Auto voor laten verwarmen zonder toezicht normaal?

19-10-2018 07:51 74 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na een discussie met mijn partner vraag ik me af hoe anderen hier tegenaan kijken en of ik overdrijf.
Sinds een paar maanden hebben wij onze eerste auto. Ik heb zelf geen rijbewijs of ervaring met auto's dus ik heb geen idee wat normaal is of niet.
Vanmorgen kwam ik er achter dat mijn partner de auto start en deze laat voor verwarmen op de oprit omdat de ruiten beslaan. Hij blijft er dan niet bij staan maar gaat even naar de wc en bijvoorbeeld de container buiten zetten waardoor er dus geen toezicht op de auto is.
Volgens hem is dat normaal en doet iedereen dat maar is dat zo?
Ik kan me haast niet voorstellen dat dat zo is want het is zo wel heel makkelijk voor iemand om in te stappen en weg te rijden.
En keert de verzekering wel uit bij diefstal in dit geval?
Ik ben benieuwd hoe andere mensen dit doen.
Ik denk dat je partner het gedrag van zijn ouders van vroeger kopieert. :-D
In Minnesota bij -15 vond ik dit normaal. In Nederland bij deze temperaturen belachelijk.
Alle reacties Link kopieren
1-Aapje schreef:
19-10-2018 09:42
In Minnesota bij -15 vond ik dit normaal. In Nederland bij deze temperaturen belachelijk.
;-D
Tsja, maar daar ben je 's ochtends ook wel even bezig voor je je auto hebt uitgegraven. Ik neem aan dat je dan dus in de buurt bent?
Alle reacties Link kopieren
Ik woonde ooit in een parterrewoning en had een buurman die zijn busje altijd voor mijn slaapkamerraam parkeerde om vervolgens om klokslag 6 uur dat ding een kwartier liet ronken om warm te worden. Zo aso.

Hij zat er dan wel zelf in. Met zn voet op het rempedaal, zodat er ook nog een rode schijnwerper mijn slaapkamer in scheen.
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
19-10-2018 09:31
Of dat normaal is?
In mijn optiek niet nee. Ik heb altijd geleerd dat dat slecht is voor de motor en voor het milieu.
Afgezien daarvan is het aso om je auto zo te laten staan ronken. Gewoon een doekje gebruiken.
impala wijzigde dit bericht op 19-10-2018 09:52
5.24% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
Lijkt mij zwaar overdreven zolang het niet vriest. En slecht voor het milieu.
Gewoon de blower aan en tegen voorruit laten blazen. Binnen 3 minuten goed zicht.

Als het vriest doe ik altijd lauw water over de bevroren ruit. Ik weet dat dit sterk wordt afgeradwn, maar mijn ruit is geheel intact nog.
Alle reacties Link kopieren
Ja, goor is dat.
Naast mijn huis is een parkeerplaats. Vroeger stond er dan zo'n werkbusje vanaf 5u tot 5.30 tegen mijn buitenmuur te ronken. Stinken joh.
Ik vind het superaso. Tegen de schutting hier ook vaak gehad, zo'n oude Canta, stonk ook als de neten. Konijnen vergast, damp in de tuin.

Het heeft totaal geen nut.
Ja, als je een diesel uit het jaar 0 hebt waar de motor moet voorgloeien, maar anders niet.
yette schreef:
19-10-2018 09:48
;-D
Tsja, maar daar ben je 's ochtends ook wel even bezig voor je je auto hebt uitgegraven. Ik neem aan dat je dan dus in de buurt bent?
Wij woonden zo achteraf dat er niemand kwam ;-). Maar in het dorp gebeurde dat ook wel.
Alle reacties Link kopieren
Overlast en milieu had ik nog niet eens bij stil gestaan maar dat is ook goed om bij stil te staan.
Ik was voornamelijk bang dat iemand instapt en wegrijdt.
Het ging vanmorgen nogal snel dus ik weet niet of hij al bijvoorbeeld een condensdoekje en wisser gebruikt of de andere tips die hier gegeven worden.
Het is op zich een rustige en veilige buurt en de auto staat zo geparkeerd dat je eerst rustig achteruit moet rijden en draaien dus het is geen kwestie van instappen en hard weg rijden. Het risico dat iemand de auto steelt in de korte tijd zonder toezicht is dus waarschijnlijk klein.
Maar hoe klein ook er is natuurlijk altijd een kans dat het wel gebeurt. Vanuit het huis kan je de auto ook niet zien. Dus als hij het dan nodig vind de auto aan te laten lijkt het me sowieso handig dat hij er bij blijft staan of in gaat zitten.

Bedankt voor de reacties en tips.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man doet dat in de winter ook, ik let dan op de auto, sta toch in de keuken.
Ik doe het wel is als het heel hard heeft gevroren. Maar eigenlijk vind ik het ook niet heel netjes. Ik doe dan wel altijd de deur op slot met de reserve sleutel.
Alle reacties Link kopieren
Waarom zijn de ramen zo beslagen? Bij een goede auto hoort dit niet.

Slecht voor het milieu om je auto te lang stationair te laten draaien. Is de auto vochtig, zet er dan een vochtvreter in. Of zet de airco een halve minuut aan, leg een zeem/doek in de auto om de ramen droog te maken. En maak de voorruit regelmatig schoon! Door de uitgeademde lucht, uitlaatgassen, etc kan er een vuil/vet laagje op de ruit komen waardoor de ruiten makkelijker beslaat.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Sinnemang schreef:
19-10-2018 10:22
Ik was voornamelijk bang dat iemand instapt en wegrijdt.
Het lijkt me verstandiger dat hij zijn reservesleutel gebruikt om 'm op slot te zetten tijdens het warm draaien als de auto niet op 'n afgesloten terrein staat.
Alle reacties Link kopieren
het is bepaald niet goed voor de motor, lees ik, als ik google
hamerhaai schreef:
19-10-2018 10:54
Waarom zijn de ramen zo beslagen? Bij een goede auto hoort dit niet.

Slecht voor het milieu om je auto te lang stationair te laten draaien. Is de auto vochtig, zet er dan een vochtvreter in. Of zet de airco een halve minuut aan, leg een zeem/doek in de auto om de ramen droog te maken. En maak de voorruit regelmatig schoon! Door de uitgeademde lucht, uitlaatgassen, etc kan er een vuil/vet laagje op de ruit komen waardoor de ruiten makkelijker beslaat.
Niet iedereen heeft een mooie nieuwe verse auto.

En die het verder prima doet maar wel beslaat in de ochtend.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zo'n klein rotautootje die al beslaat als je drie keer ademt en pas warm is als ik bijna op mijn werk ben (half uur rijden). In de winter als ie bevroren is dan zet ik hem inderdaad 5 minuten vantevoren aan. Nooit aan gedacht om dat te doen als ie gewoon beslagen is trouwens :lightbulb:
Maar zo'n vochtvreter of condensdoekje is misschien wel een idee eigenlijk, zal Halfords eens binnenlopen om te kijken wat ze hebben.
grenada schreef:
19-10-2018 11:15
het is bepaald niet goed voor de motor, lees ik, als ik google
Voor stoplichten, in files e.d. draait je auto toch ook stationair? Daar zal ie heus wel tegen kunnen. Had ie maar geen auto moeten worden!
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
19-10-2018 12:08
Voor stoplichten, in files e.d. draait je auto toch ook stationair? Daar zal ie heus wel tegen kunnen. Had ie maar geen auto moeten worden!
Dat is niet hetzelfde, want een koude auto produceert veel meer schadelijke uitlaatgassen tijdens stationair lopen dan een auto die opgewarmd is en stationair loopt.
NosceTeIpsum schreef:
19-10-2018 12:15
Dat is niet hetzelfde, want een koude auto produceert veel meer schadelijke uitlaatgassen tijdens stationair lopen dan een auto die opgewarmd is en stationair loopt.
En die schadelijke uitlaatgassen zijn slecht voor de motor of bedoel je nu alleen het milieu?
Alle reacties Link kopieren
Gut geef die man een doekje, of vind hij dat te veel moeite? Reken eens uit wat het op jaarbasis kost :D
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
19-10-2018 11:46
Niet iedereen heeft een mooie nieuwe verse auto.

En die het verder prima doet maar wel beslaat in de ochtend.
Mooi is de auto wel maar nieuw en vers inderdaad niet ;)
Er zit ook geen airco in.
Ik weet niet of de ramen overdreven beslaan en dat er dus misschien iets niet goed gaat. Ik lees op de website van de Anwb wel dat er eventueel een lek kan zitten in de kachelradiateur als alle andere tips niet helpen.
Er moet sowieso een afspraak gemaakt worden bij de garage voor een beurt dus dan is er hopelijk ook duidelijkheid of het normaal is of dat er meer aan de hand is.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
19-10-2018 12:08
Voor stoplichten, in files e.d. draait je auto toch ook stationair? Daar zal ie heus wel tegen kunnen.

Daar hebben heel veel auto's tegenwoordig een start-stopsysteem voor.
Alle reacties Link kopieren
Ontzettend asociaal dat stationair warmdraaien, zeker bij dit weer.

Ik heb in mijn oude auto die geen airco heeft en snel beslaat trouwens gewoon een oude theedoek liggen. Geen idee wat een condensdoekje is, maar uit eigen ondervinding kan ik zeggen dat een theedoek ook prima voldoet.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
19-10-2018 11:09
Het lijkt me verstandiger dat hij zijn reservesleutel gebruikt om 'm op slot te zetten tijdens het warm draaien als de auto niet op 'n afgesloten terrein staat.
Dit is een goed idee. Dank je!
Zelfs al komen we er niet uit of het nu wel of niet nodig wat betreft milieu, overlast en slecht voor de motor e.d. dan hoef ik i.i.g. niet zo te stressen wat betreft diefstal.
Het is sowieso nooit goed om de verwarming/airco aan te zetten met een koude motor.. Daarnaast wonen wij in een buurt waar dit wel kan, en ik moet heel eerlijk zeggen dat ik het in de winter af en toe wel doe.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven