GDPR/AVG op het Viva Forum
woensdag 23 mei 2018 om 10:52
Beste forummers,
Omdat er veel onduidelijkheid is over hoe wij de regels van de nieuwe privacywet hebben ingevoerd op het Viva Forum, hierbij een topic waar jullie al jullie vragen kunnen stellen.
Vanaf 25 mei geldt de AVG en daarom hebben we een aantal wijzigingen door moeten voeren op het Viva Forum.
Accounts die twee jaar niet zijn gebruikt, worden binnenkort automatisch geanonimiseerd. Natuurlijk kan je de moderators ook nog steeds vragen om jouw account te anonimiseren. Wanneer je dit vraagt, verwijderen we al je persoonsgegevens. Niet wat je hebt gepost, dat hoeft ook niet volgens de AVG. Wanneer er in een post persoonsgegevens staan, verwijderen we dat natuurlijk ook - net als dat we nu al doen.
Een geanonimiseerd account is vanaf nu niet meer te loepen omdat je niet meer naar een overzichtspagina kan, wat voorheen wel het geval was.
Vriendelijke groet,
Community Manager Viva Forum
Omdat er veel onduidelijkheid is over hoe wij de regels van de nieuwe privacywet hebben ingevoerd op het Viva Forum, hierbij een topic waar jullie al jullie vragen kunnen stellen.
Vanaf 25 mei geldt de AVG en daarom hebben we een aantal wijzigingen door moeten voeren op het Viva Forum.
Accounts die twee jaar niet zijn gebruikt, worden binnenkort automatisch geanonimiseerd. Natuurlijk kan je de moderators ook nog steeds vragen om jouw account te anonimiseren. Wanneer je dit vraagt, verwijderen we al je persoonsgegevens. Niet wat je hebt gepost, dat hoeft ook niet volgens de AVG. Wanneer er in een post persoonsgegevens staan, verwijderen we dat natuurlijk ook - net als dat we nu al doen.
Een geanonimiseerd account is vanaf nu niet meer te loepen omdat je niet meer naar een overzichtspagina kan, wat voorheen wel het geval was.
Vriendelijke groet,
Community Manager Viva Forum
communitymanagerviva wijzigde dit bericht op 25-05-2018 16:14
Reden: Aangepaste regels.
Reden: Aangepaste regels.
10.32% gewijzigd
vrijdag 25 mei 2018 om 12:03
.
Dat is dus de vraag in dit voorbeeld. Want als alle posts tezamen leiden tot een herkenbaar profiel, d.w.z. leiden naar de echte persoon, dan heeft anonimiseren ook weinig zin meer. In dat geval zouden berichten wellicht inhoudelijk aangepast moeten worden. Zoals Sanoma dat tot nu toe ook altijd heeft gedaan.
Only action impacts the drift | A year from now you may wish you had started today
vrijdag 25 mei 2018 om 12:04
Ja, ik denk dat dat klopt in beginsel
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
vrijdag 25 mei 2018 om 12:07
Nee, het is een topic dat al enige tijd vergrendeld is. Ik ging naar aanleiding van deze discussie eens kijken wat ik zou willen wissen en kwam er achter dat dat dus niet kan op een vergrendeld topic.
Vandaar ook mijn vraag, eerder, over het sluiten van topics, bij 3000 posts.
nounou
vrijdag 25 mei 2018 om 12:08
Niks filosofisch aan. Ik snap ook niet zo goed wat the nu probeert te vertellen, anders dan wat ik gewoon letterlijk al uit de AVG heb geciteerd.Jamaarhoe schreef: ↑25-05-2018 12:00Een persoonsgegeven is een gegeven wat je kunt gebruiken om naar 1 iemand te komen. Op zich is het BSN gewoon een aantal cijfers. Maar omdat we m gebruiken zoals we doen is het een persoonsgegeven.
Zodra je Posts zou kunnen zien als een gegeven dat tot 1 iemand te herleiden is...
Maar feitelijk zijn het enkel letter die maast elkaar geplaatst zijn.
Lekker filosofisch dus![]()
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
vrijdag 25 mei 2018 om 12:10
MrBurns schreef: ↑25-05-2018 11:43Deze meneer legt vrij duidelijk uit waarom forum discussies niet verwijderd hoeven te worden
https://blog.iusmentis.com/2018/04/03/g ... iscussies/
Staat je natuurlijk niks in de weg om al je postst handmatig te verwijderen maar voor sommige forummers is dat bijkans iets wat jaren kan gaan duren.
Als je niet gezien wil worden etaleer dan ook je shit niet op t internet, best simpel eigenlijk
Helemaal niet duidelijk.
De vraag blijft nog steeds liggen of het literaire of journalistiek waarde betreft.
En wat Jolly ook al benoemde, literaire waarde kan ik er niet in zien

Daarnaast is er ook altijd sprake van belangenafweging.
Dat valt niet per definitie altijd in het voordeel van een platform, wat dat bericht lijkt te beweren.
De bedoeling van de wet is juist dat de privacy beschermd wordt, het is ook een dwingend recht.
Dus om dit te kunnen ondermijnen zal er een stuk kritischer gekeken moeten worden of een ander recht daarboven kan komen te staan.
En sorry, maar ik geloof echt niet dat een discussieplatform het gaat redden zijn belang groter te krijgen met het argument “ de discussie is niet meer leesbaar”
Dan dat pietje het argument heeft dat de persoonsgegevens zijn baan, sociaal leven , identiteit schaden.
consuelabananahammok wijzigde dit bericht op 25-05-2018 12:13
0.04% gewijzigd
vrijdag 25 mei 2018 om 12:13
.Trotter schreef: ↑25-05-2018 11:15Precies. Desnoods geven ze iedereen een gebruikersnaam of - nummer en een schermnaam, waarbij de gebruikersnaam onzichtbaar is aan de voorkant. Dan is er ook geen gedoe in de database dat accounts hun identificerende kenmerk verliezen. Als iemand geanonimiseerd wil worden dan verander je de schermnaam in Anoniem, klaar. Dat moet voor een beetje ICT'er toch niet zo heel ingewikkeld zijn om te bedenken. Maar ja, de TD van Viva kennende...
Het kan nog verfijnder zodanig dat het ook aan de achterkant van het systeem niet meer te herleiden is:
maak één gebruiker aan met de naam 'Anoniem' of 'Verwijderd' of 'Gast'. Wanneer iemand zich wil laten anonimiseren (maar dan écht), of zijn of haar profiel wil laten verwijderen (echt) dan koppel je al diens berichten aan de gebruiker 'Anoniem' en vervolgens gooi je het profiel van de originele gebruiker weg. De gebruiker 'Anoniem' krijgt dus steeds alle 'ongekoppelde' berichten onder zich hangen. Volgens mij is dat database-technisch vrij gemakkelijk op te lossen.
Only action impacts the drift | A year from now you may wish you had started today
vrijdag 25 mei 2018 om 12:18
Aangenomen dat ze een sql-benaderbare database hebben is dat zo simpel dat ik het nog zou kunnen

anoniem_361296 wijzigde dit bericht op 25-05-2018 12:19
0.41% gewijzigd
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)

vrijdag 25 mei 2018 om 12:18
|Courage| schreef: ↑25-05-2018 12:13.
Het kan nog verfijnder zodanig dat het ook aan de achterkant van het systeem niet meer te herleiden is:
maak één gebruiker aan met de naam 'Anoniem' of 'Verwijderd' of 'Gast'. Wanneer iemand zich wil laten anonimiseren (maar dan écht), of zijn of haar profiel wil laten verwijderen (echt) dan koppel je al diens berichten aan de gebruiker 'Anoniem' en vervolgens gooi je het profiel van de originele gebruiker weg. De gebruiker 'Anoniem' krijgt dus steeds alle 'ongekoppelde' berichten onder zich hangen. Volgens mij is dat database-technisch vrij gemakkelijk op te lossen.
Yep. Je zegt het precies goed. Volgens mij MOET het zelfs zo want alleen dat is vergeten. Vergeten betekent ontkoppelen, niet meer te herleiden. Dus ook niet achter de schermen.
vrijdag 25 mei 2018 om 12:19
.JollyRider schreef: ↑25-05-2018 12:18Aangenomen dat ze een sql-benaderbare database hebben is dat zo simpel dat ik het nog zou kunnen![]()
Haha, ja, die had ik ook in gedachten. Denk dat het mij ook zou lukken inderdaad.

vrijdag 25 mei 2018 om 12:20
.
I know.

vrijdag 25 mei 2018 om 12:21
Precies dit. Het stond er al jaren, en NU is het ineens een probleem? Zonder die hele toestand over de AVG had het er volgend jaar ook nog gestaan want blijkbaar zat je er eerder niet mee.
vrijdag 25 mei 2018 om 12:23
.
Je bewust worden van privacy en het internet is een proces. Voortschrijdend inzicht enzo. En de berichtgeving omtrent AVG en mededeling van CM kan weer aan het denken zetten.
vrijdag 25 mei 2018 om 12:23
Geen conclusies trekken over zaken waar je niets van weet, RikM !
Zie mijn post van 12:07.
Dit topic is twee maanden nadat ik er had gepost gesloten, zag ik net, en toen kwam ik een tijd helemaal niet op dit forum. Soms loopt het leven zo, niet iedereen die hier mee schrijft komt elke dag op dit forum, en mensen kunnen met forse problemen zitten waardoor ze minder rationeel denken dan goed zou zijn.
Daar zie je dagelijks op Relaties en op Psyche het bewijs van.
zazamaenade wijzigde dit bericht op 25-05-2018 12:36
38.21% gewijzigd
nounou
vrijdag 25 mei 2018 om 12:27
Ik denk dat viva denkt dat omdat het geschreven tekst is de journalistieke waarde groter is (zich misschien gesteund gevoeld door teksten als: wanneer persoonsgegevens voor journalistieke/literaire doeleinden... kan er sprake zijn van een botsing... het is dan ook onwenselijk de verordening onverkort van toepassing te laten zijn op journalistieke activiteiten). En de Posts op zich dus “tekst” zijn, en geen persoonsgegeven? Zodra je hard kunt maken dat iets van tekst herleidbaar is, door de manier waarop je het kunt gebruiken, en kan leiden tot een persoon vervalt het argument dat een post niet onder privacygevoelige info valt. Dan blijft dus die journalistieke/literaire zijtak in de verordening over?JollyRider schreef: ↑25-05-2018 12:08Niks filosofisch aan. Ik snap ook niet zo goed wat the nu probeert te vertellen, anders dan wat ik gewoon letterlijk al uit de AVG heb geciteerd.
En ik ben het helemaal niet met die redenering eens btw. Ik kan me niet voorstellen dat viva zo denkt. Maar wat de wél precies denken wordt dus niet helemaal duidelijk, omdat je bijv niet eens in je eigen oude Posts kan editen.
Als ze echt zo begaan zijn met privacy dan zouden ze de Nicks die op anoniem gaan hercoderen naar dezelfde naam, en dat doen ze in ieder geval niet.
Misschien nog niet heel duidelijk, het zijn maar wat gedachtes
Een zebra is geen paard met strepen
vrijdag 25 mei 2018 om 12:28
Ah zo.Jamaarhoe schreef: ↑25-05-2018 12:27Ik denk dat viva denkt dat omdat het geschreven tekst is de journalistieke waarde groter is (zich misschien gesteund gevoeld door teksten als: wanneer persoonsgegevens voor journalistieke/literaire doeleinden... kan er sprake zijn van een botsing... het is dan ook onwenselijk de verordening onverkort van toepassing te laten zijn op journalistieke activiteiten). En de Posts op zich dus “tekst” zijn, en geen persoonsgegeven? Zodra je hard kunt maken dat iets van tekst herleidbaar is, door de manier waarop je het kunt gebruiken, en kan leiden tot een persoon vervalt het argument dat een post niet onder privacygevoelige info valt. Dan blijft dus die journalistieke/literaire zijtak in de verordening over?
En ik ben het helemaal niet met die redenering eens btw. Ik kan me niet voorstellen dat viva zo denkt. Maar wat de wél precies denken wordt dus niet helemaal duidelijk, omdat je bijv niet eens in je eigen oude Posts kan editen.
Als ze echt zo begaan zijn met privacy dan zouden ze de Nicks die op anoniem gaan hercoderen naar dezelfde naam, en dat doen ze in ieder geval niet.
Misschien nog niet heel duidelijk, het zijn maar wat gedachtes
ja, dat kan, maar dan zijn ze een beetje juridisch gek geworden
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
vrijdag 25 mei 2018 om 12:37
Sorry, maar iedereen kan iets op ieder moment een probleem gaan vinden.
Ik begrijp heel goed dat je, nu dit onder de aandacht komt door alle betichten over de privacywet , daar opnieuw over na gaat denken wat je nog wel of niet meer oke vindt.
En of het ook nog wel bij je past om het te willen laten staan, je op deze manier nog bloot te geven.
Door deze discussie maakt het je nu eenmaal bewuster over wat je hebt gedeeld en of je je daar nog wel prettig bij voelt.
Eerlijk gezegd vind ik het wat respectloos naar iemands gevoelens / gedachtes over komen om een ander daar in te bekritiseren.
Maar misschien bedoel je dat niet zo

Dit gaat over een persoonlijk gevoel wat iemand heeft, en als dat nu is, en niet gisteren dan is dat nu.
Maakt het niet minder echt
Ik vind dat ook helemaal niet raar.

vrijdag 25 mei 2018 om 12:46
consuelabananahammok schreef: ↑25-05-2018 12:37Sorry, maar iedereen kan iets op ieder moment een probleem gaan vinden.
Ik begrijp heel goed dat je, nu dit onder de aandacht komt door alle betichten over de privacywet , daar opnieuw over na gaat denken wat je nog wel of niet meer oke vindt.
En of het ook nog wel bij je past om het te willen laten staan, je op deze manier nog bloot te geven.
Door deze discussie maakt het je nu eenmaal bewuster over wat je hebt gedeeld en of je je daar nog wel prettig bij voelt.
Eerlijk gezegd vind ik het wat respectloos naar iemands gevoelens / gedachtes over komen om een ander daar in te bekritiseren.
Maar misschien bedoel je dat niet zo![]()
Dit gaat over een persoonlijk gevoel wat iemand heeft, en als dat nu is, en niet gisteren dan is dat nu.
Het was niet kwetsend bedoeld hoor. Ik verbaas me alleen over de paniek die er nu heerst. Al die mensen die op anoniem gaan, en zelfs berichten van jaren geleden gaan teruglezen om te kijken of er niets verwijderd moet worden... Ik deel nooit iets op internet wat gevoelig ligt, dus dat probleem heb ik nooit.
vrijdag 25 mei 2018 om 12:47
Dank !consuelabananahammok schreef: ↑25-05-2018 12:37Sorry, maar iedereen kan iets op ieder moment een probleem gaan vinden.
Maar misschien bedoel je dat niet zo![]()

Precies zoals jij het beschrijft ervaar ik het.
En trouwens ook de wat cynische commentaren die forummer Sp.. nu op het moderator-topic krijgt vind ik echt zéér onvriendelijk, om het voorzichtig te zeggen

Dat bepaalde forummers hier op Viva alleen komen voor de gezelligheid, of om praktische zaken te bespreken, maakt nog niet dat anderen die andere behoeftes en noden hebben sufkoppen zijn. Bovendien kun je in de loop van maanden zaken anders gaan zien.
nounou
vrijdag 25 mei 2018 om 12:49
RikM schreef: ↑25-05-2018 12:46Het was niet kwetsend bedoeld hoor. Ik verbaas me alleen over de paniek die er nu heerst. Al die mensen die op anoniem gaan, en zelfs berichten van jaren geleden gaan teruglezen om te kijken of er niets verwijderd moet worden... Ik deel nooit iets op internet wat gevoelig ligt, dus dat probleem heb ik nooit.
Ja, en niet iedereen is zoals jij, dat kun je toch wel begrijpen

zazamaenade wijzigde dit bericht op 25-05-2018 12:50
0.88% gewijzigd
nounou
vrijdag 25 mei 2018 om 12:49
Dus als je al herkend bent (niet door een andere argeloze anonieme forummer maar door iemand die jou kent) wil je alsnog bepaalde berichten kunnen wijzigen? ( en ook dan de betichten waarin je gequote bent)Tobbert schreef: ↑25-05-2018 10:34Ik ben niet Zaza, maar het zou fijn zijn als Sanoma dat wel zou doen, omdat sommige informatie (die geen persoonsgegeven is) wel herleid kan worden tot een individu, en dan is je anonimiteit weg. En dat kan ook later gebeuren, als iemand je ineens herkent aan informatie die je in meerdere posts hebt geplaatst, bijvoorbeeld. Dan is de mogelijkheid om te redigeren erg fijn om de (mogelijke) gevolgen van herkend worden in te dammen.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)
"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)

vrijdag 25 mei 2018 om 12:53
Ja, juist dan, omdat je niet wil dat het je nog een keer overkomt.simbalabimba schreef: ↑25-05-2018 12:49Dus als je al herkend bent (niet door een andere argeloze anonieme forummer maar door iemand die jou kent) wil je alsnog bepaalde berichten kunnen wijzigen? ( en ook dan de betichten waarin je gequote bent)
vrijdag 25 mei 2018 om 12:57
Dat dus, i.p.v. al dat geniep van Vnml vrouwen die het zo belangrijk vinden dat iedereen “ zijn/haar broek moet kunnen ophouden”.JollyRider schreef: ↑25-05-2018 11:07Ik kom hier een jaar of tien, en wissel met enige regelmaat van nick. In al die tijd heb ik twee keer iets verteld dat ik echt privé vond: over hoe ik als kind ben aangerand, en over mijn huwelijk dat er niet zo florisant bij staat (maar de weg omhoog hervonden heeft!). En zelfs van die twee zaken heb ik me eerst afgevraagd wat ik er van zou vinden als bijvoorbeeld een klant me zou vragen naar die feiten. Dat overleef ik wel. En de meerwaarde van dit forum, van de reacties die ik hier kan krijgen, vond ik groter dan het risico van privacy-verlies. Als je echt, echt, echt, nooit in je blote kont gezien wil worden, moet je een broek aanhouden. Niet achteraf regelen, maar direct.
simbalabimba wijzigde dit bericht op 25-05-2018 13:04
Reden: Geen CNN vrouwen
Reden: Geen CNN vrouwen
0.39% gewijzigd
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

vrijdag 25 mei 2018 om 13:00
zazamaenade schreef: ↑25-05-2018 12:49Ja, en niet iedereen is zoals jij, dat kun je toch wel begrijpen![]()
Ik begrijp het wel, ik verbaas me alleen soms over de naïviteit. Had ik dat beter niet uit kunnen spreken?
Overigens geef ik niet alleen maar kritiek, ik probeer ook vaak te helpen door uitleg te geven over wat je rechten zijn en wat niet, voor zover ik daar (beroepsmatig) wat van af weet.
vrijdag 25 mei 2018 om 13:07
RikM schreef: ↑25-05-2018 13:00Ik begrijp het wel, ik verbaas me alleen soms over de naïviteit. Had ik dat beter niet uit kunnen spreken?
Overigens geef ik niet alleen maar kritiek, ik probeer ook vaak te helpen door uitleg te geven over wat je rechten zijn en wat niet, voor zover ik daar (beroepsmatig) wat van af weet.
Jawel, maar de manier waarop vond ik niet zo prettig, het komt wat honend over.
Dat kan ook liggen aan mijn interpretatie, natuurlijk.
Ik was vooral zo verbaasd over je toon omdat ik je inderdaad 'ken' als een forummer die altijd bereid is iemand te helpen met digitale probleempjes, en die goed kan uitleggen, als het moet in digitale kleutertaal.
nounou
vrijdag 25 mei 2018 om 13:09
RikM schreef: ↑25-05-2018 12:46Het was niet kwetsend bedoeld hoor. Ik verbaas me alleen over de paniek die er nu heerst. Al die mensen die op anoniem gaan, en zelfs berichten van jaren geleden gaan teruglezen om te kijken of er niets verwijderd moet worden... Ik deel nooit iets op internet wat gevoelig ligt, dus dat probleem heb ik nooit.
Daar ligt denk ik het verschil dat anderen dat ( in het verleden ) wel hebben gedaan.
Dat voelde vast op dat moment oke en heel passend.
Of wellicht in de heat of de moment, onder invloed van emoties, onbedachtzaam.
De reden maakt ook niet zoveel uit natuurlijk, mensen veranderen, situaties veranderen, gevoelens veranderen en dan kan je er anders tegenaan gaan kijken.
Deze discussie maakt mensen daar nu gewoon veel bewuster van.
Persoonlijk schiet ik ook niet in de paniek en ga ook niet snel handelen, maar ook mij maakt het bewuster.
Anders dan sommige anderen neem ik er eerst even de tijd voor hoe ik er verder mee aan de slag ( wil) gaan en wil ik ook eerst het 1 en ander duidelijker hebben.
Maar ik snap anderen wel.
Tijden zijn ook gewoon veranderd.
Voorheen had ik nog nooit gehoord van een datalek met mijn huis tuin en keuken gebruik van internet.
Afgelopen tijd lees je in de media continu berichten over persoonsgegevens die niet veilig blijken te zijn, misbruikt worden of gedeeld met derden waar je geen enkel akkoord voor hebt gegeven of weet van hebt.
Recentelijk nog dat zelfs bij huisartsen informatie niet in een voldoende veilige omgeving worden gedeeld.
Dat zet je allemaal wel aan het denken.
Naief als ik dan waarschijnlijk al die jaren ben geweest vanachter mijn keukentafel, begin ik ook bewuster te worden.
Dat zet mij aan het denken, vind ik dit allemaal nog wel oke?
Die verandering had ik al wel eerder, door minder gevoelig te posten hier.
Maar ja, er staat nog steeds ook van mij een heleboel.
Schoon schip willen maken voelt toch wel prettiger dan mijn schouders ophalen.
Op de blaren gaan zitten hoeft niet, waarom zou je als je er een keuze in hebt?
Welke keuzes er zijn is alleen vooralsnog onduidelijk