BuJo (Bullet Journal)

16-10-2019 14:23 41 berichten
Net gestart met twee nieuwe banen en begonnen aan een bijscholing was ik op zoek naar Structuur en Orde. Ik ben altijd al half verloren zonder agenda maar ik kon niet genoeg informatie en notities kwijt in de google agenda die ik altijd gebruik. Dus dan zette ik notities in mijn telefoon maar ik vind het ook eigenlijk fijner om letterlijk iets op te schrijven, dan om steeds alles in mijn telefoon te zetten.
En zo vond ik het Bullet Journal systeem. Dus net een boekje gekocht en ik ben nu bezig het op te zetten. Ik denk dat het mega handig kan zijn, maar als ik google zie ik ook dat mensen er de meest maffe dingen in bijhouden (maanstanden of hoeveel glazen water ze op een dag drinken), of er complete kunstwerken van maken waardoor je je afvraagt hoe je naast al dat tekenen nog tijd hebt om daadwerkelijk de taken die je opschrijft uit te voeren XD

Wie gebruikt hier een bujo? Welke spreads vind je handig om te gebruiken en wat werkt niet? Welke collecties heb je er in staan, behalve maanstanden en water dus ;)

Voor wie niet weet wat bujo is: https://bulletjournal.com/pages/learn
https://bulletjournal.com/
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het een tijdje gebruikt en mijn conclusie is dat het een ding is voor "influencers" die foto's posten van hun bullet journal. Wie heeft er tijd en zin om altijd maar zelf zijn hele kalender uit te tekenen? Ik was er dus ook snel klaar mee en heb weer een agenda gekocht.

Sommige onzin dingen die ik wel leuk vind om bij te houden, noteer ik op de computer. Super makkelijk, kun je namelijk later nog aanpassen, groot voordeel :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding
Koop een normale agenda
Ik heb het ook een tijdlang gedaan, maar ben er ook een jaar geleden mee gestopt. Opeens vond ik er weinig meer aan, ook omdat anderen er altijd van die kunstwerkjes van maakten en dat kan ik niet.

Mijn tip: google keep. Hier kan je ook allerlei lijstjes bijhouden, alleen het verschil is: als je een terugkerend takenlijstje hebt, kun je met 1 druk op de knop de vinkjes wissen en het lijstje hergebruiken ipv dat je het over moet schrijven. Ook kun je lijstjes met anderen delen. Ik vind dat veel handiger uiteindelijk.
Ik gebruik gewoon een agenda met voldoende schrijfruimte en een weekoverzicht :)
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een zeer niet-creatieve bullet journal gebruiker :-D Maar ik vind het wel heel fijn. Ik heb erin:
- maandoverzicht (gewoon 1 tm 31 onder elkaar, zet ik 'grote' afspraken in die ik al weet voor die maand, bruiloften ed)
- to do list en 'goals' list. Ik heb dat uit elkaar getrokken zodat ik niet het gevoel heb dat er nog zo verschikkelijk veel moet. Kledingkast opruimen bijv wil ik doen, maar is geen must. Dus dat is dan een goal om te doen ipv een to do item. Maak ik elke maand nieuw.
- ik heb een bepaalde blessure waarvan ik bijhoud wanneer het opspeelt, zodat ik dat met fysio kan bespreken
- overzicht van projecten voor mijn werk
- weekagenda, meestal heb ik deze en volgende week erin. Dus max 2 weken vooruit. Afhankelijk van of ik veel afspraken ed heb gebruik ik 1 of 2 paginas per week.

Ik heb een tijdje geprobeerd 'habits' bij te houden, maar dat hield ik niet vol.
Ik maak soms aan het begin van een maand een mooie startpagina als ik daar zin in heb, maar meestal niet. En zeker niet pinterest waardig..
Alle reacties Link kopieren
Toevoeging: mijn weekagenda is niet zozeer afspraken, maar ook welke taken ik die dag voor mijn werk of prive gedaan wil hebben. Ik deel volledig mijn eigen tijd in en ben in mijn hoofd chaotisch, dus zet dingen als 'was draaien' en 'presentatie maken meeting 30 oct' er ook in.
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
16-10-2019 14:30
Ik heb het een tijdje gebruikt en mijn conclusie is dat het een ding is voor "influencers" die foto's posten van hun bullet journal. Wie heeft er tijd en zin om altijd maar zelf zijn hele kalender uit te tekenen? Ik was er dus ook snel klaar mee en heb weer een agenda gekocht.
Ik begreep er al helemaal niks van, maar dit klinkt logisch.
Hier een moleskin-agenda-fan, ik schrijf gewoon op wat ik moet doen en klaar. Geen kunstwerkjesexpressie of stappentellerlijstjes met yogaposes. En dat ik de kast wil gaan opruimen, onthou ik zo ook wel.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik het en vind het handig. Ik heb een ongedateerde agenda van Structuurjunkie. Die gebruik ik om mijn werk voor die dag/week te plannen en afspraken te noteren.
https://www.bol.com/nl/p/structuurjunki ... gKgkPD_BwE

Ik heb daarnaast een BuJo voor aantekeningen van gesprekken die ik heb. Als ik een klus in mijn agenda plan op datum X, zet ik het paginanummer erbij van mijn BuJo waar ik de relevante aantekeningen kan vinden. Verder maak ik geen tekeningen en kunstwerkjes in mijn agenda. Dingen opschrijven werkt voor mij prettig omdat ik het dan beter onthou. M'n hersenen doen het beter als ik schrijf ;-)

Verder geen speciale dingen die ik bijhou. Wel ooit habittrackers gemaakt (wel heel basic) maar ik vul het gewoon niet in. Doe ik dus niet meer.
to do list heb ik gewoon in mijn mobiel staan.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt mensen die een bullet journal bijhouden voor lijstjes en agenda. Das prima.
Je hebt mensen die een bullet journal bijhouden als creatieve hobby.
Je hebt mensen die een bullet journal bijhouden als combinatie van beide.

Ik houd bij:
Hoeveel stappen ik per dag gelopen heb
km stand fiets
gewicht en cm
openingstijden zwembad
blogs/dagboek ideeën
quotes

En vast nog wel meer waar ik even niet op kom.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
Ik word al moe als het lees.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Nou ja met een gewone agenda kom ik dus niet uit. Ik ben net begonnen als zzp-er en heb ideeën die ik op wil schrijven, afspraken, lijstjes, enz. Dus het mooie van zo'n bujo vind ik wel dat het allemaal bij elkaar kan.
Ik heb net een aantal maanden gereisd en zie achteraf dat ik toen een soort van bujo bij hield met planning, ideeen waar ik nog geen wilde en een soort dagboek gecombineerd. Alleen toen wist ik nog niet dat er zoiets als bujo bestond dus daar zat een stuk minder structuur in.
Ik hoef het niet op instagram te zetten en ik wil eigenlijk juist géén app maar iets analoogs dat wat beter werkt dan mijn verzamelings post-its. Maar ik begrijp hier dat dus niet iedereen een fan is ;)
Alle reacties Link kopieren
Hey, wat leuk. Er is ergens een topic over bullet journals maar dat is een beetje doodgebloed.

Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik het niet op de oorspronkelijke manier doe, simpelweg omdat ik niet genoeg taken/verplichtingen heb die ik moet onthouden. Mijn leven is daar te saai ;-) voor.

Ik maak per maand een cover (dus naam van de maand + een tekening), een agenda (een lijst met dagen van de maand en afspraak erachter) en eventueel een tracker. De laatste was mbt klusjes, ik wilde wel eens weten hoeveel tijd ik bestede aan het huishouden.

Voor veel mensen is het denk ik meer een soort art journal of mindfulness activiteit dan echt een agenda.

Wat wel belangrijk is, is om te bedenken wat je er allemaal in vast wilt gaan leggen. Dus een lijstje maken.
Bijvoorbeeld een overzichtspagina van belangrijke data over het hele jaar (verjaardagen, examens, jubilea, vakanties). En/of per maand?
Een overzicht van je verplichtingen mbt de bijscholing per periode?
Belangrijke adressen/gegevens?

Google eens op minimalist bullet journal, dat is meer in de lijn van het oorspronkelijke idee.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Stokbroodje, klinkt goed!

Ik kan wel onthouden wanneer ik de kast op wil ruimen. Maar ik heb net een jaar zowat vrij gehad en ben nu weer aan het werk en overal middenin gesprongen en soms lig ik te gonzen in bed van alle to-do's en niet vergeten.
Dus opschrijven helpt want dan is het ergens genoteerd en kom ik het vanzelf weer tegen. Behalve dat ik mijn post-it's dus niet meer tegen kwam, of eigenlijk: overal en nergens tegen kwam. Dus dat werkt ook niet echt :rofl:

Op mijn werk heb ik een tijd met een app gewerkt waarmee je kon plannen en aantekeningen maken, maar mijn telefoon is een beetje oud & sloom en loopt dan soms vast en ik wil ook niet altijd een laptop moeten pakken.
dianaf schreef:
16-10-2019 14:50


Google eens op minimalist bullet journal, dat is meer in de lijn van het oorspronkelijke idee.
Thx! Daar had ik nog niet op gegoogled. Ik zocht naar meer handige tips, maar vond dan 'handige tips om je nagellak swatches mooi in je bujo te smeren'. En daar was ik dan net weer niet naar op zoek...
als je vooral in bed aan dingen denkt gewoon een blocknootje en pen op je nachtkastje. Of je moet het fijn vinden om 's nachts allerlei tekeningetjes en symbooltjes te gaan zitten tekenen om op te schrijven dat je morgen de was in de droger moet doen.
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
16-10-2019 14:51
.. en soms lig ik te gonzen in bed van alle to-do's en niet vergeten.
Dus opschrijven helpt want dan is het ergens genoteerd en kom ik het vanzelf weer tegen.
Dit is voor mij ook de voornaamste reden, als ik het opgeschreven heb kan het uit mijn hoofd. Scheelt een hoop piekeren en stress van dingen die me op de meest onlogische momenten weer te binnen schieten.

En dat van die post its en lijstjes overal herken ik ook :hyper: ik heb nu bijv ook een 'inpaklijst voor een weekendje weg' in mijn bujo. Dat had ik eerst ergens in de krochten van mijn computer, nu staat alles in dat ene boekje.
Je zou trouwens ook een reeks pagina's leeg kunnen houden aan het begin van je boekje, en dan verderop met de maand/weekagenda's beginnen. Dat heb ik gedaan omdat ik dan algemene zaken (die niet bij bepaalde maand horen) er voorin bij kan zetten.
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
16-10-2019 14:47
Ik ben net begonnen als zzp-er en heb ideeën die ik op wil schrijven, afspraken, lijstjes, enz. Dus het mooie van zo'n bujo vind ik wel dat het allemaal bij elkaar kan.

Het nadeel daarvan is dat het allemaal door elkaar staat. Dus dan moet je continue zoeken waar ook alweer dat ene idee stond, of waar de overzichtspagina van de maand juni is etc. Dat vond ik zelf vervelend. Dus nu heb ik een agenda en een aantekeningenboek. En dat geeft veel meer overzicht.
Alle reacties Link kopieren
Voor mijn werk heb ik wel veel dingen die ik moet doen of moet plannen. Maar ik gooi alles in outlook in combinatie met een takenlijst.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Al eens aan een digitaal schrift gedacht? Schrijf je in met een speciale pen, scan je in met een app en categoriseert zichzelf gelijk en wis je met een vochtig doekje weer schoon.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga trouwens volgend jaar ook voor langere tijd op reis, dus als je nog tips hebt voor bujo of andere systemen daarvoor, zijn die welkom :)
Las het al eerder maar ik denk dat de Moleskine agenda heel goed bij je past. Heel veel extra schrijfruimte.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een A5 “filofax”, maar heb zelf de indeling gemaakt. Ik heb niet veel aan een weekindeling en heb zelf een maandoverzicht gemaakt met tabs (geprint en gesneden met een Cricut). Als ik meer info kwijt wil, kan ik er zo een pagina achter doen. Op Amazon extra papier besteld met stippen i.p.v. lijntjes.
Nog een paar tab bladen met notities, boeken, maaltijd planner en ik wil nog iets voor verjaardagen. Ik teken er niet echt in, alleen als ik me verveel of aan de telefoon ben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven