Auto voor laten verwarmen zonder toezicht normaal?

19-10-2018 07:51 74 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na een discussie met mijn partner vraag ik me af hoe anderen hier tegenaan kijken en of ik overdrijf.
Sinds een paar maanden hebben wij onze eerste auto. Ik heb zelf geen rijbewijs of ervaring met auto's dus ik heb geen idee wat normaal is of niet.
Vanmorgen kwam ik er achter dat mijn partner de auto start en deze laat voor verwarmen op de oprit omdat de ruiten beslaan. Hij blijft er dan niet bij staan maar gaat even naar de wc en bijvoorbeeld de container buiten zetten waardoor er dus geen toezicht op de auto is.
Volgens hem is dat normaal en doet iedereen dat maar is dat zo?
Ik kan me haast niet voorstellen dat dat zo is want het is zo wel heel makkelijk voor iemand om in te stappen en weg te rijden.
En keert de verzekering wel uit bij diefstal in dit geval?
Ik ben benieuwd hoe andere mensen dit doen.
Alle reacties Link kopieren
Als alle ruiten bevroren zijn doe ik dat wel en dan ga ik ondertussen de ruiten krabben. De ruiten zijn dan ondertussen meer ontdooid en het is warm in de auto. Anders doe ik het niet.

Ik heb wel iemand gekend die dat altijd deed en ondertussen zijn honden uit ging laten.
Alle reacties Link kopieren
suicideblond schreef:
19-10-2018 09:33
Als het vriest, laat ik mijn auto ook voordraaien zodat het een beetje warm word binnen. Anders zitten mijn kinderen 10 minuten te klappertanden onderweg naar school.
Maar alleen voor condens? Nee.
Daar heb ik dan weer elektrisch verwarmde stoelen voor :proud:

Heerlijk hoor, een decadente auto
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Trotter schreef:
19-10-2018 12:54
Daar hebben heel veel auto's tegenwoordig een start-stopsysteem voor.
Maar dan valt je airco/verwarming/radio toch uit als je de motor af zet?
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
19-10-2018 14:02
Maar dan valt je airco/verwarming/radio toch uit als je de motor af zet?
Nee, die werken op het elektrisch systeem
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
19-10-2018 14:08
Nee, die werken op het elektrisch systeem
okee, zo modern is mijn auto nog niet
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
19-10-2018 14:13
okee, zo modern is mijn auto nog niet
Heeft je auto geen accu? Een T-ford nog?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
19-10-2018 14:17
Heeft je auto geen accu? Een T-ford nog?
Nee, een Swiftje van 2015. Ik moet nog gewoon 'n sleutel omdraaien om 'm te starten.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
19-10-2018 14:36
Nee, een Swiftje van 2015. Ik moet nog gewoon 'n sleutel omdraaien om 'm te starten.
Dan heb je dus een elektrisch systeem :) wat dacht je anders dat er gebeurt als je die sleutel omdraait?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
19-10-2018 14:39
Dan heb je dus een elektrisch systeem :) wat dacht je anders dat er gebeurt als je die sleutel omdraait?
Maar als de motor uit staat en het elektrisch systeem aan, koelt de airco niet. Hij kan dan wel blazen op volle kracht, maar koelen doet ie niet.
Alle reacties Link kopieren
Ben bang, dat ik dan mijn auto kwijt ben. Die staat aan de straat.
Ik heb de stoelverwarming aan, en draag handschoenen voor de eerste minuten.
Ik doe het alleen in de winter als de ruiten bevroren zijn. Heb geen zin om te krabben.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
19-10-2018 14:41
Maar als de motor uit staat en het elektrisch systeem aan, koelt de airco niet. Hij kan dan wel blazen op volle kracht, maar koelen doet ie niet.
Niet echt een goede airco dan :)
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
19-10-2018 14:49
Niet echt een goede airco dan :)
Dat doet mijn auto ook. Tenzij ik dat overrule door hem uit de Ecostand te halen. En dan ook nog alleen als er een groot verschil is tussen binnen- en buitentemoeratuur. Energiebesparing.
.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
19-10-2018 14:45

Ik heb de stoelverwarming aan, en draag handschoenen voor de eerste minuten.
Mijn auto heeft ook stuurwielverwarming, heerlijk. Daarnaast staat de auto 's nachts altijd binnen in een verwarmde garage. Lekker 16 graden als ik instap.
Alle reacties Link kopieren
Vroeger, toen ik de auto nog in de inpandige garage had staan, liet ik hem altijd wel warm draaien. Tegenwoordig staat hij buiten en ben ik bang dat hij gestolen wordt.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
19-10-2018 16:38
Dat doet mijn auto ook. Tenzij ik dat overrule door hem uit de Ecostand te halen. En dan ook nog alleen als er een groot verschil is tussen binnen- en buitentemoeratuur. Energiebesparing.
Ja, mijn airco stopt ook, tenzij ik hem aan zet.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Een auto stationair warm laten draaien is niet best voor de motor en het duurt alleen maar langer voordat de motor op temperatuur komt. Het beste is starten en dan gelijk rustig wegrijden.

Als je ruit beslagen is kun je beter een speciaal condensdoekje gebruiken.
Tja, zie je helemaal niks, dan zit er misschien niets anders op dan het ding toch warm te laten draaien, iemand overhoop rijden is ook zo wat.

Mijn auto heeft in de winter ook wat moeite met de voorruit wasemvrij maken in het begin. Airco werkt namelijk niet echt in de winter. Vergelijk het met een koelkast, die zou ook niet veel doen als je die rond het vriespunt buiten open zou zetten.
Een airco ontwasemt alleen als het temperatuurverschil tussen buiten en binnen groot genoeg is.

Ik ga gewoon voorzichtig rijden met de blower voluit op het raam. De verwarming kan gewoon meteen aan. In theorie is de motor dan iets trager op temperatuur, maar dat beetje koelvloeistof dat in het verwarmingssysteem al dan niet meecirculeert zal het verschil ook niet maken. En je profiteert wel meteen van de op temperatuur komende lucht.
When in doubt, the auditor is always right!
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
19-10-2018 13:52
Daar heb ik dan weer elektrisch verwarmde stoelen voor :proud:

Heerlijk hoor, een decadente auto
Lekker is dat hè; een verwarmd stuur en een standkachel maken het helemaal af 😁😁.

Standkachel zou misschien voor de man van TO nog een optie zijn..ik kan hem met een timer of vanaf binnen met een app aanzetten, dus auto blijft op slot. Standkachel zit onder de motorkap en gebruikt klein beetje brandstof, dus geen geronk, geen uitlaatgassen en toch een warme auto en nooit krabben 😎 ik gebruik hem trouwens alleen als de auto aangevroren is, voor een beetje condens voldoet de airco prima.
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren
ainne schreef:
19-10-2018 11:54
Ik heb zo'n klein rotautootje die al beslaat als je drie keer ademt en pas warm is als ik bijna op mijn werk ben (half uur rijden). In de winter als ie bevroren is dan zet ik hem inderdaad 5 minuten vantevoren aan. Nooit aan gedacht om dat te doen als ie gewoon beslagen is trouwens :lightbulb:
Maar zo'n vochtvreter of condensdoekje is misschien wel een idee eigenlijk, zal Halfords eens binnenlopen om te kijken wat ze hebben.
Zo, even mijzelf quoten. Had gisteren drie kinderen in de auto die ik moest verzoeken om te stoppen met ademen want ik kon weer eens geen moer zien door alle condens, en dat herinnerde me aan dit topic.

Heb vandaag braaf een zeemsponsje gekocht en een vochtvreterkussentjedingetje die je op de dahboard legt.
Zelfs nog een ijskrabber gekocht (normaal gebruikte ik daar cd-doosjes voor).

Voelde me zó volwassen daar bij de Halfords! :hihi:
Alle reacties Link kopieren
Ik start de auto 20 minuten van tevoren, zet de blower aan en doe de deuren daarna op slot met de reservesleutel.

Echt heerlijk om in de winter niet in een ijskoude auto te hoeven stappen nadat ik 5 minuten van mijn kostbare tijd in de ochtend heb hoeven verspillen met krabben.
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
Alle reacties Link kopieren
Auditor schreef:
19-10-2018 20:30
Een auto stationair warm laten draaien is niet best voor de motor en het duurt alleen maar langer voordat de motor op temperatuur komt.
In welke wereld met andere natuurwetten dan die op Aarde gelden is dat?
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
Alle reacties Link kopieren
Vanzai schreef:
22-10-2018 18:14
Ik start de auto 20 minuten van tevoren, zet de blower aan en doe de deuren daarna op slot met de reservesleutel.

Echt heerlijk om in de winter niet in een ijskoude auto te hoeven stappen nadat ik 5 minuten van mijn kostbare tijd in de ochtend heb hoeven verspillen met krabben.
Louter nieuwsgierigheid: zou de verzekering uitkeren als iemand dan je ruitje intikt en ervandoor gaat met je auto?
Alle reacties Link kopieren
MirandaGoesViva schreef:
22-10-2018 18:21
Louter nieuwsgierigheid: zou de verzekering uitkeren als iemand dan je ruitje intikt en ervandoor gaat met je auto?
Reeële vraag. Stomtoevallig heb ik gehoord van zo’n geval. In dat geval werden de kosten (uiteindelijk) gedeeld door de werkgever en de berijder van de lease-auto.

Een dure les.

Maar ik woon dan ook in de provincie, met m’n auto voor de deur en buren waar ik mee praat. Wanneer mijn buren (net als ik zelf) anonieme portiekflatbewoners zouden zijn zou ik het niet doen.

Oh, en dan nog het lease/eigen auto-verschil. En hoe waardevol je bent voor je werkgever. Etc.

Living on the edge moet je je wel kunnen veroorloven, zeg maar.
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
Alle reacties Link kopieren
Half oktober en dan al je auto moeten voorverwarmen?????

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven