Adressering aan gehuwd stel

09-11-2018 11:12 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allen,

Ik zit met een totaal onbelangrijk vraagje. :) Wat is de correcte adressering aan een gehuwd/geregistreerd koppel wanneer de vrouw haar eigen naam gebruikt gevolgd door de naam van partner? Dus de 'omgekeerde' volgorde t.o.v. het traditionele [naam partner]-[eigennaam]. Dit zie je tegenwoordig steeds vaker.

Laten we meneer A. (Albert) Jansen en mevrouw B. (Barbara) Smit als voorbeeld nemen.

Dan kun je natuurlijk altijd schrijven:
- dhr. A. Jansen en mevr. B. Smit-Jansen

Maar als je ze liever als familie/koppel wilt aanschrijven (informeler), wat voor variant kies je dan?

- Albert en Barbara Smit-Jansen of familie Smit-Jansen (de 'omgekeerde' volgorde, zoals mevrouw die gebruikt)
of is dan beter:
- Albert en Barbara Jansen of familie Jansen (dus toch de meisjesnaam weglaten)

Volgens mij is er hierin ook niet echt een 'goed' of 'fout', en hangt het nog het meest af van de persoonlijke voorkeur van de ontvanger.
Maar ik vind taalkwesties altijd leuk, en ben daarom benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken.

Ik zou neigen naar het eerste, fam. Smit-Jansen.
Alle reacties Link kopieren
Fam. Smit/Jansen
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Aan de bewoners van
Adres
Alle reacties Link kopieren
VelvetVolvo schreef:
09-11-2018 11:15
Heer en Mevrouw A. Jansen

Zij is nu de vrouw van dus verder niet zo relevant meer
:HA:

Ik zou doen Jansen-Smit, omdat Jansen de naam is die ze beiden voeren zou ik die eerst doen. Maar Smit zeker niet weglaten, als zij zich er nog altijd mee voorstelt.
Alle reacties Link kopieren
Vaucluse schreef:
09-11-2018 12:16
Dit doe ik op zich ook vaak, maar wanneer er dan ook nog 3 kinderen zijn... dan wil je toch liever "fam. ........." schrijven.
Ligt eraan aan wie het bestemd is.
Als ik een feest geef waar ik alleen volwassenen voor uitnodig schrijf ik alleen Albert en Barbara.
En voor een kerstkaart (of iets waar de kinderen wel welkom zijn) Familie Smit Jansen, of Albert en Barbara en de kinderen.
Vaucluse schreef:
09-11-2018 12:16
Dit doe ik op zich ook vaak, maar wanneer er dan ook nog 3 kinderen zijn... dan wil je toch liever "fam. ........." schrijven.
Ik zie het probleem dan nog steeds niet eigenlijk. Dan zet je er toch gewoon “& kinderen” achter?

Een kerstkaart zou bij mij sowieso alleen met voornamen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gewoon doen: Familie Jansen. Aangezien zij er bewust voor heeft gekozen die achternaam toe te voegen aan de hare, zal ze het vast niet erg vinden om dat op een briefadres te zien staan. Zeker als de kinderen ook allemaal Jansen heten.
Alle reacties Link kopieren
Vaucluse schreef:
09-11-2018 12:16
Dit doe ik op zich ook vaak, maar wanneer er dan ook nog 3 kinderen zijn... dan wil je toch liever "fam. ........." schrijven.
Met kinderen wordt het juist makkelijker: dan is er 1 achternaam in de meerderheid, dus die eerst ;-) maar wel allebei de achternamen.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ze ontvrienden. Wat een suf gedoe. Hou gewoon je eigen naam.
óu sont les neiges d'antan

Vaucluse schreef:
09-11-2018 12:16
Dit doe ik op zich ook vaak, maar wanneer er dan ook nog 3 kinderen zijn... dan wil je toch liever "fam. ........." schrijven.
Albert, Barbera& de kinderen? Wij hebben achternamen waarmee je dan een stuk korter uit bent.
Bovendien vind ik Familie Van Regrettestein- Riennehoven echt een draak om te zien.
RegretteRien schreef:
09-11-2018 13:23
Albert, Barbera& de kinderen? Wij hebben achternamen waarmee je dan een stuk korter uit bent.
Bovendien vind ik Familie Van Regrettestein- Riennehoven echt een draak om te zien.
En je bent getrouwd? Waarom heb je dan niet voor 1 achternaam gekozen als ik vragen mag?

Ik ben een beetje vreemd in dit verhaal voor mijn gevoel, ik ben 24, en ik heb zoiets van als ik ooit trouw, kom maar op met die achternaam. Dezelfde achternaam als mijn hopelijk toekomstige kindjes enzo.
YellowLemon schreef:
09-11-2018 13:35
En je bent getrouwd? Waarom heb je dan niet voor 1 achternaam gekozen als ik vragen mag?

Ik ben een beetje vreemd in dit verhaal voor mijn gevoel, ik ben 24, en ik heb zoiets van als ik ooit trouw, kom maar op met die achternaam. Dezelfde achternaam als mijn hopelijk toekomstige kindjes enzo.
Ik ben getrouwd en vind het juist heel raar en ouderwets om mijn partners naam aan te nemen. Ik heb al een naam. Ik heb bovendien een naam die net als mijn forumnaam allitereert/ duidelijk erbij uitgekozen is. Mijn kinderen hadden nog geen naam en aangezien in NL je je kind niet beiden kunt geven moesten we kiezen. Die hebben de naam van mijn man. Deels omdat het mij niet uitmaakte, deels omdat ik bang was dat 'men' anders helemaal zou denken dat hij de stiefvader van de kinderen is.
Alle reacties Link kopieren
Mijn nicht heeft helemaal geen naam van haar man aangenomen, gebruikt dus volledig haar meisjesnaam en als ik daar een kaart heen stuur dan is het fam A. Jansen. Ik gebruik haar eigen naam helemaal niet, ze hebben ook 2 kinderen. Als het een uitnodiging is voor een feestje oid. dan schrijf ik Barbara en Albert.
YellowLemon schreef:
09-11-2018 13:35
En je bent getrouwd? Waarom heb je dan niet voor 1 achternaam gekozen als ik vragen mag?

Ik ben een beetje vreemd in dit verhaal voor mijn gevoel, ik ben 24, en ik heb zoiets van als ik ooit trouw, kom maar op met die achternaam. Dezelfde achternaam als mijn hopelijk toekomstige kindjes enzo.
Ik heb precies het omgekeerde. Ik heb mijn naam en die zal ik nooit veranderen. Ik heb geen kinderen, maar voor mij zou het geen bezwaar zijn als mijn kinderen een andere naam hebben.
Alle reacties Link kopieren
YellowLemon schreef:
09-11-2018 13:35
En je bent getrouwd? Waarom heb je dan niet voor 1 achternaam gekozen als ik vragen mag?

Ik vind het juist verbazingwekkend dat nog steeds zoveel vrouwen de naam van hun man gaan gebruiken als ze trouwen. Mijn achternaam is onderdeel van mijn identiteit. Het is de naam van mijn familie, mijn roots, ik heet al heel m'n leven zo. Ik heb gepubliceerd onder die naam, heb diploma's behaald waarop die naam staat. Het voelt voor mij heel vreemd om die naam dan klakkeloos in te wisselen door de achternaam van een ander, een naam die officieel toch nooit echt van mij zal zijn.
RegretteRien schreef:
09-11-2018 13:42
Ik ben getrouwd en vind het juist heel raar en ouderwets om mijn partners naam aan te nemen. Ik heb al een naam. Ik heb bovendien een naam die net als mijn forumnaam allitereert/ duidelijk erbij uitgekozen is. Mijn kinderen hadden nog geen naam en aangezien in NL je je kind niet beiden kunt geven moesten we kiezen. Die hebben de naam van mijn man. Deels omdat het mij niet uitmaakte, deels omdat ik bang was dat 'men' anders helemaal zou denken dat hij de stiefvader van de kinderen is.
Oh het zou voor mij ook andersom mogen zijn hoor, maar ik zie mijn familie niet, dus mijn naam mag sowieso weg. Mijn vriend zou ook wel openstaan voor het gesprek gok ik. Ik zeg dus ook niet dat het standaard de naam van de man moet zijn, maar ik zou zelf wel graag een naam zien.

Wat jij zegt van de kinderen, dat is zo’n gevalletje dat ik persoonlijk denk. Gelukkig kan dat niet. Dan heeft men over een aantal generaties 5 achternamen.
wilma36 schreef:
09-11-2018 13:43
Mijn nicht heeft helemaal geen naam van haar man aangenomen, gebruikt dus volledig haar meisjesnaam en als ik daar een kaart heen stuur dan is het fam A. Jansen. Ik gebruik haar eigen naam helemaal niet, ze hebben ook 2 kinderen. Als het een uitnodiging is voor een feestje oid. dan schrijf ik Barbara en Albert.
Ik zou het dus best raar vinden dat je MIJN nicht bent en dan MIJ helemaal wegcijfert op zo'n kaar. Dan is het toch aan R.Rien+ familie?
Alle reacties Link kopieren
Als je perse dezelfde achternaam als je kind(eren) wilt kun je hen natuurlijk ook gewoon jouw achternaam geven. Wat je als stel ook kiest, als je als gezin gaat vliegen is er altijd (minstens) één die een vliegticket met een andere achternaam heeft.
Trotter schreef:
09-11-2018 13:44
Ik vind het juist verbazingwekkend dat nog steeds zoveel vrouwen de naam van hun man gaan gebruiken als ze trouwen. Mijn achternaam is onderdeel van mijn identiteit. Het is de naam van mijn familie, mijn roots, ik heet al heel m'n leven zo. Ik heb gepubliceerd onder die naam, heb diploma's behaald waarop die naam staat. Het voelt voor mij heel vreemd om die naam dan klakkeloos in te wisselen door de achternaam van een ander, een naam die officieel toch nooit echt van mij zal zijn.
Dat zit toch vooral in je hoofd, dat hij nooit echt van jou zal zijn? Want je vormt toch samen weer een “nieuw” gezin.
YellowLemon schreef:
09-11-2018 13:46
Oh het zou voor mij ook andersom mogen zijn hoor, maar ik zie mijn familie niet, dus mijn naam mag sowieso weg. Mijn vriend zou ook wel openstaan voor het gesprek gok ik. Ik zeg dus ook niet dat het standaard de naam van de man moet zijn, maar ik zou zelf wel graag een naam zien.

Wat jij zegt van de kinderen, dat is zo’n gevalletje dat ik persoonlijk denk. Gelukkig kan dat niet. Dan heeft men over een aantal generaties 5 achternamen.
Nee hoor, in Spaanstalige landen valt er een af als je trouwt/ volgende generatie.
Maria Ruiz-de Casteneda & Raul Sanchez-Biancos

Kind Stefan Biancos-De Castaneda.
Alle reacties Link kopieren
YellowLemon schreef:
09-11-2018 13:35
En je bent getrouwd? Waarom heb je dan niet voor 1 achternaam gekozen als ik vragen mag?

Ik ben een beetje vreemd in dit verhaal voor mijn gevoel, ik ben 24, en ik heb zoiets van als ik ooit trouw, kom maar op met die achternaam. Dezelfde achternaam als mijn hopelijk toekomstige kindjes enzo.
Ik vind het een heel suf gebruik. Het refereert voor mij aan alle vormen van seksisme. Je ging vroeger als vrouw als bezit over van je vader naar je man, daarom kreeg je een nieuwe achternaam. Je mag al een eeuw stemmen als je vrouw bent, sinds de jaren '60 mag je een bankrekening openen zonder dat je toestemming van je man nodig hebt, en dat vinden we allemaal heel logisch. Maar als het dan aankomt op je eigen naam, de drager van je identiteit, dan gaat alle emancipatie weer overboord. Dat vind ik onbegrijpelijk.
Daarom dus. Ik het Nina Jansen, man heet Nino de Vries en ons kind Nini de Vries. Ze heeft wel haar vaders naam. Dat het mijn kind is, is met de geboorte overduidelijk, dat ze haar vaders kind is heeft wat bevestiging nodig.

In dat kader: wie kijkt er nog meer naar de serie 'vrouwen van mars'? Echt heel erg leuk om naar te kijken.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
YellowLemon schreef:
09-11-2018 13:47
Dat zit toch vooral in je hoofd, dat hij nooit echt van jou zal zijn?

Nee hoor, dat is wettelijk zo geregeld. De naam van je partner wordt nooit jouw naam, je mag 'm alleen gebruiken. Als je een vliegticket koopt of een officieel examen doet komt daarop je geboortenaam, niet de naam van je partner. Net als op je paspoort, je blijft altijd officieel voornaam-geboortenaam.
Alle reacties Link kopieren
Post die je aan een stel stuurt, is doorgaans privé: het zal vaak gaan om uitnodigingen.
Eigenlijk verbaas ik mij vooral over dat velen nog 'de heer' en 'mevrouw' willen gebruiken.
Zelfs 'mijnheer' (of 'meneer') las ik ergens - dat zijn toch nooit officiele aanschrijftitels geweest?

En hoe dan als het een homostel betreft:
De heer A. Jansen-Smit en de heer B. Smit-Jansen?
Alle reacties Link kopieren
Trotter schreef:
09-11-2018 13:53
Nee hoor, dat is wettelijk zo geregeld. De naam van je partner wordt nooit jouw naam, je mag 'm alleen gebruiken. Als je een vliegticket koopt of een officieel examen doet komt daarop je geboortenaam, niet de naam van je partner. Net als op je paspoort, je blijft altijd officieel voornaam-geboortenaam.
Staat er ook niet meer op 'e.v.'? En was dat alleen bij vrouwen, of ook bij mannen?
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Vroeger kon je een familie zelfs alleen met de naam van de man aanschrijven, zelfs met de initialen van de man ervoor: Familie G.J.C. Kuiper. Dat hadden mensen ook op naambordjes.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
09-11-2018 13:55
Vroeger kon je een familie zelfs alleen met de naam van de man aanschrijven, zelfs met de initialen van de man ervoor: Familie G.J.C. Kuiper. Dat hadden mensen ook op naambordjes.
JA! Staat bij mijn buren nog boven de deurbel. Bijzonder eigenlijk, dat vrouwen dat allemaal maar gewoon vonden.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven