Mode & Beauty alle pijlers

Welke steunkousen in de zomer?

03-03-2021 19:25 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al jaren lymfoedeem ( vochtophoping ) aan beide benen, en dan met name de enkels. Ik droeg daarom altijd steunkousen tot aan de knie, en dan de huidskleurige. Met een panty erover was het goed te verbergen. In de zomer, als het echt warm was liet ik ze ook wel uit, hoewel ik ook wel wist dat het niet dragen van de kousen juist dan niet goed was, maar het was kiezen tussen 2 kwaden. Sinds vorig jaar is het oedeem echter uitgebreid naar mijn beide onderbenen ( tot mijn kuit ) en komende week moet ik andere steunkousen laten aanmeten. Deze zullen tot de lies of panty's zijn en van een zwaarder dan ik tot nu toe had ( met een naad aan de achterkant ). Het niet dragen van de kousen in de zomer is helaas ook geen optie meer, aangezien ik juist dan heel veel vocht vasthoudt en de kans groot is dat het nog meer verslechterd. 
Nu zie ik enorm tegen de zomer op. Als het zo warm is als afgelopen 2 zomers dan is het geen gezicht met kousen. Ik heb er natuurlijk niet om gevraagd maar ga toch het liefst een beetje onopvallend door het leven. De blikken hoeven niet persé op mij gericht te zijn. 
Nu zijn er een paar kleur opties te kiezen qua kousen:

Zwarte kousen: kunnen altijd wel. Hoewel dik lijken ze niet zo heel erg op steunkousen. De naad is niet erg zichtbaar, maar in de zomer loop je te kijk met dikke zwarte kousen als iedereen met blote benen loopt, ( en aan het puffen is )
Huidskleur. Zijn met een panty erover goed te combineren met bijna alle kleren. In de zomer is het, tenminste van een afstand, niet meteen in het oog springend. Van kort bij wel en dan duidelijk als steunkousen herkenbaar, met een erg zichtbare naad. Zou in de zomer ook nog een gekleurde panty overheen, maar dan wordt het wel erg warm. 
Gekleurde kousen. Zijn er in diverse kleuren. Maar moeilijk te combineren, e hele outfit moet op de kousen worden afgestemd. Kan wel leuk ( en onopvallend ) zijn in de zomer maar ik zie dit niet echt als een goede optie.

Nu krijg ik 2 paar kousen vergoed per jaar dus veel keus om te proberen is er niet. Zelf bij kopen kan ook, maar ze worden op maat gemaakt en kosten al snel een paar honderd euro. Wat te doen? Ik draag het hele jaar door het meest rokken of jurken, knie of kuit lang. Ik zou natuurlijk ook kunnen kiezen voor jurken tot de enkels. Lange broeken ( ook wijde zomerse ) zijn niet zo mijn ding.
Iemand tips wat het best te kiezen? Elke mening is welkom.
Once upon a time you dressed so fine
Threw the bums a dime in your prime, didn't you?
Alle reacties Link kopieren
Lisanne72 schreef:
09-04-2021 12:03

Moeilijker dan hoe ze eruit zien vind ik toch wel het dragen. Ik heb 1 paar tot dijbeen en 1 panty. Van de ophoud rand van de kousen heb ik al een paar dagen huidirritatie, en de panty duwt op mijn blaas. Het zal een kwestie van wennen zijn want ik merk ook wel de voordelen.
Dat is altijd het lastige voor je benen merk je snel hoe goed het doet, maar het totale comfort is er niet altijd. Die huidirritatie herken ik, daarom draag ik dan een step-in, waar ik de kousen aan vast maak. Dat drukken op de blaas van de panty heb ik dan gelukkig weer niet. Ik vind een steunpanty aantrekken een vreselijk acrobatische tour.

Voor de zomer zal het toch op ervaren aankomen. Goede tip die ik kreeg is bij echt warm weer je benen (met kous aan) met plantenspuit besproeien door de verdamping koelen je benen af. Hetzelfde principe als je zweet. Voor thuis een prima tip op het werk wordt het al toch wat anders. Maar ook in de zomer merk je heel goed hoe goed je kousen voor je benen zijn.

Moet je je kousen voor bepaalde tijd dragen of je leven lang ?
Slik je ook medicijnen?
Mijn moeder had met type A bloeddrukverlager veel last van oedeem en steunkousen nodig, maar met type B (Valsartan) niet meer. Misschien 'ns met je arts overleggen of er medisch wat mogelijk is.
Alle reacties Link kopieren
prins201 schreef:
10-04-2021 09:29
Dat is altijd het lastige voor je benen merk je snel hoe goed het doet, maar het totale comfort is er niet altijd. Die huidirritatie herken ik, daarom draag ik dan een step-in, waar ik de kousen aan vast maak. Dat drukken op de blaas van de panty heb ik dan gelukkig weer niet. Ik vind een steunpanty aantrekken een vreselijk acrobatische tour.

Voor de zomer zal het toch op ervaren aankomen. Goede tip die ik kreeg is bij echt warm weer je benen (met kous aan) met plantenspuit besproeien door de verdamping koelen je benen af. Hetzelfde principe als je zweet. Voor thuis een prima tip op het werk wordt het al toch wat anders. Maar ook in de zomer merk je heel goed hoe goed je kousen voor je benen zijn.

Moet je je kousen voor bepaalde tijd dragen of je leven lang ?
De panty aantrekken is inderdaad een hele tour. Elk probleem gebiedje wordt in vorm gebracht, dat dan weer wel :facepalm: , maar tot nu neig ik toch meer naar de kousen, ook omdat ik een gevoelige blaas heb. De irritatie van de noppenrand had ik bij de kniekousen ook maar alleen in de zomer bij warm weer, vreselijk irritant!
Het voordeel is deze kousen is evident, geen worsten knieën meer en over het algemeen gewoon meer energie en minder pijn.
Zoals het nu uitziet moet ik de kousen gewoon blijven dragen. Een ingreep is ( nog ) niet aan de orde omdat dit geen blijvende verbetering zou geven.
De plantenspuit is een goede tip: ga ik onthouden.
Once upon a time you dressed so fine
Threw the bums a dime in your prime, didn't you?
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
10-04-2021 09:33
Slik je ook medicijnen?
Mijn moeder had met type A bloeddrukverlager veel last van oedeem en steunkousen nodig, maar met type B (Valsartan) niet meer. Misschien 'ns met je arts overleggen of er medisch wat mogelijk is.
Ik heb vaak antibiotica nodig voor de blaas, soms een kuur, maar vaker een onderhoudsdosis. Ik heb er nooit bij stil gestaan omdat ik eerder oedeem had dan de medicatie. Ik heb voor de zekerheid de bijsluiter erbij gepakt, maar daar wordt ik niet veel wijzer van. De medicatie zal niet de oorzaak zijn van het oedeem, maar ik zal mijn huisarts toch eens vragen of het invloed heeft. Bedankt voor de tip!
Once upon a time you dressed so fine
Threw the bums a dime in your prime, didn't you?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb naar aanleiding van dit topic een paar lange kousen gekocht, om in de zomer bij een jurkje te dragen. Ik ben wel benieuwd hoe dat zal bevallen, want ik heb er maar 1 nodig en je ziet best wel verschil dan met het andere been, dus ik weet nog niet of ik dat wel durf....

Maar als ik mijn normale steunkous tot onder de knie draag doe ik in de zomer een panty of legging er overheen en dat is ook niet alles. Dat ziet er ook niet zo super uit en is ook warm.

Ik vind een lange kous wel een stuk lastiger aantrekken zeg, en het zit strak! :O
"De meeste mensen deugen"
Alle reacties Link kopieren
Mariamoon schreef:
11-04-2021 10:38
Ik heb naar aanleiding van dit topic een paar lange kousen gekocht, om in de zomer bij een jurkje te dragen. Ik ben wel benieuwd hoe dat zal bevallen, want ik heb er maar 1 nodig en je ziet best wel verschil dan met het andere been, dus ik weet nog niet of ik dat wel durf....

Maar als ik mijn normale steunkous tot onder de knie draag doe ik in de zomer een panty of legging er overheen en dat is ook niet alles. Dat ziet er ook niet zo super uit en is ook warm.
Ik vind een lange kous wel een stuk lastiger aantrekken zeg, en het zit strak! :O
Dat vond ik dus ook!. Maar wat leuk om te lezen! Ik ben benieuwd hoe het bevallen zal, ik voor mezelf trouwens ook, maar de eerste horde is genomen. Ik denk wel dat veel meer mensen steunkousen nodig hebben, dan men doorgaans op straat ziet, enkel omdat ze verhuld worden. Zoals ik zelf ook heb gedaan, en dat moet iedereen natuurlijk ook zelf weten.
Mag ik vragen voor welke kousen je gekozen hebt?
Once upon a time you dressed so fine
Threw the bums a dime in your prime, didn't you?
Alle reacties Link kopieren
Lisanne72 schreef:
11-04-2021 20:04
Dat vond ik dus ook!. Maar wat leuk om te lezen! Ik ben benieuwd hoe het bevallen zal, ik voor mezelf trouwens ook, maar de eerste horde is genomen. Ik denk wel dat veel meer mensen steunkousen nodig hebben, dan men doorgaans op straat ziet, enkel omdat ze verhuld worden. Zoals ik zelf ook heb gedaan, en dat moet iedereen natuurlijk ook zelf weten.
Mag ik vragen voor welke kousen je gekozen hebt?
Ik heb normaal de Medi huidkleurige, dus die heb ik nu ook maar dan lang. En ze zijn met nopjes, dat schijnt ook nog wel een dingetje te zijn met warm weer, maar we gaan het zien!
"De meeste mensen deugen"
Alle reacties Link kopieren
Lisanne72 schreef:
10-04-2021 16:21
De irritatie van de noppenrand had ik bij de kniekousen ook maar alleen in de zomer bij warm weer, vreselijk irritant!
Het voordeel is deze kousen is evident, geen worsten knieën meer en over het algemeen gewoon meer energie en minder pijn.
De irritatie van de noppenrand herken ik zelf ook heel erg, dat was voor mij de reden om naar een step-in over te stappen. Voor mijn gevoel is de huid op de bovenbenen gevoeliger dan op de onderbenen. Mogelijk dat je daarom nu al last daarvan hebt.

Geeft de band van de panty problemen op je blaas, of gewoon het strakke broekje ?

Ik heb zelf ook de nodige blaasproblemen met een sterk overactieve blaas, maar dat is sinds een paar operaties redelijk onder controle. Ik heb dan ook geen last van de step-in dat die op mijn blaas drukt. Anders dan in het begin even wennen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven