Benzine tanken, wanneer?

17-06-2019 22:10 84 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zo maar een vraag. Wanneer gaan jullie benzine tanken. Als de tank nog voor een kwart vol is of als het lampje al een poosje brandt? Ik pas als het lampje brandt.

Door omstandig heb ik vorige week een tijdje met een bijna lege tank gereden: het lampje brandde in ieder geval al een poos. Op de boordcomputer kon ik zien hoeveel kilometer ik nog kon rijden maar toen het minder dan 50 km werd kwamen er alleen nog maar streepjes, ik kneep hem echt. Toen ik uiteindelijk bij een benzinepomp was kon ik maar 36 liter tanken terwijl de inhoud van mijn tank volgens de gegevens 48 liter is. Dus had ik nog een kwart tank. Ik vind dat best vreemd.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
17-06-2019 22:26
Ik rij hier ook altijd even de grens over om te tanken, want zo'n 15 cent goedkoper dan in NL.
Doe ik ook.
Scheelt best wat.
Alle reacties Link kopieren
Als t zover komt:vlak voordat auto een melding geeft (met nog ca 100km te gaan). Omdat die melding niet gewoon een lampje is maar echt heel irritant alle andere dingen die ik in t display zou willen zien, overruled.

maar meestal ben ik voor die tijd al een keer in Duitsland en gooi ik m daar vol, ongeacht hoeveel er nog in zit.
Alle reacties Link kopieren
Ik tank nooit voordat het lampje brandt. Tanken kost tijd en ik vind het een irritante bezigheid, dus doe het het liefst zo min mogelijk. Ik heb geen idee hoeveel km ik nog kan als het lampje brandt of hoeveel liter er dan nog inzit, maar tot nu toe is het altijd goed gegaan.
Alle reacties Link kopieren
Het (bijna) leeg rijden van je brandstoftank kan ervoor zorgen dat bezinksel wat zich in de loop van de tijd onder in de tank verzameld meegaat het brandstofsysteem in
Dit kan allerlei ellende en storingen veroorzaken.
Beter gewoon gaan tanken als het niveau richting reserve gaat.
In Duitsland krijg je een prent als je stilvalt zonder benzine en geen reservetankje bij hebt.
Het is onnodig risico lopen als je stilvalt.
Thats about all I got to say bout that.
Alle reacties Link kopieren
Als het lampje aangaat. Volgens mij kan de auto dan echt nog tiiig kilometer rijden, dus lijkt me tijd zat.
Alle reacties Link kopieren
Als ik in Belgie kom, paar keer per week, ga ik direct tanken, is gewoon goedkoper.
Alle reacties Link kopieren
Gooi hem altijd vol als ik de gelegenheid heb. Alleen maar extra stress een lege tank. En volgens mn man is het niet goed de tank helemaal leeg te rijden ivm met troep onder in de tank?
Alle reacties Link kopieren
Ik tank pas als het lampje brandt (nooit bedacht dat er ook mensen eerder gaan, daar is dat lampje toch voor?)

Soms rijd ik nog een korte route op en neer als het lampje brandt.

1 keer kneep ik hem toen ik dacht nog wel 50 km te kunnen toen het lampje aan ging. Na 30 km begon het lampje te knipperen en gelukkig was ik toen bijna bij een tankstation. Kon toen ook 41 liter tanken in m’n tank van 40 liter, dat was wel bijzonder.
Hier begint de auto te piepen als ik nog 80km kan, dat is mijn sein dan ook dat het weer moet.
Soms houdt dat in dat ik nog even door moet. Soms is de timing zo slecht dat ik te laat kom op mijn werk als ik dan ga tanken. Dat redt de auto makkelijk, dus dan tank ik op de terugweg.
Onder de 40km kan je het piepen niet meer uitzetten, en dan vind ik het spannend.
Meestal dus ergens tussen de 70 en 80km
Ruim op tijd, ik hoef maar 12 km enkele reis naar werk. Kom 1 pomp tegen vlak bij huis, maar wil niet tanken onderweg naar werk, want altijd druk om die tijd, dus kost veel tijd.


Sinds de kinderen ook een rijbewijs hebben, komt het helaas toch wel eens voor dat ik om 7:15 bij de pomp sta.
Wat een stress!

Als het lampje brandt dan kun je bij mij nog zo’n 50 kilometer rijden. Dat is van Amsterdam naar Den Haag zeg naar. Het moet gek lopen als ik dan niet op tijd een benzinestation vind.

In Florida kreeg ik het wel Spaans benauwd toen er tientallen kilometers niks maar dan ook niks te vinden was langs de snelweg en het rode lampje van ellende maar weer uit ging. Maar in NL?
anoniem_126923 wijzigde dit bericht op 17-06-2019 22:40
1.03% gewijzigd
Ik heb altijd geleerd dat je niet moet wachten tot het lampje brandt. Evt aanwezige rommel in de tank wordt dan aangezogen door de motor wat kan zorgen voor verstopte leidingen.
Als mijn auto zegt dat ik 0km meer kan rijden kan ik er nog zeker 50 rijden. Ik tank vrijwel altijd pas als de auto 0 aangeeft dus (en dan liefst nog 30-40km daarna).

Ik kan 700km op een tank rijden. Ik tank gemiddeld 2x per maand. Als ik al zou tanken als ik nog 200km kan, dan zou ik 3x per maand moeten tanken. Ik vind tanken vervelend, ik tank liever zo min mogelijk.
Ik rij overigens niet vaak 200km op een dag. Als ik weet dat ik eens wat verder moet rijden dan normaal en ik heb niet genoeg brandstof om thuis te komen dan tank ik vooraf al, zodat ik niet onderweg een tankstation hoef op te zoeken.
Ik tank als het lampje gaat branden. Dan kan ik volgens het metertje nog 90 km rijden, maar vanaf 60 km loopt hij sneller af dan wat ik rijd. Laatst was mijn metertje van slag. Dat is gebeurd nadat de accu stuk ging (auto compleet zonder stroom). Iedere keer als ik vol tankte gaf hij aan dat ik 520 km kon rijden, terwijl dat normaal 630 is. Gek genoeg ging het lampje nog niet branden toen het metertje op 60 stond, dus ik vermoed dat er eigenlijk nog genoeg benzine in zat voor 90+ km. En op een gegeven moment stond hij weer goed. Altijd fijn als problemen uit zichzelf weer verdwijnen.
Alle reacties Link kopieren
Roseatnight schreef:
17-06-2019 22:33
Gooi hem altijd vol als ik de gelegenheid heb. Alleen maar extra stress een lege tank. En volgens mn man is het niet goed de tank helemaal leeg te rijden ivm met troep onder in de tank?
Eens, en je man heeft gelijk wat betreft die troep onderin de tank.
Brandstofsysteem van een moderne auto gaat het echt niet fijn vinden als er drab meekomt in de filters en leidingen.
Dit kan een dure maar vooral onnodige reparatie worden.
Daarnaast kan stilvallen zorgen voor gevaarlijke verkeerssituaties en of files die dus ook voorkomen kunnen worden door gewoon op tijd te tanken.
w203 wijzigde dit bericht op 17-06-2019 22:45
Reden: Stukje vergeten
7.08% gewijzigd
Thats about all I got to say bout that.
Alle reacties Link kopieren
Belg007 schreef:
17-06-2019 22:17
Man wacht altijd pertinent tot het lampje brandt (100 km).

En rijdt dan vaak nog door onder de woorden "ik raak echt wel nog daar of daar".

Af en toe krijg ik 't Spaans benauwd van zijn gedrag hierin.
(Vooral dat laatste gedrag dus. Met nog 100 km zou ik naar 't dichtst bijzijnste tankstation willen rijden.)
Dit doe ik ook... als er staat dat ik nog 50 km kan rij ik ook nog wel ff door. weet je hoe ver je dan nog kunt komen? 50 km is echt een heel eind dan kom je echt wel een pomp tegen. tanken kun je overal!
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
Ik tank als het nodig is.. dat is dus als hij bijna leeg is en het lampje brandt. Dat hij brandt betekent bij mij niet dat hij leeg is maar dat ik moet tanken. Zodra ik op zijn reserve gaat rijden (laatste 5 liter) gaat hij knipperen. Dat heb ik in de afgelopen 4 jaar 1 keer gehad...
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
Nadat het lampje gaat branden, rijd ik meestal nog een aantal korte stukjes, ik heb nooit zin om te tanken. Dus als het nog niet hoeft, doe ik het niet. Zo ongeveer weet ik wel wanneer het echt nodig is, ik heb deze auto al 7 jaar.
Er kan 35 liter in de tank en ik gooi er meestal 32 in tot hij vol zit. Ik tank dus als er nog zo’n 3 liter in zit.
pamelacourson wijzigde dit bericht op 17-06-2019 22:53
7.01% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
In Nederland als het lampje gaat branden (hier zijn genoeg pompstations). In andere landen ben ik wat voorzichtiger.
Marana schreef:
17-06-2019 22:41
Als mijn auto zegt dat ik 0km meer kan rijden kan ik er nog zeker 50 rijden. Ik tank vrijwel altijd pas als de auto 0 aangeeft dus (en dan liefst nog 30-40km daarna).

Ik kan 700km op een tank rijden. Ik tank gemiddeld 2x per maand. Als ik al zou tanken als ik nog 200km kan, dan zou ik 3x per maand moeten tanken. Ik vind tanken vervelend, ik tank liever zo min mogelijk.
Ik rij overigens niet vaak 200km op een dag. Als ik weet dat ik eens wat verder moet rijden dan normaal en ik heb niet genoeg brandstof om thuis te komen dan tank ik vooraf al, zodat ik niet onderweg een tankstation hoef op te zoeken.

Heb net even de tankinhoud opgezocht. Ik kan er altijd rond de 40l ingooien, en de tankinhoud blijkt 45l te zijn. Ik kan nog veel verder rijden dus als de teller al op 0 staat :proud:
W203 schreef:
17-06-2019 22:42
Eens, en je man heeft gelijk wat betreft die troep onderin de tank.
Brandstofsysteem van een moderne auto gaat het echt niet fijn vinden als er drab meekomt in de filters en leidingen.
Dit kan een dure maar vooral onnodige reparatie worden.
Daarnaast kan stilvallen zorgen voor gevaarlijke verkeerssituaties en of files die dus ook voorkomen kunnen worden door gewoon op tijd te tanken.
Nog nooit last van gehad in de pak 'm beet twintig jaar dat ik mijn tank pas vul bij het rode lampje.
Natuurlijk moet je de taak niet leegrijden, ik kan me voorstellen dat er dan inderdaad wat drab meegezogen wordt.
Alle reacties Link kopieren
Euhm wisselt.
50 liter tank, lampje gaat branden rond de 450 km, meestal 32 liter tanken. Dus euh ergens rond de 550.
Maar wel zo dat ik nooit op de heenweg moet tanken. Niets zo vervelend als om kwart voor zeven weg te gaan en een 'lege' tank te hebben. 10 minuten te tanken en vervolgens ineens overal in de file te staan waar je normaal vooruit bent..

Ik heb de gewoonte te tanken in het dorp als de lamp aanspringt op de terugweg of als er op de heenweg moet worden getankt. Of onderweg als ik over de 550 km ga. Mijn man tankt het liefst als de auto stottert. Soms wil zijn auto niet starten, te leeg weggezet.
Alle reacties Link kopieren
Mijn auto heeft geen lampje. Geen piepje ook. Alleen een soort blokjes waarvan de laatste dan gaat knipperen.

Dat was ik niet gewend en de eerste beste keer dat de tank leeg was, had ik dat dan ook gemist. Ik was gewend aan een auto met een grotere tank en een lampje.

Toen de auto stopte, dacht ik echt dat hij stuk was! Wel potverdorie net een andere auto nu al kapot? Ahum. Het was dus een lege tank.

Het is me nooit meer overkomen maar ik word nog elke keer nerveus als ik aan de laatste twee blokjes ben, waarvan de onderste dus kennelijk de reservetank voorstelt.

Geef mij maar lampjes en piepjes!
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
17-06-2019 22:54
Nog nooit last van gehad in de pak 'm beet twintig jaar dat ik mijn tank pas vul bij het rode lampje.
Natuurlijk moet je de taak niet leegrijden, ik kan me voorstellen dat er dan inderdaad wat drab meegezogen wordt.
Het is ook niet zo dat een auto bijna droogvalt als het lampje aangaat, er zit dan gemiddeld nog 5 liter in de tank.
Uiteraard kun je dan nog wel een km of 50 maar hoe minder in de tank hoe groter de kans dat bezinksels meegenomen worden het brandstofsysteem in.
Dit wordt weliswaar opgevangen door een filter maar er komt een moment dat deze verzadigd is en dan komen de problemen.
Daarom begint de gemiddelde auto als ruim van te voren te zeuren om een tankbeurt, mede om dit soort problemen te voorkomen.
w203 wijzigde dit bericht op 17-06-2019 23:05
0.31% gewijzigd
Thats about all I got to say bout that.
Ik rij altijd tot in de streepjes. Tenzij ik in een omgeving ben die ik niet ken.

Mijn zus en moeder rijden ook tot de laatste druppel. We denken dat het genetisch is.

Ik heb een mini gehad waarbij het bezinelampje in de middenconsole zat. Daar kon ik niet aan wennen. Meerdere keren zonder benzine gestaan. Irritant, maar voordeel is dat ik weet hoe dat voelt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven