Oorlog

20-02-2022 11:02 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gezien de situatie Rusland Oekraine ben ik toch bang dat er weer een wereldoorlog uitbreekt.

Ik weet nog toen iemand hier een topic opende over corona en velen zeiden "nee, dat komt hier niet enz".

Hoe groot is de kans echt?

Maken jullie je zorgen?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou me eerder zorgen maken over een economische crisis binnenkort.
Alle reacties Link kopieren
Een wereldoorlog komt er niet.

Oekraïne is geen NAVO land dus Poetin weet dat er alleen maar economische sancties komen als hij aanvalt.

Daarbij komt dat Poetin ook wel weet dat hij het militair gezien niet gaat winnen van de NAVO dus laat hij niet escaleren.

Dat is weer het voordeel van kernwapens, iedereen snapt dat een escalatie het einde van beide partijen betekent.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Dat het een wereldoorlog gaat worden daar ben ik niet zo bang voor, wel de economische gevolgen van dit "geschil" .
De sterren wandlen, de tijd gaat, de klok zal slaan,.
Alle reacties Link kopieren
Alle betrokkenen hebben momenteel een enorm belang om het vuur zo hoog mogelijk op te stoken.

-Poetin heeft grote economische problemen in Rusland die hij niet kan oplossen en zijn aproval rating is erg laag.
-Biden heeft een erg lage aproval rating en heeft nog last van het verlies in Afghanistan, bovendien zijn er in de US dit jaar verkiezingen.
-Macron heeft binnenkort verkiezingen
-Boris Johnson was volkomen ongeloofwaardig geworden, eigenlijk door alles en vecht voor zijn politieke voortbestaan.

Deze crisis bied aan al die opportunisten de kans om zich te profileren als machtige en invloedrijke leiders, vooral voor hun eigen binnenlandse kiezers. Op die manier hopen ze allemaal meer geliefd te worden in hun eigen land en/of herkozen te worden.


De kans op een echte oorlog is echter niet zo groot.
Poetin is echt wel gevaarlijk, maar hij is niet gek.
Een oorlog in de Oekraïne zou zijn eigen einde betekenen en dat weet hij heel erg goed. De Russische bevolking vind het prima als er ergens een paar honderdduizend moslims afgeslacht worden (eigenlijk net als bij ons in het westen).
Maar oorlog voeren met een broedervolk van blonde christenen gaat echt veel te ver voor de gemiddelde Rus.
jo12345 wijzigde dit bericht op 20-02-2022 11:22
10.82% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik maak me geen zorgen. Want.... helpt dat?
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Poetin laat zijn ballen zien om zijn eigen volk af te leiden van de humanitaire en economische crisis in zijn land, en om het tanende vertrouwen in zijn leiderschap de kop in te drukken. Hij is helemaal niet gebaat bij oorlog, het is gewoon uiterlijk vertoon.

Als het wel tot een oorlog komt, dan hebben hij en zijn invloedrijke rijke vrienden last van de economische sancties en verliest hij de noodzakelijke steun van die vrienden, dus dat gaat echt niet gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
Biden doet het prima, hij houd druk op de ketel.
Vraag me af hoe Trump hier op gereageerd had.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
20-02-2022 11:19
Nee, ik maak me geen zorgen. Want.... helpt dat?
Dat is dus ook mijn (levens) motto.
Kan ik er nu iets aan veranderen? Nee.
Dan heeft het ook totaal geen zin om me er zorgen om te maken.
Alle reacties Link kopieren
jo12345 schreef:
20-02-2022 11:17
....
Deze crisis bied aan al die opportunisten de kans om zich te profileren als machtige en invloedrijke leiders, vooral voor hun eigen binnenlandse kiezers. Op die manier hopen ze allemaal meer geliefd te worden in hun eigen land en/of herkozen te worden.

De kans op een echte oorlog is echter niet zo groot.
Poetin is echt wel gevaarlijk, maar hij is niet gek.
Een oorlog in de Oekraïne zou zijn eigen einde betekenen en dat weet hij heel erg goed. De Russische bevolking vind het prima als er ergens een paar honderdduizend moslims afgeslacht worden (eigenlijk net als bij ons in het westen).
Maar oorlog voeren met een broedervolk van blonde christenen gaat echt veel te ver voor de gemiddelde Rus.
Dit idd! Voorlopig schat ik Poetin rationeler in dan Biden die er ook nog's beroerd voorstaat in de tussentijdse peilingen.Eveneens de nu hard schreeuwende Boris Johnson.Opvallend dat Westerse leiders de boel regelmatig opfokken,terwijl de Oekraine regelmatig oproept dat juist niet te doen.Maar de kalmte te bewaren :@@:
https://www.ad.nl/buitenland/oekraine-r ... ~ad0bb69a/
Quote:"Het Oekraïense ministerie van Buitenlandse Zaken zei in een verklaring dat het van ‘cruciaal belang’ is dat geen paniek wordt gezaaid. Ook moeten ‘destabiliserende handelingen’ worden vermeden. De VS deden de spanning vrijdag flink oplopen door te waarschuwen dat een invasie op ‘ieder moment’ zou kunnen plaatsvinden, mogelijk zelfs tijdens de Olympische Spelen in Beijing."

Las van de week inderdaad dat ook binnen het Russisch leger bij grote groepen daar een sterke aversie is tegen een inval van Oekraine.Democratisch gezinde militairen (ja,die heb je in Rusland ook) die er veel moeite mee hebben een onafhankelijke staat binnen te vallen.Maar ook hun tegenpolen,de (extreem) nationalistisch gezinden.Die idd de Oekrainers als een broedervolk zien en een oorlog voeren met hen als 'not done'. Zegt natuurlijk niets over hun bereidheid als het zover is,maar wel over de algemene opinie/stemming.Poetin weet dit ongetwijfeld ook.
Maar ok,het blijft idd heel onzeker.En een lokale inval/bezetting in het oosten is m.i. wel reeel.Maar ok,daar is het toch eigenlijk vanaf 2014 toch al een soort van (burger)oorlog @(
Vraag blijft,why is the rum gone?
hollebollegijs schreef:
20-02-2022 11:07
Een wereldoorlog komt er niet.

Oekraïne is geen NAVO land dus Poetin weet dat er alleen maar economische sancties komen als hij aanvalt.

Daarbij komt dat Poetin ook wel weet dat hij het militair gezien niet gaat winnen van de NAVO dus laat hij niet escaleren.

Dat is weer het voordeel van kernwapens, iedereen snapt dat een escalatie het einde van beide partijen betekent.
Amerika heeft anders steeds behoorlijk opruiende taal richting Rusland
Ik ben er inmiddels ook niet meer zo gerust op.
Wereldoorlog is zeer onwaarschijnlijk. Economische instorting van het financiële systeem is wel steeds aannemelijker. Een oorlog kan het zetje geven, maar het is veel meer de keuzes gemaakt zijn tijdens de pandemie die daarvoor kunnen zorgen.

Sowieso zal het economisch voor de gewone man de komende jaren kut zijn. Dus als je je zorgen wil maken…
Alle reacties Link kopieren
Ik maak me persoonlijk geen zorgen. Maar de situatie is natuurlijk wél zorgelijk....voor de Russen en de mensen in Oekraïne.
Een wereldoorlog gaat het niet worden. Maar ellende zeer zeker.
Nee ik denk dat Poetin zich wel inhoud.
Alle reacties Link kopieren
Karl_Marx schreef:
20-02-2022 11:04
Ik zou me eerder zorgen maken over een economische crisis binnenkort.
Nou dat dus. Ik voorzie problemen vergelijkbaar met de jaren 30 van de vorige eeuw. Ons financiële systeem loopt op haar einde en de euro gaat het ook niet redden als munt.
Een echte oorlog komt er niet. Economisch hangen we allemaal met elkaar samen. Daar is niemand bij gebaat
Alle reacties Link kopieren
Karl_Marx schreef:
20-02-2022 11:04
Ik zou me eerder zorgen maken over een economische crisis binnenkort.
Daar ben ik dus ook eerder bang voor, al heeft het totaal geen nut om er zorgen over te maken... Iemand zei ooit tegen mijn moeder “ maak je pas druk als het zover is, daarvoor heeft het geen nut”. Helaas is deze man heel jong overleden. Het leven heb je nou eenmaal niet de hand.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Gizmoreturns schreef:
20-02-2022 12:08
Amerika heeft anders steeds behoorlijk opruiende taal richting Rusland
Ik ben er inmiddels ook niet meer zo gerust op.


Het is Poetin die circa 150.000 man heeft samengetrokken en zijn marine samentrekt voor de kust van Oekraïne en EIST dat Oekraïne niet bij de NAVO mag (speelt niet eens)
Verder heeft Rusland gedreigd met "militaire middelen"
Het staat Rusland uiteraard vrij om troepen samen te trekken op eigen grondgebied en oefeningen te houden maar het komt wel dreigend over.

Het is niet de VS / NAVO / EU die eisen stelt.

Daarbij komt dat met de inval in de Krim Rusland blijk heeft gegeven niet vies te zijn van geweld in die regio.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Ik heb begrepen dat Poetin gezichtsverlies gaat lijden als hij zich terugtrekt. Dat zou de nodige risico's met zich meebrengen. Hij kan bijna niet anders dan een vervolgstap.
Ik weet niet wat ze allemaal aan het doen zijn over en weer maar een beetje verontrustend is het allemaal wel.


Afbeelding
hollebollegijs schreef:
20-02-2022 13:06
Het is Poetin die circa 150.000 man heeft samengetrokken en zijn marine samentrekt voor de kust van Oekraïne en EIST dat Oekraïne niet bij de NAVO mag (speelt niet eens)
Verder heeft Rusland gedreigd met "militaire middelen"
Het staat Rusland uiteraard vrij om troepen samen te trekken op eigen grondgebied en oefeningen te houden maar het komt wel dreigend over.

Het is niet de VS / NAVO / EU die eisen stelt.

Daarbij komt dat met de inval in de Krim Rusland blijk heeft gegeven niet vies te zijn van geweld in die regio.
De Krim is wel een hele bijzondere situatie. Die is symbolisch door de Russen overgedragen aan de Oekraïners binnen de Sovjet-Unie (toen er een Oekraïner aan het bewind was). En bij het uiteenvallen van de Sovjet-Unie is men vergeten die fout te corrigeren.

Dat naast de strategische belangen daar.

Als we het over het verleden gaan hebben: weet je nog dat de VS Irak binnenviel omdat de inlichtingendiensten zeker wisten dat er massavernietigingswapens waren. Ook het VK had dat gezien.

Kortom: die veiligheidsdiensten zien wel vaker spoken. Vooral als ze daarmee een oorlog kunnen forceren.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
20-02-2022 14:35


Kortom: die veiligheidsdiensten zien wel vaker spoken. Vooral als ze daarmee een oorlog kunnen forceren.


Ik geef jou een fiets, daar heb ik later spijt van, trap je deur in en pak mijn fiets terug.
Zo werkt het niet helemaal.
Ik denk dat er inmiddels geen mens meer wakker ligt dat de Krim "Heim ins Reich" is maar netjes ging het niet.


Veiligheidsdiensten willen geen oorlog, regeringsleiders willen oorlog en vragen daar de inlichtingendiensten een "alibi" bij te fabriceren.
Het kan wel een versterkend effect hebben, inlichtingendienst ziet spoken, slaat alarm bij "leider" die wil een smoking gun en de betreffende dienst knutselt het in elkaar om de oorlog aan politiek en publiek te "verkopen"
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Heel dit gedoe draait maar om 1 ding en dat is Duitsland en de Nord Stream 2 pijpleiding. US heeft dat al jaren proberen te voorkomen en dat probeert het nu nog steeds.

Nu via druk om raketten in de Oekraïne te plaatsen, dit terwijl de Amerikanen na het opheffen van het Warschau Pact beloofd hadden de Navo niet Oostwaarts uit te breiden. Dat is een leugen gebleken. D

Het is niet meer dan normaal dat Poetin reageert. We hebben dezelfde reactie van de Amerikanen gezien toen Chroetsjov raketten wilde plaatsen op Cuba.

Duitsland is een vazalstaat van Amerika en is dat altijd geweest sinds de 2e wereldoorlog. De macht van Amerika is tanende en het kan zich niet veroorloven dat Duitsland richting Rusland en China gaat.

Niemand wint bij een conflict, maar Amerika is de enige die er niets mee verliest.

En dit kan niet los gezien worden van alles wat er nu in de wereld gebeurt. Autoritarisme wordt er doorheen gedrukt. Als iets dat bewijst dan is het Canada wel. En we slapen lekker verder...
hollebollegijs schreef:
20-02-2022 14:45
Ik geef jou een fiets, daar heb ik later spijt van, trap je deur in en pak mijn fiets terug.
Zo werkt het niet helemaal.
Ik denk dat er inmiddels geen mens meer wakker ligt dat de Krim "Heim ins Reich" is maar netjes ging het niet.


Veiligheidsdiensten willen geen oorlog, regeringsleiders willen oorlog en vragen daar de inlichtingendiensten een "alibi" bij te fabriceren.
Het kan wel een versterkend effect hebben, inlichtingendienst ziet spoken, slaat alarm bij "leider" die wil een smoking gun en de betreffende dienst knutselt het in elkaar om de oorlog aan politiek en publiek te "verkopen"
Natuurlijk worden die veiligheidsdiensten gewoon gevraagd om te liegen.
Alle reacties Link kopieren
Karl_Marx schreef:
20-02-2022 11:04
Ik zou me eerder zorgen maken over een economische crisis binnenkort.
Dit. Geen enkele angst voor oorlog.
spell68 schreef:
20-02-2022 14:55
Heel dit gedoe draait maar om 1 ding en dat is Duitsland en de Nord Stream 2 pijpleiding. US heeft dat al jaren proberen te voorkomen en dat probeert het nu nog steeds.

Nu via druk om raketten in de Oekraïne te plaatsen, dit terwijl de Amerikanen na het opheffen van het Warschau Pact beloofd hadden de Navo niet Oostwaarts uit te breiden. Dat is een leugen gebleken. D

Het is niet meer dan normaal dat Poetin reageert. We hebben dezelfde reactie van de Amerikanen gezien toen Chroetsjov raketten wilde plaatsen op Cuba.

Duitsland is een vazalstaat van Amerika en is dat altijd geweest sinds de 2e wereldoorlog. De macht van Amerika is tanende en het kan zich niet veroorloven dat Duitsland richting Rusland en China gaat.

Niemand wint bij een conflict, maar Amerika is de enige die er niets mee verliest.

En dit kan niet los gezien worden van alles wat er nu in de wereld gebeurt. Autoritarisme wordt er doorheen gedrukt. Als iets dat bewijst dan is het Canada wel. En we slapen lekker verder...
Grotendeels mee eens.

En het draait steeds maar weer uit op ellende voor de gewone burgers en steun voor de grote bedrijven die zo overvloedig is dat de rijksten der aarde er steevast rijker van worden.

Een complete destabilisatie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven