autisme .( vroeger/ nu )

10-09-2007 09:35 222 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil niemand voor het hoofd stoten .......dat als eerste .

Maar ik verbaas me over hoe vaak autisme voor schijnt te komen ( nou geloof ik zomaar dat als je kind iets heeft je daar eerder mee op een forum komt dan wanneer je kind lekker meedraait ) Waren vroeger dan die kinderen die niet leren konden , die gepest werden op school wellicht autisten ? Komt autisme vaker voor dan vroeger of wordt het beter gediagnosticeerd ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Hi Bgb,



Ik denk dat het beter wordt gediagnosticeerd. Er zijn inmiddels zoveel verschillende takken van Autisme of aanautismeverwante stoornissen. ( mijn zoon heeft bijv. MCDD , multiple complex development disorder, hij ontiwkkeld zich niet zo goed, en verder is tie ook niet helemaal lekker zeg maar :-p )



MCDD valt in de autisme hoek, maar tis weer heel anders dan een "klassieke autist" of een pddnosser of een aspegener.

Bij de ene tak ligt bijv. Angst heel erg boven, bij de anderen vorm het gebrek aan sociaale vaardigheden enz. enz.



Steeds meer volwassenen krijgen onderzoeken waar steeds vaker een diagnosse uitkomt ( adhd en\of autisme) Dus ik denk dat het er vroeger wel was, maar de studies gingen nog niet zo ver. En ws over 10 heb je weer allemaal nieuwe termen.
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Alle reacties Link kopieren
Verder moet je wel een onderscheiding maken tussen iemand die "denkt dat haar kindje mss wel iets heeft" of een kind met een diagnose :)



Ik lees vaak zat moeders ( of vaders ) die zeggen, ja hij \ zij heeft autisme of adhd, onderzoeken ? neeee, ik heb zelf op internet lijstjes afgestreept :) Meestal mankeren die kinderen 1 ding, een gebrek aan opvoeding X-D
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Alle reacties Link kopieren
Ja, maar of het zit in het water en het is nieuw...........of ik moet met zulke kinderen in de klas hebben gezeten , dat kan toch niet anders ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Denk idd dat het nu beter gediagnostiseerd word dan vroeger. Nu ik weet dat mijn zoon een autistische stoornis heeft, begrijp ik mijn opa ineens veel beter. Vroeger toen hij nog leefde vonden wij het maar een vreemde man. Controlefreak en totaal geen inlevingsvermogen. Nu begrijp ik dat het gewoon zijn manier was om met de voor hem totaal onbegrijpelijke wereld om te gaan. Eigenlijk heeft hij dus een moeilijk leven gehad. Hij begreep niemand en de mensen begrepen hem niet. Ben blij dat er nu meer kennis bestaat zodat ik mijn zoon kan leren hoe anderen denken en dat dat anders is dan hij soms denkt. Wederzijds begrip zal hem helpen de wereld om hem heen beter te begrijpen. Mijn opa heeft die kans nooit gehad.
Alle reacties Link kopieren
Mmm, das waar ja, als ik terug denk aan mijn basisschool kan ik me ook niet "potentiele" autsistjes bedenken.
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Alle reacties Link kopieren
Maar ja, zie je dat als kind wel ? Dat je klasgenootje wat anders is dan de rest ? Ik weet dat de kinderen het hier in de buurt ook niet altijd snappen\weten van zoon A. En als je het niet weet zou je hem bestempelen als een vervelend druk asociaal jongetje. Dus mss was dat ene vervelende kindje wel een autist ( of met gedragsstoornis ) ofzo....



Leuke vraag trouwens.
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Alle reacties Link kopieren
Borodini, wat jij zegt is natuurlijk ook zo ; ouders ie aan zelf-dokteren doen en ergens een naam aangeven.

Hoe lullig dit ook is voor ouders met kinderen die wel degelijk een kind hebben met autisme of een aanverwante stoornis ; als je al een poos forumt kan je niet anders dan constateren dat kinderen eerst allemaal last hadden van kleurstof/geurstof/smaakstof.......toen massaal ADHD hadden en nu lees ik vooral veel over autisme. HOU ME TEN GOEDE : IK WIL NIEMAND HIERMEE AFZEIKEN OF ZEGGEN DAT IK HET BETER WEET .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ja, als je klasgenootje anders is wordt dat feilloos opgemerkt.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Nou Bianca, je haalt me alweer de woorden uit mijn mond! Zat net nav dat andere topic te bedenken dat ik mezelf bijna een soort freak voelde omdat ik totdat ik dit forum kende echt nog nooit over zaken als autisme en aanverwante toestanden gehoord had. Of nou ja, ik ken Rainman natuurlijk wel, maar ik ken irl volgens mij niemand die autistisch is, ook vroeger op school inderdaad niet. Heb pas van een goed vriendje die ik al van kinds af aan ken begrepen dat die iets autisme-achtigs heeft, maar die zat op een normale school en daar merkte je verder niks van. Ook mijn ouders heb ik nooit over dergelijke problematiek gehoord, het was niet zo dat het kind van die-en die, jeweetwel, die uit de straat hierachter, nu ook getest moet worden ofzo. Terwijl ik hier op het forum de indruk krijg dat scholen van tegenwoordig vooral bezig zijn met testen op allerhande afwijkingen.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Helemaal met je eens bgb. Wij hebben een traject van 3 jaar achter de rug. sinds deze week zit zoon eindelijk aan de medicatie.

Das geen zelfdiagnose. Mn handen jeuken wel als ik weer es iets lees over nieuwe ziektes die mensen zelf aan hun kindje willen geven ( zal de termen maar achterwege laten ;-) ) Het leven met een kind met een stoornis is geen pretje. En mensen die koste wat het kost hun kind "iets" willen geven, zou ik zo graag zoon een weekje lenen.. Dan weet je tenminste wat het is een kind met stoornis.



Maar goed, ik dwaal af geloof ik :)
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Alle reacties Link kopieren
Ik denk nog even terug aan de tijd dat zoon op regulier onderwijs zat ( groep 1 ) en dat wordt idd wel opgemerkt als een kindje anders is.
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Alle reacties Link kopieren
Toen mijn oudste op de basisschool zat had ik voor bijna al zijn vriendjes/vriendinnetjes een eigen snoeptrommeltje ( Zo aardig als ik ben ) ; de een mocht geen suiker, de ander geen chemische toevoegingen , de derde had glutenallergie.......... nu blijft dat zonder probleem meebunkeren...... raar, hoor.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Als er echt sprake is van een allergie kan het zijn dat die kinderen er over heen gegroeid zijn, zoon had van zn geboorte tot zijn 4e ongeveer een fikse koemelk allergie. Bij de laatste teste kwam er geen koemelk allergie meer uit.... Wel toevallig dat ze allemaal er overheen zijn bij jullie :)
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
blijfgewoonbianca schreef op 10 september 2007 @ 09:41:

Ja, maar of het zit in het water en het is nieuw...........of ik moet met zulke kinderen in de klas hebben gezeten , dat kan toch niet anders ?




Elk kind heeft tegenwoordig wel iets lijkt het. Autisme, Asperger, PDD-NOS, ADHD, ADD.

Bij ons op de lagere school had volgens mij niemand wat inderdaad.
O en ik vergeet nog de Nieuwetijdskinderen ;-)
Alle reacties Link kopieren
Nieuwetijd is m.i. een term voor ouders van wie de kinderen volkomen gezond zijn, en dus "niet bijzonder genoeg" ....





*duikt snel weg voor tomaten en eieren enzo :-p
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Alle reacties Link kopieren
Kinderen lijken ook veel drukker dan vroegahhhh ....wij speelden buiten en hadden daar alleen de regels die onder elkaar golden..nu zitten ouders / leidsters er hele dagen bovenop.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Wordt er mss tegenwoordig te "zij-ig" ( is dat een woord ? ) met kinderen omgegaan tegenwoordig ?
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef op 10 september 2007 @ 10:03:

Kinderen lijken ook veel drukker dan vroegahhhh ....wij speelden buiten en hadden daar alleen de regels die onder elkaar golden..nu zitten ouders / leidsters er hele dagen bovenop.
Ik heb vaak een beetje medelijden met de kinderen van tegenwoordig. Ze hebben lang niet zo'n onbezorgde jeugd als wij, vroeger. Ik besef me dat dat heel erg ouwewijverig klinkt, maar ik voel dat wel zo. Maar zelf doe ik er ook aan mee, mijn zoon is een stuk minder vrij dan ik op zijn leeftijd.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
borodini schreef op 10 september 2007 @ 10:04:

Wordt er mss tegenwoordig te "zij-ig" ( is dat een woord ? ) met kinderen omgegaan tegenwoordig ?
Ja, vind ik wel . Vroeger ging het zoals het ging , klaar. En dat zal best hard geweest zijn voor kinderen die écht iets hadden , hoor . Maar ik denk dat veel kinderen er zich toch ook wel aan optrokken .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
ik vind dat bianca een beetje te hard oordeeld.WEES BLIJ DAT JIJ GEEN AUTISME HEBT!!!!!!!!!!!!!!!!.het lijkt dat je iedereen afzijkt die autisme heeft en dat t aanstellerij is.IK WOU DAT JIJ T HAD.dan piep je wel anders
borodini schreef op 10 september 2007 @ 10:03:

Nieuwetijd is m.i. een term voor ouders van wie de kinderen volkomen gezond zijn, en dus "niet bijzonder genoeg" ....





*duikt snel weg voor tomaten en eieren enzo :-p




Helemaal mee eens.



*duikt mee*
Alle reacties Link kopieren
Weet je wat ik raar vind. Dat kinderen tegenwoordig zoveel tv \ dvd mogen kijken. En zoveel mogen computeren. Komt bij dat de ouderwestche rust en regelmaat in veel gezinnen zoek is. Kleutertjes uit de klas vn mn dochter die eerst heel de middag voor de tv mogen hangen, dan na 20.00 uur naar bed gaan en ook daar nog es tv mogen kijken. Dat lijkt me ook niet gezond voor kinderen.



Verder idd gaat het zoals het gaat. In mijn huis is moeders wil wet ( moehahaha mijn wil dus ) en zo gaat het gewoon. Tuurlijk is er ruimte voor eigen ideen, overleg, maar wel op tijden dat het mij uitkomt. Ik ga niet om 08.15 met mn kleuter in discussie over de zin van regenlaarsjes als het regent. Ze gaan gewoon aan. Punt. ( klein voorbeeldje dan he )
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Alle reacties Link kopieren
Door de drukkere straten laat je ze ook later buiten spelen dan wij vroeger mochten . Er is ook minder groen om hutten te bouwen etc.

Ik ga hier niet de discussie voeren over wel werken versus thuisblijven , maar ik heb altijd bewust die dingen mét ze gedaan ( bos in en hutten bouwen , bomen klimmen , speurtochten uitzetten ) die ik vroeger onbekommerd alleen kon doen . Ik denk niet dat ik daar na een hele werkdag nog tijd of zin voor zou hebben gehad. Maar ik zette onder schooltijd een speurtocht uit en ging dan in het park zitten wachten of ze een keer heelhuids langs kwamen zonder door pedofielen aangerand te zijn, ofzo .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven