Een leven zonder social media, kan (ik) dat?

22-10-2021 19:12 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik speel al langere tijd met de gedachte om mijn accounts op social media op te heven.

Ik heb facebook, instagram en linked in.
Ik deed weinig met linked in maar bij mijn nieuwe baan hoort netwerken veel meer en worden er bijdragen gedeeld die interessant zijn voor mijn vakgebied. Ik stoor me daar wel enorm aan dat er ook veel persoonlijke bijdragen zijn die vaak beginnen met: ik weet dat eigenlijk hier niet hoort maar…
En ook heel veel corona meningen en hele discussies daaronder. Ik vind dat vervelend.
Daarnaast voelt het ook wel een beetje als zien en gezien worden. Mensen die honderd titels achter de naam hebben of onderschriften als mensenmens met zware intuitie.

Op facebook vind ik ook de negatieve sfeer onder allerlei berichten, alle coronaposts en discussies. Verder heel veel reclame enz.
Ik post zelf niks en ik zie dat vrienden meer de overstap naar instagram hebben gemaakt.

Ik gebruik het zelf voor de groepen waar ik in zit over specifieke onderwerpen en kopen/verkopen.

Instagram post ik ook niets, like braaf alle berichten van vrienden maar ergens vind ik het ook maar oppervlakkig allemaal. Sowieso het hele concept. Die perfecte fotos van eten en andere dingen, al die selfies met filters. Eigenlijk vind ik dat echt verschrikkelijk.

Mens stop met zeuren flikker die social media van je telefoon af. Het lijkt me heerlijk en bevrijdend maar ergens vind ik het ook spannend. Wat is dat gevoel? Fear of missing out ofzo? Er niet bijhoren? Moeilijker in contact blijven met mensen?

Het zou me ook veel tijd opleveren. Als ik me verveel wordt het toch vaak een potje dom scrollen en dan veelal ook ergeren.

Wie herkent dit en heeft de stap gewaagd? Of waarom juist niet?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zowel Instagram als Facebook gedeactiveerd. Kan je altijd nog terug als je wil ;-) maar ik wil het niet.
Inderdaad dat eindeloze scrollen en er niet beter/gelukkiger/slimmer van worden. Vind het allemaal maar zinloos. Gewoon doen is dus mijn advies :)
Ik probeer het langzaam. Heb 1.5 jaar FB eraf gegooid en mis er nog niets van.

Insta houd ik nog even, ik vind het te leuk.

Linkedin vind ik geen social media al wordt dat tegenwoordig steeds meer wel zo gebruikt.

Dit forum is natuurlijk ook SM.

Ik denk dat helemaal afkicken niets voor mij zou zijn, maar als jij je er prettig bij voelt, gewoon doen.
Ik heb al mijn "persoonlijke" social media verwijderd: ik was klaar met het perfecte plaatje dat zo nep is, het gevoel verplicht te moeten reageren en liken, ik plaatste eigenlijk bijna nooit wat. Ik werd er onzeker van en vond het zonde van mijn tijd. Het bracht mij geen plezier meer, dus ben ik ermee gestopt. Tenminste, half maar haha.

Ik heb nu geen accounts meer waar ik mensen volg/mensen mij volgen die ik in het echte leven ken. Voor mijn gevoel ben ik zo van dat gevoel verplicht te moeten reageren en liken af. Ik zit nog wel op facebook en instagram, maar meer om deel te nemen aan bepaalde groepen die ik leuk vind of om inspirerende/leuke/grappige/mooie accounts te volgen. Maar ook daar reageer ik bijna nooit.

Het heeft mij rust gebracht, ook omdat ik mezelf nu minder kan vergelijken met leeftijdsgenoten die ik ken. Die negatieve sfeer waar je het over hebt herken ik wel en stoort me nu nog steeds soms. Aan de andere kant was ik wel minder goed op de hoogte van het leven van kennissen en sommige vriendinnen. Dan vonden ze het raar dat ik iemand niet gefeliciteerd had met het afronden van haar studie, dat had ze immers op Insta geplaatsd en had ik dus niet kunnen zien. Maar aan de andere kant was het onredelijk, want als het belangrijk was had ze het ook gewoon aan me kunnen vertellen.

Maarja, stiekem zou ik de stap ook wel willen wagen en mijn hele social media verwijderen. Maar ik vind het ook wel spannend: wat ga ik dan doen met die vrije tijd haha?! Succes met je keuze, ik hoor graag hoe het is gegaan!
Alle reacties Link kopieren
Ja dit forum is ook sm maar ik lees al jaren mee en af en toe post ik iets. Hier heb ik echt nog wat aan. Ik leer van discussies op actueel, ik krijg hoop in de mensheid van hartverwarmende berichten in verdrietige topics, opvoedtips, schoonmaaktips, goede recepten noem maar op.

Dit wil ik niet loslaten. Maar het hele kijk mij van facebook en insta staat me steeds meer tegen. Eerst was het nog kijk mij met een goeie haardag en een leuke lipgloss nu heeft iedereen dezelfde insta-bek met een filter.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of je hier iets aan hebt, maar ik heb nooit Facebook/Linkedin/Instagram gehad. Ik hoor vaak dat Linkedin in ons werkveld kennelijk belangrijk is. Ik heb meerdere malen gehoord dat ik eeeeechttt Linkedin moet hebben. Ik ben nu halverwege de 30 en ik heb echt geen idee waarom. Ik heb niet het idee dat ik iets mis.

Verder nooit behoefte gehad aan Facebook of iets anders. Al mijn vrienden zitten wel op social media en eens in de zoveel maanden geeft er eentje aan dat ze ermee willen stoppen om de redenen die jij geeft. Ik heb echt nooit het idee dat ik iets mis hoor. Volgens mij mis je eerder iets als je er wel op zit en het gevoel ervaart dat je hebt :)
Emboldened by the flame of ambition
Alle reacties Link kopieren
Ik heb jarenlang facebook gehad, maar daar doe ik nu niks meer mee.
LinkedIn heb ik wel, maar ik vind nou niet echt dat dat noodzakelijk is. Het kan voor werk of het vinden van een nieuwe baan zeker handig zijn, maar “moeten hebben”? Neuh..
Instagram en al die andere zooi nooit gehad, en ik mis het ook niet. Vond het erger toen ik geen whatsapp had met die storing :mrgreen:
Ik gebruik geen enkele social media en ik leef nog, dus ja ik denk dat het kan.
RikM schreef:
22-10-2021 19:46
Ik gebruik geen enkele social media en ik leef nog, dus ja ik denk dat het kan.
Behalve natuurlijk het forum.
Alle reacties Link kopieren
Facebook heb ik 3,5 jaar geleden gedeactiveerd, precies om de redenen die je geeft. Soms mis ik het nog wel omdat ik benieuwd ben naar hoe het gaat met bijv oude vrienden van de middelbare school, maar over het algemeen geeft het inderdaad veel rust (én tijd :))
LinkedIn heb ik wel, maar ik vraag me soms af waarom en bij Instagram had ik het gevoel dat dat voor pubers is en dat ik dus niet de doelgroep ben (dat idee heb ik eigenlijk nog steeds ;) ) dus nooit aan begonnen.
Dus ook zonder fora? :lol:
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al bijna vijf jaar geen Facebook meer en nooit Instagram gehad. Echt een aanrader! :)
Hakuna Matata
Alle reacties Link kopieren
Is WhatsApp ook geen vorm van Social Media? Alles wat sociaal is raak ik verslaafd aan, want ik houd wel van likes en ben geneigd verder te scrollen en te klikken uit nieuwsgierigheid en hoop nog iets leuks te lezen of te zien.

Ik heb Instagram en Facebook eraf gehaald en nooit spijt gehad. Youtube is ook wel een dingetje qua snel verslaafd worden. Dus ik heb Youtube en Whatsapp.
Linkedin heb ik... kijk zelden. Makkelijk mocht ik ooit een andere baan zoeken of zo.
Alle reacties Link kopieren
Heb je The Social Dilemma al gezien?

Was voor mij het laatste duwtje om Facebook en Instagram te verwijderen. Heb het nog geen moment gemist.
Alle reacties Link kopieren
elinecharlotte schreef:
22-10-2021 19:22
Ik heb al mijn "persoonlijke" social media verwijderd: ik was klaar met het perfecte plaatje dat zo nep is, het gevoel verplicht te moeten reageren en liken, ik plaatste eigenlijk bijna nooit wat. Ik werd er onzeker van en vond het zonde van mijn tijd. Het bracht mij geen plezier meer, dus ben ik ermee gestopt. Tenminste, half maar haha.

Ik heb nu geen accounts meer waar ik mensen volg/mensen mij volgen die ik in het echte leven ken. Voor mijn gevoel ben ik zo van dat gevoel verplicht te moeten reageren en liken af. Ik zit nog wel op facebook en instagram, maar meer om deel te nemen aan bepaalde groepen die ik leuk vind of om inspirerende/leuke/grappige/mooie accounts te volgen. Maar ook daar reageer ik bijna nooit.

Het heeft mij rust gebracht, ook omdat ik mezelf nu minder kan vergelijken met leeftijdsgenoten die ik ken. Die negatieve sfeer waar je het over hebt herken ik wel en stoort me nu nog steeds soms. Aan de andere kant was ik wel minder goed op de hoogte van het leven van kennissen en sommige vriendinnen. Dan vonden ze het raar dat ik iemand niet gefeliciteerd had met het afronden van haar studie, dat had ze immers op Insta geplaatsd en had ik dus niet kunnen zien. Maar aan de andere kant was het onredelijk, want als het belangrijk was had ze het ook gewoon aan me kunnen vertellen.

Maarja, stiekem zou ik de stap ook wel willen wagen en mijn hele social media verwijderen. Maar ik vind het ook wel spannend: wat ga ik dan doen met die vrije tijd haha?! Succes met je keuze, ik hoor graag hoe het is gegaan!
Dat is misschien de tussenweg (voorlopig). Maar hoe doe je dat? Toch deel zijn van groepen maar geen persoonlijk account met mensen volgens en volgers/vrienden?
Alle reacties Link kopieren
Procne schreef:
22-10-2021 20:12
Heb je The Social Dilemma al gezien?

Was voor mij het laatste duwtje om Facebook en Instagram te verwijderen. Heb het nog geen moment gemist.
Nog niet gezien. Ik ga dat eens opzoeken.
Alle reacties Link kopieren
Ik merk ook dat ik me ga vergelijken met leeftijdsgenoten en daar onzeker van kan worden of lichtelijk jaloers. Dat vind ik eigenlijk heel vervelend van me zelf. Ik wil gewoon bij mezelf kunnen blijven en blijkbaar lukt dat beter als ik dat allemaal niet meer zie.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb Facebook, maar heb alleen 'vrienden' die ik ook in het echt (redelijk) goed ken. Dus vriendinnen, de directe buren en wat familie, ik denk in totaal een stuk of 30. Ik merk dat iedereen steeds minder post, zelf post ik misschien ook maar een of twee berichten per maand. Heb geen mensen in mijn lijstje die foto's plaatsen van hun eten ofzo 😉
Als ik een paar dagen niet kijk, mis ik weinig en ben ik ook zo weer bijgelezen. Heb ook het idee dat steeds meer mensen hun account wissen of gewoon niet meer gebruiken. Maar ik vind het wel leuk om af en toe een foto te zien van familie die niet om de hoek woont.

Insta heb ik zodat ik kan zien (en liken) wat mijn dochter post. Verder gebruik ik het zelf niet. Ik zie niet echt een meerwaarde tov Facebook.

LinkedIn bekijk ik wel, zo eens per week, volg daar meerdere interessante groepen uit mijn vakgebied. Kom ook wel stukken tegen over Corona, maar die negeer ik gewoon.

WhatsApp gebruik ik heel veel, ook binnen mijn gezin vind ik dat heel praktisch, bijvoorbeeld om de kinderen te helpen herinneren aan afspraken.

Dus voor mij wel sociale media, maar redelijk met mate.
@ Bloemetjesfresia: ik heb ook de social media accounts die ik aangemaakt heb om alleen "onbekenden" te volgen geen persoonlijke gegevens staan. Dus ik heb mijn naam iets aangepast, zo ben ik ook niet te vinden voor bekenden of kennissen en hoef ik dus ook nooit uit te leggen waarom ik ze niet accepteer of volg. Mijn vrienden weten ook dat ik een ander account heb, maar dat ik dit niet gebruik om in contact te blijven of op de hoogte te blijven van vrienden of bekenden, maar echt alleen voor accounts die ik inspiratievol/leuk/grappig vindt of accounts die overeenkomsten hebben die ik belangrijk vind. Zo zit ik bijvoorbeeld wel in groepen met lotgenoten van de ziekte die ik heb of in een groep met juffen die ook op een basisschool werken.
Alle reacties Link kopieren
Hier de hele week, herfstvakantie, geen social media gehad. Niet gemist. Nog steeds geen zin om te kijken.

Ik heb en hou het van mijn telefoon. Nu alleen nog op de laptop, maar die is voor werk en ik neem me voor maar eens per dag werkgerelateerd te kijken en meer niet.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen SM behalve Viva forum maar dat is anoniem. Het enige wat niet meer gebeurt is dat de halve wereld je niet meer feliciteert als je jarig bent maar daar kom je wel overheen.
Jij mag alles worden wat je wilt.
Ok, ik word een probleem.
Doreia* schreef:
22-10-2021 21:40
Hier de hele week, herfstvakantie, geen social media gehad. Niet gemist. Nog steeds geen zin om te kijken.

Ik heb en hou het van mijn telefoon. Nu alleen nog op de laptop, maar die is voor werk en ik neem me voor maar eens per dag werkgerelateerd te kijken en meer niet.
Je zit op een forum, dat is nogal social media. :-D :-D
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel Social media maar kijk er weinig op. Toevallig zocht ik iets vandaag en kwam op Facebook uit, waar ik ontdekte dat ik al 3 maanden niet heb gekeken daar.
sunshine35 wijzigde dit bericht op 23-10-2021 04:55
24.12% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Gooi je telefoon in de sloot en koop er zo een
https://images.app.goo.gl/5ETH3TamUTxCCnaY7
havermout1 wijzigde dit bericht op 22-10-2021 22:43
22.68% gewijzigd
Let’s go Brandon!
Alle reacties Link kopieren
Nooit gehad en nooit gemist.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven