3 kussen of een hug?
zondag 8 februari 2026 om 10:21
Ik ben het type persoon die mijn beste vriendin na een wereldreis van een jaar warm onthaald met een opgestoken hand. Ben niet knuffelig van mezelf en na corona hou ik liever wat afstand tussen mijzelf en mijn innig geliefde virusverspreidende medemens.
Daardoor geloof ik dat ik een afslag in het sociale verkeer gemist heb. Zelf geef ik, als ik iemand echt niet meer kan ontwijken, drie kussen. Maar opeens viel het me op dat mensen tegenwoordig eerder een hug geven. (Zo’n beetje met je lichaam half weggedraaid).
Is de mwah mwah mwah vervangen door de hug?
Daardoor geloof ik dat ik een afslag in het sociale verkeer gemist heb. Zelf geef ik, als ik iemand echt niet meer kan ontwijken, drie kussen. Maar opeens viel het me op dat mensen tegenwoordig eerder een hug geven. (Zo’n beetje met je lichaam half weggedraaid).
Is de mwah mwah mwah vervangen door de hug?
zondag 8 februari 2026 om 23:35
De Speld heeft een leuk artikel over de kringverjaardag.
https://speld.nl/2024/04/21/kringverjaa ... s-gehalte/
maandag 9 februari 2026 om 07:57
Ik wou het juist zeggen, ik herken het niet. Vlaamse hier. Goede vrienden en familie geef ik altijd één kus bij binnenkomen en weggaan. Iedereen doet het zo. Hugs doet echt niemand.Attraverso schreef: ↑08-02-2026 15:22Die zoenen hoeven ook niet en al zeker geen 3. Maar een hug?? Nee dank je. Veel te intiem. Hier in Vlaanderen is die gelukkig niet ingeburgerd.
Drie kussen is iets ‘officieels’, gebeurt enkel als iemand jarig is of op nieuwjaar. En aan oudere mensen misschien.
anoniem_6991a2e4e1e5c wijzigde dit bericht op 09-02-2026 08:46
1.35% gewijzigd
maandag 9 februari 2026 om 07:59
Inderdaad, in de Franstalige cultuur is dat doodnormaal. Spaanse ook trouwens. Het is echt een cultuurding.
maandag 9 februari 2026 om 08:30
Hier (randstad) vooral een knuffel. Ik vind het fijn. En prima uiteraard als iemand daar geen behoefte aan heeft, dan niet. (Doe het ook alleen bij mensen waar ik “iets intiems” mee meegemaakt heb. Een kwetsbaar gesprek, iets moois gedeeld, etc).Feline83 schreef: ↑09-02-2026 07:57Ik wou het juist zeggen, ik herken het niet. Goede vrienden en familie geef ik altijd één kus bij binnenkomen en weggaan. Iedereen doet het zo. Hugs doet echt niemand.
Drie kussen is iets ‘officieels’, gebeurt enkel als iemand jarig is of op nieuwjaar. En aan oudere mensen misschien.
Bij familie neem ik zelf initiatief in het geven van een knuffel, vind die drie kussen echt verschrikkelijk. Je bent óf in de lucht kussen (echt heel raar vind ik dat), of je gaat net allebei met je hoofd dezelfde kant op / gaat asynchroon. Brr, bloedhekel aan.
maandag 9 februari 2026 om 08:30
maandag 9 februari 2026 om 09:50
Waren kringfeestjes in NL niet gewoon noodzaak?
Er was bij de meeste huizen geen andere plek om 'te zijn' dan de zitkamer en die was al niet groot.
De keuken was vaak zo smal dat hij met 2 al vol was.
Ik denk dat daar de gewoonte vandaan komt.
Nu mensen in mijn kring grotere huizen krijgen met een woonkeuken en overdekt terras met houtkacheltje, worden de feestjes ook anders.
maandag 9 februari 2026 om 10:43
Of potlood poepen!
Maar ook hier zijn de meeste verjaardagen, tenzij een oude oom, geen kringverjaardagen meer. En dan ook nog de dames en mannen apart.
Tegenwoordig maak ik leuke verjaardagen mee als High tea's voor 30 man en iedereen neemt wat mee e.d.
maandag 9 februari 2026 om 12:18
Maar afgaande op de post van MadameBijoux nam ik het idd te letterlijk en kwam het beeld dat ik schetste naar boven.
Met zn allen op de bank en bijgeschoven stoelen rondom de salontafel bedoelde ik niet. Dat lijkt me logischer en minder omslachtig dan alle meubels aan de kant en in een kring zitten. Ik heb btw niks tegen cirkels of mensen die in een kring zitten!
maandag 9 februari 2026 om 14:30
Kussen doe je eigenlijk alleen met familie.
Een hug is voor mensen waarmee je een warme persoonlijke band hebt (vrienden bijvoorbeeld). Iemand mag jou graag en dat is wederzijds. Een hug weigeren is dus een duidelijk teken van formele afstand. Jullie relatie is niet persoonlijk.
Een hand geven doe je uit beleefdheid of als formele begroeting of afsluiting (bijvoorbeeld in zakelijke situaties).
Een boks doe je als jongere (of als je graag hip wilt overkomen).
Als een familielid of goede bekende jou opeens een hand geeft of zwaait (nog erger) weet je dus dat jullie band ernstig is bekoeld. En iemand jou op afstand wil houden.
Iemand die geen enkele persoonlijke of warme begroeting geeft is een koude persoonlijkheid (ongeacht wat iemand daarbij zegt. Lichaamshouding is bepalend).
Een hug is voor mensen waarmee je een warme persoonlijke band hebt (vrienden bijvoorbeeld). Iemand mag jou graag en dat is wederzijds. Een hug weigeren is dus een duidelijk teken van formele afstand. Jullie relatie is niet persoonlijk.
Een hand geven doe je uit beleefdheid of als formele begroeting of afsluiting (bijvoorbeeld in zakelijke situaties).
Als een familielid of goede bekende jou opeens een hand geeft of zwaait (nog erger) weet je dus dat jullie band ernstig is bekoeld. En iemand jou op afstand wil houden.
Iemand die geen enkele persoonlijke of warme begroeting geeft is een koude persoonlijkheid (ongeacht wat iemand daarbij zegt. Lichaamshouding is bepalend).
maandag 9 februari 2026 om 16:40
Says who??evelien2010 schreef: ↑09-02-2026 14:30Kussen doe je eigenlijk alleen met familie.
maandag 9 februari 2026 om 17:01
Ah fijn om te weten. Ben ik toch geen autist, maar gewoon een kouwe trut.evelien2010 schreef: ↑09-02-2026 14:30Iemand die geen enkele persoonlijke of warme begroeting geeft is een koude persoonlijkheid (ongeacht wat iemand daarbij zegt. Lichaamshouding is bepalend).
maandag 9 februari 2026 om 18:29
Bestaat daar eigenlijk een handleidingenboek over
Met regelmatige update?
Kan ik me ergens inschrijven op de maandelijkse nieuwsflash?
Dan weet ik tenminste hoe ik op het volgende familiefeest officieel volledig tegendraads doe.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
maandag 9 februari 2026 om 19:08
Nee hoor. Gewoon hoe het hoort. Prima als jij daarvan af wilt wijken. Er staat niet dat je iedereen een knuffel moet geven.
Stel iemand zegt op een hartelijke toon: welkom. Maar geeft daarbij alleen een knikje met het hoofd of geen enkele aanraking dan weet je dat het je eigenlijk niet echt welkom bent of jullie een meer zakelijke relatie hebben.
Het draait uiteindelijk om non verbale communicatie. Stukje bewustwording ook. De wijze waarop iemand jou komt begroeten zegt heel veel over die persoon en jullie onderlinge relatie. Het is handig daar rekening mee te houden.
maandag 9 februari 2026 om 19:23
Je moet weer even een beetje minder. Het is nu net te veel.evelien2010 schreef: ↑09-02-2026 19:08Nee hoor. Gewoon hoe het hoort. Prima als jij daarvan af wilt wijken. Er staat niet dat je iedereen een knuffel moet geven.
Stel iemand zegt op een hartelijke toon: welkom. Maar geeft daarbij alleen een knikje met het hoofd of geen enkele aanraking dan weet je dat het je eigenlijk niet echt welkom bent of jullie een meer zakelijke relatie hebben.
Het draait uiteindelijk om non verbale communicatie. Stukje bewustwording ook. De wijze waarop iemand jou komt begroeten zegt heel veel over die persoon en jullie onderlinge relatie. Het is handig daar rekening mee te houden.
Si abra la puerta hay lobos.
maandag 9 februari 2026 om 19:25
Boks ouwe!evelien2010 schreef: ↑09-02-2026 19:08Nee hoor. Gewoon hoe het hoort. Prima als jij daarvan af wilt wijken. Er staat niet dat je iedereen een knuffel moet geven.
Graftak!
maandag 9 februari 2026 om 20:25
Sommigen doen dat inderdaad wel,het volledige kringetje. Dat ze expliciet het hele rondje afgaan. Maar ik ga dan alvast snel zitten.
Taart en koffie zetten we inderdaad nooit op de grond.
I didn't say tak. YOU said tak. Tak ah lah!
maandag 9 februari 2026 om 20:28
Dan ben ik dus koelbloedig. Nou dit is dus zoals het heurt...evelien2010 schreef: ↑09-02-2026 14:30Kussen doe je eigenlijk alleen met familie.
I didn't say tak. YOU said tak. Tak ah lah!
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in