Babyduifje in tuin

21-06-2008 17:41 85 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn kat heeft een babyduifje gevonden, wat hij ermee heeft uitgespookt weet ik niet, maar het duifje ziet er niet gewond uit.

Nou heb ik mijn katten even binnen opgesloten in de hoop dat de moeder het duifje komt halen. De moeder is net bij hem langsgeweest om hem te voeren, maar ze neemt hem dus mooi niet mee! Kunnen duiven dat niet?

En wat moet ik er nu mee? Wil dat beest eigenlijk weer uit mijn tuin hebben, het is geen doen met die katten van me.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen idee hoe dat met duiven zit. Ik heb wel op tv gezien dat de jongen van kraaien een week lang op de grond doorbrengen voor ze zelf kunnen vliegen. Ze worden dan gevoerd door de ouders maar verblijven op de grond en zijn dus erg kwetsbaar. Geen idee hoe dat met duiven zit??

Heb je geen dierenambulance in de buurt om om raad te vragen?
Hoi Boebele,



Ik zou nog even geduld hebben.



Duiven nemen hun jongen niet in de bek mee, zoals honden of katten hoor!

Misschien kan het duifje nog niet vliegen en is het uit het nest gevallen.



Kan je het niet op een schuurdak zetten?



Anders nemen je katten het zeker te grazen.



Sukses ermee, Beter Laat
Alle reacties Link kopieren
Het is toch dat wanneer die beestjes door mensenhanden zijn aangeraakt de moeder er niets meer mee te maken wil hebben? Dat ze dat ruikt of zo en dan dat kindje links laat liggen???
Alle reacties Link kopieren
Tja duiven hebben geen mandje om die kleine mee te nemen en als ze hem tussen de vleugels doen kunnen ze niet meer vliegen.

Heb je niet een vogelasiel in de buurt waar je hem heen kan brengen. Of anders de dierenambulance bellen. Als je hem daar laat zitten komt er vroeg of laat wel een kat of ander hongerig beest.
sja de wrede natuur..

het is de vraag of het beestje het al gaat overleven, omdat ie nogal een shock heeft gehad door de kat.

maar als de moeder in de buurt is blijft ze het beestje voeren. dat er katten en mensenhanden aan te pas zijn gekomen betekent niet dat ze nu afgestoten worden.

je zou het beestje een stuk verderop kunnen zetten waar de moeder hem kan vinden. zonder moeder is ie namelijk wel reddeloos verloren. jonge vogeltjes leven na het uitvliegen soms een tijdje op de grond en in de struiken tot ze een beetje beter kunnen vliegen. ik zou daarom een plekje met wat hoge bosjes uitzoeken. dan kan ie op de takjes hippen.

maarja daar kunnen ook weer katten zitten.

in zo'n asiel zal ie ook niet echt gelukkig worden.. misschien hebben ze wel tips voor je.
Alle reacties Link kopieren
Vroeger kreeg mijn vader vaak mensen aan de deur met zoiets omdat hij een vogelliefhebber is. Daar moest ik meteen aan denken, vond ik als kind reuze interessant.

Hij bracht ze meestal dan naar de dierenopvang/vogelasiel. Heb je dat in de buurt?

Ik denk niet dat hij het zelf kan overleven als hij niet kan vliegen en als hij zou kunnen vliegen dan zat hij daar waarschijnlijk niet. Succes er mee.
Alle reacties Link kopieren
Kom kom mensen, het is de natuur hè waar we het hier over hebben. En die is soms wreed en cru. Om nou een vogelambulance te gaan bellen lijkt me een beetje overdreven. Als het een zeldzaam ijsvogeltje was alais, maar we hebben het hier over een DUIF!



@ Boebele

Je kan hem ook vangen en tam maken... Of tot postduif maken...
Alle reacties Link kopieren
Hee dat postduifidee zie ik wel zitten, scheelt me weer weer geld ;-)

Ik heb hem in de boom gezet, mbv mijn buren. Hij zit nu op de plek waar zijn moeder net ook zat, dus ik denk dat ze hem wel zal vinden. Nu maar hopen dat hij het overleeft en er geen trauma aan over heeft gehouden. Het was trouwens zo'n kleine duif, tortelduiven noem je die toch?
Alle reacties Link kopieren
duiven zijn daar heel goed in. t zijn ontzettend slechte nestbouwers, dus behalve dat er vaak genoeg eitjes op de stoep kapot kletsen, vallen de jongen er helaas ook vaak uit.

hou gewoon in de gaten of moeders hem blijft voeren. zo niet...zet hem dan ergens neer en voer hem zelf bij...of bel de vogelopvang. hoe cru de natuur ook is, ik zou het ook niet laten gebeuren hoor.
Alle reacties Link kopieren
De vogelopvang is er óók voor duifjes
Frankly my dear, I don"t give a damn
MaddyAlbright, er zijn echt speciale vogelasiels en die nemen álle vogels met liefde op, zeldzaam of niet. Of je dat hier moet doen, is een andere vraag. Ik denk dat je het nog wel even aan kunt kijken, de moeder zorgt er tenslotte nog voor. Aanraken en verplaatsen zou ik zeker niet doen. Ik denk dat de moeder het duifje misschien zelf wel naar een beschutter plekje gaat begeleiden.

Wij hebben hier laatst zoiets met een baby-merel gehad. Ik denk dat die uit het nestje was gevallen. Eerst zat hij verschrikt op het gras, maar later zat hij toch onder een hele dichte struik. Pa en ma hebben hem een hele tijd op de grond gevoerd, totdat hij kon vliegen.
Oh, je hebt hem al verplaats. Ik ben benieuwd wat er nu gebeurt.
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik ook! Het nestje (als het dat al was) was heel erg klein, dus grote kans dat hij er weer uit valt...
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat ie het redt!!!
Alle reacties Link kopieren
[quote]boebele schreef op 21 juni 2008 @ 18:13:

Hee dat postduifidee zie ik wel zitten, scheelt me weer weer geld ;-)

Ik heb hem in de boom gezet, mbv mijn buren. Hij zit nu op de plek waar zijn moeder net ook zat, dus ik denk dat ze hem wel zal vinden. Nu maar hopen dat hij het overleeft en er geen trauma aan over heeft gehouden. Het was trouwens zo'n kleine duif, tortelduiven noem je die toch?[/quote]





Zal wel een Turkse Tortel zijn, die komen veel meer voor dan "echte" tortelduiven (die laatste hebben vleugels die een beetje zijn zoals bij een roofvogel, dus bruintinten, de rest is dan net als bij een Turkse Tortel grijs).

Beste is terug in het nest zetten, als je dat kunt vinden en dan moet je er ook nog bij kunnen...

Dus idd op een plat dak of iets dergelijks zien te krijgen. Of een boom waar katten niet goed in kunnen klimmen.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan Bert wel even langssturen hij heeft als hobby duiven :-]

Dus hij weet er wel wat vanaf denk ik :jump:
Alle reacties Link kopieren
Heb even gegoogled op "jonge duif gevonden ouders buurt"



En o.a dit gevonden:

Dit op de website van een dierenambulance:

"Er is een jonge duif gevonden, ouders zitten in de buurt. Advies: op een veilig plekje zetten en met rust laten, de ouders zorgen er wel voor. "



Hier staat een stukje over dat de ouders in de buurt zijn:

http://naturephotography....phy/2005/08/houtduif.html



En hier staat o.a dit en nog meer: "Als een vogel uit het nest is gevallen en al vrij groot is en goed in de veren zit, kun je hem het beste gewoon met rust laten, wel zorgen dat de hond of poes er niet bij kan komen, maar de ouders wel. De ouders blijven het jong daar in de gaten houden en voeren. Binnen drie dagen kan zo"n jong vliegen. (deze informatie heb ik van iemand van een vogelopvang, van een dierenarts en uit eigen ervaring."

http://forum.speurders.nl/showthread.php?t=2446
Alle reacties Link kopieren
Ok, dan zal het wel goedkomen met de duif zo te lezen. Al weet ik dus niet zeker of hij gewond was.



@ ernie :rofl:
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een jonge duif.

Hij was uit het nest gevallen en beide ouders kwamen nog wel veel langs om hem te voeren.

Ik heb hem op het dak van ons hok gezet tegen de katten in de buurt en verder niks.

Hij kon (nog) niet vliegen, maar na een paar dagen is hij toch nog 'uitgevlogen'.



Hier is dat dus verder prima gegaan.
Alle reacties Link kopieren
http://www.dekuststrook.nl/Jeugd/images/Kleurplaten/Bert%20met%20duif.jpg

Ik weet niet of boebele kinderen heeft maar zo ja, veel plezier ermee :cheer:
Alle reacties Link kopieren
Mocht ie het nou niet redden : http://www.webchef.nl/recept/vlees/duif/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
X-D

Is dat een recept voor vier personen?...
Alle reacties Link kopieren


X-@ Dat doe je toch niet X-@

8-O 8-O
Alle reacties Link kopieren
Wat niet , Ernie ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven