaast voor dat ze met hun kleding niet de aandacht stelen.
Zo heb ik mijn puberdochter er eens van weerhouden om een petticoat aan te trekken naar een kerkelijke brouloft. Niets mis met de outfit, maar gewoon too much in dát gezelschap. Zonder petticoat was haar jurk wel geschikt voor de gelegenheid.
Als de bruid zelf geen wit (of variant crème, champagne, etc.) draagt, wordt dit weer lastiger en is het niet echt te voorkomen dat er gasten in dezelfde kleur rondlopen. Ik heb ooit begrepen dat de regel "geen wit" dan vervalt, maar kan dit niet meer terugvinden. Gezien de reacties hier op het forum zou ik toch maar geen witte jurk aantrekken. Of overleg het even met de bruid.
Dat wit op foto's lelijk zou afsteken tegen de bruidsjurk, vind ik nou weer een onzin-argument, al was het alleen al omdat de niet-wit-regel alleen voor de vrouwelijke gasten telt. Mannen mogen gewoon witte overhemden aan.

donderdag 13 juli 2023 om 06:55
Het is eigenlijk helemaal geen oude, traditionele, echte etiquetteregel.Nicky_L schreef: ↑13-07-2023 06:43Toch is dit nou juist wel waar deze etiquetteregel vandaan komt. Het bruidsuniform (lange witte jurk, sluier, boeket) is voor de bruid, vrouwelijke gasten dragen iets anders en zorgen er daarnaast voor dat ze met hun kleding niet de aandacht stelen.
Ja, de aandacht trekken is wat anders. Maar verwarring is gewoon flauwekul.
donderdag 13 juli 2023 om 07:18
Exact hoe ik erover zou denken maar ik ga het dus niet doen.
donderdag 13 juli 2023 om 07:49
Mensen, ik ga GEEN witte jurk aantrekken!!! Dan is dat nu duidelijk, ik overweeg het niet, ga niet aan de bruid vragen wat zij ervan vindt, ik ga het gewoon niet doen.
Laatste keer, ik was op de hoogte van de “regel”. Ik vroeg mij alleen af wat er met die regel gebeurde als de bruid geen wit zou dragen. Ik kon er op Google niets over vinden dus ik dacht ik vraag het op vraagbaak Viva. Domme vragen bestaan niet heb ik altijd geleerd. Als ik had geweten welke reacties ik hier zou krijgen had ik het niet op Viva gevraagd.
Laatste keer, ik was op de hoogte van de “regel”. Ik vroeg mij alleen af wat er met die regel gebeurde als de bruid geen wit zou dragen. Ik kon er op Google niets over vinden dus ik dacht ik vraag het op vraagbaak Viva. Domme vragen bestaan niet heb ik altijd geleerd. Als ik had geweten welke reacties ik hier zou krijgen had ik het niet op Viva gevraagd.
donderdag 13 juli 2023 om 07:53
Hendrikje106 schreef: ↑13-07-2023 07:49Mensen, ik ga GEEN witte jurk aantrekken!!! Dan is dat nu duidelijk, ik overweeg het niet, ga niet aan de bruid vragen wat zij ervan vindt, ik ga het gewoon niet doen.
Joh, er staan drie wat scherpere reacties. De rest lees je echt met een heel gekleurde bril hoor, doe die af en het blijkt niet zo dramatisch als hoe je het nu ervaart.
donderdag 13 juli 2023 om 08:01
Als ik ooit ga trouwen boeit het mij echt niet of iemand een wit jurkje aan heeft, zo lang het maar geen trouwjurk is. Ik denk dat iedereen wel weet wie de bruid is want je nodigd toch alleen mensen uit die je kent? Of die je man kent?
Ik zou het dus aan de bruid vragen, vind zij het prima, gewoon aantrekken dat witte jurkje.
Ik zou het dus aan de bruid vragen, vind zij het prima, gewoon aantrekken dat witte jurkje.
donderdag 13 juli 2023 om 08:12
Welkom op het Viva forum Hendrikje.Hendrikje106 schreef: ↑13-07-2023 02:35Nou, wat wordt er onaardig gereageerd zeg. Ik vroeg het mij gewoon af maar goed, duidelijk.
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in