Mode & Beauty alle pijlers

Wollen ondershirts, hoe horen ze te vallen ?

25-10-2020 12:59 40 berichten
Omdat ik het snel koud heb heb ik een paar Merino wollen ondershirts met lange mouwen gekocht.

De een valt strak om mijn lichaam en zit net aan, ook qua mouwlengte.

De andere valt losser om mijn lichaam, is wat langer , en heeft ook een stuk langere mouwen dan de andere.

Krimpt dit materiaal nog flink ?

En hoe hoort dit materiaal te zitten ? Ik heb er geen ervaring mee.

Alvast bedankt voor de reactie’s.
Merino kriebelt bij mij ook, en de hemdjes die ik had (Joha en Engel) zijn wel degelijk gekrompen. Ik heb ze uiteindelijk verkocht.
Ik kocht ze bij schaapjeschaapje, na een tip van hier.

Vond het op zich wel prettig qua temperatuur regulatie op reis in Scandinavie plus je hoeft het niet te wassen (makkelijk een dag of 3 / 4 dragen incl zweten / activiteiten, wil is zelfreinigend, wel zo fijn op reis zonder wasmachine bij de hand) maar omdat het toch een beetje kriebelde droeg ik ze, na die reis, niet meer vaak.

Momenteel heb ik nog enkele vesten en truien met een deel merino wol erin, met een hemdje of shirt eronder gaan die prima. Maar hebben weer niet die zelfreinigende eigenschappen, helaas.
Alle reacties Link kopieren
Hoe was je ze dan, hobbelster? De enige keer dat iets van wol gekrompen is bij mij is toen ik het per ongeluk op normaal wasprogramma had gedraaid met normaal wasmiddel. Op mijn wolprogramma met een paar drupjes Eucalan gebeurt me dit nooit.
Zuiver wol krimpt bij mij altijd wel iets. Zelfs op een handwas.

Maar goed, ik probeer wol tegenwoordig sowieso te vermijden vanwege het dierenleed (vooral bij de Merinoschapen is er nog steeds veel dierenleed) en het feit dat wol behoorlijk slecht voor het milieu is.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle informatie. Omdat ik een paar wollen truien ga kopen en nu weet ik van de krimpende situatie.
Alecta schreef:
29-10-2020 08:38
Zuiver wol krimpt bij mij altijd wel iets. Zelfs op een handwas.

Maar goed, ik probeer wol tegenwoordig sowieso te vermijden vanwege het dierenleed (vooral bij de Merinoschapen is er nog steeds veel dierenleed) en het feit dat wol behoorlijk slecht voor het milieu is.
Ik let op u mulesing vrije wol. Dat vind ik wel belangrijk.
Alecta schreef:
29-10-2020 08:38
ik probeer wol tegenwoordig sowieso te vermijden vanwege (...) het feit dat wol behoorlijk slecht voor het milieu is.
Waarom is wol slecht voor het milieu?
Katoen is ook niet bepaald een schone industrie. En kunstvezels hmmm kweetniet. Ik heb dus liever wol.
CommonSense schreef:
30-10-2020 10:30
Waarom is wol slecht voor het milieu?
Katoen is ook niet bepaald een schone industrie. En kunstvezels hmmm kweetniet. Ik heb dus liever wol.
Uiteraard zijn alle materialen slecht voor het milieu, maar wol (en zijde) zijn de uitschieters in negatieve zin. Als je biologische wol of tweedehands koopt is het al een stuk beter uiteraard, maar het is jammer dat veel mensen denken "natuurlijk materiaal, dus ik ben milieuvriendelijk bezig", want zo ligt het niet.

Wollen kleding wordt ook een stuk milieuvriendelijker als je het maar 1 keer in de 2 weken wast, maar of veel volwassenen dit in de praktijk met onderkleding zullen doen?
Lady_Day schreef:
29-10-2020 08:15
Hoe was je ze dan, hobbelster? De enige keer dat iets van wol gekrompen is bij mij is toen ik het per ongeluk op normaal wasprogramma had gedraaid met normaal wasmiddel. Op mijn wolprogramma met een paar drupjes Eucalan gebeurt me dit nooit.
Ik vrees dat ik met deze kledingstukken idd niet erg zachtzinnig ben omgegaan, en dus idd op normale 40graden was mee heb gedraaid.
Het eit dat je daar zo op moet letten met wol is voor mij iig (buiten het kriebelen) ook reden om maar geen wol meer te kopen, al vond ik dus idd de manier waarop het isoleerde echt wel heel goed en snap dat veel mensen fan zijn. Ik ben er gewoon te makkelijk gemakzuchtig voor ingesteld denk ik. Beha's en slipjes enzo gaan bij mij ook gewoon mee de wasmachine in, beha's in een beha waszakje weliswaar, dat dan nog net wel. Ik koop elk jaar ongeveer 3 nieuwe en heb al jaren dezelfde, van C&A.
Gemak dient de wassende mens :mrgreen:
Alle reacties Link kopieren
Hobbelster, ik ben niet heel pietje precies met mijn was maar wol draai ik altijd op het speciale programma. Het wassen vind ik nog niet het vervelendste maar het drogen wel. Ik heb een hekel aan wasrekken in huis en wol moet ook nog eens 'plat' drogen - hoewel ik dat met hemdjes trouwens niet doe.
Nee klopt hemdjes zijn licht genoeg om niet door te zakken als je ze gewoon over 1 of 2 waslijntjes heen hangt. Heb nu die ene wollen merino trui die ik nog heb (hele mooi, van het merk anna) ook op wolprogramma gewassen en er dan maar 2 broeken en een vest bij gedaan in ongeveer dezelfde kleur, want om de machine voor 1 kledingstuk te laten draaien vind ik altijd zo zonde (wolprgr duurt ook nog eens meer dan een uur...)
Alle reacties Link kopieren
Gebruik je wel speciaal wasmiddel voor wol, Hobbelster?
Lady_Day schreef:
30-10-2020 22:32
Gebruik je wel speciaal wasmiddel voor wol, Hobbelster?
Ja van de
Lidl een roze fles. Ruikt heerlijk dat wel.
Alecta schreef:
30-10-2020 10:37
Uiteraard zijn alle materialen slecht voor het milieu, maar wol (en zijde) zijn de uitschieters in negatieve zin. Als je biologische wol of tweedehands koopt is het al een stuk beter uiteraard, maar het is jammer dat veel mensen denken "natuurlijk materiaal, dus ik ben milieuvriendelijk bezig", want zo ligt het niet.

Wollen kleding wordt ook een stuk milieuvriendelijker als je het maar 1 keer in de 2 weken wast, maar of veel volwassenen dit in de praktijk met onderkleding zullen doen?
Ik was het weinig. Vaak luchten en als het moet een kort lauw handwasje.

Voor mij liever wol dan kunstvezels, waarvan je je kunt afvragen wat die met het milieu doen.
Ik begrijp ineens waarom anderen het nooit koud lijken te hebben. Wol onder de kleding.

Weer iets nieuws geleerd. Dat scheelt heel veel klappertanden deze winter.
CommonSense schreef:
31-10-2020 00:46
Ik was het weinig. Vaak luchten en als het moet een kort lauw handwasje.

Voor mij liever wol dan kunstvezels, waarvan je je kunt afvragen wat die met het milieu doen.
Weinig wassen maakt wol iets minder milieuvervuilend inderdaad. En biologisch is natuurlijk beter (want geen bestrijdingsmiddelen).
Je hoeft het er niet voor te laten, maar het is goed je er van bewust te zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven