Besteld, betaald en daarna is communicatie optioneel
dinsdag 9 december 2025 om 10:19
Herkenbaar?
Ik word er zo moe van: online iets bestellen, netjes betalen en na de bevestigingsmail mag je zelf detective spelen. Mijn twee recente voorbeelden bij grote betrouwbare webwinkels:
Pakket gevolgd via PostNL → retour DC lees ik daar.
???
In de winkel (ik had winkelbezorging opgegeven) hoor je doodleuk: “Oh ja, dat zien we heel vaak. Dan was ’t toch niet op voorraad. Dan wordt je bestelling geannuleerd.” Zonder iets te melden dus. "Dan moet je zelf met de klantenservice contact opnemen om je geld terug te vragen".
Dat gedaan, geld stond volgende dag weer op rekening. Maar pas nádat ik er zelf achteraan was gegaan dus. Zucht.
Ander voorbeeld: bestelling gedaan. Twee weken radiostilte. Geen track en trace. Oké, kan gebeuren want feestmaand. Blijkt bij navraag: bestelling óók de dag erna al geannuleerd want voorraadprobleem. Niemand die dat even meldt. Annuleringsmail en terugbetaling krijg ik pas nádat ik er zelf achteraan ga. Wederom zucht.
Natuurlijk snap ik dat het de feestmaand is. Natuurlijk snap ik dat dingen langer kunnen duren. Helemaal prima. Maar COMMUNICEER dat dan. Echt, één mailtje lost 95% van deze frustratie op.
Beide klantservices op de hoogte gesteld in de hoop dat er iets gaat verbeteren voor toekomstige klanten/bestellingen, maar als IT'er kan ik mij helaas een goede voorstelling maken hoe dat er waarschijnlijk aan de achterkant aan toe gaat: veel verschillende systemen die niet (goed) gekoppeld zijn, menselijke handelingen die nodig zijn (en daarbij drukte, onderbezetting etc.), systeemfouten die kunnen gebeuren, functionaliteit/monitoring wat simpelweg niet gebouwd is (want tijd/geld) enzovoorts… Laatste zucht.
Dus dat. Thanks for coming to my TED talk
Ik word er zo moe van: online iets bestellen, netjes betalen en na de bevestigingsmail mag je zelf detective spelen. Mijn twee recente voorbeelden bij grote betrouwbare webwinkels:
Pakket gevolgd via PostNL → retour DC lees ik daar.
???
In de winkel (ik had winkelbezorging opgegeven) hoor je doodleuk: “Oh ja, dat zien we heel vaak. Dan was ’t toch niet op voorraad. Dan wordt je bestelling geannuleerd.” Zonder iets te melden dus. "Dan moet je zelf met de klantenservice contact opnemen om je geld terug te vragen".
Dat gedaan, geld stond volgende dag weer op rekening. Maar pas nádat ik er zelf achteraan was gegaan dus. Zucht.
Ander voorbeeld: bestelling gedaan. Twee weken radiostilte. Geen track en trace. Oké, kan gebeuren want feestmaand. Blijkt bij navraag: bestelling óók de dag erna al geannuleerd want voorraadprobleem. Niemand die dat even meldt. Annuleringsmail en terugbetaling krijg ik pas nádat ik er zelf achteraan ga. Wederom zucht.
Natuurlijk snap ik dat het de feestmaand is. Natuurlijk snap ik dat dingen langer kunnen duren. Helemaal prima. Maar COMMUNICEER dat dan. Echt, één mailtje lost 95% van deze frustratie op.
Beide klantservices op de hoogte gesteld in de hoop dat er iets gaat verbeteren voor toekomstige klanten/bestellingen, maar als IT'er kan ik mij helaas een goede voorstelling maken hoe dat er waarschijnlijk aan de achterkant aan toe gaat: veel verschillende systemen die niet (goed) gekoppeld zijn, menselijke handelingen die nodig zijn (en daarbij drukte, onderbezetting etc.), systeemfouten die kunnen gebeuren, functionaliteit/monitoring wat simpelweg niet gebouwd is (want tijd/geld) enzovoorts… Laatste zucht.
Dus dat. Thanks for coming to my TED talk
woensdag 10 december 2025 om 07:24
Dat gaat zeker op als je het hebt over levertijden vooral in november en december, maar vind ik geen geldig excuus voor wat de TO beschrijft: bestellingen annuleren zonder enige communicatie erover.
Heb het zelf nooit gehad maar zou razend zijn als ik daar zelf maar toevallig achter moet komen.
Ik heb met Vinted tegenwoordig andersom, dat verkopers lopen te drammen dat het pakket afgehaald kan worden. Eentje beweerde zelfs dat het alweer teruggestuurd was, terwijl het er nog gewoon lag. En idd als je niet dezelfde dag een verzendcode oplevert zijn kopers al ontevreden soms.
woensdag 10 december 2025 om 07:27
Klopt, snel alles in huis hebben wanneer je maar wil, liefst gisteren. En als het misgaat moet er een goedlopend systeem zijn voor een optimale klantervaring.-Nina- schreef: ↑10-12-2025 06:39
Dat wil ik graag doen. Maar door online te bestellen, help je de webshops aan werk. Inderdaad niet de plaatselijke middenstand, maar wel de webshops en orderpickers en bezorgers.
Bovendien, als je in een klein dorpje woont, waar koop je dan alle artikelen die je wilt? Als er in ons dorp een enorme winkel is die alle artikelen heeft die ik wil bestellen voor Sinterklaas, ga ik daar naar toe, ben ik in twee uurtjes klaar. Maar die is er niet. Dan moet ik voor elk kadootje naar een stad die hier 20 km verderop is, op zoek naar dat kadootje, met de vraag of een winkelier het eigenlijk wel heeft.
Online bestellen is de toekomst. Sterker nog, het is het heden.
Maar dat heeft allemaal zijn prijs. En dat bedoel ik niet letterlijk.
woensdag 10 december 2025 om 07:48
Oh dit ja . Vreselijk. En dan nog een keer de herinnering dat je nog steeds geen review hebt geschreven.makreel schreef: ↑09-12-2025 12:48Hahah ik word juist helemaal knetter van al die mailtjes van webshops. Ik dacht dat dit topic daar over ging.
Bedankt voor je bestelling, wil je lid worden van de nieuwsbrief, je bestelling is verzameld, je bestelling is aan de bezorger overgedragen, de bezorger mailt zelf ook nog even dat ze een bestelling voor me hebben. En dan nog dat ze gaan rijden, en dan dat het morgen wordt bezorgd, en dan dat het vandaag wordt bezorgd, nog een mail: over een uurtje zijn we er, dan hieperdepiep het is bezorgd en een dag later: wil je een review schrijven? En denk je nog aan onze nieuwsbrief?
Ik denk dat ik met een paar berichten minder ook zou begrijpen dat ik iets heb besteld wat bij me zal worden bezorgd.
woensdag 10 december 2025 om 07:51
Deels herkenbaar, bestel tijdens de soldenmaand een dure winterjas aan de helft van de prijs, komt maar niet aan, zie na een week of 2 dat het bedrag terug op mijn rekening gestort is. Zonder bericht. Kan de jas niet meer ergens anders bestellen want nergens meer mijn maat in voorraad want solden bijna voorbij... Hadden ze dat maar meteen laten weten!
woensdag 10 december 2025 om 08:31
Precies! Gisteren nog. Rond 14.30 verkocht ik iets op Vinted.bijtie schreef: ↑10-12-2025 07:24Dat gaat zeker op als je het hebt over levertijden vooral in november en december, maar vind ik geen geldig excuus voor wat de TO beschrijft: bestellingen annuleren zonder enige communicatie erover.
Heb het zelf nooit gehad maar zou razend zijn als ik daar zelf maar toevallig achter moet komen.
Ik heb met Vinted tegenwoordig andersom, dat verkopers lopen te drammen dat het pakket afgehaald kan worden. Eentje beweerde zelfs dat het alweer teruggestuurd was, terwijl het er nog gewoon lag. En idd als je niet dezelfde dag een verzendcode oplevert zijn kopers al ontevreden soms.
Om 18.30 krijg ik een berichtje met dat ze ziet dat ik het nog niet verstuurd heb. Of ik dat a.u.b. zo snel mogelijk wil doen want ze heeft het hard nodig.
Het is iets dat nog gewoon goed in de winkel verkrijgbaar is. Mijn prijs was al mooi maar ze wilde (en kreeg) korting.
En het is naar ik aanneem niet iemand die krap bij kas zit, want het item hoort bij een duurdere hobby.
Ik heb dan echt de neiging het pas op de laatste dag te versturen!
woensdag 10 december 2025 om 11:10
Ik snap je helemaal wat betreft dat laatste… Als ik op Vinted zou verkopen (wat ik tot nog toe niet doe) zou ik in mijn profiel zetten dat ik elke bv woensdag en zaterdag verstuur en niet tussendoor. Want voor hetzelfde geld koopt er weken of maandenlang niemand iets bij je, en dan opeens wel en moet je dat op stel en sprong in je dag zien te proppen. Zou het werken om zoiets in je profiel te vermelden, of zouden kopers dat niet zien of niet accepteren?moizer schreef: ↑10-12-2025 08:31Precies! Gisteren nog. Rond 14.30 verkocht ik iets op Vinted.
Om 18.30 krijg ik een berichtje met dat ze ziet dat ik het nog niet verstuurd heb. Of ik dat a.u.b. zo snel mogelijk wil doen want ze heeft het hard nodig.
Het is iets dat nog gewoon goed in de winkel verkrijgbaar is. Mijn prijs was al mooi maar ze wilde (en kreeg) korting.
En het is naar ik aanneem niet iemand die krap bij kas zit, want het item hoort bij een duurdere hobby.
Ik heb dan echt de neiging het pas op de laatste dag te versturen!![]()
Als ik zelf iets snel ‘nodig’ heb, stuur ik altijd eerst een berichtje aan de koper over wanneer ze zouden kunnen versturen. Als dat voor hen niet binnen een paar dagen kan, zie ik dat als mijn eigen probleem maar zeker niet hun falen, maar dan weet ik het op tijd en kan ik verder zoeken of iets anders verzinnen.
woensdag 10 december 2025 om 11:22
Azalea747 schreef: ↑10-12-2025 11:10Ik snap je helemaal wat betreft dat laatste… Als ik op Vinted zou verkopen (wat ik tot nog toe niet doe) zou ik in mijn profiel zetten dat ik elke bv woensdag en zaterdag verstuur en niet tussendoor. Want voor hetzelfde geld koopt er weken of maandenlang niemand iets bij je, en dan opeens wel en moet je dat op stel en sprong in je dag zien te proppen. Zou het werken om zoiets in je profiel te vermelden, of zouden kopers dat niet zien of niet accepteren?
Waarom zou je. Voor die enkele drammert die denkt dat je een webwinkel met expressbezorging runt? En wat aks het je dan die woensdag toch niet uitkomt?
Zolang je verzendt binnen de voorwaarden van Vinted zou ik me echt niet in allerlei bochten gaan wringen en gaan indekken waar dat absoluut niet nodig is.
woensdag 10 december 2025 om 11:49
woensdag 10 december 2025 om 11:52
en dat snap ik volkomen. wat ik niet snap is dat ik dat niet van je hoor voordat ik bestel, maar dat er gewoon nog staat dat je supersnel bent. haal dat weg en gooi er iets op als "door grote drukte kan alles wat langer duren excuses etc"La_Galette schreef: ↑09-12-2025 23:45Tsja ik werk bij zo'n bedrijf, we kunnen zelf ook wel 100 dingen bedenken die beter zouden kunnen in de communicatie maar hebben nu gewoon de capaciteit niet om dat snel op te lossen. Dus hebben we alleen onze backoffice die probeert klanten gerust te stellen of te informeren, maar tegenwoordig krijg je bij veel klanten 3 pagina's met juridische ChatGPT tekst waarin je mag onderzoeken wat de vraag nou precies is.
We doen allemaal ons best, en ik geloof dat dat bij veel bedrijven zo is. Nagenoeg iedereen kampt met tekorten en verouderde systemen. Als je iets snel wilt, ga naar de winkel. Help je die ook nog een beetje.
En doooooor!
woensdag 10 december 2025 om 12:11
woensdag 10 december 2025 om 12:15
Ik ga er als ik koop niet vanuit dat ik het snel in huis heb. Bij haast ga ik gewoon naar een winkel.Azalea747 schreef: ↑10-12-2025 11:10Ik snap je helemaal wat betreft dat laatste… Als ik op Vinted zou verkopen (wat ik tot nog toe niet doe) zou ik in mijn profiel zetten dat ik elke bv woensdag en zaterdag verstuur en niet tussendoor. Want voor hetzelfde geld koopt er weken of maandenlang niemand iets bij je, en dan opeens wel en moet je dat op stel en sprong in je dag zien te proppen. Zou het werken om zoiets in je profiel te vermelden, of zouden kopers dat niet zien of niet accepteren?
Als ik zelf iets snel ‘nodig’ heb, stuur ik altijd eerst een berichtje aan de koper over wanneer ze zouden kunnen versturen. Als dat voor hen niet binnen een paar dagen kan, zie ik dat als mijn eigen probleem maar zeker niet hun falen, maar dan weet ik het op tijd en kan ik verder zoeken of iets anders verzinnen.
Ik hou me aan de regels van Vinted. Die geven een uiterste verzenddatum. Ik probeer het meestal binnen 1 of 2 dagen de deur uit te hebben. Soms lukt dat niet (door werk of pas bij iets groots had ik geen passende doos). Dan duurt het wat jammer.
Bij skischoenen die ik verkocht kreeg ik na een dag 'wanneer ga je ze versturen? Want ik vertrek over 3 dagen op wintersport!'. Die bestelling heb ik geannuleerd. Dat ga je met VintedGo gewoon niet halen! Geen zin in het gedoe dat de bestelling dan niet opgehaald wordt. Voor je die dan weer terug hebt... (duurt om één of andere reden veel langer dan heen). En je krijgt dan dus ook geen cent voor de moeite!
woensdag 10 december 2025 om 14:34
De mensen die hun pakketje heel snel willen. Nu kun je bij sommige webshops ook bijbetalen als je pakketje eerder wil.La_Galette schreef: ↑09-12-2025 23:47Wie betaalt die kosten dan? Het pakket blijft even duur voor de webwinkel.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
woensdag 10 december 2025 om 14:43
La_Galette schreef: ↑10-12-2025 07:27Klopt, snel alles in huis hebben wanneer je maar wil, liefst gisteren. En als het misgaat moet er een goedlopend systeem zijn voor een optimale klantervaring.
Maar dat heeft allemaal zijn prijs. En dat bedoel ik niet letterlijk.
Als de website als leveringsvoorwaarde heeft 'vandaag bestellen, morgen in huis', snapt iedereen wel dat het een keer een dagje langer kan duren in de drukke november- en decembermaand. Of twee of drie dagen.
Maar de onderbezetting wat personeel betreft of de verouderde scansystemen waarmee een webshop werkt, moet natuurlijk niet het probleem van de klant worden.
Het is logisch dat je je bestelling snel in huis wilt hebben.
woensdag 10 december 2025 om 15:34
Zeggen wat je doet en doen wat je zegt is vast niet altijd eenvoudig in de online retail.
Maar volgens mij wel iets wat men mag verwachten als betalende klant.
Daarom was ik best wel pissed toen een verkoper mij een 1 ster review gaf op Vinted met als reden: "koper haalde het pakket te laat op waardoor het retour werd gezonden."
1. het was niet retour gezonden en 2. ik had notabene aangekondigd dat ik pas eind van de week kon ophalen...
Het is maar goed dat ze ver weg woont want ik was mogelijk even verhaal gaan halen daar, mens wat bezielt jou.
Maar volgens mij wel iets wat men mag verwachten als betalende klant.
Daarom was ik best wel pissed toen een verkoper mij een 1 ster review gaf op Vinted met als reden: "koper haalde het pakket te laat op waardoor het retour werd gezonden."
1. het was niet retour gezonden en 2. ik had notabene aangekondigd dat ik pas eind van de week kon ophalen...
Het is maar goed dat ze ver weg woont want ik was mogelijk even verhaal gaan halen daar, mens wat bezielt jou.
woensdag 10 december 2025 om 15:39
Ik snap dat het jammer is als je afgeprijsde winterjas niet op tijd, of helemaal niet, wordt bezorgd. Of dat iemand weinig sterren geeft op Vinted. Of iets mailt waarvan je denkt: vreemd.
Maar maken jullie het niet iets te belangrijk allemaal?
Ik bedoel: het is maar een bestelling.
Wat eten we vanavond?
woensdag 10 december 2025 om 16:01
makreel schreef: ↑10-12-2025 15:39Ik snap dat het jammer is als je afgeprijsde winterjas niet op tijd, of helemaal niet, wordt bezorgd. Of dat iemand weinig sterren geeft op Vinted. Of iets mailt waarvan je denkt: vreemd.
Ach ja...uiteindelijk gaan we allemaal dood. Waarom zou je ook maar ergens je vraagtekens bij hebben of ook maar de moeite nemen om iets op een forum te vragen enzo..
woensdag 10 december 2025 om 18:11
Ik weet niet hoe dik jij in het geld zit, maar ik moest meestal toch flink nadenken en evt sparen voordat ik tot een online-aankoop overga. En ja dan is het best rottig om in onzekerheid gehouden te worden over of je bestelling wel aankomt, en of je je centjes misschien kwijt bentmakreel schreef: ↑10-12-2025 15:39Ik snap dat het jammer is als je afgeprijsde winterjas niet op tijd, of helemaal niet, wordt bezorgd. Of dat iemand weinig sterren geeft op Vinted. Of iets mailt waarvan je denkt: vreemd.
woensdag 10 december 2025 om 19:11
Hoe vaak ben je je 'centjes' kwijtgeraakt na een bestelling? De oplossing daarvoor heeft trouwens creditcard.Barnsteen schreef: ↑10-12-2025 18:11Ik weet niet hoe dik jij in het geld zit, maar ik moest meestal toch flink nadenken en evt sparen voordat ik tot een online-aankoop overga. En ja dan is het best rottig om in onzekerheid gehouden te worden over of je bestelling wel aankomt, en of je je centjes misschien kwijt bent
woensdag 10 december 2025 om 23:44
En dan bestellen mensen bij de concurrent die wel die belofte maakt.
donderdag 11 december 2025 om 10:50
'Ik weet niet hoe dik jij in het geld zit' is ook een erg gezellige passief-agressieve opmerking, vooral als je zelf genoeg hebt.
Dat betekent niet dat het voor hen die in armoede leven een groot probleem is als er iets mis gaat met de verzending van het pakket.
Maar het is absoluut onzin om opmerkingen te maken als ''Ik weet niet hoe dik jij in het geld zit' als je zelf gewoon een creditcard kunt aanvragen en niets te maken hebt met armoede. Dan ben je de armoede van anderen aan het gebruiken voor je eigen argumentatie.
donderdag 11 december 2025 om 11:29
Hier wel een kleine ergernis. Pakketje was naar een pakketpunt gestuurd, terwijl ik niet voor die optie had gekozen. Het pakketpunt is weliswaar bij mij in de buurt, maar alleen tussen 10 en 17 uur open. Dat kwam deze week niet zo goed uit, druk op het werk. Mijn partner is gisteren in sneltreinvaart erheen gefietst en zo was hij nog net op tijd. Geen halszaak, maar niet zo logisch. Het pakketje was van bol; ik heb meteen mijn voorkeur veranderd naar een afhaalpunt dat langer open is.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in