Mode & Beauty alle pijlers

Waar vind ik kwalitatieve en betaalbare kleding?

18-06-2019 08:17 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds kort valt het me op hoe slecht de kwaliteit van de kleding in de modewinkels is waar ik normaal ga shoppen. Ik zal wat voorbeelden geven.

Een paar jaar geleden kon ik goed slagen bij Zara, maar ik schrok nu echt van de kwaliteit van de kleding. Heel veel hing al beschadigd in het rek, of bleek een vreemde pasvorm te hebben. Ik ging dus met lege handen naar huis. Bij de Sissy Boy kocht ik een truitje en thuis viel het me op dat de naden op de schouder te ver naar achteren hangen, wat er goedkoop uitziet en wat volgens mij een fout in het gebruikte patroon is. Ik heb laatst wat jurkjes besteld via Asos; de stof was zo statisch dat hij aan mijn benen bleef plakken. Die kon ik dus niet dragen. Via Zalando krijg ik regelmatig beschadigde kleding toegestuurd. Ik ben al weken op zoek naar een witte shorts die niet doorschijnt. En zo kan ik nog wel even doorgaan...

Ik ben het eigenlijk zat om steeds teleurgesteld te worden. Ik wil heel graag iets leuks en enigszins hips dragen, maar het moet wel een aantal jaren mee kunnen gaan. Ik wil dus eigenlijk op wat duurzamere kleding overstappen i.p.v. fast fashion. Maar waar vind ik dat? In welke winkel(s) moet ik gaan kijken? En wat voor prijzen zijn normaal bij duurzame kleding?
daveotion wijzigde dit bericht op 18-06-2019 08:28
Reden: Nog wat voorbeelden toegevoegd.
2.81% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
ik lees mee. zelf ben ik best tevreden met de kleding van de Sting/Cotton Club, maar verder zou ik zo ook niets goeds én betaalbaars durven noemen
En doooooor!
Scandinavische landen zijn hier vaak beter in; Selected Femme en Filippa K bijvoorbeeld.
O en deze, geen leer bijvoorbeeld:

https://mattandnat.com/
Alle reacties Link kopieren
Hangt ook van je budget en je smaak af.

Ik draag zelf graag kleding van 10Days (is ook een tijdje mindere kwaliteit geweest maar de laatste collecties ben ik weer tevreden over), Humanoid, Woman by Earn, By-Bar, Filippa K, Pomandere, Bellamy, Selected Femme etc.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nog nooit een redelijk goedkope keten gevonden die alleen maar goede kwaliteit verkoopt. Wel heb ik stukken van goede kwaliteit bij winkels als H&M gevonden. Duurdere merken zijn niet per se kwalitatief beter, al weet ik niet hoe het zit met echt exclusieve merken.

Je kunt het beste een paar dingen in gedachten houden en elk kledingstuk apart beoordelen. Ik let op materiaal (waar is het van gemaakt, hoe voelt het, passen de eigenschappen van de gekozen stoffen bij de functie van het kledingstuk), stevigheid en plaatsing van de naden, aanwezigheid van voering in bijvoorbeeld jassen en pantalons.

Tip: video's van ontwerpster Justine Leconte op Youtube, ze heeft o.a.een fabric guide en filmpjes om te laten zien hoe je een goede schoen, tas, of kleding herkent.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Matt and Nat koop ik echt nooit weer. Had daar een tas van gekocht die letterlijk na een paar maanden uit elkaar viel.
Summum vind ik ook een fijn merk, weet alleen niet hoe duurzaam ze zijn. De kwaliteit is in ieder geval wel goed.
Alle reacties Link kopieren
tyche schreef:
18-06-2019 08:36
Ik heb nog nooit een redelijk goedkope keten gevonden die alleen maar goede kwaliteit verkoopt. Wel heb ik stukken van goede kwaliteit bij winkels als H&M gevonden. Duurdere merken zijn niet per se kwalitatief beter, al weet ik niet hoe het zit met echt exclusieve merken.
Hier ben ik ook bang voor, dat ik straks meer geld uitgeef voor ongeveer dezelfde magere kwaliteit.
Je kunt het beste een paar dingen in gedachten houden en elk kledingstuk apart beoordelen. Ik let op materiaal (waar is het van gemaakt, hoe voelt het, passen de eigenschappen van de gekozen stoffen bij de functie van het kledingstuk), stevigheid en plaatsing van de naden, aanwezigheid van voering in bijvoorbeeld jassen en pantalons.

Tip: video's van ontwerpster Justine Leconte op Youtube, ze heeft o.a.een fabric guide en filmpjes om te laten zien hoe je een goede schoen, tas, of kleding herkent.
Ja, haar heb ik inderdaad ook ontdekt! Maar behalve een zegen is dat ook een beetje een vloek... Nu valt alles me juist extra tegen.
Ik had wel al bedacht om in elk geval naar Noord-Europese merken te gaan kijken, dus sowieso niet meer Zara en Mango, vanwege de pasvorm.
Alle reacties Link kopieren
Anders maak je het zelf van kwaliteitsstof. Of laat je het maken.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Zelf koop ik tegenwoordig mijn kleding bij Appel&Ei. Weet niet of ze deze ketens overal in Nederland hebben. Dit zijn tweedehands winkels waar alleen goede, kwalitatief hoge kleding verkocht wordt, over het algemeen. Ook ga ik wel eens naar tweedehands vintage winkels, maar dat moet natuurlijk wel je smaak zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hetzelfde probleem
Kreeg als tip Cecil.
Voor een niet doorschijnende witte short zou je naar Wibra kunnen.
anoniem_180388 wijzigde dit bericht op 18-06-2019 09:01
42.14% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
http://www.heksenketelmode.nl/

In deze winkel hangt gegarandeerd kinderarbeidvrije kleding. De winkel wordt gerund door een aantal mensen die zelf de kleding maken.

Vereniging
De Heksenketel is een in 1978 opgerichte vereniging. De leden hebben een grote gezamenlijke passie: textiel. Samen runnen we een winkel op een prachtige locatie in de stad Groningen; de Folkingestraat nr. 12B. We verkopen hoofdzakelijk dameskleding, sieraden en accessoires. Daarnaast ook sinds een aantal jaren (basic) t-shirts van het kwaliteitsmerk Slippely. Met uitzondering van Slippely wordt alles wat we in de winkel verkopen door onszelf gemaakt.

Betaalbaar alternatief
Wat we proberen is een alternatief te bieden aan klanten die er niet van houden om in 'dertienineendozijn'-kleding te lopen en die een beetje genoeg hebben van de 'massaproductiemode'. We streven naar individualiteit, exclusiviteit, kwaliteit, draagbaarheid en betaalbaarheid.

Maatwerk
En dan hebben we ook nog eens veel aandacht voor de individuele wensen van onze klanten; op maat maken, een speciaal model in een andere stof, kleine veranderingen aan een bij ons gekocht kledingstuk, enz.

Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
miedo schreef:
18-06-2019 08:59
Ik heb hetzelfde probleem
Kreeg als tip Cecil.
Voor een niet doorschijnende witte short zou je naar Wibra kunnen.

Van een broek van Cecil scheurde bij mij de kontzak??

Echt nog nooit eerder meegemaakt. Wel geld terug gekregen.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Je bedoelt met duurzaam dat ze van betere kwaliteit zijn en langer meegaan? Dat vind ik niet per definitie duurzaam, maar als ik jou was zou ik gewoon wat minder kopen en dan wat duurdere kledingstukken. Ik draag bijvoorbeeld veel Scotch & soda, American Vintage en dat soort merken. Wel wat duurder, maar ik doe er jaren mee en het is ook weer niet écht duur. Ik heb liever wat minder kleding die echt goed en mooi is dan een hele berg die je na een seizoen weg moet gooien.
tyche schreef:
18-06-2019 08:36

Tip: video's van ontwerpster Justine Leconte op Youtube, ze heeft o.a.een fabric guide en filmpjes om te laten zien hoe je een goede schoen, tas, of kleding herkent.

Dank voor de tip, die ga ik kijken.

Ik kijk vaak naar filmpjes van Trinny (die van vroeger met Susannah van What not to wear). Die loopt de Zara in, graait tussen de rekken in de huidige collectie, pakt de goede stukken eruit en kraait dan dat het net een designerstuk is en wijst erop wat de mooie stoffen zijn.
Ze loopt zelf ook afwisselend in designer en Zara en andere high street merken.

Merken die zij ook aanraadt (en waar ze vorig jaar met de toenmalige collectie filmpjes van had) zijn Coss en Massimo Dutti. Vaak iets betere kwaliteit dan Zara.

Laatst was ze in een dure winkel met verschillende merken en daar werd ze niet echt enthousiast van.
Ik ben juist de goedkopere stukken gaan waarderen door haar.
anoniem_356031 wijzigde dit bericht op 18-06-2019 09:06
0.05% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Studio Jux en People Tree zijn mooie duurzame merken met een goede prijs/kwaliteit verhouding.
Armedangels is iets goedkoper en wat meer casual.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
18-06-2019 09:00
http://www.heksenketelmode.nl/

In deze winkel hangt gegarandeerd kinderarbeidvrije kleding. De winkel wordt gerund door een aantal mensen die zelf de kleding maken.

Vereniging
De Heksenketel is een in 1978 opgerichte vereniging. De leden hebben een grote gezamenlijke passie: textiel. Samen runnen we een winkel op een prachtige locatie in de stad Groningen; de Folkingestraat nr. 12B. We verkopen hoofdzakelijk dameskleding, sieraden en accessoires. Daarnaast ook sinds een aantal jaren (basic) t-shirts van het kwaliteitsmerk Slippely. Met uitzondering van Slippely wordt alles wat we in de winkel verkopen door onszelf gemaakt.

Betaalbaar alternatief
Wat we proberen is een alternatief te bieden aan klanten die er niet van houden om in 'dertienineendozijn'-kleding te lopen en die een beetje genoeg hebben van de 'massaproductiemode'. We streven naar individualiteit, exclusiviteit, kwaliteit, draagbaarheid en betaalbaarheid.

Maatwerk
En dan hebben we ook nog eens veel aandacht voor de individuele wensen van onze klanten; op maat maken, een speciaal model in een andere stof, kleine veranderingen aan een bij ons gekocht kledingstuk, enz.

Dat moet maar net je smaak zijn. TO zoekt kleding die enigszins hip is en daar versta ik dit nou niet echt onder.
Snoesje666 schreef:
18-06-2019 09:00
http://www.heksenketelmode.nl/

In deze winkel hangt gegarandeerd kinderarbeidvrije kleding. De winkel wordt gerund door een aantal mensen die zelf de kleding maken.

Vereniging
De Heksenketel is een in 1978 opgerichte vereniging. De leden hebben een grote gezamenlijke passie: textiel. Samen runnen we een winkel op een prachtige locatie in de stad Groningen; de Folkingestraat nr. 12B. We verkopen hoofdzakelijk dameskleding, sieraden en accessoires. Daarnaast ook sinds een aantal jaren (basic) t-shirts van het kwaliteitsmerk Slippely. Met uitzondering van Slippely wordt alles wat we in de winkel verkopen door onszelf gemaakt.

Betaalbaar alternatief
Wat we proberen is een alternatief te bieden aan klanten die er niet van houden om in 'dertienineendozijn'-kleding te lopen en die een beetje genoeg hebben van de 'massaproductiemode'. We streven naar individualiteit, exclusiviteit, kwaliteit, draagbaarheid en betaalbaarheid.

Maatwerk
En dan hebben we ook nog eens veel aandacht voor de individuele wensen van onze klanten; op maat maken, een speciaal model in een andere stof, kleine veranderingen aan een bij ons gekocht kledingstuk, enz.


Hier is toch niks hips aan?
Dit is precies waarom ik niet begrijp dat er zoveel kleding online wordt gekocht. Je wilt toch de stof voelen, zien hoe het in elkaar zit? Er zijn goedkope stukken die best een goeie kwaliteit hebben en duurdere stukken die niet goed zijn. Gemiddeld genomen is echter echt goedkoop geen goeie kwaliteit.
Duur gaat ook lang niet altijd langer mee.

Echt dure merken maken bijna alle jurken van zijde. Prachtig maar echt kwetsbaar.

Hetzelfde geldt voor dure wol als cashmere en merino.

Een viscose of polyester mixje houdt het langer in de was.
Hillegonda1 schreef:
18-06-2019 09:06
Dank voor de tip, die ga ik kijken.

Ik kijk vaak naar filmpjes van Trinny (die van vroeger met Susannah van What not to wear). Die loopt de Zara in, graait tussen de rekken in de huidige collectie, pakt de goede stukken eruit en kraait dan dat het net een designerstuk is en wijst erop wat de mooie stoffen zijn.
Ze loopt zelf ook afwisselend in designer en Zara en andere high street merken.

Merken die zij ook aanraadt (en waar ze vorig jaar met de toenmalige collectie filmpjes van had) zijn Coss en Massimo Dutti. Vaak iets betere kwaliteit dan Zara.

Laatst was ze in een dure winkel met verschillende merken en daar werd ze niet echt enthousiast van.
Ik ben juist de goedkopere stukken gaan waarderen door haar.

Coss als in Cos? Deze? https://www.cosstores.com/en_eur/index.html

Die hebben leuke dingen ja, ook qua accessoires.

&Other Stories (https://www.stories.com/en_eur/index.html) ook leuk!
Alle reacties Link kopieren
Ik koop vaak bij de WE. Kwaliteit blijft ba wassen ook goed. De H&M zakelijk collectie ben ik ook (redelijk) tevreden over. Verder is dit ook een tvp.
Ik had laatst 3 zijden jurken van LK Bennett besteld. Met 50% korting nog 175,- per stuk. Twee pasten niet en in de derde zag ik eruit als een zwaar gereformeerde vrouw met enorm dikke tieten.
Teruggestuurd.

Twee jurkjes van Steps gekocht voor 45,- elk die als gegoten zaten.

Al zou ik willen, ik kan mijn geld niet kwijt :proud:
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
18-06-2019 09:04
Je bedoelt met duurzaam dat ze van betere kwaliteit zijn en langer meegaan? Dat vind ik niet per definitie duurzaam, maar als ik jou was zou ik gewoon wat minder kopen en dan wat duurdere kledingstukken. Ik draag bijvoorbeeld veel Scotch & soda, American Vintage en dat soort merken. Wel wat duurder, maar ik doe er jaren mee en het is ook weer niet écht duur. Ik heb liever wat minder kleding die echt goed en mooi is dan een hele berg die je na een seizoen weg moet gooien.
Ja, in de eerste plaats gaat het me om betere kwaliteit. Het is mooi meegenomen als die kleding ook ethisch verantwoord is, maar dat is niet mijn focus. Maar het lijkt me sowieso al beter voor het milieu om kledingstukken te kopen die lang meegaan, want dat druist in tegen de ideologie van fast fashion.

Overigens shop ik heel weinig. Ik ga denk ik eens in de 3 jaar kijken voor nieuwe dingen in mijn garderobe, omdat ik tegen die tijd kledingstukken heb versleten, niet meer in kledingstukken pas of omdat de stijl niet meer klopt met wie ik op dat moment ben. Nu heb ik dus weer zo'n periode waarin ik echt toe ben aan wat nieuwe stukken, en ik merk dat ik niet goed terechtkan in de winkels waar ik vroeger nog wel slaagde.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven