Besteld, betaald en daarna is communicatie optioneel
dinsdag 9 december 2025 om 10:19
Herkenbaar?
Ik word er zo moe van: online iets bestellen, netjes betalen en na de bevestigingsmail mag je zelf detective spelen. Mijn twee recente voorbeelden bij grote betrouwbare webwinkels:
Pakket gevolgd via PostNL → retour DC lees ik daar.
???
In de winkel (ik had winkelbezorging opgegeven) hoor je doodleuk: “Oh ja, dat zien we heel vaak. Dan was ’t toch niet op voorraad. Dan wordt je bestelling geannuleerd.” Zonder iets te melden dus. "Dan moet je zelf met de klantenservice contact opnemen om je geld terug te vragen".
Dat gedaan, geld stond volgende dag weer op rekening. Maar pas nádat ik er zelf achteraan was gegaan dus. Zucht.
Ander voorbeeld: bestelling gedaan. Twee weken radiostilte. Geen track en trace. Oké, kan gebeuren want feestmaand. Blijkt bij navraag: bestelling óók de dag erna al geannuleerd want voorraadprobleem. Niemand die dat even meldt. Annuleringsmail en terugbetaling krijg ik pas nádat ik er zelf achteraan ga. Wederom zucht.
Natuurlijk snap ik dat het de feestmaand is. Natuurlijk snap ik dat dingen langer kunnen duren. Helemaal prima. Maar COMMUNICEER dat dan. Echt, één mailtje lost 95% van deze frustratie op.
Beide klantservices op de hoogte gesteld in de hoop dat er iets gaat verbeteren voor toekomstige klanten/bestellingen, maar als IT'er kan ik mij helaas een goede voorstelling maken hoe dat er waarschijnlijk aan de achterkant aan toe gaat: veel verschillende systemen die niet (goed) gekoppeld zijn, menselijke handelingen die nodig zijn (en daarbij drukte, onderbezetting etc.), systeemfouten die kunnen gebeuren, functionaliteit/monitoring wat simpelweg niet gebouwd is (want tijd/geld) enzovoorts… Laatste zucht.
Dus dat. Thanks for coming to my TED talk
Ik word er zo moe van: online iets bestellen, netjes betalen en na de bevestigingsmail mag je zelf detective spelen. Mijn twee recente voorbeelden bij grote betrouwbare webwinkels:
Pakket gevolgd via PostNL → retour DC lees ik daar.
???
In de winkel (ik had winkelbezorging opgegeven) hoor je doodleuk: “Oh ja, dat zien we heel vaak. Dan was ’t toch niet op voorraad. Dan wordt je bestelling geannuleerd.” Zonder iets te melden dus. "Dan moet je zelf met de klantenservice contact opnemen om je geld terug te vragen".
Dat gedaan, geld stond volgende dag weer op rekening. Maar pas nádat ik er zelf achteraan was gegaan dus. Zucht.
Ander voorbeeld: bestelling gedaan. Twee weken radiostilte. Geen track en trace. Oké, kan gebeuren want feestmaand. Blijkt bij navraag: bestelling óók de dag erna al geannuleerd want voorraadprobleem. Niemand die dat even meldt. Annuleringsmail en terugbetaling krijg ik pas nádat ik er zelf achteraan ga. Wederom zucht.
Natuurlijk snap ik dat het de feestmaand is. Natuurlijk snap ik dat dingen langer kunnen duren. Helemaal prima. Maar COMMUNICEER dat dan. Echt, één mailtje lost 95% van deze frustratie op.
Beide klantservices op de hoogte gesteld in de hoop dat er iets gaat verbeteren voor toekomstige klanten/bestellingen, maar als IT'er kan ik mij helaas een goede voorstelling maken hoe dat er waarschijnlijk aan de achterkant aan toe gaat: veel verschillende systemen die niet (goed) gekoppeld zijn, menselijke handelingen die nodig zijn (en daarbij drukte, onderbezetting etc.), systeemfouten die kunnen gebeuren, functionaliteit/monitoring wat simpelweg niet gebouwd is (want tijd/geld) enzovoorts… Laatste zucht.
Dus dat. Thanks for coming to my TED talk
donderdag 11 december 2025 om 11:59
Jij weet toch niet wat er op mijn bankrekening staat?! Wat zit je nou allemaal voor onzin uit te kramen en er andere quotes bij te halen?!Laura1992 schreef: ↑11-12-2025 10:50'Ik weet niet hoe dik jij in het geld zit' is ook een erg gezellige passief-agressieve opmerking, vooral als je zelf genoeg hebt.
Dat betekent niet dat het voor hen die in armoede leven een groot probleem is als er iets mis gaat met de verzending van het pakket.
Maar het is absoluut onzin om opmerkingen te maken als ''Ik weet niet hoe dik jij in het geld zit' als je zelf gewoon een creditcard kunt aanvragen en niets te maken hebt met armoede. Dan ben je de armoede van anderen aan het gebruiken voor je eigen argumentatie.
Je was aan het victim blamen en dat is niet oké.
donderdag 11 december 2025 om 12:14
Ik weet dat jij niet in armoede leeft. Dat heb je op dit forum vaak genoeg duidelijk gemaakt.
Je zegt zelfs nergens dat je je geld kwijt bent geraakt bij een bestelling. Is dat überhaupt zo? Ben je 'victim' van een malafide webwinkel voor een bedrag waarover je moet 'nadenken en evt, sparen'?
jij zit zonder enige reden makreel persoonlijk aan te vallen en te suggereren dat ze 'dik in het geld zit'. Voor veruit de meeste mensen is het helemaal niet zo belangrijk, zoals makreel zegt.
donderdag 11 december 2025 om 12:44
Jij weet niks van mijn bankrekening of omstandigheden, dus hou alsjeblieft op om te doen alsof dat wel zo is. Waar bemoei je je in vredesnaam mee joh?! En stop met het oordelen over andere mensen en met dat victim blaming hier.Laura1992 schreef: ↑11-12-2025 12:14Ik weet dat jij niet in armoede leeft. Dat heb je op dit forum vaak genoeg duidelijk gemaakt.
Je zegt zelfs nergens dat je je geld kwijt bent geraakt bij een bestelling. Is dat überhaupt zo? Ben je 'victim' van een malafide webwinkel voor een bedrag waarover je moet 'nadenken en evt, sparen'?
jij zit zonder enige reden makreel persoonlijk aan te vallen en te suggereren dat ze 'dik in het geld zit'. Voor veruit de meeste mensen is het helemaal niet zo belangrijk, zoals makreel zegt.
Linksom of rechtsom: het is niet oké hoe sommige webwinkels omgaan met hun klanten en dat ze ze laten wachten en in het duister laten tasten over hun bestelling.
Dáár gaat het om in dit topic.
donderdag 11 december 2025 om 16:43
Oh ja, die heb ik ook heel vaak. Dan sturen ze het dus naar een ander pakketpunt dan in zelf uitgekozen had. Een die ipv 24/7 alleen 10-14u open is.Belle73 schreef: ↑11-12-2025 11:29Hier wel een kleine ergernis. Pakketje was naar een pakketpunt gestuurd, terwijl ik niet voor die optie had gekozen. Het pakketpunt is weliswaar bij mij in de buurt, maar alleen tussen 10 en 17 uur open. Dat kwam deze week niet zo goed uit, druk op het werk. Mijn partner is gisteren in sneltreinvaart erheen gefietst en zo was hij nog net op tijd. Geen halszaak, maar niet zo logisch. Het pakketje was van bol; ik heb meteen mijn voorkeur veranderd naar een afhaalpunt dat langer open is.
En laatst had ik een dure bestelling (elektronica) bewust naar een pakketpunt laten sturen, om het risico te vermijden dat ik ‘onverwacht niet thuis’ zou zijn (lees: ze gewoon doorrijden omdat ze geen tijd hebben). Werd ook ineens ergens anders gebracht. Ok, dan daar maar heen. ‘Nee mevrouw, die hebben wij niet’. En twee dagen later werd het ineens thuis bezorgd. En toen was ik er uiteraard niet. En hadden ze het maar gewoon op de stoep gelegd, in de regen.
Dat lag uiteraard aan de bezorger, niet aan de webshop, maar wel irritant.
En nee, ‘dan ga je het toch gewoon in de winkel kopen’ was in dit geval dus niet mogelijk. Want dit was een van die dingen die geen winkel meer in voorraad heeft.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in