Hoe kan ik de mensen in de Oekraïne het beste helpen?

11-03-2022 12:59 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe vinden jullie dat ik het beste mensen in de Oekraïne kan helpen? Ik wil graag iets meer doen dan doneren.
Ik kan niet mensen in mijn kleine huis opnemen, maar er moet toch nog wel iets zijn buiten doneren?
Ik heb gehoord dat er vandaag vanaf het marine terrein in Amsterdam een vrachtwagen vertrekt naar de Oekraïne.
Hebben jullie nog aanbevelingen?
Vandaag is het vast wel ergens mooi weer.
Alle reacties Link kopieren
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ers-helpen

Met geld help je toch het meest. Als je letterlijk je handen uit mouwen wil steken ga dan meer werken of inzamelingsacties organiseren om geld te kunnen doneren.
Ze hebben al meerdere keren aangegeven dat er al veel spullen gedoneerd zijn en dat de goederen er moeilijk kunnen komen.


Maandverband/kraamspullen en medicijnen zijn volgens mij nog wel gewenst, misschien zoeken of je daar wat mee kan qua doneren?

En anders toch geld doneren aan diverse doelen, specifiek die daar lokaal wat kunnen lijkt me beste.
Alle reacties Link kopieren
top, dank jullie wel.
Vandaag is het vast wel ergens mooi weer.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt je ook aanmelden als vrijwilliger bij bijvoorbeeld het rode kruis of vluchtelingenwerk.
Alle reacties Link kopieren
MoaningMyrtle schreef:
11-03-2022 13:15
Je kunt je ook aanmelden als vrijwilliger bij bijvoorbeeld het rode kruis of vluchtelingenwerk.
Dat inderdaad. Voor alle vluchtelingen die deze kant op komen zullen er een hoop mensen nodig zijn om het te regelen en de mensen een beetje wegwijs te maken hier. En dan weet je in ieder geval zeker dat al je inspanningen goed terecht komen.
Alle reacties Link kopieren
Geef je op als vrijwilliger bij Ready2Help (Rode Kruis). Wordt vrijwilliger bij Vluchtelingenwerk. Zoek uit wie er bij jou in de gemeente vluchtelingen opvangt en kijk of je daar wat kunt betekenen (financieel of praktisch).

Voor de mensen die nu nog in de Oekraïne zijn kun je weinig anders doen dan geld storten.
Alle reacties Link kopieren
Stoppen met het gebruik van 'de' Oekraïne!

Het was 'de' Oekraïne tijdens de Sovjet Unie, omdat ze toen een regio waren. Zoals 'de' Randstad of 'de' Veluwe. Het is sinds 1992 een onafhankelijk land en hebben een naam: 'Oekraïne'.
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
11-03-2022 13:54
Stoppen met het gebruik van 'de' Oekraïne!

Het was 'de' Oekraïne tijdens de Sovjet Unie, omdat ze toen een regio waren. Zoals 'de' Randstad of 'de' Veluwe. Het is sinds 1992 een onafhankelijk land en hebben een naam: 'Oekraïne'.
Bedankt, ik vroeg mij al af waarom "de" weggevallen was.
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
Alle reacties Link kopieren
Zo min mogelijk (gas)verwarming gebruiken. Elke euro die hier niet aan uitgegeven wordt, gaat niet naar de staatskas van Putin.
I was reminded that my bloodtype is B positive.
Alle reacties Link kopieren
Takecarebnb zoekt ook vrijwilligers die als matchmaker willen werken, zodat de vluchtelingen en het logeergezin zo goed mogelijk bij elkaar passen
Alle reacties Link kopieren
Geld. Anders medicijnen en kraam pakketten. Zeker geen oude kleding enzo, we moeten daar niet even onze afvalberg heen verplaatsen met oude troep.

Minder gas verbruiken vind ik ook wel een goeie indd!
Alle reacties Link kopieren
Geld geven is het beste. Van het geld kan men kopen wat men nodig heeft en vermoedelijk ook met goede korting.

Er zijn genoeg vrijwilligers.
Alle reacties Link kopieren
Door straks ook te helpen, en mensen die uiteindelijk toch hier terecht komen te helpen.

Lees uit de Volkskrant:
Aan de Pools-Oekraïense grens puilen de pakhuizen uit: ‘Stuur medicijnen, geen oude schoenen’
Wel even het hele artikel lezen, niet nu lukraak medicijnen sturen natuurlijk. Ze hebben nu vooral coördinatie en een lange blik nodig. Of dat nou hier, net over de grens in Polen of Roemenië is of Oekraïne zelf.
mevrouw75 wijzigde dit bericht op 11-03-2022 17:03
65.96% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Boogschutter10 schreef:
11-03-2022 15:03
Geld geven is het beste. Van het geld kan men kopen wat men nodig heeft en vermoedelijk ook met goede korting.

Er zijn genoeg vrijwilligers.
Dit, rode kruis geeft zelf al aan dat ze liever geen spullen meer krijgen. Zeker niet die kant op. Geef geld, daarmee kunnen ze kopen wat nodig is. Met spullen sturen komen er toch vaak dingen mee die helemaal niet nodig zijn en waar ze niks mee kunnen. Dus geef geld.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn met name serviceclubs die goederen inzamelen die wél de grens over komen. Je zou daar wat kunnen doneren. De serviceclubs waar ik vrijwilliger bij ben heeft al succesvol enorm veel goederen Ukraine in kunnen krijgen (via ons europese netwerk). Nog geen palet is bij de grens blijven staan. Er is vooral behoefte aan voedsel en medicijnen. Dus doneer niet aan het rode kruis, maar zoek lokale kleine initiatieven die daadwerkelijk in staat zijn de spullen de grens over te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb via Airbnb een aantal reserveringen in Kiev gedaan om mensen direct financieel te ondersteunen. Op deze manier een fijn contact opgebouwd met een vrouw die dapper probeert moed te houden en het hoofd boven water te houden.
Via haar kan ik een aantal mensen helpen. Het is kleinschalig maar wel zonder tussenkomst en heel persoonlijk.
It's not whatcha got, it's what you give
It ain't the life you choose, it's the life you live
And it ain't what it's not, but a-what it is
Alle reacties Link kopieren
Als je het wat kleiner wil houden: een buurtgenoot heeft auto volgeladen met eerste levensbehoeftes en is truckstops in Nederland afgegaan om Oekraïnse chauffeurs die niet meer terug kunnen/durven/mogen een hart onder de riem te steken.

Alle reacties Link kopieren
Grobbekuiken_ schreef:
11-03-2022 18:17
Als je het wat kleiner wil houden: een buurtgenoot heeft auto volgeladen met eerste levensbehoeftes en is truckstops in Nederland afgegaan om Oekraïnse chauffeurs die niet meer terug kunnen/durven/mogen een hart onder de riem te steken.
:heart:
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gedoneerd en me aangemeld als vrijwilliger bij Vluchtelingenwerk. Heb al bericht teruggehad en een vragenlijst om in te vullen en ze gaan proberen me te matchen met een gezin.
Eerste aandacht gaat uit naar opvang dus het kan nog even duren.

Edit: als buddy, ik neem geen vluchtelingen in huis.
Alle reacties Link kopieren
aardbeitje8 schreef:
11-03-2022 14:15
Zo min mogelijk (gas)verwarming gebruiken. Elke euro die hier niet aan uitgegeven wordt, gaat niet naar de staatskas van Putin.
Goed punt.
Alle reacties Link kopieren
Friedel schreef:
11-03-2022 18:07
Ik heb via Airbnb een aantal reserveringen in Kiev gedaan om mensen direct financieel te ondersteunen. Op deze manier een fijn contact opgebouwd met een vrouw die dapper probeert moed te houden en het hoofd boven water te houden.
Via haar kan ik een aantal mensen helpen. Het is kleinschalig maar wel zonder tussenkomst en heel persoonlijk.
Mooi initiatief!
Alle reacties Link kopieren
Zonmuis schreef:
13-03-2022 19:31
Mooi initiatief!
Ik kan het aanbevelen. Er zijn veel mensen in Oekraïne die 'accommodatie' aanbieden voor een paar euro. Er is intussen al 15 miljoen dollar overgemaakt naar hosts via Airbnb. Een prima manier om op een persoonlijke manier de helpende hand toe te steken.
It's not whatcha got, it's what you give
It ain't the life you choose, it's the life you live
And it ain't what it's not, but a-what it is
Alle reacties Link kopieren
Friedel schreef:
13-03-2022 20:15
Ik kan het aanbevelen. Er zijn veel mensen in Oekraïne die 'accommodatie' aanbieden voor een paar euro. Er is intussen al 15 miljoen dollar overgemaakt naar hosts via Airbnb. Een prima manier om op een persoonlijke manier de helpende hand toe te steken.
Betaal je dan ook servicekosten aan airnbnb?
Alle reacties Link kopieren
Oppositina schreef:
13-03-2022 20:20
Betaal je dan ook servicekosten aan airnbnb?
Nee, die hebben ze kwijtgescholden voorlopig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven