Aan wie weggeven?

01-12-2017 07:43 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen iedereen!

Ik zit met een “probleem” waarvan ik graag zou willen horen wat jullie zouden doen als jullie in mijn schoenen stonden.

Via een weggeefhoek geef ik een voorwerp weg. Er zijn erg veel reacties binnen gekomen. Ik heb erbij gezet dat ik zelf de winnaar kies, omdat ik wil dat het naar een gezin in nood gaat.

Het toeval wil nu dat mijn nicht heeft gereageerd. Nu voel ik een soort verplichte loyaliteit om het aan haar te geven, alleen vind ik dat weer niet eerlijk tegenover de rest van de mensen die heeft gereageerd ...

De nicht heb ik overigens 1 keer in het echt gezien en verder alleen als facebookvriend. Ik heb sowieso eigenlijk geen contact met die kant van de familie.

Ik ben een beetje bang dat als ik het niet aan haar geef dit nadelige gevolgen heeft voor mij. Ik wilde dit weggeven uit goede wil maar in deze situatie voel ik mij er heel naar bij!

Wat zou jij doen in mijn situatie?
Wie wat wil die moet wat.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon een persoon kiezen en het niet af laten hangen van of iemand familie is.
Je zegt dat je haar bijna nooit ziet. Wat voor nadelige gevolgen zouden er dan zijn?
Als je je echt zorgen maakt wel gewoon aan haar geven, jij wil er toch vanaf.

Maar hoe weet jij dat een gezin in nood loot? Vraag je om iemands verhaal?
Op een weggeefhoek gaat het mij er om dat het item naar iemand gaat die het goed kan gebruiken, nood of niet.
Ik wíl ervan af en een ander is blij.
Doe je alle reageerders op een briefje schrijven en trek je er één uit daar maak je een foto van die plaats je met tromgeroffel op fb, kan ze zien dat je eerlijk loot.
ik hou er nooit zo van als je bij weggeefdingen kunt "winnen" als je verhaal maar zielig genoeg is. Ik geloof er namelijk sterk in dat je je nooit als slachtoffer van jezelf / het leven / de omstandigheden zou moeten presenteren om daar beter van te worden - je wordt er volgens mij namelijk slechter van. Ik geloof wel in mensen helpen, ik geloof wel dat er mensen in nood zijn, maar ik denk gewoon dat het niet handig is om mensen te verplichten om eerst uit te leggen waarom zij het het hardste nodig hebben.

Geef het gewoon aan je nicht, als dat problemen voorkomt. Je hoeft toch ook niet te melden wie de winnaar is? Zet gewoon neer: "weggegeven".
Er is een app waar je de namen in kunt voeren en dan wordt er een betrokken, kun je een screenshot van maken en klaar .
Hoeveel reacties heb je ? Misschien ook aannemelijk dat je haar naam genist hebt ;)
-jolijn- schreef:
01-12-2017 07:56
ik hou er nooit zo van als je bij weggeefdingen kunt "winnen" als je verhaal maar zielig genoeg is. Ik geloof er namelijk sterk in dat je je nooit als slachtoffer van jezelf / het leven / de omstandigheden zou moeten presenteren om daar beter van te worden - je wordt er volgens mij namelijk slechter van. Ik geloof wel in mensen helpen, ik geloof wel dat er mensen in nood zijn, maar ik denk gewoon dat het niet handig is om mensen te verplichten om eerst uit te leggen waarom zij het het hardste nodig hebben.

Geef het gewoon aan je nicht, als dat problemen voorkomt. Je hoeft toch ook niet te melden wie de winnaar is? Zet gewoon neer: "weggegeven".
Bij de meeste groepen is het wel verplicht een naam te noemen anders komt er een hoop gezeur.
Alle reacties Link kopieren
zand-korrel schreef:
01-12-2017 07:50
Gewoon een persoon kiezen en het niet af laten hangen van of iemand familie is.
Je zegt dat je haar bijna nooit ziet. Wat voor nadelige gevolgen zouden er dan zijn?
Als je je echt zorgen maakt wel gewoon aan haar geven, jij wil er toch vanaf.

Maar hoe weet jij dat een gezin in nood loot? Vraag je om iemands verhaal?
Op een weggeefhoek gaat het mij er om dat het item naar iemand gaat die het goed kan gebruiken, nood of niet.
Ik wíl ervan af en een ander is blij.
“Nood” is misschien ovedreven. Ik hoop gewoon dat ik er een leuk gezinnetje blij mee kan maken en dat er geen gebruik wordt gemaakt van mijn goede wil (doorverkopen). Misschien ben ik dan wel naief.
Wie wat wil die moet wat.
Gewoon aan die nicht geven. Kan jou 't schelen als je er toch geen geld voor moet. En bij 'bloed' kun je nog 'ns een wederdienst terugvragen.

Ik hou niet zo van die mensen die alles maar gratis willen hebben. Had een keer 'n meubel op MP gezet en iemand wilde dat gratis. Toen ik er niet vanaf leek te kunnen, zei ik okee, maar dan wel tegen 'n kleine tuinklus als wederdienst en dat wilde hij niet. Ja daaahaaag!
-jolijn- schreef:
01-12-2017 07:56
ik hou er nooit zo van als je bij weggeefdingen kunt "winnen" als je verhaal maar zielig genoeg is.
Ze liegen ze gewoon bij elkaar die verhalen. Ik geloof er geen jota van.
Als ik iets weggeef doe ik het altijd de eerste reageerder geven, en als die niet meer reageert, dan de tweede enzovoort. Zo kan je ook kiezen, dan is ook je probleem opgelost, en anders hup naar je nicht, waarom niet, geniet zij er toch van. En bij het ophalen zien jullie elkaar ook weer eens. Hartstikke leuk.
Alle reacties Link kopieren
Hoe je het ook regelt, het is ellende met die weggeefhoek. De eerste is niet eerlijk want niet iedereen zit de hele dag op FB. En aan familie geven is niet eerlijk. En familie expres overslaan is niet eerlijk. En Pietje is niet eerlijk want hij vertelt leugens. Etc etc.
Ik zou zo’n randomizer gebruiken, alle namen invoeren en dat ding een random naam laten pikken, screenshotje plaatsen, klaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou een wedstrijd in zieligheid jureren moreel verwerpelijk vinden, en jouw situatie omschrijven als “karma is a bitch”
Maar je wil toch niet dat die onbekende types die op gratisjesjacht zijn bij jou aan de deur komen afhalen? Zou niet willen dat ze denken, hee, daar valt meer te halen dan alleen 'n afdankmeubel!
Alle reacties Link kopieren
Bij ons is een weggeefhoek daar gaat het naar de eerste die reageert dan heb je al dit gedoe niet. Iemand die het door verkoopt heeft het geld misschien ook wel nodig. Nadat je het weg geeft bepaal jij niet meer wat er mee gebeurd. Wanneer je zeker wilt weten dat het goed terecht komt dan kun je het beter in je eigen netwerk weg geven.

Mensen overschatten over het algemeen de waarde van hun afdankertjes.
viva-amber wijzigde dit bericht op 01-12-2017 08:17
61.34% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
_Marana_ schreef:
01-12-2017 08:08
Hoe je het ook regelt, het is ellende met die weggeefhoek. De eerste is niet eerlijk want niet iedereen zit de hele dag op FB. En aan familie geven is niet eerlijk. En familie expres overslaan is niet eerlijk. En Pietje is niet eerlijk want hij vertelt leugens. Etc etc.
Ik zou zo’n randomizer gebruiken, alle namen invoeren en dat ding een random naam laten pikken, screenshotje plaatsen, klaar.
Prima idee. Er zijn inmiddels al meer dan 300 reacties en counting ( :woa: :woa: dit had ik echt niet verwacht)

Ik ga er wel bij zetten dat door de hoeveeleid reacties ik besloten heb om te loten.


En over het wedstrijdje zielig doen. Ik negeer persoonlijke berichten die ik krijg en mensen reageren alleen met “loot graag mee”.

Toen ik thuis woonde bij mijn moeder hadden wij nooit veel geld, ze zat in de ziektewet. Als wij iets kregen waren wij zo ontzettend blij en dankbaar. Vanuit de idealogie probeer ik iets terug te doen...
Wie wat wil die moet wat.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
01-12-2017 08:11
Maar je wil toch niet dat die onbekende types die op gratisjesjacht zijn bij jou aan de deur komen afhalen? Zou niet willen dat ze denken, hee, daar valt meer te halen dan alleen 'n afdankmeubel!
Precies. Door recent trauma wilde ik eerst alle profielen bekijken voordat ik iemand aan mijn deur wilde hebben. Bij nader inzien ga ik het gewoon brengen.
Wie wat wil die moet wat.
Alle reacties Link kopieren
Ik geeft het altijd aan de eerst of tweede die reageert.
Ik wil niet oordelen of veroordelen over iemands levensverhaal
En ik ben het gauwer kwijt.

Als je niet kan kiezen, waarom zet je het er dan neer?
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie input. Ik ga de namen op een online rad gooien, het brengen en hopen dat degene er veel plezier van beleefd.
Wie wat wil die moet wat.
In het vervolg kan je de spullen liever naar een weggeefwinkel brengen waar alleen gezinnen met een laag inkomen voor in aanmerking komen.
Op facebook zitten veel aasgieren die er een sport van maken om gratis spullen binnen te harken. Zo ken ik er ook een aantal in mijn eigen omgeving die door weggeefhoeken een hele inrichting bij elkaar hebben gesprokkeld terwijl zij het zelf prima voor elkaar hebben en geen weldoener nodig hebben.
Alle reacties Link kopieren
Of naar een kringloopwinkel.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
01-12-2017 08:01
Ze liegen ze gewoon bij elkaar die verhalen. Ik geloof er geen jota van.
En dit. Al dat zielige gedoe bij weggeefhoeken en winacties.
hoe weet je dat de persoon die het anders krijgt het niet op marktplaats zet straks? Maar dat is misschien ook wel wat je wel, dat ze wat geld hebben ipv schoenen.
Alle reacties Link kopieren
Tessa44- schreef:
01-12-2017 08:05
Als ik iets weggeef doe ik het altijd de eerste reageerder geven, en als die niet meer reageert, dan de tweede enzovoort. Zo kan je ook kiezen, dan is ook je probleem opgelost, en anders hup naar je nicht, waarom niet, geniet zij er toch van. En bij het ophalen zien jullie elkaar ook weer eens. Hartstikke leuk.
Dat vind ik altijd zo gek. Er zijn best veel mensen die de hele dag online zijn terwijl er ook zijn die veel moeten werken om de eindjes aan elkaar te knopen. Hier zag je ook vaak steeds dezelfde als eerste reageren.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
RaveMeisje schreef:
01-12-2017 08:15
Prima idee. Er zijn inmiddels al meer dan 300 reacties en counting ( :woa: :woa: dit had ik echt niet verwacht)

Ik ga er wel bij zetten dat door de hoeveeleid reacties ik besloten heb om te loten.


En over het wedstrijdje zielig doen. Ik negeer persoonlijke berichten die ik krijg en mensen reageren alleen met “loot graag mee”.

Toen ik thuis woonde bij mijn moeder hadden wij nooit veel geld, ze zat in de ziektewet. Als wij iets kregen waren wij zo ontzettend blij en dankbaar. Vanuit de idealogie probeer ik iets terug te doen...
Als het goed is kunt je de reacties uitschakelen onder je bericht. Na het loten kun je de tekst van je bericht aanpassen met de "winnaar".
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
swifty schreef:
01-12-2017 08:50
hoe weet je dat de persoon die het anders krijgt het niet op marktplaats zet straks? Maar dat is misschien ook wel wat je wel, dat ze wat geld hebben ipv schoenen.
Goede hoop en vertrouwen dan maar. Ik geef trouwens een televisie weg. Onlangs is mijn huis afgebrand, hierdoor zijn wij alles verloren. Momenteel hebben wij alweer een prachtige nieuwe televisie gekocht. De televisie die wij weggeven hebben wij ook gekregen van hele lieve mensen omdat wij dus onze inboedel zijn verloren. Ik kan het zelf dus niet over mijn hart verkrijgen om hem te verkopen.
Wie wat wil die moet wat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven