Ergernissen in de bibliotheek of boekhandel

20-09-2020 17:18 110 berichten
.
anoniem_400865 wijzigde dit bericht op 25-06-2021 23:51
98.91% gewijzigd
nlies schreef:
21-09-2020 11:20
Ik vraag me af wat de medewerkers hier doen buiten het opzoeken van reserveringen en boeken terugzetten. Boeken die ik terug breng gaan via een band waar ze meteen gescand worden. Boeken die ik meeneem scan ik ook zelf. Intussen zeg ik de dames aan de balie goedendag, zij groeten terug, en dat is het
Ze zijn hier altijd druk. Met mensen helpen aan de balie, kinderen helpen aan de computer, orde houden etc.
Zitten geen minuut.
Alle reacties Link kopieren
vorig jaar is de leeshoek uitgebreid verbouwd heel stylish allemaal maar er zijn te weinig zitten plekken eerst had je allemaal lange tafels of zithoekjes waar je terug kon trekken en stapels tijdschriften. maar dat is allemaal verminderd en nu met corona ga je ook niet vrijwillig met zijn tweeën op de bank zitten :-?
Relax we're all crazy, it's not a competition
Alle reacties Link kopieren
Onze bieb heeft meer vrijwilligers dan leden volgens mij. Je kan geen 3 passen zetten zonder dat iemand je komt aanbieden om te helpen zoeken (en dat 20 keer on repeat zeg maar). Zal wel door het vergrijsde dorp komen, waardoor er veel mensen een vrijetijdsbesteding zoeken en dan maar gaan helpen in de bieb.

Ik wil een sticker "laat me maar gewoon zwerven, ik ben niet op zoek naar wat specifieks en heb geen hulp nodig" :)

Ze organiseren best vaak leuke activiteiten, maar dan enkel op werkdagen op tijden dat ik dus nooit kan. Op de oude locatie was er wel vaker wat 's avonds, maar nu zitten ze onder een flat met allemaal bejaarden en die hebben 's avonds blijkbaar overlast van de brave biebgangers.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
aardbeienslof schreef:
21-09-2020 10:00
En hoe erg is dat nu helemaal? Hier is de ene medewerker echt altijd chagrijnig, tot niks bereid en zitten er als een zoutzak bij .. en de ander snel, vrolijk en vriendelijk en altijd bereid om je ergens mee te helpen.
Tja. Hoe moeilijk is het nu helemaal om je pas mee te nemen als je boeken wilt lenen?
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
21-09-2020 13:13
Ze zijn hier altijd druk. Met mensen helpen aan de balie, kinderen helpen aan de computer, orde houden etc.
Zitten geen minuut.
Plus volgens mij doen bibliotheekmedewerkers ook wel wat met educatie; cursussen of voorlichting geven.
Hier zie ik trouwens scholieren de rekken weer bijvullen.
Alle reacties Link kopieren
Weinig Engelse titels
Ontbrekende delen in een boekenserie. Die waren dan niet uitgeleend oid, maar gewoon nooit aangekocht
Nagels terug vinden tussen de bladzijdes, of snotjes :sick:
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
21-09-2020 11:25
In de bibliotheek waar ik vroeger kwam, zat hoogstens 1 betaalde medewerker, de rest waren vrijwilligers...
Gelukkig is dat waar ik werk anders :P
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
21-09-2020 13:53
Plus volgens mij doen bibliotheekmedewerkers ook wel wat met educatie; cursussen of voorlichting geven.
Hier zie ik trouwens scholieren de rekken weer bijvullen.
Ik werk in de bieb. Niemand van ons staat alleen maar op de vloer. Er zijn zo ontzettend veel andere zaken bijgekomen, want - dat noemde iemand al eerder - we zijn er niet meer alleen maar voor boeken uitlenen en opruimen. Er worden computercursussen gegeven, introducties voor scholen gedaan, activiteiten georganiseerd. Maar ook alle communicatie ligt bij de vestiging zelf. Bij ons in ieder geval wel. Dus naast klanten helpen aan de balie, boeken opruimen en helpen aan de computer, zijn we druk met met andere taken.
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Alle reacties Link kopieren
Jammer al die bij zaken in de bieb.maar ze zullen wel wat moeten om het hoofd boven water te houden .
Ben hier in de wijk altijd prettig geholpen .mis het wel eens omdat ik op de erader lees.
Maar aan de andere kant.ik kafte alle boeken .omdat iedereen zo,n boek vastpakt.
En als ik er goed in zat.en er kwamen vieze vlekken in voor .terwijl ik wel even controleerde in de bieb zelf .bracht ik m terug en las ik niet verder.
Heb wel heel lang moeten wennen aan de erader maar wil nu niet anders meer.
Helemaal nu met de Corona. Ja ik ben wel n beetje n zeikerd .🤓
Am ende wird alles gut.und wen es nicht gut ist .ist es nicht das ende .
Alle reacties Link kopieren
AeonOfWinter schreef:
21-09-2020 13:57
Weinig Engelse titels
Ontbrekende delen in een boekenserie. Die waren dan niet uitgeleend oid, maar gewoon nooit aangekocht
Nagels terug vinden tussen de bladzijdes, of snotjes :sick:
En hier ga ik van over mijn nek.🤮
Am ende wird alles gut.und wen es nicht gut ist .ist es nicht das ende .
Alle reacties Link kopieren
nlies schreef:
21-09-2020 11:20
Ik vraag me af wat de medewerkers hier doen buiten het opzoeken van reserveringen en boeken terugzetten. Boeken die ik terug breng gaan via een band waar ze meteen gescand worden. Boeken die ik meeneem scan ik ook zelf. Intussen zeg ik de dames aan de balie goedendag, zij groeten terug, en dat is het
Collectie saneren, nieuwe boeken of themaboeken onder de aandacht brengen (bijvoorbeeld bijpassend bij een lezing of maand vd geschiedenis etc.), vermiste boeken zoeken, reserveringen opzoeken, opruimen, helpen bij internetten en printen, zoekvragen over boeken (wat moet/kan ik lezen voor de lijst bijv.), algemene informatie geven over stad/dorp/andere organisaties in het gebouw, problemen met e-readers/apps/laptops oplossen.. en dat zijn eigenlijk alleen maar de standaard taken die in de Front Office door alle medewerkers gedaan worden. Daarnaast hebben inderdaad veel medewerkers nog extra taken zoals nieuwe boeken inwerken, educatie, taalconsulent, digitale cursussen geven, lezingen organiseren etc. Genoeg te doen dus tijdens onze diensten hoor ;)
Alle reacties Link kopieren
Chocoladeaardbei schreef:
21-09-2020 18:18
Collectie saneren, nieuwe boeken of themaboeken onder de aandacht brengen (bijvoorbeeld bijpassend bij een lezing of maand vd geschiedenis etc.), vermiste boeken zoeken, reserveringen opzoeken, opruimen, helpen bij internetten en printen, zoekvragen over boeken (wat moet/kan ik lezen voor de lijst bijv.), algemene informatie geven over stad/dorp/andere organisaties in het gebouw, problemen met e-readers/apps/laptops oplossen.. en dat zijn eigenlijk alleen maar de standaard taken die in de Front Office door alle medewerkers gedaan worden. Daarnaast hebben inderdaad veel medewerkers nog extra taken zoals nieuwe boeken inwerken, educatie, taalconsulent, digitale cursussen geven, lezingen organiseren etc. Genoeg te doen dus tijdens onze diensten hoor ;)
Wat heb je voor opleiding gedaan?
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
21-09-2020 18:21
Wat heb je voor opleiding gedaan?
Culturele en Maatschappelijke Vorming.

Ben dus ook 'officieel' geen bibliothecaresse, want geen bieb-opleiding, maar aangezien de taken toch veel breder zijn geworden is dat ook niet meer zo per sé nodig.
Alle reacties Link kopieren
Chocoladeaardbei schreef:
21-09-2020 18:25
Culturele en Maatschappelijke Vorming.

Ben dus ook 'officieel' geen bibliothecaresse, want geen bieb-opleiding, maar aangezien de taken toch veel breder zijn geworden is dat ook niet meer zo per sé nodig.
Leuk!
Het leek mij vroeger geweldig om in de bieb te werken!
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
21-09-2020 18:28
Leuk!
Het leek mij vroeger geweldig om in de bieb te werken!
Mij ook, dus ben erg blij dat ik er nu ook daadwerkelijk beland ben!
Alle reacties Link kopieren
Chocoladeaardbei schreef:
21-09-2020 18:39
Mij ook, dus ben erg blij dat ik er nu ook daadwerkelijk beland ben!
Hier ook zo :)
Alle reacties Link kopieren
Chocoladeaardbei schreef:
21-09-2020 18:39
Mij ook, dus ben erg blij dat ik er nu ook daadwerkelijk beland ben!
Jaloers ;-)
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
21-09-2020 18:54
Jaloers ;-)
Gewoon solliciteren, ook als je een andere achtergrond hebt.. wie weet welke talenten van je ze kunnen gebruiken!
Alle reacties Link kopieren
Mensen die keihard staan te praten. Als zelfs mijn peuter en kleuter netjes kunnen fluisteren in de bieb waarom hebben volwassenen er dan zo'n moeite mee?

Onze bieb biedt de mogelijkheid om online je boeken te verlengen, maar daar moet je dan wel voor betalen. In de vestiging zelf kun je ook verlengen op de computer en dan is het gratis :roll:

De afdeling kinderboeken is zo beperkt, dat mijn kinderen bijna alle leuke boeken wel een keer gehad hebben.

Oh en geen ergernis, maar stiekem een beetje grappig: die ene keer dat het wel muisstil was in bieb liet een heel oud omaatje zo'n harde scheet dat het een verdieping hoger nog te horen was.
Alle reacties Link kopieren
Chocoladeaardbei schreef:
21-09-2020 18:18
Collectie saneren, nieuwe boeken of themaboeken onder de aandacht brengen (bijvoorbeeld bijpassend bij een lezing of maand vd geschiedenis etc.), vermiste boeken zoeken, reserveringen opzoeken, opruimen, helpen bij internetten en printen, zoekvragen over boeken (wat moet/kan ik lezen voor de lijst bijv.), algemene informatie geven over stad/dorp/andere organisaties in het gebouw, problemen met e-readers/apps/laptops oplossen.. en dat zijn eigenlijk alleen maar de standaard taken die in de Front Office door alle medewerkers gedaan worden. Daarnaast hebben inderdaad veel medewerkers nog extra taken zoals nieuwe boeken inwerken, educatie, taalconsulent, digitale cursussen geven, lezingen organiseren etc. Genoeg te doen dus tijdens onze diensten hoor ;)
Ja dat weet ik eigenlijk wel, dat er achter de schermen meer gebeurt. maar alles bij ons is geautomatiseerd dus je ziet bij de balie in hoofdzaak alleen personeel. Maar er is al ooit een topic geweest geloof ik over wat doe jij nu echt in jouw beroep. Had dit ook wel bij gepast ;)
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Chocoladeaardbei schreef:
21-09-2020 19:01
Gewoon solliciteren, ook als je een andere achtergrond hebt.. wie weet welke talenten van je ze kunnen gebruiken!
Precies! Bij ons werkt volgens mij nog maar 1 iemand die echt de Bibliotheek opleiding heeft gedaan. En de rest komt overal en nergens vandaan.
Het is ook echt wel heel leuk maar overal is natuurlijk wel iets wat minder leuk is.
Alle reacties Link kopieren
L0latheshowgirl schreef:
21-09-2020 19:10

Onze bieb biedt de mogelijkheid om online je boeken te verlengen, maar daar moet je dan wel voor betalen. In de vestiging zelf kun je ook verlengen op de computer en dan is het gratis :roll:
Wat raar.
Alle reacties Link kopieren
In mijn vorige woonplaats hadden ze heel veel activiteiten voor jonge kinderen, o.a. voorleesuurtjes door een medewerker van de bieb. Heel erg leuk en ik vind het fantastisch dat ze jonge kinderen stimuleren om boekjes te lezen. Alleen liepen die kinderen dan voor en na dat uurtje door de bieb heen te rennen en te gillen.... (en niemand die daar dan wat van zei, de biebmedewerkers niet en de ouders niet...
Alle reacties Link kopieren
Chocoladeaardbei schreef:
21-09-2020 18:25
Culturele en Maatschappelijke Vorming.

Ben dus ook 'officieel' geen bibliothecaresse, want geen bieb-opleiding, maar aangezien de taken toch veel breder zijn geworden is dat ook niet meer zo per sé nodig.
Bij ons heeft alleen de ‘oude garde’ nog de officiële bibliotheekopleiding gedaan. Maar die bestaat ook helemaal niet meer. Voor de meeste bibliotheken is MBO4 volgens mij een (minimale) harde eis. Bij ons in ieder geval wel.

Ik denk niet eens dat die opleiding nog aansluit op wat er tegenwoordig gedaan wordt in de bibliotheek. Nog even en we zijn een veredeld evenementenbureau. Zo voelt het soms voor mij en mijn collega’s dan.
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
20-09-2020 18:07
Ik heb ooit eens voor de boekenlijst van mijn dochter tien boeken gezocht, was diezelfde dag nodig, en ze hadden er geen. Gewoon de normale literatuurlijst Nederlands.
Ik liet mijn kinderen boeken voor hun boekenlijst bij de kringloop halen, die ligt er vol mee.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven