Ervaringen electrische auto gezocht

24-02-2020 23:21 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben me aan het oriënteren op een electrisch auto, maar ik zie behoorlijk wat beren op de weg, met name wat betreft het opladen. Het is niet mogelijk om een laad paal thuis te laten plaatsen, maar er staat er één verderop in de straat.
Ik maak me met name zorgen als ik ergens heen rijdt en daar moet laden. Kun je ook gebruik maken van particuliere palen? En hoe zit het met de verschillende pasjes? Ik vraag me ook af hoe het moet als één van de (schoon) ouders plotseling ziek wordt. Ze wonen op een behoorlijke afstand. Erheen rijden gaat nog, maar als ik dan nog geen en weer moet rijden naar een ziekenhuis wordt het problematisch lijkt me.
Zie ik teveel beren op de weg? Wie wil ervaringen met me delen?
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Als je zoveel beren ziet waarom begin je er dan aan op dit moment?
Je zou ook een hybride auto kunnen overwegen. Je rijdt deels elektrisch en hebt geen laadpaal nodig.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben me nog aan het oriënteren en misschien vallen de beren dus wel mee, vandaar dat ik ervaringen zoek.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Ik hoorde vandaag dat er op de wegen richting de wintersport files stonden bij de benzinepompen met laadpalen.
Zag een filmpje op youtube. Hele file voor een oplaadpunt op wintersport. Nou is dat natuurlijk geen reden om geen elektrische auto te kopen maar zelf heb je ook al een paar goede redenen gegeven toch? Ik wacht nog een tijdje want ik voorzie ook wel wat problemen.
Alle reacties Link kopieren
hijdie schreef:
24-02-2020 23:34
Zag een filmpje op youtube. Hele file voor een oplaadpunt op wintersport. Nou is dat natuurlijk geen reden om geen elektrische auto te kopen maar zelf heb je ook al een paar goede redenen gegeven toch? Ik wacht nog een tijdje want ik voorzie ook wel wat problemen.
Wat is er leuker dan je op Youtube te verkneukelen om al die electrische rijders die in de rij moeten staan?

Leuk dat er een filmpje is maar dat lijkt me niet echt een reden om de aanschaf van een auto op te baseren.

Aan TO: je kunt zo'n auto ook gewoon met een doodgewoon stopcontact opladen.
Ja, er zullen wel meteen mensen kwaken dat een stopcontact een tikje langzamer gaat, maar het werkt gewoon, je kunt dus thuiskomen.
Je bent dus niet afhankelijk van zo'n laadpaal. Je ook thuiskomen als je schoonouders geen laadpaal hebben: Ja, dat kan.

Dus rij naar je schoonouders, stekker in het stopcontact, en makkelijk terug naar huis.
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Alle reacties Link kopieren
Zelf geen ervaring maar de Nissan Leafs die twee jaar terug met veel enthousiasme werden aangeschaft in onze straat zijn inmiddels allemaal omgeruild voor een hybride Toyota of Nissan. Er rijdt nog een Tesla rond maar dat is niet de gemiddelde elektrische auto (en in hun garage staat nog een Outlander die de sleurhut trekt op vakantie).

Ik zou een afweging maken. Hoe vaak komt het voor dat je naar je schoonouders moet rijden op stel en sprong? Hoe onoverkomelijk zou een taxi bestellen zijn qua kosten? Heb je een caravan? Ga je überhaupt met de auto op vakantie? Is er nog een tweede auto in het huishouden (die in noodgevallen gewoon bij te tanken is op weg van en naar schoonouders).
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben nu 1 jaar een elektrische auto. Wij hebben ook geen thuislaadpunt. Bij ons in de straat staat 1 lader met 2 oplaadpunten. Ongeveer 4 mensen in de straat maken hier gebruik van. Geeft eigenlijk nooit problemen. Onze auto kan ongeveer 400 km op een volle accu. Overal in nederland zijn er voldoende oplaadplekken. Ook bij ziekenhuizen,supermarkten ,ikea, attracties. Wijj hebben 1 pas van allego en kunnen overal laden. Afgelopen september met deze auto, zonder problemen naar zuid Frankrijk gereden .
Alle reacties Link kopieren
Wij rijden nu nog plyginhybryde. In de praktijk rijden wij de meeste kilometers electrisch. En we staan dus veel aan een paal.
In de Randstad lukt het goed om van paal naar paal te rijden. Ook al gaan wij naar vrienden verderop (30-40km rijden), dan kunnen we eigenlijk altijd wel laden, mits je bereid bent 5 minuten te lopen.

Naar familie in Friesland is het lastiger, daar kan je in de meeste dorpen nog niet opladen. Mochten wij overstappen naar volledig electrisch, dan moet dan auto wel kunnen snelladen zodat we inderdaad familie in Friesland kunnen bezoeken. De mogelijkheid om op te laden via het gewone net vind ik ook belangrijk.

Ik vind het electrisch rijden super fijn, Ik baal altijd wanneer wij verder dan 40 km aan één stuk moeten rijden en de auto overspringt naar de benzine.

Wij hebben 2 laadpassen, bij verschillende bedrijven. Dit was zeker nodig toen 1 bedrijf een tijd geleden een storing had en het niet deed. 2 passen is sowieso handig, want er wel weer nog weleens een stuk gaan. Kijk ook even van welk bedrijf de palen zijn in de gemeente waar je het meeste laad, zo is het in Amsterdam voordelig om een laadpas van Nuon te hebben.

Als je naar het buitenland gaat is het aan te raden om je minimaal één maand van te voren goed uit te zoeken hoe je daar en onderweg kan opladen. Toen wij afgelopen zomer op vakantie gingen hadden we het van te voren niet goed uitgezocht en daardoor niet de juiste passen, hierdoor konden we minder electrisch rijden dan we hadden gewild.

Als particulieren hun paal hebben ingesteld als openbare paal mag je daar denk ik laden, wij hebben dat in 2 jaar tijd 1 keer gedaan.

Misschien ook een idee om een app te installeren om laadpalen te zoeken. Ik gebruik smoov. Dan kan je zien dat er best veel oplaadpalen zijn overal.
Alle reacties Link kopieren
prada schreef:
24-02-2020 23:33
Ik hoorde vandaag dat er op de wegen richting de wintersport files stonden bij de benzinepompen met laadpalen.
Volgens mij was dit maar bij 2 laadstation. Ook een kwestie van net wat anders denken dan de rest denk ik. Als je bijvoorbeeld naar 100 km al de eerste keer oplaad, zit je net buiten de drukte wanneer je weer wilt laden.
Er zitten mij nog te veel nadelen aan. Ik heb een caravan, dus wordt het hem sowieso niet. Maar op vakantie heb ik ook geen zin om continu te moeten opladen. De actieradius is nog te klein wat mij betreft. Hier ook ouders die 300km verderop wonen en moet door de Ardennen heen. Dus met een beetje pech zou ik dan al moeten laden op een enkele reis. Ik wacht er voorlopig nog even mee :)
Ik zag diezelfde beren en heb daarom, voor nu, voor een hybride gekozen.
Kijk de aflevering van kassa van 15 feb terug, info over kosten laden, pasjes etc.
Alle reacties Link kopieren
Met elektrisch rijden ga je er rekening mee houden dat je moet laden. In het begin is het gedoe daarna ben je het gewend.
Er is ook een app waarmee je precies weet waar de laadpalen staan, zo plan je een langere reis.

Het rijdt wel heel fijn. En veel minder onderhoudskosten.
Maar voor mij toch nog een te grote investering. En ik ben niet overtuigd dat de accu's zo goed zijn voor het milieu.
Alle reacties Link kopieren
SteunEndeToeverlaet schreef:
24-02-2020 23:53
Wat is er leuker dan je op Youtube te verkneukelen om al die electrische rijders die in de rij moeten staan?

Leuk dat er een filmpje is maar dat lijkt me niet echt een reden om de aanschaf van een auto op te baseren.

Aan TO: je kunt zo'n auto ook gewoon met een doodgewoon stopcontact opladen.
Ja, er zullen wel meteen mensen kwaken dat een stopcontact een tikje langzamer gaat, maar het werkt gewoon, je kunt dus thuiskomen.
Je bent dus niet afhankelijk van zo'n laadpaal. Je ook thuiskomen als je schoonouders geen laadpaal hebben: Ja, dat kan.

Dus rij naar je schoonouders, stekker in het stopcontact, en makkelijk terug naar huis.
Dat zou ik voor mezelf dus echt een nadeel vinden. Zou anderen niet belasten met mijn goedkopere manier van rijden door bij hen aan de stroom te gaan hangen.
Nu ben ik sowieso geen voorstander van het elektrisch rijden zoals dat voor nu ontwikkeld is, dus ook ik zie nogal wat beren op de weg, eerlijk gezegd
TO, wonen je schoonouders verder dan 150km verderop dan?
Hoeveel elektrische auto's zijn er in de straat, die allemaal die laadpaal willen gebruiken?

Ik heb een laadpaal thuis, mijn auto kan 350km op een volle accu en ik heb nog nooit een andere laadpaal gebruikt. Ik gebruik hem niet voor vakanties. Het rijdt verder echt fantastischs, ben er erg blij mee.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle ervaringen. Zowel ouders als schoonouders wonen op meer dan 150 kilometer en we hebben geen andere auto. In de dorpen waar zij wonen zijn wel laadpalen, maar niet dichtbij hun respectievelijke huizen.
Elmomi, welke auto rijd jij? Naar die actieradius zoek ik wel ongeveer.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Hyundai E kona
Ik zou voor een hybride gaan als ik de keuze had. Dan hoef je minder vaak benzine te tanken en je hoeft niet op te laden. Het beste van 2 werelden! Toyota RAV4 heb ik wel 'ns proef gereden en dat is een heerlijke wagen als je daar het geld voor hebt (ik helaas niet)

Elektrisch zou ik absoluut geen geld voor over hebben. Veel te duur voor veel te veel ongemak.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben nu ongeveer een half jaar een Tesla en we zijn er ontzettend tevreden mee. We hadden een diesel auto en we rijden best wat kilometers, dus ik maakte me ook zorgen over het rijbereik. Op papier zou die 530 km moeten kunnen, maar in de praktijk rijden we er 400 km mee (normaal rijgedrag, 120km p/u op de snelweg, verwarming aan). Dit is voor ons ruim voldoende. Als we een dagje weggaan check ik altijd van te voren of er een laadpunt is onderweg of op de bestemming. In diverse parkeergarages kun je (gratis) opladen en liggen de palen gunstig bij de uitgang! We laden thuis op aan een openbare paal, hiervoor hebben we een New Motion pasje. Voor ons was een elektrische auto een super keuze, ik zou niet anders meer willen.
Het ‘file’ filmpje wat rondgaat is overdreven. Dit ging om een Supercharger plek, hier staan een stuk of 20 laadpalen waar elke 5 min een auto wegrijdt, de wachtende auto’s hebben dus helemaal niet lang hoeven wachten. Ook zijn er voldoende andere laadopties (andere merk laadpaal) maar de meeste Tesla rijders rijden naar de superchargers waardoor het er zo ‘druk’ wordt. Ook is dit voor de meeste mensen (en kranten, en sites etc.) een moment om “Kijk die elektrische rijders nou ha-ha” te kunnen roepen, in de praktijk valt dit dus reuze mee.

Ik denk dat je vooral naar je eigen situatie moet kijken, rij je veel (meer dan 300 km per dag) en wil je met de auto op vakantie zonder al te vaak te moeten stoppen is een elektrische auto misschien niet handig.

Wij hebben overigens ook naar andere merken en modellen gekeken, maar voor ons kwam Tesla het beste uit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven