Blokkeren van apps op je telefoon via NFC tag

27-06-2026 19:00 32 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik krijg de laatste dagen steeds reclame van Tap out / 6years.

Het zijn beide apps met een fysieke NFC-tag waarmee je jezelf helpt om minder gedachteloos op je telefoon te zitten. Je kiest welke apps je wilt blokkeren en als je ze weer wilt gebruiken, moet je eerst naar het tag lopen en dat scannen. Door die fysieke handeling zou je minder snel gedachtenloos apps openen.

Al best wel lang worstel ik met mijn schermtijd. Ik ga niet eens tijden noemen, want het is echt veel te hoog, zowel op de telefoon als op de laptop. Dus daar wil ik wat aan gaan doen, door in elk geval mijn telefoon vaker te blokkeren. Nu heb ik dat al meerdere keren geprobeerd, maar vaak is dan 1 simpele druk op de knop al genoeg om het te deactiveren. Ik heb hoop dat deze app mij wel kan gaan helpen dus heb het besteld.

Ik ben benieuwd of iemand anders hier ook ervaring mee heeft?
Ik heb hier geen ervaring mee, maar heb hier ook al meerdere keren naar gekeken. Mijn schermtijd is ook gigantisch hoog. Deels omdat ik nu wegens omstandigheden beperkt werk. Van mijzelf mag ik dus ook best wel wat op mijn telefoon zitten, want het is niet alsof ik anders altijd nuttig bezig zou zijn, maar zoooooveel uur is niet gezond en ik heb ook andere leuke hobby's die ik daardoor nu te weinig doe.
Maar ben benieuwd of anderen hier ervaring mee hebben!
Geen ervaring met zoiets.
Maar wat in mijn ervaring het allerbeste heeft gewerkt om mijn schermtijd drastisch naar beneden te brengen, is om de accounts van je socials en vooral Facebook en Instagram te verwijderen.
Echt, je merkt al snel dat je er helemaal niks aan mist.
Het is wat het is.
Ik gebruik Focus Friend van Hank Green. Voornamelijk omdat ik een kleuter ben. Het principe is simpel, je hebt een figuurtje dat je sokken en sjaals kan laten breien. Die kan je gebruiken om zijn huisje in te richten. Je kunt een timer instellen tussen de vijf minuten en zes uur. Als je binnen de tijd die je hebt ingesteld je telefoon toch wil gebruiken vraagt hij of je zeker weet of je wil dat hij stopt met breien. En als je ja zegt zodat je weer kan scrollen dan is hij niet boos maar teleurgesteld :'(

Het inrichten van dat huisje vind ik niet zo spannend. Maar de teleurstelling nekt me echt haha. Je kan het gratis downloaden en gebruiken. Er is een betaalversie die iets meer opties geeft. Leuk voor als je dat leuk vindt maar echt niet nodig voor de functionaliteit. Je kunt zelf instellen welke apps er wel en niet onder vallen.

Het heeft me heel aangenaam verrast hoe makkelijk je je schermtijd weer vervangt door andere dingen. Dus veel succes met die die jij hebt gekocht. Als die het net niet is voor je dan kan ik die van mij echt van harte aanbevelen.
Ik gebruik Screenzen voor dit doel, dat is een gratis app. Ben er wel tevreden over en zou daar zeker even naar kijken.
Ik heb de app Forest hiervoor. De ene keer gebruik ik hem meer dan de andere keer. Je plant dan een boompje als je het een bepaalde tijd volhoudt niet op je telefoon te zitten. Je kiest zelf die tijd. En je kunt altijd afbreken tussentijds uiteraard, mocht dat nodig zijn.

En zo plant je op een veld zoveel mogelijk boompjes. Pak je toch je telefoon dan opent ie in dat scherm met meldingen als: Focus, Go back to work, Don't look at me.

En dan kun je in dat half uur, uur of wat je ook instelt iets gaan doen waar je eigenlijk meer tijd aan wil besteden. Zoals ik bijvoorbeeld graag ga lezen of kleuren.

Maar de telefoon is heel verleidelijk inderdaad. Voor even snel berichten checken, recepten zoeken, spelletjes, vooral heel veel spelletjes...
Ik heb helaas al heel veel geprobeerd maar het gedrag is onwijs hardnekkig :purple:
auroraatje schreef:
27-06-2026 20:22
Ik heb helaas al heel veel geprobeerd maar het gedrag is onwijs hardnekkig :purple:
Wat is het probleem voor jou bij een app als Forest? "Vergeet" je het aan te zetten waardoor je toch weer (te lang) zit te scrollen? Of breek je het af omdat de verleiding te groot is? Of stap je dan te gemakkelijk over van bijvoorbeeld telefoon naar laptop?

De apps die je noemt ken ik niet, maar ga het wel opzoeken, ik wil het ook graag verminderen. Ken je de reden van je app/telefoon/laptop gebruik? Verveling? Afleiding? Geen specifieke reden?
Ik vergeet op een gegeven moment inderdaad van het bestaan van de app. Dan is de nieuwigheid eraf en gebruik ik het eigenlijk niet meer. Ook stap ik wel makkelijk over van telefoon naar laptop.

Vaak is het inderdaad verveling, maar ook wel eens overprikkeling. Niks ontprikkelt zo lekker als hersenloos filmpjes kijken op Instagram. Maarja ik merk wel dat i daardoor amper nog mijn aandach kan houden bij langere dingen zoals boeken of films.
Maar dan zal zo'n app waar je een paar seconden over moet nadenken waarschijnlijk net zo min helpen als een app als Forest die je "vergeet" aan te zetten. Want dan denk je in een moment van verveling, afleiding nodig hebben of juist rust aan je hoofd, fuck it, ja ik wil echt nu die app openen.

Facebook en Instagram eraf (van de telefoon) is wel een goede tip. Dan kom je in elk geval niet steeds in die reels terecht van filmpjes die zogenaamd interessant voor je zijn.
auroraatje schreef:
27-06-2026 20:29
Ik vergeet op een gegeven moment inderdaad van het bestaan van de app. Dan is de nieuwigheid eraf en gebruik ik het eigenlijk niet meer. Ook stap ik wel makkelijk over van telefoon naar laptop.

Vaak is het inderdaad verveling, maar ook wel eens overprikkeling. Niks ontprikkelt zo lekker als hersenloos filmpjes kijken op Instagram. Maarja ik merk wel dat i daardoor amper nog mijn aandach kan houden bij langere dingen zoals boeken of films.

Wat gaat zo'n tag dan helpen?
S-Groot schreef:
27-06-2026 21:00
Wat gaat zo'n tag dan helpen?

Dat weet ik nog niet, maar wil het toch geprobeerd hebbben.

Overigens krijg ik op een gegeven moment wel last van mijn nek op de laptop, dus dan stop ik automatisch wel
SinPermiso schreef:
27-06-2026 19:50
Ik gebruik Focus Friend van Hank Green. Voornamelijk omdat ik een kleuter ben. Het principe is simpel, je hebt een figuurtje dat je sokken en sjaals kan laten breien. Die kan je gebruiken om zijn huisje in te richten. Je kunt een timer instellen tussen de vijf minuten en zes uur. Als je binnen de tijd die je hebt ingesteld je telefoon toch wil gebruiken vraagt hij of je zeker weet of je wil dat hij stopt met breien. En als je ja zegt zodat je weer kan scrollen dan is hij niet boos maar teleurgesteld :'(

Het inrichten van dat huisje vind ik niet zo spannend. Maar de teleurstelling nekt me echt haha. Je kan het gratis downloaden en gebruiken. Er is een betaalversie die iets meer opties geeft. Leuk voor als je dat leuk vindt maar echt niet nodig voor de functionaliteit. Je kunt zelf instellen welke apps er wel en niet onder vallen.

Het heeft me heel aangenaam verrast hoe makkelijk je je schermtijd weer vervangt door andere dingen. Dus veel succes met die die jij hebt gekocht. Als die het net niet is voor je dan kan ik die van mij echt van harte aanbevelen.
Haha briljant! Leuke app en leuk omschreven dit ik ben blijkbaar ook een kleuter want wil niemand teleurstellen.
Misschien ga ik zoiets ook wel doen. Kun je dan wel instellen dat sommige apps niet tellen?
Ik wil de extra tijd bv gebruiken voor meer wandelen/knutselen/huishouden en al die dingen doe ik wel met een luisterboek dus de storytel app.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
cognac schreef:
27-06-2026 20:35
Maar dan zal zo'n app waar je een paar seconden over moet nadenken waarschijnlijk net zo min helpen als een app als Forest die je "vergeet" aan te zetten. Want dan denk je in een moment van verveling, afleiding nodig hebben of juist rust aan je hoofd, fuck it, ja ik wil echt nu die app openen.

Facebook en Instagram eraf (van de telefoon) is wel een goede tip. Dan kom je in elk geval niet steeds in die reels terecht van filmpjes die zogenaamd interessant voor je zijn.
Tap out en 6 years zijn geen apps. Het zijn kastjes waar je naartoe moet lopen en dan kun je weer x aantal minuten (zelf in te stellen) op je telefoon.
Als je urenlang wil scrollen blijf je dus heen en weer lopen en ik denk dat dat wel echt ontmoedigt.
Karrota schreef:
27-06-2026 21:33
Tap out en 6 years zijn geen apps. Het zijn kastjes waar je naartoe moet lopen en dan kun je weer x aantal minuten (zelf in te stellen) op je telefoon.
Als je urenlang wil scrollen blijf je dus heen en weer lopen en ik denk dat dat wel echt ontmoedigt.
Ik hoop het in elk geval wel.

En als je hem aanzet en vervolgens ergens anders heengaat kan je het niet by-passen als het goed is, dus als ik een dagje wegga en echt even mindful wil zijn kan ik het ook aanzetten.
Probeer het uit, zou ik zeggen, TO!
Ja ik ga het sowieso proberen, maar was ook benieuwd naar evt andermans ervaringen

Je mag het sowieso 30 dagen uitproberen en als het niet bevalt terugsturen, dus dat ben ik wel van plan.
Oh, wat mij ook hielp is dat ik twee lijstjes had (soms fysiek, soms in mijn telefoon). Eén met klusjes waar ik blij van word als ze zijn weggewerkt en één van leuke dingen waarvan ik weet dat wanneer ik er eenmaal aan begonnen ben ik er van bijtank of ontspan. Want een issue waar ik tegenaan liep was dat ik de "frustratie" van iets moeten verzinnen niet altijd goed kon verdragen. Dus dan deed ik wel mijn telefoon weg maar pakte ik hem na zeven minuten weer op omdat ik geen zin meer had om na te denken. Terwijl ik dus duizend en één dingen heel leuk vind, maar die informatie was op één of andere manier dan niet toegankelijk in mijn hoofd.
Ik lees even mee!
SinPermiso schreef:
27-06-2026 22:43
Oh, wat mij ook hielp is dat ik twee lijstjes had (soms fysiek, soms in mijn telefoon). Eén met klusjes waar ik blij van word als ze zijn weggewerkt en één van leuke dingen waarvan ik weet dat wanneer ik er eenmaal aan begonnen ben ik er van bijtank of ontspan. Want een issue waar ik tegenaan liep was dat ik de "frustratie" van iets moeten verzinnen niet altijd goed kon verdragen. Dus dan deed ik wel mijn telefoon weg maar pakte ik hem na zeven minuten weer op omdat ik geen zin meer had om na te denken. Terwijl ik dus duizend en één dingen heel leuk vind, maar die informatie was op één of andere manier dan niet toegankelijk in mijn hoofd.
Dit is herkenbaar, maar daarnaast blijft ik moeite houden met het starten van een activiteit. Dat kan ook een activiteit zijn die ik heel leuk vind. Zelfs een activiteit waar ik ontzettend naar uitkijk. Alsnog stel ik het uit.
Heel vreemd vind ik dat.
Ik hoop dat dat beter wordt als ik dus niet de hele tijd mijn telefoon kan pakken. Ik ga de tap out bestellen!
Spannend Karrota, dan kunnen we hier een beetje ervaringen delen.

Ik merk dat het hier vaak samenhangt met alleen zijn, want doordeweeks is mijn schermtijd toch wel veel hoger dan in het weekend, als mijn man vrij is.

Zo'n lijstje maken met activiteiten die ik wil doen is ook een goed idee.

En gewoon niet voor elk wissewasje de laptop / telefoon erbij pakken, maar gewoon even verdragen dat het niet altijd gelijk kan. Soms lijkt iets opzoeken even urgent, maar achteraf is het dat eigenlijk nooit.
Dit kun je ook via je telefoon doen. Dat gebeurde mij namelijk per ongeluk laatst. Wel iPhone. Android weet ik niet.
Ja dat klopt alleen dan kan je de blokkade er ook weer heel makkelijk vanaf halen en dat doe ik dan ook heel makkelijk.... Het gaat nu ook nog niet zo goed zoals je wel merkt aan hoe snel ik dit berichtje lees :facepalm:
Ik heb een Tap Out en heb overigens ook goede ervaringen met de app ClearSpace. Ik heb mijn socials in de Tap Out geblokkeerd en het werkt zeker wel voor mij. Als ik ga werken bijvoorbeeld is dat ding niet in de buurt (ik neem hem in principe niet mee) en kan ik de hele dag niet op social media. Helpt mij ook om eenmaal thuis bewust te kiezen. Bij mij geldt echt dat hoe minder ik erop zit hoe minder ik het mis. Maar ik ga wel andere wegen zoeken om mezelf af te leiden zoals bijv dit forum of Substack. Dus ik heb ook een modus waarbij alles is geblokkeerd behalve bellen en appen, die gebruik ik nu nog niet maar kan me voorstellen dat ik dat wel zal gaan doen.
auroraatje schreef:
28-06-2026 16:53
Ja dat klopt alleen dan kan je de blokkade er ook weer heel makkelijk vanaf halen en dat doe ik dan ook heel makkelijk.... Het gaat nu ook nog niet zo goed zoals je wel merkt aan hoe snel ik dit berichtje lees :facepalm:

Haha. Al het begin is moeilijk. I am rooting for you! :cheer2:

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven