2e hands auto kopen, veel verschil vraagprijs en koopprijs?

15-12-2017 07:33 11 berichten
Ik wil een 2e hands auto kopen en vraag mij af wat de onderhandelingsruimte is. Als je bijv een auto van 3000,00 neemt kan je er dan nog makkelijk 250,00 euro afpraten, of hoe werkt dat eigenlijk?

Ik zie nu auto's staan die 3500,00 zijn of 4000,00 maar dat is me net wat te gek. Maar als er nog een stuk vanaf 'te lullen' is, wordt het interessant.
Alle reacties Link kopieren
Daar is geen eenduidig antwoord op te geven. De ene garage heeft scherpe showroomprijzen, maar zal bij inruil geen fantastische prijs voor je auto geven (en dus ook weinig er vanaf laten gaan als je niets inlevert). De andere garage doet bij elke showroomauto 1000 bovenop de marktwaarde en schermt vervolgens met een hoge inruil en is zelfs bereid om bij de onderhandelingen nog wat extra 'korting' geven.

Kortom: je moet de marktwaarde van de auto kennen. Hiervoor kijk je in koerslijsten van bijvoorbeeld de ANWB.
Alle reacties Link kopieren
Bij een particulier of een garage? In het eerste geval: onmogelijk te voorspellen zonder de particulier te kennen. Bij een garage die nieuwe auto’s verkoopt zit er ruimte in de inruilexemplaren, altijd. Bij een zuivere tweede handshandel ook wel, maar meestal wat minder omdat de marge daar volledig uit de tweede handshandel moet komen
ligt eraan. Maak een proefrit, test de opties die erop zitten en stel dan dat de radio niet meer werkt, dan kun je zoiets inzetten om iets van de prijs af te krijgen.
Wij hebben laatst een tweedehands gekocht bij een particulier en hebben nog 10% van de vraagprijs afgekregen.
Gewoon proberen.
Alle reacties Link kopieren
Lastig om daar iets over te zeggen. Bij de ene verkoper kan er nog flink wat af, bij de ander is er geen onderhandelingsruimte. Met name bij particuliere verkopers zal het je misschien kunnen lukken om er 250-500 euro van af te krijgen. Als je bij een autobedrijf koopt kan je vaak wel een beetje van de prijs af onderhandelen, maar op een bedrag van 3500 euro zal je er niet snel 250 euro van de prijs af krijgen.
Overigens is bij een autobedrijf een zo scherp mogelijke prijs proberen te krijgen niet altijd verstandig. Hoe scherper de prijs, hoe minder geneigd de verkoper over het algemeen is om extra's te geven (nieuwe banden, eerste beurt over x aantal maanden gratis, ...).
Als de auto's die je op het oog hebt niet al te ver weg staan en niet al heel scherp geprijsd zijn ten opzichte van vergelijkbare auto's kan je best een poging wagen.

Wat je ook nog kunt proberen (zeker als je niet zo'n goede onderhandelaar bent) is om naar een bedrijf te gaan met enkele auto's die je aanstaan en die net iets boven je budget zijn. 'Blanco' bij het bedrijf binnenkomen, een beetje rondkijken en zodra een verkoper je aanspreekt vertellen dat je op zoek bent naar xxx voor maximaal 3000 euro. Dan is in elk geval al duidelijk dat je niet/nauwelijks boven dat bedrag zult betalen, en met een beetje mazzel geeft de verkoper dan aan dat hij bij (een van) de auto's die je op het oog hebt tot dat bedrag kan zakken.
Fijn, die tips. Ik ga bij een garage kopen. Mijn oude auto zal ik nauwelijks meer iets voor krijgen, die is echt af.
Bij de koerslijsten ga ik kijken, altijd handig om een richtprijs te weten.

En dan nog een vraagje. Sommige verkopers hebben standaard het nummerbord afgedekt met een naambordje van henzelf. Via het nummerbord is een en ander na te trekken, nu dus niet. Tenzij ik het opvraag natuurlijk. Maar wat is de reden dat ze dit doen?

Vanavond reageer ik weer.
Alle reacties Link kopieren
Je kan het altijd proberen. Bij een particulier die heel snel geld nodig heeft valt waarschijnlijk meer af te dingen dan bij een garage en een makkelijk verkoopbare auto.

bij een garage zijn er vaak ook andere dingen bij te lullen. Zoals een beurt over xx kilometer, of (korting op) set winterbanden, etc.

Ik zou zo snel geen auto van een particulier kopen, maar eerder van een garage met BOVAG garantie.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net een auto gekocht voor 2950 euro gekocht waar we alleen een volle tank bij hebben kunnen onderhandelen. Maar dat was een veelgevraagd tweedehandsje van een degelijk merk, hij stond zo’n 500 euro goedkoper te koop dan dezelfde auto bij de concurrenten, hij had zo’n 50.000 km minder gereden dan wat er verder zoal te koop stond, en hij had een aantal fijne opties die je niet veel bij die auto’s ziet. Kortom, het was een prima prijs voor die auto.

Zorg gewoon dat je zelf een goed beeld hebt van de redelijke prijs voor het gewenste model icm de km-stand en eventuele opties, en dan kun je zelf al wel inschatten of er veel onderhandelingsruimte in zal zitten of niet.
Ligt eraan. Wat is de staat van de auto. Zit er een onderhoudsboekje bij zodat je goed kan zien of de auto bij een garage is onderhouden of juist niet.

Hoeveel is er mee gereden, hoe oud, hoe populair zijn de auto's. Waar staat de garage. ( Het loont vaak om een stukje verder te rijden. In de dunnere bevolkte delen van het land zijn de prijzen scherper). Is het een schade auto? Ect ect.

Daar liggen vaak de verschillen in vraagprijs.

En dat zegt verder niet over het verlagen van de aankoopprijs.

Maar verwacht niet dat je 1000 euro eraf kletst bij auto's van 4000 euro.
Of een paar honderd bij auto's van 2000 euro.
Dat was een prima deal, Nummerzoveel. En 50.000 minder gereden is zeker mooi.

Ik zal naar de koerslijsten kijken en de prijs van vergelijkbare auto's en ook de andere tips neem ik mee.
Alle reacties Link kopieren
Nu aan het einde van het jaar heb je wel kans dat er nog iets af kan, ze willen namelijk liever de verkoop nog op dit jaar hebben, dan op de nieuwe maand/jaar. Dus ik zou gaan kopen tegen het einde van het jaar.

Verder is mijn ervaring dat er vrij weinig vanaf kan, zeker als je als vrouw (alleen) een auto gaat kopen. Misschien niet zo feministisch, maar zo werkt het wel, neem altijd een man mee voor de aankoop en laat hem het woord doen. Je kan wel heel koppig denken, ik als vrouw kan dat prima alleen. Alleen mijn ervaring is dat er meer gedaan wordt als er een man onder de motorkap kijkt en achter het stuur kruipt voor de proefrit. Wees dan geen dief van je eigen portomonee en neem gewoon een kerel mee.

Echt geld eraf krijg je niet. Wel vaak een nieuwe APK, de rij-klaar-kosten eraf of een volle tank.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven