Een sloepje/bootje/motorbootje kopen

28-05-2020 19:28 56 berichten
We willen graag een klein bootje kopen. Gewoon een simpel klein bootje met een motor waarmee we door de vaart kunnen varen.
anoniem_398104 wijzigde dit bericht op 31-05-2020 17:55
56.99% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dan moet je iemand kennen waar hij mag liggen, een ligplaats in een jachthaven huren of een trailer kopen en hem ergens stallen.
Alle reacties Link kopieren
Je zou in jouw omgeving kunnen kijken naar plekken waarde boot kan liggen.
Als je die hebt gevonden kan je daar ook een prijs bij opzoeken.
In de winter gaat de boot uit het water. Dan is een trailer of een haven die dit kunnen faciliteren wel handig.
Daarnaast betaal je ook voor de winter opslag.

Regelgeving is verder afhankelijk van waar je precies zit.
In zijn algemeenheid kan gesteld worden dat kinderen met 12 jaar in een boot met een motor mogen varen.

Als je wat gaat googlen kom je al snel op relevante informatie.
Heb je dat al gedaan en zoek je naar specifieke info?
Gatinmijnsok schreef:
28-05-2020 19:36
Dan moet je iemand kennen waar hij mag liggen, een ligplaats in een jachthaven huren of een trailer kopen en hem ergens stallen.
Ja er komt best wat bij zo'n klein bootje kijken dus.
Je zou er liever een goede opblaasversie voor kopen merk ik al.
Hoe werkt zoiets...
Kunnen jij of je partner de motor zelf enigszins uit elkaar halen? Weet je wat een breekpen is. Wie haalt 'm uit het water en maakt schoon, hoe vaak moet antifouling. Heb je zin om ieder jaar je bootje op de kant te gooien?
Zwemvesten voor de kinderen. En een vaarbewijs is niet nodig onder een bepaalde snelheid en lengte van boot.
En dan idd de ligplaats.
Als je hoofd gaat tollen neem dan een rubberboot. En nee dat is niet altijd kinderspeelgoed. Gewoon een goede met houten bodemplaat. Kan je gewoon mee naar huis nemen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn partner heeft met vrienden een bootje. Ligplaats hangt af van de gemeente, maar je mag ‘m niet parkeren als ‘n auto. Dus een plaatsje huren van de gemeente of bij een haven of in een stalling.

Uit mijn hoofd: als de boot sneller kan dan 20 km per uur dan heb je een vaarbewijs nodig. Kun je gewoon Googlen.
Nee de kinderen zijn 16 plus die zien het wel zitten. Verder hebben we geen verstand van motors of bootjes maar willen dit wel leren. Ik heb nu een paar goede rubberbootversies gevonden met motor en een houten sloepje voor 4 personen. Allen onder de 1000 euro. Die rubberen versie is makkelijker te vervoeren en schoon te maken. Maar die houten vinden we mooier. Hier zouden we wel moeten informeren waar we hem kwijt kunnen en we hebben geen tuin dus we zouden dat ding ergens kwijt moeten in de winter (kan je hem niet buiten laten liggen?)
We zijn ons nog aan het inventariseren hoor. Als het niets is dan gaat het over.
anoniem_398104 wijzigde dit bericht op 28-05-2020 19:59
0.00% gewijzigd
Wij hebben een sloepje van iets meer dan 4 meter. Polyester dus weinig onderhoud op schoonhouden na.
Ligt bij ons in de buurt in de jachthaven. En in de winter in de stalling. Best een prijzige aangelegenheid maar je hebt weinig keus. Zomaar ergens in het water neerleggen kan gewoon niet.
Maar we hebben het er voor over. Zo ontzettend veel plezier van op de mooie dagen!
Vaarbewijs halen is op zich best handig hoor, ookal hoeft het niet perse ....het is wel fijn om te weten wat de regels zijn op het water, in havens en sluizen.
Anders zie je door de boeien het bos niet....
Alle reacties Link kopieren
blauwebessensap schreef:
28-05-2020 19:56
Hier zouden we wel moeten informeren waar we hem kwijt kunnen en we hebben geen tuin dus we zouden dat ding ergens kwijt moeten in de winter (kan je hem niet buiten laten liggen?)
We zijn ons nog aan het inventariseren hoor. Als het niets is dan gaat het over.
Waar laat je de boot in de zomer dan?
Ja we weten nu wat het kost om een plekje te huren om hem aan te meren, mijn vriend is aan het zoeken nu. Bij ons is dat bij de haven 200 euro per maand en dan kan hij in de winter ook blijven liggen.

Het lijkt ons zo leuk, zeker nu we niet op vakantie gaan dit jaar.
anoniem_398104 wijzigde dit bericht op 28-05-2020 20:01
7.30% gewijzigd
HennieHen schreef:
28-05-2020 20:00
Waar laat je de boot in de zomer dan?
Gewoon in het water?
Alle reacties Link kopieren
Een houten sloep is erg mooi, maar heel veel onderhoud.
Er is maar een ding dat ik nooit zou doen en dat is een boot met houten romp kopen. Enorm veel onderhoud. Een rubberen zodiac achtig ding is zo gek nog niet. Kun je met een beetje mazzel op het dak van de auto vervoeren.
Ik word wel steeds enthousiaster. Ik heb een mooi sloepje gezien op mp. Mijn vriend heeft net even gemaild met die persoon. Deze is rond de 1000 euro. En dan nog het plekje in de haven die per jaar 200 kost. Verder zit er een afdekzeil en motor bij.
Moet je die na elke dag er trouwens afhalen? Of wordt die gejat of moet die aan een slot (wat voor slot?)
Ja alles heeft zijn voors- en tegens. Het blijft zoeken. We zijn pas net er over uit dat we het waarschijnlijk willen. We hebben geen trailer. Kan je die huren? Ja misschien stomme vragen en ik zou ze los kunnen googelen maar misschien zijn hier mensen die het zo allemaal weten dan scheelt dat alvast.
Alle reacties Link kopieren
blauwebessensap schreef:
28-05-2020 20:01
Gewoon in het water?
Waar?
In de stad waar mijn partners boot ligt is de wachttijd 7 jaar.
Alle reacties Link kopieren
Een slot op de borg van de motor, maar dan heb je nog kans dat hij gestolen wordt.
Alle reacties Link kopieren
blauwebessensap schreef:
28-05-2020 20:06
Verder zit er een afdekzeil en motor bij.
Moet je die na elke dag er trouwens afhalen? Of wordt die gejat of moet die aan een slot (wat voor slot?)
Die worden vaak gejat en zijn heel zwaar dus een crime om er af te halen. Maar elke keer een nieuwe kopen is ook weer zo zonde.
HennieHen schreef:
28-05-2020 20:08
Waar?
In de stad waar mijn partners boot ligt is de wachttijd 7 jaar.
Oh meen je niet?
Ik heb geen idee hoe dat hier zit, ik zal morgen eens bellen.
Het is maar een heel klein bootje. Max 7 meter lang.
Goede tips, ik ga morgen eens door de haven wandelen en gewoon eens vragen en kijken hoe die mensen dat hebben geregeld.
Alle reacties Link kopieren
blauwebessensap schreef:
28-05-2020 20:12
Oh meen je niet?
Ik heb geen idee hoe dat hier zit, ik zal morgen eens bellen.
Het is maar een heel klein bootje. Max 7 meter lang.
Je kunt toch gewoon online kijken. Google stad + ligplaats. In stad partner mag je alleen emissievrije boten, dus elektrische motor.
Alle reacties Link kopieren
Zou je niet eerst eens een paar keer een sloepje huren?

Je koopt toch ook geen auto als je nog nooit in één gereden hebt?
óu sont les neiges d'antan

merano schreef:
28-05-2020 20:23
Zou je niet eerst eens een paar keer een sloepje huren?

Je koopt toch ook geen auto als je nog nooit in één gereden hebt?

Je kunt zelfs een heel motorjacht huren voor een vakantie. En de buitenboordmotor zou ik er inderdaad telkens afhalen want die worden gestolen bij het leven.
Alle reacties Link kopieren
200 euro per maand, dat is 2400 euro per jaar.
Daar kan je heel vaak een bootje voor huren. En zie maar eens een ligplaats te vinden, hier is de wachttijd 12 jaar.
ik geef mn bek ook maar een douw
Antoon69 schreef:
28-05-2020 20:29
Je kunt zelfs een heel motorjacht huren voor een vakantie. En de buitenboordmotor zou ik er inderdaad telkens afhalen want die worden gestolen bij het leven.
Ja, die moet je met roestverf beschilderen en veel rommelige tape erom, om het te doen lijken dat het oude zooi is, haha!

Ik ben altijd blij geweest dat ik vrienden met bootjes heb. Wat een gedoe, en ook al dat opruimen na afloop. Iedereen stapt lekker af en gaat de stad in en de booteigenaar moet helemaal terug naar de ligplaats.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven