Brief aan mijn familie

15-07-2019 16:23 108 berichten
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 16-07-2019 10:18
Reden: OP verwijderd
99.93% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat wil je met deze brieven? Volgens mij, en dan vooral de brief voor jouw moeder, is dit alleen maar boos materiaal om de boel te laten escaleren. Het zijn nogal veel verwijten.

Wil je kenbaar maken wat jou dwars zit? Of wil je de relaties beter maken? Want dat gaat niet lukken met deze brieven denk ik. Ik krijg er in ieder geval een naar gevoel van.

Die brief voor de kinderen van je zus zou ik gewoon weg doen. Waarom zou je dat die kinderen aan willen doen?
Het is beter om een kaars aan te steken, dan de duisternis te vervloeken.
~ In loving memory of AnnA.
Alle reacties Link kopieren
Brief aan westerpaviljoen;
Fijn dat je zoveel meer kunt relativeren dan eerst en ook mooi dat je weet wat je anders zou willen doen terugkijkend op de zaken nu.
Jammer dat je nog zo boos bent over veel dingen, hoe terecht ook wellicht.

Veel van de dingen die je teleurstellen hebben ook te maken met (zelfgecreëerde)verwachtingen en ideeën over wat 'hoort'/zou moeten zijn...

ík denk dat het beter is om minder te willen proberen te begrijpen, en meer te kunnen loslaten. Dat is de groef waar jij nog in schiet. Betrap je jezelf weer op piekeren over één van hen, probeer die gedachte te zien als een gelukswens... wens diegene het beste en hang de wens aan een denkbeeldig ballonnetje en laat hem los.
Lorem Ipsum
Geen brieven versturen. Nooit.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
15-07-2019 16:45
Geen brieven versturen. Nooit.
Zeker niet deze.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
niet versturen
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
15-07-2019 16:45
Geen brieven versturen. Nooit.

Mee eens. Ik ken meerdere situaties waarin er dit soort brieven verstuurd zijn, het heeft altijd meer kwaad dan goed gedaan,
Ik vind het vooral een kinderachtige brief. Hiermee escaleert de boel alleen maar meer.

Wees nou zelf eens de volwassene...
Alle reacties Link kopieren
Niet alles gelezen. Niet jij-bakken. Je kunt alleen vanuit jezelf schrijven dus ik vind en ik voel en niet jij dit en jij dat.

Behalve naar de kinderen zijn het veroordelingen en oordelen. Wat is het doel? Modder gooien? Dan komt er meer modder terug. Laat het los.
viva-amber wijzigde dit bericht op 15-07-2019 16:57
35.71% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Niet versturen!
viva-amber schreef:
15-07-2019 16:53
Niet alles gelezen. Niet jij-bakken. Je kunt alleen vanuit jezelf schrijven dus ik vind en ik voel en niet jij dit en jij dat.
Ik voel dat je een kwal bent. Jij bent een kwal.

De meeste mensen snappen best dat dat je met 'ik voel' gewoon bedoelt: Jij bent/ ik vind jou... vul maar in.
Ik kan niet overzien wat er allemaal speelt, maar op mij komen deze brieven over als iemand die, weliswaar met de hand in eigen boezem, alsnog het laatste woord wil hebben. Ik denk niet dat de ontvangers dit zullen waarderen. Als dit de bedoeling is, dan is dat prima, maar anders raad ik aan dit niet te versturen. Die brieven aan de kinderen zou ik sowieso nooit versturen, dat brengt ze misschien in een naar loyaliteitsconflict.

Dus probeer zaken voor jezelf te verwerken en een plaats te geven. Maar die brieven zou ik niet doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het vooral heel goed voor jezelf is geweest om hier eens goed over na te denken en het proberen om je gevoelens duidelijk onder woorden te brengen.


Maar verzenden zou ik 'm niet. Je schiet er niks mee op, ik denk dat het alleen maar meer ellende gaat veroorzaken.
Alle reacties Link kopieren
Geen brief versturen man. Dit soort familieconstructies zit zo ingewikkeld in elkaar, je gaat nooit bevredigende reacties krijgen. Alleen maar meer frustraties.
Damned if I don’t
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het geen constructieve brief en zou hem dus niet versturen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb denk ik een beetje dezelfde reactie als de rest. Het is echt heel erg naar wat je allemaal is overkomen maar wat wil je nu precies met deze brief of brieven bereiken? Want het gaat niets oplossen.
Ik wil hier geen tekst (maar een leeg vak kan ik niet opslaan)
Alle reacties Link kopieren
Mooi dat je iets van je hebt afgeschreven maar laat het daarbij.
De brieven zullen echt niet in goede aarde vallen en idd mocht je er toch iets mee willen stuur absoluut geen brieven naar de kinderen van je zussen.

Is het voor jou mogelijk om dit op een of andere manier af te sluiten? Of wil je juist door middel van deze brieven het contact weer een beetje herstellen? Wat is je doel hiermee?
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Ja, die brieven naar de kinderen van je zus gaan helemaal een grens over.
Alle reacties Link kopieren
Niet versturen, wel zelf mee aan de slag gaan. Ken je de therapievorm 'familie-opstellingen'? Daar zou je aan kunnen denken. Zit wel in de alternatieve hoek maar is bij uitstek gericht op het verwerken van dit soort gevoelens. Als je daar niets voor voelt, kan je natuurlijk ook een reguliere psycholoog zoeken. Deze brieven lijken me een prima insteek voor therapie.
Pffff. Dit soort brieven gaan niets helpen; maken het alleen maar erger. Maar ik denk ook dat de houding die uit je brieven spreekt jou niet gaat helpen. Je stelt je in de brieven vooral op als een passief-agressief slachtoffer.

Om verder te komen moet je veel meer de regie en verantwoordelijkheid over je eigen leven gaan nemen en plannen gaan maken voor de toekomst, een doel hebben. Werk aan jezelf, in plaats van anderen verwijten te maken en verantwoordelijkheid af te schuiven.
Alle reacties Link kopieren
Cazandra schreef:
15-07-2019 17:32
Pffff. Dit soort brieven gaan niets helpen; maken het alleen maar erger. Maar ik denk ook dat de houding die uit je brieven spreekt jou niet gaat helpen. Je stelt je in de brieven vooral op als een passief-agressief slachtoffer.

Om verder te komen moet je veel meer de regie en verantwoordelijkheid over je eigen leven gaan nemen en plannen gaan maken voor de toekomst, een doel hebben. Werk aan jezelf, in plaats van anderen verwijten te maken en verantwoordelijkheid af te schuiven.
Dat denk ik ook ja.

West, hoe rot ook, maar je hebt nu je eigen gezin. Focus je daar op zonder verwachtingen en hoop op een big happy family.
Ik weet wat het is om uit een koekoekgezin te komen, heb ook ooit zo'n brief willen sturen maar heb er vanaf gezien. Het zou me namelijk alleen nog maar meer rottigheid en energie kosten en dat was het me allemaal niet meer waard.
Life is a bitch (and I'm helping her).
Je zou nog eens goed moeten kijken naar sommige vragen die jij je moeder stelt. Probeer die eens voor jezelf te beantwoorden.

Verder natuurlijk :hug: :hug:
Familie kun je niet kiezen, maar wel loslaten en verdergaan met je eigen gezin.

Helemaal eens met Grobbekuiken, dus.

Dit soort brieven gaan je nooit geven waar je op hoopt, alleen meer onbegrip en weerstand.
Ik weet niet of je al in therapie bent, maar zo niet, dan kan het misschien een goede keuze voor je zijn. Een therapeut of psycholoog kan je goed helpen dit hoofdstuk af te sluiten.
blijfgewoonbianca schreef:
15-07-2019 16:50
Zeker niet deze.
Of openbaar maken...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven