Mode & Beauty alle pijlers

Wat is bij jullie de dresscode op het werk?

15-04-2018 20:44 137 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zie hier vaak mensen stellig beweren dat sneakers echt niet op kantoor kunnen. Net ook weer in een topic. En nu ben ik nieuwsgierig naar de dresscode bij jullie op het werk.

TO trapt af:
Ik werk in de creatieve zakelijke dienstverlening. Groot kantoor met meer dan 300 man. Dresscode is casual, ook de directie loopt bij ons in jeans met een hoodie en sneakers als ze geen klantafspraken hebben. Iedereen loopt er casual bij en beetje afhankelijk van de klant waarmee je een afspraak hebt blijft dat casual of gaat er een pak aan.

Te korte rokken, hemdjes en slippers zijn niet helemaal done op kantoor bij ons maar er zijn er wel die dat in de zomer aan doen.
Ik werk bij een grote verzekeraar/pensioeninstelling op kantoor als projectleider. Officieel is er geen dresscode en je ziet mensen met hoody, spijkerbroek en gympen maar ook collega's in pak en stropdas. Slippers vind ik niet passend en zie ik eigenlijk ook nooit. Nette open sandaaltjes in de zomer wel.
Zelf ben ik meestal netjes gekleed in net jurkje met hakken. Afhankelijk van mn bui en afspraken heb ik ook wel eens sneakers met een zwarte broek en longsleeve/trui aan.
Wat wel opvallend is is dat de collega's in de kantoren in het oosten van het land altijd veel informeler gekleed zijn dan de collega's in de randstad.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik nog werkte... buis en sloof :D Blote armen mocht niet ivm veiligheid. En een muts.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons op kantoor zie je wel verschil in kleding tussen de functies. We zitten allemaal in 1 grote kantoortuin, dus dan valt dat op.
Klantenservice draagt spijkerbroek en shirt, terwijl 2 meter verderop al mijn collega's in pak zitten. Zelf heb ik meestal een jurk of rok (met panty) en een jasje aan. Oh ja, en als ik mijn rode pumps draag wordt standaard gevraagd of ik ben overgestapt naar marketing, want 'je doet nu wel heel hip hoor'.
Ik werk trouwens bij een bank, geen klantcontact.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
Universiteit. Er kan en er mag heel veel. Vrouwen in rokken en tops met spaghetti bandjes. Slippers of sandalen. Ik heb zelfs al meegemaakt dat ze op blote voeten of kousenvoeten door de gang liepen.
Vanwege mijn eigen werk draag ik altijd een broek en dichte schoenen en een labjas. Ik werk met materialen die kunnen spatten en wil mijn huid dus beschermen.
Alle reacties Link kopieren
ik heb ooit in een klein bedrijf gewerkt met een serieuze dresscode. Bedrijf waar image heel belangrijk was. Daar moest de uitstraling juist creatief, maar zakelijk zijn. Tot aan de hoogte van je hakken was alles geregeld. (platte schoenen liever niet) vrouwelijkheid werd uitgenut

Huidige bedrijf heeft geen officiele dresscode, maar verschilt wel erg per functie. Het management is smart casual. Ik kan een nette jeans aan, met pumps. Sneakers echt niet hoor. Maar andere functies (stel: je zit in het callcenter dan wel).
Het gaat het in de zomer nog wel eens fout. (en we hebben een airco). Achter de receptie met blote oksels wordt echt wel even wat van gezegd.

Ik verbaas me vooral, dat mensen zelf niet door hebben, dat je dat beter niet kunt doen. Ik vind oksels behoorlijk privé.
En ik vind sneakers ook meer voor op zaterdag, maar ben ondertussen gewend aan de Nederlandse lust dat kleding vooral gemakkelijk moet zitten :)
eckano schreef:
15-04-2018 21:05
Geen spijkerbroeken, slippers, sneakers, blote armen en tattoos; wel een pak en nette schoenen.
Juridische dienstverlening zullen we maar zeggen...
Dit, maar dan in de zakelijke dienstverlening. Inmiddels ben ik dit zo gewend dat ik er raar tegenaan kijk als mensen met spijkerbroeken aan naar hun werk gaan :)
Alle reacties Link kopieren
Ik werk op een raffinaderij. Op kantoor is er geen dresscode. De general manager loopt in pak, maar de managers net onder hem meestal in nette broek met overhemd. Spijkerbroek met T-shirt, polo of overhemd is het meest voorkomend. Sneakers zijn geen probleem, zichtbare tatoeages ook niet. Binnen operatie zijn tatoeages meer regel dan uitzondering. Het enige commentaar wat ik ooit op kleding heb gehad is over details die niet functioneel zijn, dat ik daarom werd gedold (een rok met een extra strookje, strikjes die alleen decoratie zijn etc.). Korte rokken en hoge hakken leveren je zeker veel aandacht op, dus dat kan een reden zijn ze niet te dragen, maar mag je lekker zelf weten. In de zomer zie je hier en daar wel eens een korte broek, meestal bij mannen van operatie die dan een kantoordag hebben. Ook daar hoor je niets over.

Persoonlijk draag ik lange broeken en longsleeves met vest in de winter en leuke T-shirts en blousjes in de zomer. Schouders altijd bedekt. Daar voel ik me prettig bij.

Als je het veld in gaat zijn er voorgeschreven persoonlijke veiligheidsmiddelen, waaronder een brandwerende laag in vorm van overall of werbroek en werkjas en veiligheidsschoenen, bril, handschoenen en helm als minimum, dus daar heb je weer totaal geen keus.
Alle reacties Link kopieren
...
lilalinda wijzigde dit bericht op 16-04-2018 10:03
99.42% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik werk in de zorg (kantoorfunctie), dresscode is "smart office wear", tenzij je nacht- of weekenddiensten draait. Hoewel jeans, gympen, hoodies en slippers in theorie doordeweeks niet mogen negeren sommige collega's die regel. Dit heeft als resultaat dat een van mijn collega's altijd in van die sportleggings met felgekleurde prints rondloopt, met een fleecetrui erop.

Onze nieuwe manager is nogal ambitieus en wil onder meer dat mensen zich aan de dresscode gaan houden. Als ik op de reacties van mijn collega's af ga zou dat idee wel eens tot een volksopstand kunnen gaan leiden. Zelf vind ik het niet zo'n probleem om doordeweeks een blouse, kokerrok en nette schoenen te dragen, mijn jeans, afgetrapte All Stars en Marilyn Manson t-shirt bewaar ik wel tot het weekend.
Een van mijn jongste collega's is vanmorgen op komen dagen in een zwart t-shirt met daarop een afbeelding van bloedende vrouw in een badkuip.. Toen ik zei dat ik hetzelfde t-shirt 15 jaar geleden al heb gedragen keek hij een beetje teleurgesteld :biggrin:


Maar hierom heb ik dus voor beurzen wel nette polo's..
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
15-04-2018 21:21
Wasserij.

Dichte schoenen vanwege dat het zo zeer doet als iemand een container over je blote tenen rijdt. Geen decolleté of al te korte broeken vanwege de LVB luitjes van het activiteiten/beschermd werken centrum met wie wij de ruimte en de machines delen. Haar kort of opgestoken want het is echt heel vervelend om gescalpeerd te worden door de mangel.
Het verhaal van Stephen King al eens gelezen? :biggrin:

Hier geen dresscode, behalve als ik naar buiten moet. (Bouw)
Dan veiligheidsspullen aan, ongeacht de temperatuur.

Binnen snel die pijnlijke ijzeren k*tschoenen uit en de AirMaxjes aan!
Trouwe onderdaan van Zijne Majesteiten Kater I en II
Alle reacties Link kopieren
BahcoBarbie schreef:
16-04-2018 10:10
Een van mijn jongste collega's is vanmorgen op komen dagen in een zwart t-shirt met daarop een afbeelding van bloedende vrouw in een badkuip.. Toen ik zei dat ik hetzelfde t-shirt 15 jaar geleden al heb gedragen keek hij een beetje teleurgesteld :biggrin:


Maar hierom heb ik dus voor beurzen wel nette polo's..
Ach plaag je jonge collega's toch niet zo 😀

Hier geen dresscode, alleen maar veiligheidskleding wat voor geschreven is wanneer je op bepaalde gedeelten van het schip bent, of wanneer langs de kant op een raffinaderij.

Nu op zee wacht lopend op de brug, dragen waar je zin in hebt. Is buiten dan wel 25 graden, binnen draait de airco iets te goed, dus alsnog een lange broek aan, al ik soms ook een rokje met legging 🤐
fietsen varen vrouwelijk doen
Alle reacties Link kopieren
Rijksoverheid hier, onderdeel waar nauwelijks klantcontact is.
Geen dressscode; je ziet hier dan ook van alles, van jeans met hoodie en sneakers tot strak in het pak. Het valt me wel op dat de jongere garde er over het algemeen wat netter uitziet dan de 50+-ers.
Nothing happens for a reason
Alle reacties Link kopieren
Geen dresscode.. ben maatschappelijk werker in het onderwijs ( VO en MBO). Zolang het maar schoon, heel en redelijk netjes is. Ik draag dus spijkerbroeken, nette broeken, jurkjes,. Maar eigenlijk altijd wel met sneakers sinds ik enkelproblemen heb door een ongeluk. Soms nette schoenen zonder hak maar dat is vaak wat truttig. Zomers wel sandaaltjes. Geen minirokjes, spagettebandjes of diepe decolletes.. dat is erg afleidend tijdens een gesprek. Ben soms zelf ook erg afgeleid door megagrote nepwinpers die sommige leerlingen van het MBO dragen
ach.. ik doe ook maar wat..
Wij hebben geen dresscode. Trek aan waar ik me prettig in voel. Wel makkelijk om dichte schoenen aan te hebben waar ik op kan rennen. Slippers mogen ook, maar is voor je eigen veiligheid niet aan te raden. (Gehandicaptenzorg waar agressie bij komt kijken)
juliet64 schreef:
16-04-2018 10:35
Rijksoverheid hier, onderdeel waar nauwelijks klantcontact is.
Geen dressscode; je ziet hier dan ook van alles, van jeans met hoodie en sneakers tot strak in het pak. Het valt me wel op dat de jongere garde er over het algemeen wat netter uitziet dan de 50+-ers.
+1

Mijn manager loopt iedere dag in pak terwijl een ander manager een jeans met colbert rockt.
Pyama. Ik werk thuis. :-D

Maar daarvoor kon ik overal gympen aan en rokjes of een hoodie. Zelf slippers.
En ja ook in de financiele wereld. Ik heb er wel de werkgevers of soort banen op uit gezocht.

Ging altijd netjes in pak solliciteren maar als ik dat pak ook echt elke dag aan moest liet ik de baan gaan.
Geen behoefte aan.

Ik heb wel bij afspraken met klanten mij altijd iets netter gekleed dan naar kantoor zelf.
Dat van die oksels snap ik niet helemaal. Ik ga er even vanuit dat mensen op hun werk niet de hele dag met hun armen omhoog zitten. Hoe zijn oksels dan een probleem? (nog afgezien van de vraag waarom een zichtbare oksel uberhaupt een probleem zou zijn?)

Midden in de zomer panties aan vind ik ook vreemd, waarom is dat nodig?
Head schreef:
16-04-2018 11:03
Dat van die oksels snap ik niet helemaal. Ik ga er even vanuit dat mensen op hun werk niet de hele dag met hun armen omhoog zitten. Hoe zijn oksels dan een probleem? (nog afgezien van de vraag waarom een zichtbare oksel uberhaupt een probleem zou zijn?)

Midden in de zomer panties aan vind ik ook vreemd, waarom is dat nodig?
Omdat panty’s in die werkomgevingen worden gezien als elegant en verzorgd. Te veel bloot wordt daar als het tegenovergestelde gezien, vandaar dat er vaak een taboe is op blote schouders, diepe decolletés en schoenen met open tenen. Op mijn werk bijvoorbeeld geldt te veel bloot als “niet professioneel” en in strijd met het beeld dat ze willen uitstralen.
Alle reacties Link kopieren
Bedrijf met 3000 medewerkers afd RvB; geen driedelig of mantelpakjes want we leven gewoon in 2018, maar zeker wel netjes en representatief. Geen jeans met scheuren etc.
Sneakers kan weer wel, mits goed gecombineerd en schoon.
Alle reacties Link kopieren
Head schreef:
16-04-2018 11:03
Dat van die oksels snap ik niet helemaal. Ik ga er even vanuit dat mensen op hun werk niet de hele dag met hun armen omhoog zitten. Hoe zijn oksels dan een probleem? (nog afgezien van de vraag waarom een zichtbare oksel uberhaupt een probleem zou zijn?)
als je je oksels kan zien, ben je te bloot
Dan heb je niet eens een mouwtje
Head schreef:
16-04-2018 11:03
Dat van die oksels snap ik niet helemaal. Ik ga er even vanuit dat mensen op hun werk niet de hele dag met hun armen omhoog zitten. Hoe zijn oksels dan een probleem? (nog afgezien van de vraag waarom een zichtbare oksel uberhaupt een probleem zou zijn?)
Liever een blote oksel dan iemand met enorme zweetplekken, vind ik.
Alle reacties Link kopieren
Head schreef:
16-04-2018 11:03
Dat van die oksels snap ik niet helemaal. Ik ga er even vanuit dat mensen op hun werk niet de hele dag met hun armen omhoog zitten. Hoe zijn oksels dan een probleem? (nog afgezien van de vraag waarom een zichtbare oksel uberhaupt een probleem zou zijn?)

Midden in de zomer panties aan vind ik ook vreemd, waarom is dat nodig?
Tja, sommige zones bedek je nou eenmaal. Hoewel bij ons echt alles kan, zou ik toch nooit een mouwloos shirtje aantrekken naar kantoor.
Midden in de zomer panties hangt volgens mij ook een beetje af van de lengte van je jurk of rok. Maar dat vind ik ook wel ver gaan hoor.
Nothing happens for a reason
Bij ons is er niet echt een dresscode. Wel wordt ervan uit gegaan dat je gezond verstand gebruikt.
Als ik een zitting heb bij de Rechtbank, ga ik netter gekleed dan wanneer ik gewoon een kantoordag heb. Als ik naar een cliënt ga, ga ik niet met een kort rokje of andere blote toestanden..
Voor de rest loopt iedereen in wat hij/zij fijn vindt. Toen het vorige zomer echt enorm warm was, had ik wel mannelijke collega's die op dagen dat ze geen afspraken hadden, in korte broek en op sandalen kwamen.
Voordeel is dat onze kantoorruimte boven is en de spreekkamers etc. beneden. Je loopt dan dus ook niet per ongeluk mensen van buitenaf tegen het lijf.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven