1 fout teveel theorie examen

02-12-2019 11:25 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Pff, zo frustrerend! Kom net terug van CBR, en op 1 fout teveel gezakt voor kennis. Inzicht gehaald en gevaarherkenning maar 5 fout. Was ook nog 1 waar ik twijfelde, maar dacht; Eerste ingeving klopt vaak.

Hoe vaak hebben jullie je theorie examen opnieuw moeten doen? En nog tips voor de volgende keer? Zo snel mogelijk weer beginnen of juist even wachten?

Bedankt alvast 😊
Ohhh herkenbaar! Ik had dit precies ook voor mijn scooterexamen. De scooter stond al klaar en toen moest ik nóg een paar weken wachten. Balen TO, maar volgende keer vast beter!
Alle reacties Link kopieren
'Wachten' heeft geen zin. Beter studeren wel. Gevaarherkenning schijnt lastig te leren te zijn, maar daar had je geen moeite mee, dus dat scheelt enorm. De gewone theorievragen kun je gewoon allemaal net zo lang oefenen en bestuderen totdat je op elk oefenexamen nul fouten hebt? En dan is 't echte examen een eitje.

Ik heb 't altijd (meerdere rijbewijzen) in 1 keer gehaald. Maar niet zonder studeren, er zitten (zaten) altijd van die stomme vragen in over hoeveel je lading mag uitsteken, hoeveel meter voor een overweg er een bord staat, en zulke dingen. Die weet niemand zonder te oefenen.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
1 x opnieuw gedaan. Heb voor de 2e keer heel veel oefen examens gedaan. Dat hielp onwijs goed. Ik had 1 fout uiteindelijk. Hoe oefen je nu?
Ik ben in 1 keer geslaagd en had 0 fout.
Alle reacties Link kopieren
Dankjulliewel voor de antwoorden! Ik heb via theorie toppers een weekabonnement gehad. Zo fijn en duidelijk uitgelegd, oneindig veel toetsen gemaakt. 2 weken lang aan het oefenen en leren geweest. En de vragen die ik heb geleerd had ik ook goed. Maar er stonden vragen bij die ik met leren niet ben tegengekomen.
Qua vraagstelling vind ik het cbr wel fijn, op sommige vragen na.

Had echt het idee geslaagd te zijn, vond het echt makkelijk. Snap ook niet welke 3 ik fout kon hebben bij kennis 🙈
Gewoon doorleren en snel weer proberen. Ik deed er 2 keer over. 2de keer wist ik ook beter hoe het ging en daardoor was ik meer op mijn gemak. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hem de 2e keer gehaald. Mijn rijbewijs trouwens ook :').
Wat voor mij heel erg goed hielp was zo'n 1 daagse cursus en 1 of 2 dagen later de theorietoets. Na de eerste keer een onvoldoende durfde ik het niet meer aan om weer zelf aan te modderen.
Alle reacties Link kopieren
Ik had geen risico genomen en het boekje helemaal in mijn hoofd gestampt en een hoop geoefend. Dat werd dus 0 fout.

Als ik jou was zou ik doorgaan nu de kennis nog vers is, maar nog net wat harder de achterliggende theorie stampen naast de vragen.

Voor het deel met de verkeerssituaties had ik wel wat geluk nodig. Ik zat nogal onhandig ten opzichte van het scherm (ik moest mijn hoofd helemaal naar achteren gooien of op een scherm een eind weg kijken). Ik begrijp dat de zaal kort daarna ook helemaal vernieuwd is.
Blondie456 schreef:
02-12-2019 11:37
Ik ben in 1 keer geslaagd en had 0 fout.
Honderd jaar geleden was het toch écht minder ingewikkeld dan nu. Probeer maar eens foutloos een oefenexamen van nu te halen, garandeer je dat het lastiger is.
Oh heel herkenbaar TO.
Ik ben pas de 3 keer geslaagd, op het nippertje.
De 1e keer had ik 2 vragen teveel fout, de 2e keer ook maar de 3e keer had ik best veel vragen die ik bij het 2e examen ook had. Ik had er voldoende fout, dus ik was op het nippertje geslaagd.
Je moet ook maar net geluk hebben met de vragen hoor. Zo kreeg ik vragen over motorrijders. Over hoe ze denken als jij achter ze rijd.. Euh.

Komt goed TO! Wat bij mij hielp was ook oefenen met examens op zo'n cd-rom.
Hier ook een keer gezakt voor mijn motorexamen.

Dat had niets met mijn kennis te maken maar alles met het oefenen van de verkeerde vragen. De eerste keer weigerde ik te betalen voor oefenvragen. De tweede keer heb ik wel betaald met als resultaat 98% score.

Dit is weer een paar jaar terug, dus wellicht is de situatie veranderd, maar het verbaast me nog steeds dat de examenvragen te koop waren op een vrij normale en legitieme website.
Alle reacties Link kopieren
Gevaarherkenning MAAR 5 fout?! :sarcastic:

Ik had de 1e keer 1 fout en vind het nog steeds stom dat ik niet weet welke vraag het was.
.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
02-12-2019 12:22
Gevaarherkenning MAAR 5 fout?! :sarcastic:

Ik had de 1e keer 1 fout en vind het nog steeds stom dat ik niet weet welke vraag het was.
Gevaarherkenning mag je 12 fout hebben. Dat zijn nieuwe vragen, met 'remmen/gas los/niks doen' als antwoord. Vrij makkelijk om daar fouten te maken. 'klein beetje bijremmen' is bijvoorbeeld geen optie. Of 'voorlopig niks doen maar wel heel goed opletten op punt X'.

Volgens mij krijg je tegenwoordig wel te horen welke vragen je precies fout had?
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Heeel lang geleden mijn auto-theorie in 1 keer gehaald, met maar 1 of 2 fouten ofzo. Amper geleerd en het stelde toendertijd niet zoveel voor.

Een jaar geleden mijn theorie voor de motor gedaan. Dat was wel even andere koek... Met 3 fouten wel in 1 keer geslaagd, maar ontzettend lastig! Heel veel vragen waarbij je je vooral afvraagd: "Wat zou het cbr hier willen horen?" En het zijn inschattingsvragen, dus moeilijk te leren.

Ik zouwel zsm gelijk voor de nieuwe opgaan. Het zit nu nog in je hoofd.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
02-12-2019 12:22
Gevaarherkenning MAAR 5 fout?! :sarcastic:

Ik had de 1e keer 1 fout en vind het nog steeds stom dat ik niet weet welke vraag het was.

Zeker niet recent een examen gedaan? Die vragen zijn godsonmogelijk. In het verkeer maak ik (volgens rijinstructrice) altijd de juiste keuze, maar die vragen van het CBR zijn zo achterlijk dat ik echt plaatje+antwoord in mijn hoofd heb moeten stampen. Elke vorm van context ontbreekt, er is geen nuance mogelijk en de plaatjes zijn soms dusdanig gephotoshopt dat je niet weet op welke hint je nu moet afgaan.
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
02-12-2019 12:08
Honderd jaar geleden was het toch écht minder ingewikkeld dan nu. Probeer maar eens foutloos een oefenexamen van nu te halen, garandeer je dat het lastiger is.
Waar slaat dit antwoord nu op? Er is niemand die 100 jaar geleden een theorie examen heeft afgelegd, het bestond toen niet eens.

Bovendien, iets wat je zelf niet gedaan hebt, daarover kun je niet oordelen.
Kraaienpootje schreef:
02-12-2019 12:34
Heeel lang geleden mijn auto-theorie in 1 keer gehaald, met maar 1 of 2 fouten ofzo. Amper geleerd en het stelde toendertijd niet zoveel voor.

Een jaar geleden mijn theorie voor de motor gedaan. Dat was wel even andere koek... Met 3 fouten wel in 1 keer geslaagd, maar ontzettend lastig! Heel veel vragen waarbij je je vooral afvraagd: "Wat zou het cbr hier willen horen?" En het zijn inschattingsvragen, dus moeilijk te leren.

Ik zouwel zsm gelijk voor de nieuwe opgaan. Het zit nu nog in je hoofd.
Vandaar dat die oefenvragen vrij belangrijk zijn/waren...je hebt anders geen idee welke kant het CBR op denkt.
Maar nogmaals, dat was het motorexamen van een paar jaar terug.
Wat een deceptie was dat.
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
02-12-2019 12:36
Zeker niet recent een examen gedaan? Die vragen zijn godsonmogelijk. In het verkeer maak ik (volgens rijinstructrice) altijd de juiste keuze, maar die vragen van het CBR zijn zo achterlijk dat ik echt plaatje+antwoord in mijn hoofd heb moeten stampen. Elke vorm van context ontbreekt, er is geen nuance mogelijk en de plaatjes zijn soms dusdanig gephotoshopt dat je niet weet op welke hint je nu moet afgaan.
Zo is het verkeer nl. ook. Onmogelijk. Goed dat je je best gedaan hebt! Helaas is je rijinstructrice waardeloos met haar advies. Het kan niet zo zijn dat je in de praktijk alles goed doet terwijl je moeite met theorie hebt. Daar houdt ze je echt mee voor de gek.
Het is zo belangrijk om de theorie goed te kennen.
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
02-12-2019 12:36
Zeker niet recent een examen gedaan? Die vragen zijn godsonmogelijk. In het verkeer maak ik (volgens rijinstructrice) altijd de juiste keuze, maar die vragen van het CBR zijn zo achterlijk dat ik echt plaatje+antwoord in mijn hoofd heb moeten stampen. Elke vorm van context ontbreekt, er is geen nuance mogelijk en de plaatjes zijn soms dusdanig gephotoshopt dat je niet weet op welke hint je nu moet afgaan.

Niemand maakt altijd de juiste keuzes is het verkeer, ik ook niet, je instructrice kletst.
.
Alle reacties Link kopieren
Alle rijbewijzen theorie in 1 keer gehaald meeste ook 0 fout. 4 stuks
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Alle reacties Link kopieren
vanlippebiesterveld schreef:
02-12-2019 12:44
Zo is het verkeer nl. ook. Onmogelijk. Goed dat je je best gedaan hebt! Helaas is je rijinstructrice waardeloos met haar advies. Het kan niet zo zijn dat je in de praktijk alles goed doet terwijl je moeite met theorie hebt. Daar houdt ze je echt mee voor de gek.
Het is zo belangrijk om de theorie goed te kennen.

Ik zeg niet dat ik alles goed doe (anders had ik geen les), maar dat ik juiste beslissingen neem mbt gevaarherkenning. wat dat betreft heeft zij vanaf les 1 niet 1x hoeven in te grijpen. Ik heb ook overzicht. Dat wordt benoemd als mijn sterke punten (ik had wel 20 lessen nodig om die koppeling een beetje te kunnen!) Terwijl ik die theorievragen in oefenexamens alle gevraaherkenning allemaal fout had, want ik dacht veel te ingewikkeld. De theorievragen qua kennis had ik geen moeite mee. Het ging puur om de vraagstelling van gevaarherkenning. Dat schijnt overigens een probleem te zijn voor meer mensen, die graag context snappen van wat ze zien. Die ontbreekt namelijk in die gephotoshopte plaatjes en in de antwoorden is geen nuance mogelijk.

Ik heb overigens theorie in 1x gehaald, omdat ik dus al die foto’s en situaties ben gaan leren.
Een bal op de foto = altijd remmen. Dat soort dingen. (Ik dacht in het begin: ik zie geen kind op de foto, dus ik laat het gas los want kind is verder weg. Ik ben voorbij de bal als kind er is. In het echt let ik extra op bij een bal, maar als je nergens kinderen ziet spelen en de bal ligt op een verlaten grasveldje, en er zijn geen obstakels waar een kind achter vandaan kan komen, dan ga je natuurlijk niet remmen. Dat soort dingen bedoel ik. Ja, er kan een kind achter een geparkeerde auto vandaan komen, als die er WEL staat, dus let je extra op en verminder je je snelheid aanzienlijk, of rem je als je het niet vertrouwd, in de praktijk heb je alleen vaak al veel langer zicht in de straat gehad waardoor je weet wat er om je heen gebeurd. Nee, niet altijd, maar zie hier de nuance die ik bij de cbr plaatjes dus niet kwijt kan)
pergamon wijzigde dit bericht op 02-12-2019 12:57
28.88% gewijzigd
Tiana_76 schreef:
02-12-2019 12:08
Honderd jaar geleden was het toch écht minder ingewikkeld dan nu. Probeer maar eens foutloos een oefenexamen van nu te halen, garandeer je dat het lastiger is.

Ik ben geen 100 jaar , en toch vanaf de eerste keer geslaagd.

Vijftig jaar geleden kon je trouwens gewoon een rijbewijs gaan afhalen op de gemeente zonder ook maar enig examen.
vanlippebiesterveld schreef:
02-12-2019 12:40
Waar slaat dit antwoord nu op? Er is niemand die 100 jaar geleden een theorie examen heeft afgelegd, het bestond toen niet eens.

Bovendien, iets wat je zelf niet gedaan hebt, daarover kun je niet oordelen.

Dat mensen dat roepen is van alle tijden. In mijn tijd werd dat ook gezegd. 'Ze maken nu de theorieexamens veel moeilijker dan voorheen', werd er dan geroepen. Volgens mij is dat van alle tijden. En mensen willen graag even benadrukken hoe moeilijk het was. :-)
Sterrenwacht007 schreef:
02-12-2019 12:49
Ik ben geen 100 jaar , en toch vanaf de eerste keer geslaagd.

Vijftig jaar geleden kon je trouwens gewoon een rijbewijs gaan afhalen op de gemeente zonder ook maar enig examen.

En dat geloof jij?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven