Ergernissen in de bibliotheek of boekhandel

20-09-2020 17:18 110 berichten
.
anoniem_400865 wijzigde dit bericht op 25-06-2021 23:51
98.91% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
De openingstijden. Ik moet verlof opnemen om boeken af te kunnen halen. En als de buitenbus weer eens storing heeft ook om ze terug te brengen.
Ik ben wel blij met het onlinegebeuren. Hartstikke handig met reserveren, verlengen en de catalogus doorzoeken. Hoewel de zoekfunctie niet optimaal werkt.
Alle reacties Link kopieren
Ik kom niet meer bij de Bieb.omdat ik alleen op de ereader of iPad lees. Maar herken geen enkele klacht,
Ik ging niet naar de grote centrale bieb .maar in de wijk.
Ook online bestellen en reserveren ging altijd goed..
Dat is het enige nadeel van lezen op de ereader .dat ik niet meer kan snuffel in de bieb. Al loop ik er wel eens binnen voor de leuk.maar dat doe ik ook bij de boekhandel.
chrisjoh wijzigde dit bericht op 20-09-2020 20:09
1.28% gewijzigd
Am ende wird alles gut.und wen es nicht gut ist .ist es nicht das ende .
Hier wordt de bibliotheek gebruikt door hulpverleners die soms intieme gesprekken met hun cliënt voeren. Of taalles geven
Een zithoekje is naast de hoek waar de voorleesboeken staan. Dus kind wil daar altijd heel lang met mij gaan kijken.
Of je hoort info waarvan je denkt moet dat nou. Of ze gaan heel overduidelijk wachten tot je weg bent.
Kinderen pikken die hint niet op dus erg ongemakkelijk.
Ik had altijd de gewoonte een boekje voor te lezen aan kind toen hij jonger was, dus wat boekjes mee voor thuis,en dan eentje voor nu om voor te lezen uitkiezen.
Daar is ook een hoekje voor. Vaak komen er dan ook andere kinderen bij zitten, gezellig.
Maar daarmee stoor je dan ook weer die hulpverleners.
Waarom ze perse in die kinderhoek gaan zitten, geen flauw idee.
Alle reacties Link kopieren
Scheltema in Amsterdam was altijd een waar paradijs. Maar een paar jaar geleden zijn ze verhuisd en is er een café in de winkel. Het ruikt er naar goedkope aangebrande croissants. Het hoort naar boeken te ruiken!
Alle reacties Link kopieren
Mensen die de tijdschriften stelen. Je kunt de oude nummers lenen, de nieuwe staan er om ter plekke te lezen.
De VT wonen, de JAN zijn altijd op dag 1 al weg. Er zijn dus ook geen oude nummers om te lenen. Nu moet je de nieuwe bij de balie halen. En dan proberen ze na een tijdje weer op de normale manier en worden ze weer gestolen. >:-(
Het-groepje schreef:
20-09-2020 18:43
Hier wordt de bibliotheek gebruikt door hulpverleners die soms intieme gesprekken met hun cliënt voeren. Of taalles geven
Een zithoekje is naast de hoek waar de voorleesboeken staan. Dus kind wil daar altijd heel lang met mij gaan kijken.
Of je hoort info waarvan je denkt moet dat nou. Of ze gaan heel overduidelijk wachten tot je weg bent.
Kinderen pikken die hint niet op dus erg ongemakkelijk.
Ik had altijd de gewoonte een boekje voor te lezen aan kind toen hij jonger was, dus wat boekjes mee voor thuis,en dan eentje voor nu om voor te lezen uitkiezen.
Daar is ook een hoekje voor. Vaak komen er dan ook andere kinderen bij zitten, gezellig.
Maar daarmee stoor je dan ook weer die hulpverleners.
Waarom ze perse in die kinderhoek gaan zitten, geen flauw idee.
Daar kun je toch gewoon wat van zeggen? Heb ik ook gedaan toen iemand hier vlak voor mijn (open) keukenraampje hulp ging zitten te verlenen aan de buurman, zodat ik alles meekreeg tijdens de afwas, ze waren heel snel vertrokken. Daar heb ik toch geen zin in in die onzin.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
20-09-2020 18:06
Ik ergerde me vooral aan het feit dat ik al die mooie boeken niet mocht houden :'(
Ja, dit!
Toen ik vanaf mijn 21e moest gaan betalen voor mijn lidmaatschap heb ik het dus opgezegd en ben ik mijn boeken zelf gaan kopen. Ik herlees boeken na verloop van tijd ook graag, dus dat kan dan ook wanneer het mij uitkomt, en ze zijn gewoon van mij :)

Ik weet dat bibliotheken heel erg zijn vernieuwd maar mijn ergernissen waren ook altijd vreemd ruikende boeken met bruine plekken erin @( Dat was ook een hele grote reden voor mij om boeken gewoon zelf te willen kopen.

Inmiddels een goed gevulde boekenkast staan :) vind het er ook zo gezellig uitzien :$
Alle reacties Link kopieren
Ik stoor me vooral aan de mogelijkheid tot computerspelletjes doen in de bieb. Mag je kind thuis een uurtje beeldschermen. Neem je hem daarna mee naar de bieb om lekker boekjes uit te zoeken, zijn er overal gametafels en tablets die knipperen en knipogen naar je kind.
Kind zoekt in 3 seconden een boek uit, gaat spelletjes doen terwijl ik boek uit zoek. Komen we thuis, vindt hij zijn uitgekozen boek saai.

Natuurlijk speelde ik daar, toen ik dat door had, wel op in met afspraken met kind, maar jammer dat dat nodig is.
Alle reacties Link kopieren
Even opgezocht, zoiets als dit:

http://www.collabotouch.nl/ons-werk/bibliotheek-assen
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
20-09-2020 18:07
Dat er nooit iets is. Ze hebben hier van de zelfstandige boekhandel een ketenzaak gemaakt, die dus alleen maar de AKO top 10 en andere populaire boeken verkoopt. Bij de bibliotheek hebben ze vooral veel streekromans. Dat heeft ongetwijfeld met de populatie van de woonplaats te maken, maar vervelend is het wel. Ik heb ooit eens voor de boekenlijst van mijn dochter tien boeken gezocht, was diezelfde dag nodig, en ze hadden er geen. Gewoon de normale literatuurlijst Nederlands.
Deze ergernis. Daarom duik ik in een andere stad gelijk de boekwinkels in. Eens wat anders dan die Karin Slaughter, kookboeken van de zus van een BN’er en chicklit meuk.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Dat de vrijwilligers zich bemoeien met wat je wilt lenen.
Bijvoorbeeld een boek over een voedingsstijl: 'oh, ga je op dieet?'
Of als je een hele stapel meeneemt: 'heb je niks te doen haha'.
Of verklappen hoe een boek afloopt als ze het zelf ook hebben gelezen.
Voor mij één van de redenen dat ik nu voornamelijk e-books leen bij de bieb.
Waar je niets aan kan veranderen blijft niet perse hetzelfde.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
20-09-2020 18:37
Dat dat nog bestaat in dit tijdperk van e-books.
In 'n bibliotheek kwam ik alleen tijdens mijn kindertijd. De verplichte boekenlijst tijdens 't middelbaar heeft een tijdje mijn leeslust verpest, maar daarna las ik de thrillers/detectives van mijn ouders en kocht ik ook af en toe 'n boek. Inmiddels heb ik al jaren 'n e-reader en geen fysieke boeken meer gekocht.
Ik vind het dus helemaal niet fijn lezen van een e-reader :facepalm: ik baal er zo van.

Ik koop veel boeken tweedehands. En als ik echt een nieuw uitgekomen boek wil koop ik ze online.

De bieb is hier echt 10x niets helaas. Alle boeken die ik wil zijn er niet of dan duurt het weken eer je ze kan ophalen.
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
20-09-2020 18:43
Hier wordt de bibliotheek gebruikt door hulpverleners die soms intieme gesprekken met hun cliënt voeren. Of taalles geven
Een zithoekje is naast de hoek waar de voorleesboeken staan. Dus kind wil daar altijd heel lang met mij gaan kijken.
Dat is bij ons in het koffietentje in de bibliotheek. Ik stoor me er niet aan, maar ik ga ook niet weg, ik heb net zoveel recht om daar te zitten.

Er loopt ook vaak een man rond die met mensen een praatje aanknoopt, dat vind ik wel heel vervelend. Ik zit daar vaak op mijn laptop te werken (doen heel veel mensen daar trouwens). Ik vind het prima dat het dan niet stil is om me heen, ik kies er zelf voor om op een openbare plek te gaan zitten, maar ik wil wel ongestoord kunnen werken.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Sommige boeken die ik heel graag wil/wilde hebben zijn ook heel moeilijk aan te komen, en dus niet of nauwelijks te bestellen bij een boekhandel. Van een aantal is het me gelukt om ze te vinden :yes: en dat zijn jarenlange zoektochten geweest. Trots dat ik was toen ik ze had (en nu nog steeds, eigenlijk :$ ) heb daar veel moeite voor gedaan en dan ben ik extra blij dat die boeken gewoon van mij zijn :D
Alle reacties Link kopieren
kinderen die tikkertje spelen terwijl moeders/vaders op zijn telefoon zit.
Alle reacties Link kopieren
-De boetes omdat ik die boeken toch weer te laat inleverde.
-Het uitgeleend zijn van de interessante nieuwe boeken tot volgend jaar kerst
-De verschuiving van bibliotheek naar van alles en nog wat onder een dak toko waardoor er heel veel geroezemoes is in de bieb en je nergens meer (rustig) kunt zitten door taallessen en scholieren die overal en nergens zitten.
-De kasten steeds anders plaatsen zodat het niet meer je 'eigen' vertrouwde plek is maar je steeds moet zoeken
-het helemaal niet in de collectie hebben van boeken die ik zou willen lezen
-het boek alleen in de Nederlandse vertaling hebben en niet in de originele Engelse versie
-e-books niet op een e-reader kunnen lezen


In boekwinkels kom ik door corona ook niet meer. De boekhandels doen hun best maar door al die pijlen voor de juiste looprichting, rijen voor de deur en smalle paden vind ik er niets meer aan.
Ik koop boeken in de kringloopwinkel (waar ik nu ook veel minder vaak kom) of online.
Het Viva forum is papaja.
De vernieuwe bibliotheek-app. Ik moet nu elke keer opnieuw inloggen als ik een luisterboek wil beluisteren en de app onthoudt mijn wachtwoord niet.

Dat e-book verlengen niet op mijn e-reader kan, maar alleen via de laptop.

Dat bij de herinrichting van de (fysieke) bieb het zithoekje niet meer in de buurt van de tijdschriften zit.

En vroeger, toen ik mijn zoon aan het lezen wilde krijgen en hij een bibliotheekboek moest uitzoeken om 's avonds uit voorgelezen te worden: dat de spelcomputers naast de boeken stonden. Dat was uiteraard veel interessanter. Tussen boeken en mijn zoon is het nooit meer goedgekomen, maar hij is inmiddels zeer vaardig om online allerlei kennis op te doen.
Dat er zo weinig Engelse (young adult) boeken zijn.
cowandchicken schreef:
20-09-2020 19:11
Dat de vrijwilligers zich bemoeien met wat je wilt lenen.
Bijvoorbeeld een boek over een voedingsstijl: 'oh, ga je op dieet?'
Of als je een hele stapel meeneemt: 'heb je niks te doen haha'.
Of verklappen hoe een boek afloopt als ze het zelf ook hebben gelezen.
Voor mij één van de redenen dat ik nu voornamelijk e-books leen bij de bieb.
Omg dat kan echt niet!!!
Vroeger was er één bibliothecaresse die chronisch chagrijnig was. Had ik mijn bibliotheekpasje vergeten, maar die van mijn kinderen had ik wel mee. Wilde ik graag een boek van Sylvia Witteman meenemen op de pas van mijn kind van 6. Een drama! "Ja, daar kunnen we eigenlijk niet aan beginnen, dit is natuurlijk niet hoe het hoort!" Alsof ik mijn kleuter van 4 hoogstpersoonlijk Cujo wilde gaan voorlezen, zo hysterisch.
Alle reacties Link kopieren
Boeken die naar rook stinken, net of je boven een asbak leest
Betty_Slocombe schreef:
20-09-2020 19:56
Had ik mijn bibliotheekpasje vergeten, maar die van mijn kinderen had ik wel mee. Wilde ik graag een boek van Sylvia Witteman meenemen op de pas van mijn kind van 6. Een drama! "Ja, daar kunnen we eigenlijk niet aan beginnen, dit is natuurlijk niet hoe het hoort!" Alsof ik mijn kleuter van 4 hoogstpersoonlijk Cujo wilde gaan voorlezen, zo hysterisch.
Dit is omdat kinderabonnementen gratis zijn, maar volwassenenabonnementen niet. Sommige volwassenen willen daar misbruik van maken door zelf geen abo te nemen op de pas van een kind te lenen. En dat mag dus niet.
Alle reacties Link kopieren
Dat kan inderdaad bij ons ook niet. Daar zit niet iemand die zegt dat het niet kan, maar het apparaat weigert dat gewoon, inderdaad omdat mensen anders het (gratis) abonnement van hun kind gaan gebruiken om zelf boeken te lenen. Andersom (kinderboeken op jouw pas) kan wel.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Dat mensen eerst aan hun vinger likken voordat ze een bladzij omslaan.

Te ranzig voor woorden!
CommonSense schreef:
20-09-2020 20:16
Dit is omdat kinderabonnementen gratis zijn, maar volwassenenabonnementen niet. Sommige volwassenen willen daar misbruik van maken door zelf geen abo te nemen op de pas van een kind te lenen. En dat mag dus niet.
Ja, dat snap ik. Maar ik had wel een abonnement, wat in hun computer te controleren viel. Ik was mijn pas vergeten en de andere mevrouw die daar werkte leende het dan altijd uit aan me door mijn naw-gegevens te gebruiken. Dat wilde ze ook niet doen. Als ze nou gewoon gezegd had "nee, u krijgt het niet mee zo" dan was dat wellicht nog duidelijker geweest dan dat hele passief-agressieve gezucht en gesteun wat nu gaande was. (Dit was nog vóór het computeruitlenen, want ik snap dat het dan een heel ander verhaal is, ik moest echt nog naar die mevrouw om te bliepen)
Maar goed, ik heb nu wél braaf altijd mijn pas mee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven