Een woord wat je niet vaak hoort

07-11-2019 22:36 416 berichten
Welke woorden gebruik jij of hoor je wel eens, waarvan iedereen gelijk denkt: wat zegt ze nou? En wat betekent het?

Dit naar aanleiding van een ander topic, waarin we zojuist hebben geleerd wat een garentres is. En ook een fruittest kwam voorbij.
Baankje1 schreef:
08-11-2019 17:08
Vriend was heel verbaasd dat die dingen bolussen genoemd werden volgens hem waren het plek broikes.

Oh die is mooi! Kende ik niet. Enne ze plakken behoorlijk inderdaad ;)
anoniem_310255 wijzigde dit bericht op 08-11-2019 17:42
8.85% gewijzigd
Wij hebben nog een aantal ventwegen in de stad en worden ook gebruikt voor waar ze oorspronkelijk voor bedoelt zijn.
Gebruna schreef:
08-11-2019 17:31
Een woord dat veel jongere mensen ook niet kennen: ventweg

Wiki: Een ventweg is een weg die parallel loopt aan een andere weg, de zogenaamde hoofdweg. Meestal gaat het bij de hoofdweg om een doorgaande weg. Het lokale verkeer maakt gebruik van de ventweg, die zijn naam ontleent aan de handelaren die hun waren aan de ventweg verkochten (venten) aan de bewoners.

Vroeger gebruikt door de melkboer, groenteboer, scharensliep, schillenboer, bakker, SRV, etc.
Nu doorgaans gebruikt als fietspad of parkeerplekken.

Zo'n ventweg zou nu eigenlijk juist weer reuze handig zijn voor alle busjes van bol.com en consorten, zeker nu men (vanwege het milieu !?) bijna alle hoofdwegen tot één rijbaan heeft versmald en de straten in de randstad tussen 16.00 en 19.00 uur dagelijks vol staan met wachtende auto's met draaiende motor...

Hier hebben we er nog eentje .
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic!
Aanstonds, in de betekenis van "straks". "Ik ga aanstonds nog even naar de bakker". Gebruikte en hoorde ik vroeger vaak (Noord-Holland) maar nu nooit meer.

Piechem. Dat zei mijn vader vroeger vaak. "O, dat is de broer van Kees, wel een aardige piechem". Ik dacht dus altijd dat het zoiets betekende als kerel, gozer, maar ik heb het net nog even opgezocht en het betekent rare snijboon, vreemde vogel.
Nothing happens for a reason
Alle reacties Link kopieren
Bekant ken ik van mijn oude buurvrouw, die oorspronkelijk uit Oudewater komt.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Druiloor. (iemand die steeds stomme dingen doet)
anoniem_310255 wijzigde dit bericht op 08-11-2019 17:41
68.42% gewijzigd
Linkmiegel. (uitgekookte vent)
Alle reacties Link kopieren
Schalks - schalks lachen

1) op een leuke manier ondeugend vb: vanuit zijn ooghoeken keek hij schalks naar mij.
Synoniemen: guitig olijk (2) 1) Bengelachtig 2) Grappig 3) Guitig .
Cateautje schreef:
08-11-2019 17:37
Wij hebben nog een aantal ventwegen in de stad en worden ook gebruikt voor waar ze oorspronkelijk voor bedoelt zijn.
Waar dan?
safrat schreef:
08-11-2019 17:48
Waar dan?
Mathenesserlaan in west, Crooswijksestraat in Crooswijk. Schiekade in noord
Alle reacties Link kopieren
Al veel mooie woorden (terug) gezien hier. Zou jammer zijn als die allemaal verloren gaan.

Leuk topic!

Opvallend trouwens dat ook veel van de genoemde woorden een gemoedstoestand, type, typerend gedrag, persoonsomschrijving o.i.d., heel treffend aanduiden.
Alle reacties Link kopieren
De boel kuisen, opruimen/schoonmaken dus. Het lijkt me Belgisch? Ik ben geboren en getogen in Nederland, mijn (Nederlandse) moeder gebruikte dit woord en ik nu ook, vrienden / collega's begrijpen me vaak niet of moeten hard lachen omdat het een ouderwets woord zou zijn.
femke09 schreef:
08-11-2019 18:01
De boel kuisen, opruimen/schoonmaken dus. Het lijkt me Belgisch? Ik ben geboren en getogen in Nederland, mijn (Nederlandse) moeder gebruikte dit woord en ik nu ook, vrienden / collega's begrijpen me vaak niet of moeten hard lachen omdat het een ouderwets woord zou zijn.

Wordt inderdaad veel in Vlaanderen gebruikt.
Cateautje schreef:
08-11-2019 00:11
Attenoje!

Gajes.
Was toch een discotheek in Rotjeknor vroeger?
Lillybit schreef:
08-11-2019 18:04
Was toch een discotheek in Rotjeknor vroeger?
Nooit van gehoord.
Alle reacties Link kopieren
Java schreef:
08-11-2019 09:00
Gribusbuurt klinkt voor mij dus dubbelop. Aangezien een gribus op zichzelf al (achter)buurt betekent. Een beetje alsof je zoiets als 'schietijzergeweer' zegt.
Ik gebruik het weleens als gribusbende, dat het een zooitje is in huis nadat mijn kinderen uitbundig gespeeld hebben
Alle reacties Link kopieren
Wat ik eerder in het topic zag: ventweg en de bietenbrug op gaan! Woorden die ik nog gebruik ja, omgeving Utrecht inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
08-11-2019 14:08
Lenie van de Takkestraat ofzo (dat is het typetje)
Tineke Schouten toch?
B-) mensu uit aalle landen, klap us in je handen, geef elkaar een kus, maak geen hommulus (fonetisch dan :) )
Aureel schreef:
08-11-2019 08:58
Mijn vader zei wel eens, als het mis dreigde te gaan / ik op het punt stond iets doms te doen: 'dan ga je wel de bietenbrug op, hoor!'

Iemand daar ooit van gehoord? (vader komt uit Drenthe)
De bietenbrug op kunnen zegt mijn oma altijd :) maar dan meer in de zin van dat iemand het dak op/de boom in kan.
Als iets mis dreigt te gaan en je zit met de gevolgen ervan zegt oma: 'dan kun je het besnieten'. Maar oma heeft sowieso wel hele mooie uitdrukkingen vind ik.

Gribus vind ik een geweldig woord en in een kinderboek uit de jaren '60 kwam ik ooit het scheldwoord 'kaffer' tegen, dat vond ik echt schitterend. Evenals de groet 'tabee'. Abuis (vergissing) vind ik ook een leuk woord.

herfstappeltaart schreef:
08-11-2019 15:16
Ik vind het ook prachtig. Ik woon niet ver van de Belgische grens en geniet enorm van die Vlaamse, sappige taal.
Jahaa, eens! Maar dat komt ook doordat ik graag naar fc de kampioenen kijk denk ik, vooral die hele oude. Ik versta het ook wel zonder ondertitels...

Vikhui schreef:
08-11-2019 16:45
Schobbejak. Vind het zelf heel normaal, maar een vriend zat me laatst heel raar aan te kijken.
Eens, net zoals schavuit, en (rare) snuiter :)
Alle reacties Link kopieren
simbalabimba schreef:
08-11-2019 17:37
Bekant ken ik van mijn oude buurvrouw, die oorspronkelijk uit Oudewater komt.
Gelukkig, ik las eerder al dat het aan provincies elders werd toegeschreven, maar ik gebruik het ook (wordt hier gezien als ouderwets taalgebruik), omgeving Utrecht, woon vlak bij Oudewater.
Alle reacties Link kopieren
Gepekop
Alle reacties Link kopieren
Wat een leuk topic dit. Worden de termen oelewapper en rare koekenbakker nog gebruikt in Nederland ?
Zolang er wijn is, is er hoop. Nondikass !
Bedankt voor mij.
Alle reacties Link kopieren
Nehemah schreef:
08-11-2019 18:21
De bietenbrug op kunnen zegt mijn oma altijd :) maar dan meer in de zin van dat iemand het dak op/de boom in kan.
De 'bietenbrug opgaan' gebruik ik meer als 'dan gaat het helemaal mis'. Zoals: ja, als je de verkeerde schroeven besteld en je probeert daarmee je bed in elkaar te zetten, dan ga je de bietenbrug op.
femke09 wijzigde dit bericht op 08-11-2019 18:27
17.04% gewijzigd
femke09 schreef:
08-11-2019 18:23
Gelukkig, ik las eerder al dat het aan provincies elders werd toegeschreven, maar ik gebruik het ook (wordt hier gezien als ouderwets taalgebruik), omgeving Utrecht, woon vlak bij Oudewater.
Ik ken het ook en gebruik het ook nog gewoon.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven