Doden van een dier anders bestraft dan doden mens

12-01-2021 10:55 188 berichten
Gek eigenlijk dat je bij het doden van bijvoorbeeld 2 honden maximaal 3 jaar gevangenisstraf kan krijgen. En als je 2 mensen dood dan kan je rekenen op levenslang.
Allebei is het het doden van een wezen en toch een geheel andere straf. Het is allebei moord.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het met je eens, maar dieren zijn voor de wet voorwerpen en niet levende wezens met een eigen intrinsieke waarde. Zolang dat niet verandert, blijft het zo.
-
Alle reacties Link kopieren
Ja echt heel gek.
Ik heb al ontelbaar veel muggen vermoord en ben nog steeds niet opgepakt. Gek dat de politie zich daar nog nooit op heeft gestort.
Dieren worden als 'product' gezien helaas. En mensen voelen zich superieur tov dieren.
Alle reacties Link kopieren
Dus elke slager moet levenslang de bak in?

Zie je echt het verschil niet to? Tussen een mens of een dier?
liebeskind² wijzigde dit bericht op 12-01-2021 10:58
82.64% gewijzigd
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.
Alle reacties Link kopieren
Moet er volgens jou dan ook onderscheid worden gemaakt tussen diersoorten? Aangezien de grote meerderheid wel dieren laat vermoorden (vlees etc). Met jouw redenering zou je bijna elke vorm van dierlijke consumptie ook strafbaar moeten maken, dat lijkt me in deze samenleving niet haalbaar.
Alle reacties Link kopieren
Tja, je kan ook een hond kopen. Met een mens toch een stukje lastiger. Je kan ook allemaal vermoorde dieren vinden in de supermarkt, iedere dag opnieuw. Daar zou dan een straf voor genocide tegenover moeten staan?
Alle reacties Link kopieren
Moord op dieren wordt als normaal gezien. Het gebeurt dagelijks, met miljoenen, en bijna iedereen werkt er aan mee en betaalt er zelfs voor.

Het is schandalig en we kunnen alleen maar hopen dat we er ooit met afgrijzen op terugkijken. Hopelijk zo snel mogelijk.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Ik vind dat je voor het doden van je eigen dier uberhaupt geen straf moet krijgen. Je kunt je kip toch ook gewoon slachten voor in de soep?
Alle reacties Link kopieren
Wat is in dezen het verschil tussen een kip en een hond eigenlijk?
Alle reacties Link kopieren
Dagelijks worden duizenden dieren op gruwelijke manieren omgebracht. We hebben er zelfs een hele industrie voor ontwikkeld om zoveel mogelijk dieren tegelijk te doden; maar eigenlijk is het gewoon een holocaust natuurlijk. En zolang we dat normaal vinden wordt het niet bestraft.
Alle reacties Link kopieren
Het wij/zij gevoel. Iemand uit de eigen groep vermoorden is erger dan iemand uit een andere groep.

Maar zonder dollen. Dieren worden als minder dan een mens gezien. Dieren worden ingedeeld op hoe menselijk zijn qua intelligentie. Daarom heeft men meer moeite met proeven uitvoeren op chimpansees dan wanneer deze uitgevoert worden op honden en al helemaal als het om bijvoorbeeld muizen gaat.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
LaFolie schreef:
12-01-2021 10:59
Moord op dieren wordt als normaal gezien. Het gebeurt dagelijks, met miljoenen, en bijna iedereen werkt er aan mee en betaalt er zelfs voor.

Het is schandalig en we kunnen alleen maar hopen dat we er ooit met afgrijzen op terugkijken. Hopelijk zo snel mogelijk.
+100
Sorry ik vind die vergelijking echt nergens op slaan. Ik ben absoluut tegen dierenleed hoor. Maar de dood van een mens en de impact die dat bij mensen achterlaat is toch niet te vergelijken met een de dood van een hond.

Daarnaast is het nutteloos doden van een hond absoluut ziek, maar naar mijn mening nog steeds niet te vergelijken met het doden van een mens.
Ik vind het best logisch dat wij onszelf belangrijker vinden, net zo goed als dat de wolf zich geen bal aantrekt van dat het schaap doodgaat.

Wat dat betreft zijn we al heel beschaafd dat we ook de dieren beschermen. Nou ja, sommigen dan, want er zullen er toch weinig zijn die het doden van een insect zullen willen bestraffen.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
12-01-2021 10:59
Het wij/zij gevoel. Iemand uit de eigen groep vermoorden is erger dan iemand uit een andere groep.

Maar zonder dollen. Dieren worden als minder dan een mens gezien. Dieren worden ingedeeld op hoe menselijk zijn qua intelligentie. Daarom heeft men meer moeite met proeven uitvoeren op chimpansees dan wanneer deze uitgevoert worden op honden en al helemaal als het om bijvoorbeeld muizen gaat.
Dat is niet het enige hoor, het is ook cultuur. Een varken is veel slimmer dan een hond, maar komt gruwelijk aan zijn einde terwijl een hond wordt gezien als vriend of gezinslid. En daarnaast doen we ook geen nare dingen met mensen met een laag IQ.

Daarnaast zou de vraag niet moeten zijn "is het slim?" maar "kan het lijden?".
Alle reacties Link kopieren
Hoe wil je daar een grens in bepalen dan to? Als je muggen doodslaat of op mieren stapt per ongeluk is dat ook een leven. En als je het alleen over gewervelde dieren heb; hoe zit het dan met de visser die een inktvis/octopus vangt voor de visboer. Dat zijn ook intelligente dieren. En hoe ga je dan om met slacht?

Ik ben het er overigens niet mee eens dat een dier voor de wet gewoon en ding is hoor. Maar het is lastige materie. Ik ben het er overigens ook niet mee eens dat er voor gewervelde proefdieren allerlei regels gelden terwijl je met b.v. Insecten of springstaartjes zo de vreemdste testen kan doen.
Phloxx schreef:
12-01-2021 10:56
Ik ben het met je eens, maar dieren zijn voor de wet voorwerpen en niet levende wezens met een eigen intrinsieke waarde. Zolang dat niet verandert, blijft het zo.
Oké! Ik snap het!
Alle reacties Link kopieren
En zelfs als je de vleesindustrie er buiten laat:
Moet je dan bij het aanrijden van een egel net zo worden vervolgd als bij het aanrijden van een mens?
Alle reacties Link kopieren
Jupiter1995 schreef:
12-01-2021 11:02
Dat is niet het enige hoor, het is ook cultuur. Een varken is veel slimmer dan een hond, maar komt gruwelijk aan zijn einde terwijl een hond wordt gezien als vriend of gezinslid. En daarnaast doen we ook geen nare dingen met mensen met een laag IQ.

Daarnaast zou de vraag niet moeten zijn "is het slim?" maar "kan het lijden?".
Precies. En dat kunnen ze. Mensen hebben helaas blijkbaar toch te weinig empathisch vermogen.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Alle reacties Link kopieren
Maar wat doen we dan met de dieren die andere dieren doodden?
Draait de kat de bak in als hij een muis gegeten heeft?
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
JenBarber schreef:
12-01-2021 11:00
Sorry ik vind die vergelijking echt nergens op slaan. Ik ben absoluut tegen dierenleed hoor. Maar de dood van een mens en de impact die dat bij mensen achterlaat is toch niet te vergelijken met een de dood van een hond.

Daarnaast is het nutteloos doden van een hond absoluut ziek, maar naar mijn mening nog steeds niet te vergelijken met het doden van een mens.
Oké! Dat is helemaal waar!!!
Alle reacties Link kopieren
S7rin schreef:
12-01-2021 11:04
Maar wat doen we dan met de dieren die andere dieren doodden?
Draait de kat de bak in als hij een muis gegeten heeft?

Dat slaat natuurlijk nergens op. Een kat heeft is niet verantwoordelijk te houden, een mens des te meer.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Zolang dieren niet hun eigen strafrecht maken, komen mensen er mee weg.
redbulletje schreef:
12-01-2021 10:59
Ik vind dat je voor het doden van je eigen dier uberhaupt geen straf moet krijgen. Je kunt je kip toch ook gewoon slachten voor in de soep?
Hoezo niet, Redbulletje? Wel straffen doden andermans dier?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven