Gejudged door de huisarts?

18-11-2019 18:20 202 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

ik was laatst bij de huisarts omdat ik de anticonceptiepil wilde hebben. Nu ging ik daar wel weg met een minder fijn gevoel. Ik zal uitleggen waarom. Nadat de huisarts mij vanalles vroeg over of bepaalde aandoeningen voorkwamen in mijn familie, kwamen we op het punt dat hij vroeg 'waarom wilt u de pil? 'Oh ik zie het al, u menstrueert onregelmatig' (dit is wat ik aan de telefoon had doorgegeven bij het maken van een afspraak). Daarna zei de huisarts 'het is dus niet omdat u seksueel actief bent?', waarop ik antwoordde 'wel'. Toen vroeg hij tot mijn verbazing 'Oh u bent getrouwd?', waarop mijn antwoord was 'nee'. Toen keek hij ontzettend verbaasd, alsof ik echt iets raars had gezegd en zei hij 'heeft u een vriend?', waarop ik ja antwoordde.

Ik vond het toen eigenlijk al raar dat hij dit allemaal vroeg, want het zou toch niet uit moeten maken of ik getrouwd ben, een vriend heb, of casual seks met alle mannen op aarde wil. Of ben ik nou gek? Ik had het misschien nog logisch gevonden als hij daarna iets zou hebben gezegd in de trant van 'de pil beschermt niet tegen soa's he' ofzoiets. Maar dit gebeurde niet (hij zei overigens helemaal niks over soa's). Ik voelde me gewoon een beetje gejudged.

Nu moet ik er wel bij vermelden dat ik een hoofddoek draag en over het algemeen hoor je weinig over vrouwen met een hoofddoek (die dus vaak, MAAR NIET ALTIJD, gelovig zijn) dat ze seks hebben voor het huwelijk. Dus misschien dat dit meespeelt, ook al is dat wel heel stom. Daarnaast ging het om een man met migratieachtergrond en hoewel ik dus hoop dat dit niet meespeelt, want hij is per slot van rekening huisarts en zou wat hij eventueel zelf denkt door bijv. geloof/opvoeding voor zich moet houden. Dit is ook niet mijn eigen huisarts, die van mij heeft zwangerschapsverlof ofzo.

Ik bedoel, ik hoef me toch niet schuldig te voelen dat ik niet getrouwd ben en wel geslachtsgemeenschap heb? Ik kreeg gewoon een naar gevoel van de vragen en van zijn verbaasde reactie alsof ik iets heel raars had gezegd.

Ik dacht eerst van stel ik me nou aan/is dit een normale vraag en normale reactie die iedereen krijgt. Dus vandaar dat ik het hier vraag. Wat vind jij?
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
18-11-2019 18:37
het is echt een hele bekende term. zelfs de beatles hebben er een liedje over gemaakt: hey judge
Ik moest er om lachen.
Alle reacties Link kopieren
Het is nogal hypocriet om net te doen of je strenggelovig bent en dat uit te dragen door middel van een hoofddoek, en ondertussen de geloofsregels (zoals: geen seks voor het huwelijk) aan je laars te lappen. Die huisarts is niet raar, jij bent raar.
Alle reacties Link kopieren
Misschien is je huisarts ook een moslim en vraagt ie zich af waarom je een hoofddoek draagt als de regels van je geloof je kennelijk niet zoveel interesseren?
Dus je bent overtuigd moslima / ziet eruit als een moslima, draagt een hoofddoek maar hebt wel seks buiten een huwelijk om.

Nogal tegenstrijdig en ik snap wel dat die kerel van de leg is.

Het strookt niet echt met het algemene beeld en de algemene regels van de islam.


Ik hou je niet tegen om seks te hebben, maar schrik dan niet dat andere mensen schrikken.
Alle reacties Link kopieren
anoniempjexxx3 schreef:
18-11-2019 18:39
Ik snap de vraag 'bent u seksueel actief?' Het gaat om de vragen die erna komen. Mijns inziens heeft hij na die eerste vraag al genoeg info om te bepalen welke pil ik nodig heb, ofniet?

Ik doe moeilijk, want?? Een beetje vragen naar meningen op een forum is toch niet moeilijk doen?
Nee hoor, je hebt gelijk. Vragen of je getrouwd bent, was vreemd. Maar ik zou het verder niet te groot maken. Een arts is ook maar een mens. Blijkbaar had hij het idee dat iedereen met een hoofddoek op maagdelijk het huwelijk in gaat. Op zich niet zo raar, want dat denken veel mensen. Sinds jouw bezoek weet hij beter en zal hij die vraag niet zo snel meer stellen.
redbulletje schreef:
18-11-2019 18:42
Dit idd. Een hoofddoek staat over het algemeen toch voor streng aan culturele/religieuze gewoontes houden, dus een westers persoon zal er dan makkelijk vanuit gaan dat je ofwel geen seks hebt of getrouwd bent.
De man was zelf niet westers als ik de OP goed begrijp.
Alle reacties Link kopieren
Sudrì schreef:
18-11-2019 18:33
Waarom heb je d’r niet opgewacht dan?
*hem
Nou nou nou, ietsje minder mag ook wel. TO heeft helemaal niet gezegd dat ze de hoofddoek draagt uit overtuiging.
Zo makkelijk is het nou ook weer niet je te ontworstelen van de normen en waarden waar je mee opgevoed bent en het sterke netwerk waar je in zit. Dat gaat niet zonder slag of stoot.
TO, maak je je zorgen over de opmerkingen van je huisarts?
Snowpink schreef:
18-11-2019 18:46
De man was zelf niet westers als ik de OP goed begrijp.
Maakt toch niet uit? Je draagt een hoofddoek omdat je je zedig wil gedragen. Dan is wel wippen natuurlijk best tegenstrijdig. Ik zie het ehel probleem niet. Die arts noemde d’r toch geen kech.
Trotter schreef:
18-11-2019 18:44
Het is nogal hypocriet om net te doen of je strenggelovig bent en dat uit te dragen door middel van een hoofddoek, en ondertussen de geloofsregels (zoals: geen seks voor het huwelijk) aan je laars te lappen. Die huisarts is niet raar, jij bent raar.
Zit wat in, maar het is niet aan de huisarts om zich daarmee te bemoeien.

Maar goed, misschien vroeg hij gewoon "ben je getrouwd?". Mbt seksuele zaken vraagt de ha ook wel.eens aan mij of ik een partner heb. Niks geks aan. Als je je veroordeeld voelt ben je nogal gauw geneigd om uitspraken uit z'n verband te trekken.
Het zijn net mensen.
Mijn hi
Snowpink schreef:
18-11-2019 18:46
De man was zelf niet westers als ik de OP goed begrijp.
En een niet-Westerse man kent de Islamitische normen en waarden niet?

Ik zou net denken dat moest ie ook de islam aanhangen dat ie net nog harder schrikt en daardoor doorvraagt.
Hij heeft een vrouw voor zich die hem overtuigd islamistisch overkomt en hem dan vertelt dat ze niet getrouwd is, maar wel anti-conceptie wil en wil seksen met losse partners. Je oren zouden van minder gaan flapperen als pakweg overtuigd islamitische man.
Alle reacties Link kopieren
Trotter schreef:
18-11-2019 18:33
Waarom draag je een hoofddoek?
"Omdat." is voldoende als antwoord. Ze hoeft geen verantwoording af te leggen.
Alle reacties Link kopieren
Nee, anoniempjexxx3, je hoeft je nergens schuldig over te voelen. En de vragen waren raar.
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
18-11-2019 18:21
Tuurlijk.
Goeie samenvatting.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Als je een hoofddoek draagt, gaan mensen ervanuit dat je geen sex hebt voor het huwelijk. Logisch toch?

Mijn vorige huisarts was altijd dolgelukkig als ik hem zei dat ik een vriendje had. o_o
Terwijl ik zelf helamaal niet zo begeistert erover was. Maar hij kon blijkbaar alleen in zijn eigen straatje denken.
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
18-11-2019 18:51
En een niet-Westerse man kent de Islamitische normen en waarden niet?

Ik zou net denken dat moest ie ook de islam aanhangen dat ie net nog harder schrikt en daardoor doorvraagt.
Hij heeft een vrouw voor zich die hem overtuigd islamistisch overkomt en hem dan vertelt dat ze niet getrouwd is, maar wel anti-conceptie wil en wil seksen met losse partners. Je oren zouden van minder gaan flapperen als pakweg overtuigd islamitische man.

Een overtuigd islamitische man zou nooit huisarts voor vrouwen worden. Dat mag hij niet van zijn geloof. Hij mag niet alleen met een onbekende vrouw in dezelfde kamer zijn.
Alle reacties Link kopieren
Klonkje schreef:
18-11-2019 18:48
Nou nou nou, ietsje minder mag ook wel. TO heeft helemaal niet gezegd dat ze de hoofddoek draagt uit overtuiging.
Zo makkelijk is het nou ook weer niet je te ontworstelen van de normen en waarden waar je mee opgevoed bent en het sterke netwerk waar je in zit. Dat gaat niet zonder slag of stoot.
TO, maak je je zorgen over de opmerkingen van je huisarts?
Dus geen hoofddoek meer dragen lukt niet, seks buiten het huwelijk lukt wel? Volgens mij ben je met seks buiten het huwelijk aardig ontworsteld, dan moet die hoofddoek afdoen een peulenschil zijn.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Snowpink schreef:
18-11-2019 18:27
Je bent niet gelovig maar draagt wel een hoofddoek?
Piekhaar denk ik.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
dolfje schreef:
18-11-2019 18:25
Eens.
Ik ook.
Het gaat een ander, ook een huisarts, geen sodemieter aan.
TO het is makkelijk om te zeggen dat je je niks van de mening van een ander aan hoeft te trekken, en dat moet je ook
vooral niet doen maar ik snap wel dat je je er niet prettig bij voelde.
Misschien als je durft kun je er wat van zeggen.
Maar nogmaals, het is jouw leven, dat gaat een ander geen fluit aan.
anoniem_386798 wijzigde dit bericht op 18-11-2019 19:01
8.34% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik denk niet dat het een waardeoordeel was, maar pure verbazing.
Zoals de meeste mensen verbaasd zijn over een moslima die haar haar verbergt voor iedereen die geen bloedfamilie is, maar dan wel sex heeft, dus naakt is met ongetrouwde/getrouwde mannen.

Ik snap de verbazing vd huisarts wel 8-)
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
18-11-2019 18:57
Dus geen hoofddoek meer dragen lukt niet, seks buiten het huwelijk lukt wel? Volgens mij ben je met seks buiten het huwelijk aardig ontworsteld, dan moet die hoofddoek afdoen een peulenschil zijn.
Waar bemoei jij je mee?
Alle reacties Link kopieren
anoniempjexxx3 schreef:
18-11-2019 18:39
Ik snap de vraag 'bent u seksueel actief?' Het gaat om de vragen die erna komen. Mijns inziens heeft hij na die eerste vraag al genoeg info om te bepalen welke pil ik nodig heb, ofniet?

Ik doe moeilijk, want?? Een beetje vragen naar meningen op een forum is toch niet moeilijk doen?

Voor een behandelaar, zeker de huisarts, is het ook belangrijk dat er een goede sociale anamnese is om meer te weten te komen over de patient. Factoren die van invloed zijn op gezondheidsproblemen, en of dat er iemand thuis is die kan helpen, of je werkt, studeert, sport etc. Dus willen ze graag weten of dat je getrouwd bent of samenwoont, stressvolle baan, kinderen die zorg nodig hebben, bezig bent met afstuderen of aan het trainen voor een triathlon.

Wanneer je naar het dossier kijkt bij de huisarts dan zie je dat daar een vakje is voor "thuis situatie", wanneer deze niet is ingevuld, dan kan dit gevraagd worden bij een consult of er kan gevraagd worden of dat er nog veranderingen zijn.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
18-11-2019 19:02
Waar bemoei jij je mee?
Goedenavond zeg. :woa:
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Vraag je huisarts wat hij bedoelt met zijn vragen. Geeft een hoop duidelijkheid.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven