GDPR/AVG op het Viva Forum
woensdag 23 mei 2018 om 10:52
Beste forummers,
Omdat er veel onduidelijkheid is over hoe wij de regels van de nieuwe privacywet hebben ingevoerd op het Viva Forum, hierbij een topic waar jullie al jullie vragen kunnen stellen.
Vanaf 25 mei geldt de AVG en daarom hebben we een aantal wijzigingen door moeten voeren op het Viva Forum.
Accounts die twee jaar niet zijn gebruikt, worden binnenkort automatisch geanonimiseerd. Natuurlijk kan je de moderators ook nog steeds vragen om jouw account te anonimiseren. Wanneer je dit vraagt, verwijderen we al je persoonsgegevens. Niet wat je hebt gepost, dat hoeft ook niet volgens de AVG. Wanneer er in een post persoonsgegevens staan, verwijderen we dat natuurlijk ook - net als dat we nu al doen.
Een geanonimiseerd account is vanaf nu niet meer te loepen omdat je niet meer naar een overzichtspagina kan, wat voorheen wel het geval was.
Vriendelijke groet,
Community Manager Viva Forum
Omdat er veel onduidelijkheid is over hoe wij de regels van de nieuwe privacywet hebben ingevoerd op het Viva Forum, hierbij een topic waar jullie al jullie vragen kunnen stellen.
Vanaf 25 mei geldt de AVG en daarom hebben we een aantal wijzigingen door moeten voeren op het Viva Forum.
Accounts die twee jaar niet zijn gebruikt, worden binnenkort automatisch geanonimiseerd. Natuurlijk kan je de moderators ook nog steeds vragen om jouw account te anonimiseren. Wanneer je dit vraagt, verwijderen we al je persoonsgegevens. Niet wat je hebt gepost, dat hoeft ook niet volgens de AVG. Wanneer er in een post persoonsgegevens staan, verwijderen we dat natuurlijk ook - net als dat we nu al doen.
Een geanonimiseerd account is vanaf nu niet meer te loepen omdat je niet meer naar een overzichtspagina kan, wat voorheen wel het geval was.
Vriendelijke groet,
communitymanagerviva wijzigde dit bericht op 25-05-2018 16:14
Reden: Aangepaste regels.
Reden: Aangepaste regels.
10.32% gewijzigd
donderdag 24 mei 2018 om 12:44
“Verwijderen op verzoek
Soms komt het voor dat een deelnemer zelf vraagt om een bericht te laten verwijderen. Een bericht op een forum is volgens de privacywet een persoonsgegeven, en dat moet worden verwijderd als de betrokken persoon daarom vraagt. Dit blijkt uit de Richtsnoeren privacy op internet (PDF) van het College Bescherming Persoonsgegevens.
De enige reden om het te mogen laten staan, is als er een "eigen gerechtvaardigd belang bij publicatie" is. Zo'n belang kan bijvoorbeeld zijn dat door de verwijdering de discussie onbegrijpelijk wordt. In dat geval, zo zeggen de richtlijnen, kun je volstaan met de naam van de plaatser vervangen door [VERWIJDERD] of iets dergelijks. Tenzij de inhoud van het bericht zelf nog informatie over de plaatser bevat, dan zou die informatie moeten worden geschrapt.”
Dit vond ik aan informatie.
Ik maak daar uit op dat ze je berichten toch moeten verwijderen wanneer de inhoud van een bericht kan herleiden tot de natuurlijke persoon ( of verzameling van meerdere berichten)
Ik denk aan gevoelige of specifieke informatie waaruit opgemaakt kan worden dat het over jou gaat.
Of wanneer je te herleiden bent en via je forumnaam meer informatie over je te vinden is.
Er is idd sprake van belangenafweging, echter lijkt het mij sterk dat een discussieplatform het red zijn belang boven een persoonlijk belang te mogen stellen wanneef de getoonde berichten de anonimiteit van een persoon schaden.
Ik vraag mij ook af wanneer het een topic betreft die je zelf hebt geopend, en dit dus een volledige discussie is die over jij als persoon gaat, ze mogen weigeren te verwijderen.
Met name als de inhoud gevoelige informatie betreft.
Dan zou complete verwijdering van de discussie gerechtvaardigd zijn en gaat een belang zoals het onleesbaar worden van een discussie al niet meer op.
Daarnaast biedt bv viva sowieso de mogelijkheid eigen berichten te kunnen verwijderen of aanpassen , dus stel iemand zou een weigering van verzoek willen aanvechten, dan sta je als forum natuurlijk totaal niet sterk als je het belang “ onleesbaar van discussie “ wil voeren terwijl je met deze functie zelf al toestaat discussie onleesbaar te maken.
Kortom, ik denk dat je altijd in je recht staat om eigen gestarte discussie met gevoelige info op verzoek compleet te laten verwijderen.
Er is geen enkel belang hard te maken dat een forum zoals viva met duizenden discussies tot terug in het jaar nul geschaad zou worden als die ene discussie compleet verwijderd wordt.
Ook specifieke berichten die herleiden naar de natuurlijke persoon en persoonlijk belang aan te tonen is.
Ik denk dat een advocaat een forum in de pan hakt in een rechtbank.
Mij lijkt dat de loepfunctie sowieso compleet zou moeten verdwijnen.
Het vergroot alleen maar het mogelijk herleiden naar de natuurlijk persoon.
Zou ik als ik viva was mijn handen al helemaal niet meer aan branden.
Weigering van verzoeken is meer bluf dan wijsheid lijkt mij.
Simpelweg omdat we de medewerking vior verwijderen nodig hebben staan ze
“ even” sterk.
Tot ergens iemand opstaat en er werk van gaat maken.
Dit lijkt wellicht allemaal overdreven maar op een forum zoals dit kan iemand in het verleden best behoorlijk gevoelige info hebben gedeeld, die ,toen onnadenkend, nu schadelijk kan zijn.
Het gaat dan natuurlijk niet over “ help, mijn wasmachine stroomt over”
Maar over gedeelde gevoelige informatie.
Soms komt het voor dat een deelnemer zelf vraagt om een bericht te laten verwijderen. Een bericht op een forum is volgens de privacywet een persoonsgegeven, en dat moet worden verwijderd als de betrokken persoon daarom vraagt. Dit blijkt uit de Richtsnoeren privacy op internet (PDF) van het College Bescherming Persoonsgegevens.
De enige reden om het te mogen laten staan, is als er een "eigen gerechtvaardigd belang bij publicatie" is. Zo'n belang kan bijvoorbeeld zijn dat door de verwijdering de discussie onbegrijpelijk wordt. In dat geval, zo zeggen de richtlijnen, kun je volstaan met de naam van de plaatser vervangen door [VERWIJDERD] of iets dergelijks. Tenzij de inhoud van het bericht zelf nog informatie over de plaatser bevat, dan zou die informatie moeten worden geschrapt.”
Ik maak daar uit op dat ze je berichten toch moeten verwijderen wanneer de inhoud van een bericht kan herleiden tot de natuurlijke persoon ( of verzameling van meerdere berichten)
Ik denk aan gevoelige of specifieke informatie waaruit opgemaakt kan worden dat het over jou gaat.
Of wanneer je te herleiden bent en via je forumnaam meer informatie over je te vinden is.
Er is idd sprake van belangenafweging, echter lijkt het mij sterk dat een discussieplatform het red zijn belang boven een persoonlijk belang te mogen stellen wanneef de getoonde berichten de anonimiteit van een persoon schaden.
Ik vraag mij ook af wanneer het een topic betreft die je zelf hebt geopend, en dit dus een volledige discussie is die over jij als persoon gaat, ze mogen weigeren te verwijderen.
Dan zou complete verwijdering van de discussie gerechtvaardigd zijn en gaat een belang zoals het onleesbaar worden van een discussie al niet meer op.
Daarnaast biedt bv viva sowieso de mogelijkheid eigen berichten te kunnen verwijderen of aanpassen , dus stel iemand zou een weigering van verzoek willen aanvechten, dan sta je als forum natuurlijk totaal niet sterk als je het belang “ onleesbaar van discussie “ wil voeren terwijl je met deze functie zelf al toestaat discussie onleesbaar te maken.
Kortom, ik denk dat je altijd in je recht staat om eigen gestarte discussie met gevoelige info op verzoek compleet te laten verwijderen.
Er is geen enkel belang hard te maken dat een forum zoals viva met duizenden discussies tot terug in het jaar nul geschaad zou worden als die ene discussie compleet verwijderd wordt.
Ook specifieke berichten die herleiden naar de natuurlijke persoon en persoonlijk belang aan te tonen is.
“ even” sterk.
Dit lijkt wellicht allemaal overdreven maar op een forum zoals dit kan iemand in het verleden best behoorlijk gevoelige info hebben gedeeld, die ,toen onnadenkend, nu schadelijk kan zijn.
donderdag 24 mei 2018 om 14:26
donderdag 24 mei 2018 om 14:31
Mmmmm , maar als je een ban hebt, ben je op dat moment ff geen gebruiker meer en kun je niet om verwijdering vragen. Dan moet je wachten tot de ban voorbij is.yoshe schreef: ↑24-05-2018 10:47Een IPadres is ook een privacy gegeven, als een gebruiker vraagt om verwijdering, dan moet Viva dit ook verwijderen uit hun database. Als je gebant wordt dan mag Viva niet zo maar je IPadres opslaan (als jij vraagt om dit te verwijderen ) om te checken of je je later onder een andere nick op het forum terug komt. Dat is zeker een interessante discussie!
En waarom ik dit hier vraag? Omdat Viva zelf aangeeft dat ze via dit topic vragen gaan beantwoorden. Ze lezen toch actief mee?
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)
"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
donderdag 24 mei 2018 om 15:53
Ik kopieer mijn post uit het moderatortopic over het wissen van persoonlijke informatie in het #metoo-topic maar ook even hier :
CommunityManagerViva schreef: ↑24-05-2018 11:42
Hi zazamaenade,
Topics worden nu inderdaad vergrendeld wanneer er 3000 posts zijn.
Om het forum sneller te maken, zijn we wel aan het kijken om dit bij heel oude topics te veranderen.
Vriendelijke groet,
Dank voor het antwoord.
Dan geef ik nu gelijk maar even een tip aan degenen die hun account nog hebben en vorig jaar oktober meegeschreven hebben in het #metoo-topic :
Bekijk even of je de dingen die je daar geschreven hebt voor eeuwig op het web wil laten staan. Er zijn aardig wat mensen die pijnlijke persoonlijke ervaringen beschreven hebben, waaronder ikzelf. Het is een hele kluif,(128 pagina's !) maar ik heb al mijn eigen posts doorgewerkt, en wat dingen weggehaald.
Het topic heeft 3200 posts, dus het zou kunnen dat het vergrendeld wordt door de mods, en dan kun je er niet meer bij.
So much voor 'het recht om vergeten te worden'
Ik vind het #metoo-topic nog steeds één van de beste topics die ik ooit op het Viva-forum heb gezien, ondanks heel wat rare schuivers die erin plaatsvonden.
CommunityManagerViva schreef: ↑24-05-2018 11:42
Hi zazamaenade,
Topics worden nu inderdaad vergrendeld wanneer er 3000 posts zijn.
Om het forum sneller te maken, zijn we wel aan het kijken om dit bij heel oude topics te veranderen.
Vriendelijke groet,
Dank voor het antwoord.
Dan geef ik nu gelijk maar even een tip aan degenen die hun account nog hebben en vorig jaar oktober meegeschreven hebben in het #metoo-topic :
Bekijk even of je de dingen die je daar geschreven hebt voor eeuwig op het web wil laten staan. Er zijn aardig wat mensen die pijnlijke persoonlijke ervaringen beschreven hebben, waaronder ikzelf. Het is een hele kluif,(128 pagina's !) maar ik heb al mijn eigen posts doorgewerkt, en wat dingen weggehaald.
Het topic heeft 3200 posts, dus het zou kunnen dat het vergrendeld wordt door de mods, en dan kun je er niet meer bij.
So much voor 'het recht om vergeten te worden'

Ik vind het #metoo-topic nog steeds één van de beste topics die ik ooit op het Viva-forum heb gezien, ondanks heel wat rare schuivers die erin plaatsvonden.
nounou
donderdag 24 mei 2018 om 16:06
Ik herhaal je tekst nog maar even, Consuela. Misschien heb je wel gelijk. Hoe dat gelijk te halen bij Sanoma, dat is dan de vraag.consuelabananahammok schreef: ↑24-05-2018 12:44“Verwijderen op verzoek
“ even” sterk.
Voor mij geldt dat ik liever niet heb dat bepaalde tekst in posts blijft staan, hoewel ik toen ik het plaatste wel degelijk terughoudend was met persoonlijke informatie. Vaak moet je wanneer je iets wilt uitleggen toch iets meer laten zien dan je achteraf, zeker jaren later, prettig vindt.
Dat gaat ook op wanneer je zelf niet de Topicopener bent.
De mods weigeren dus mijn posts (in een vergrendeld topic) weg te halen omdat het volgens hen niet onder de GDPR valt.
Zijn er al meer mensen die iets wilden laten verwijderen maar nul op het request hebben gehad ?
Wat ik me ook afvraag : wanneer je je account hebt opgezegd, zou je dan alsnog om verwijdering van privé-informatie in posts kunnen vragen ? Dit zou belangrijk kunnen zijn voor mensen die al op anoniem zijn gegaan.
nounou

donderdag 24 mei 2018 om 16:17
Ik weet wel dat dit een vrouwenforum is, maar dit gaat wel heel erg ver.
En het ergste is dat wij nu beiden voor de rest van ons leven gekoppeld kunnen worden aan dit woord ...

donderdag 24 mei 2018 om 16:19

donderdag 24 mei 2018 om 16:26
donderdag 24 mei 2018 om 16:30
Nou, wat denk je, misschien worden de bestanden dan wel verkocht aan een commerciële dataverzamelaar

Deze informatie is best waardevol denk ik zo. Misschien is dit forum dan een fijne bron voor datamining

zazamaenade wijzigde dit bericht op 24-05-2018 21:14
2.80% gewijzigd
nounou
donderdag 24 mei 2018 om 17:28
.
Ik herhaal mijn vraag even, volgens mij was die wat ondergesneeuwd.
Only action impacts the drift | A year from now you may wish you had started today
donderdag 24 mei 2018 om 18:16

donderdag 24 mei 2018 om 20:09
Die accounts die 2 jaar niet gebruikt zijn worden die geanonimiseerd volgens de huidige (straks de oude) manier? Dus met nummer? Ik heb een account dat nu 6 jaar niet gebruikt is en de berichten daarvan zijn gewoon nog via google te vinden. Gaat dat er straks af?
En bij de nieuwe manier waarbij de nicknames intact blijven, maar waarbij je niet kan loepen, blijven de posts dan nog via google te vinden?
En bij de nieuwe manier waarbij de nicknames intact blijven, maar waarbij je niet kan loepen, blijven de posts dan nog via google te vinden?

donderdag 24 mei 2018 om 20:31
simbalabimba schreef: ↑24-05-2018 14:26Bij al die verzoeken om anoniemisatie, moet ik nu juist ineens denken aan:
"Opdat wij niet vergeten..."

donderdag 24 mei 2018 om 20:33
Uiteraard, want na het verwijderen van je account kun je niet meer inloggen.
donderdag 24 mei 2018 om 20:35
In principe niet, je account wordt dan gesloten, maar er schijnen mensen te zijn die nog kunnen inloggen met een anonieme account.
Ik zou het even in het moderator-topic vragen.
nounou

donderdag 24 mei 2018 om 20:38
Coco87 schreef: ↑24-05-2018 20:09Die accounts die 2 jaar niet gebruikt zijn worden die geanonimiseerd volgens de huidige (straks de oude) manier? Dus met nummer? Ik heb een account dat nu 6 jaar niet gebruikt is en de berichten daarvan zijn gewoon nog via google te vinden. Gaat dat er straks af?
Weet je, het maakt eigenlijk niet uit. Of je nou Coco87 of Anoniem5465734 heet, in beide gevallen zijn je berichten nog via Google terug te vinden.
Niet helemaal hoe de AVG bedoeld is dus.

donderdag 24 mei 2018 om 21:05
En als je ooit gequote bent kan je nicknaam er ook gewoon nog staan, ondanks dat ze er anoniem984203273 van gemaakt hebben, althans dat heb ik met een oude anonieme nick van een paar jaar geleden, dan staat die naam gewoon nog in verschillende quotes of iemand heeft je ooit je bij naam in een reactie geschreven dan ben je ook gewoon nog te vinden via google..

donderdag 24 mei 2018 om 22:18
Dat anonimiseren lijkt me dus niet zo veel voordelen te hebben. In plaats van unieke nicknaam "Nicknaam" krijg je dan een andere unieke nicknaam "anoniem_unieknummer". Voor lezers van het forum is dat laatst wat moeilijker te onthouden, dus die verbinden niet meer automatisch verschillende berichten met elkaar waardoor ze niet zo snel een specifieke persoon voor ogen krijgen. Maar iemand die echt op zoek is, bij wie een belletje is gaan rinkelen, die gaat zoeken op "anoniem_unieknummer" en krijgt alle berichten van deze persoon bij elkaar en kan zo een beeld krijgen van de persoon. Nog erger, deze persoon kan geen berichten meer wissen.
Liever laat ik me dan vandaag toch niet anonimiseren, maar behoud ik de mogelijkheid om mijn berichten te wissen wanneer ik dat wil...
Vanaf morgen anonimiseren heeft helemaal geen zin, want je oude nicknaam blijft dan behouden, maar je posts worden dan wel onbereikbaar voor jezelf.
Of zie ik het verkeerd en is het toch anders?
Liever laat ik me dan vandaag toch niet anonimiseren, maar behoud ik de mogelijkheid om mijn berichten te wissen wanneer ik dat wil...
Vanaf morgen anonimiseren heeft helemaal geen zin, want je oude nicknaam blijft dan behouden, maar je posts worden dan wel onbereikbaar voor jezelf.
Of zie ik het verkeerd en is het toch anders?