Gejudged door de huisarts?

18-11-2019 18:20 202 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

ik was laatst bij de huisarts omdat ik de anticonceptiepil wilde hebben. Nu ging ik daar wel weg met een minder fijn gevoel. Ik zal uitleggen waarom. Nadat de huisarts mij vanalles vroeg over of bepaalde aandoeningen voorkwamen in mijn familie, kwamen we op het punt dat hij vroeg 'waarom wilt u de pil? 'Oh ik zie het al, u menstrueert onregelmatig' (dit is wat ik aan de telefoon had doorgegeven bij het maken van een afspraak). Daarna zei de huisarts 'het is dus niet omdat u seksueel actief bent?', waarop ik antwoordde 'wel'. Toen vroeg hij tot mijn verbazing 'Oh u bent getrouwd?', waarop mijn antwoord was 'nee'. Toen keek hij ontzettend verbaasd, alsof ik echt iets raars had gezegd en zei hij 'heeft u een vriend?', waarop ik ja antwoordde.

Ik vond het toen eigenlijk al raar dat hij dit allemaal vroeg, want het zou toch niet uit moeten maken of ik getrouwd ben, een vriend heb, of casual seks met alle mannen op aarde wil. Of ben ik nou gek? Ik had het misschien nog logisch gevonden als hij daarna iets zou hebben gezegd in de trant van 'de pil beschermt niet tegen soa's he' ofzoiets. Maar dit gebeurde niet (hij zei overigens helemaal niks over soa's). Ik voelde me gewoon een beetje gejudged.

Nu moet ik er wel bij vermelden dat ik een hoofddoek draag en over het algemeen hoor je weinig over vrouwen met een hoofddoek (die dus vaak, MAAR NIET ALTIJD, gelovig zijn) dat ze seks hebben voor het huwelijk. Dus misschien dat dit meespeelt, ook al is dat wel heel stom. Daarnaast ging het om een man met migratieachtergrond en hoewel ik dus hoop dat dit niet meespeelt, want hij is per slot van rekening huisarts en zou wat hij eventueel zelf denkt door bijv. geloof/opvoeding voor zich moet houden. Dit is ook niet mijn eigen huisarts, die van mij heeft zwangerschapsverlof ofzo.

Ik bedoel, ik hoef me toch niet schuldig te voelen dat ik niet getrouwd ben en wel geslachtsgemeenschap heb? Ik kreeg gewoon een naar gevoel van de vragen en van zijn verbaasde reactie alsof ik iets heel raars had gezegd.

Ik dacht eerst van stel ik me nou aan/is dit een normale vraag en normale reactie die iedereen krijgt. Dus vandaar dat ik het hier vraag. Wat vind jij?
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 18-11-2019 21:58
Reden: quote en reactie verwijderd
97.50% gewijzigd
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
herfstappeltaart schreef:
18-11-2019 19:34
Nou vooruit ik geloof je. Maar bizar is het inderdaad. Toen mijn dochter 21 was zou ik het niet in mijn hoofd gehaald hebben om me af te vragen of ze seksueel actief was. Privacy enzo.
Mijn moeder misschien ook niet. Maar ja, die huisarts!
Sudrì schreef:
18-11-2019 19:30
Ja. Wat is er ontzettend ongepast dan?
Ik neem maar even aan dat jij het niet opgepast vind en dat is prima, maar ik wel.
Mijn seksleven heeft niks te maken met mijn huwelijkse staat. De koppeling die de huisarts maakt vind ik daarmee ongepast.
Solomio schreef:
18-11-2019 19:35
Nou nou, wat een gejudge. :roll:

Ja dat vind ik dan weer een beetje randomme aanname.
Lillybit schreef:
18-11-2019 19:36
Ik neem maar even aan dat jij het niet opgepast vind en dat is prima, maar ik wel.
Mijn seksleven heeft niks te maken met mijn huwelijkse staat. De koppeling die de huisarts maakt vind ik daarmee ongepast.
Ongepast. Ik vind het nogal een uitspraak.
Ik heb die vraag heel vaak van artsen gehad. Ik zie er werkelijk niets ongepasts of een oordeel of een veroordeling in.
Sudrì schreef:
18-11-2019 19:39
Ongepast. Ik vind het nogal een uitspraak.
Ik heb die vraag heel vaak van artsen gehad. Ik zie er werkelijk niets ongepasts of een oordeel of een veroordeling in.
Mag van mij ook hoor.
Bovenstaande is wat ik ervan vind.
herfstappeltaart schreef:
18-11-2019 19:34
Nou vooruit ik geloof je. Maar bizar is het inderdaad. Toen mijn dochter 21 was zou ik het niet in mijn hoofd gehaald hebben om me af te vragen of ze seksueel actief was. Privacy enzo.
Ik ging dan weer op mijn 21ste aan de pil en mijn moeder wist precies op welk moment.

Ik kwam gewoon de man van mijn leven tegen en zij vond het maar beter dat ik dan zo snel mogelijk naar de huisarts liep.
Ze vond zich nog niet klaar om oma te worden :-).
En zei dat ook zo letterlijk.


Kon mij echt geen barst schelen dat ze 't wist dus.

Daarmee wist ze nog niet wat er wanneer gebeurde.
Maar wel dat ze de eerste tijd geen oma werd.
Alle reacties Link kopieren
Dropdrop schreef:
18-11-2019 19:30
De huisarts heeft lekker zijn eigen ideeën daarover voor zich te houden.

To, huisartsen zijn ook maar mensen. Soms tref je er 1 die zijn eigen ideeën over hoe de wereld in elkaar steekt, niet verborgen kan houden. Dan zorg je dat je nooit meer een afspraak met hem krijgt.

Je doet niets fout, je beschermt jezelf tegen zwangerschap. Hou die hoofddoek op totdat je eraan toe bent je familie te vertellen dat je niet meer gelooft.

Het is nou eenmaal heel moeilijk om je ouders/familie te teleurstellen. Je bent echt niet de enige jonge vrouw met geheimen.
Helemaal mee eens.
wij slapen nooit.
Sudrì schreef:
18-11-2019 19:39
Ongepast. Ik vind het nogal een uitspraak.
Ik heb die vraag heel vaak van artsen gehad. Ik zie er werkelijk niets ongepasts of een oordeel of een veroordeling in.

Ik toch wel hoor. Dit zijn details die hem in principe niet aangaan. Hij dient haar van anticonceptie te voorzien. De enige geoorloofde vraag was of het ook moest dienen als voorbehoedsmiddel. Meer vragen zijn niet nodig.
Lillybit schreef:
18-11-2019 19:40
Mag van mij ook hoor.
Bovenstaande is wat ik ervan vind.
En je snapt net de context waarin die man dat kan vragen? Behalve dan de aanname dat hij haar veroordeelt omdat ze, al dan niet getrouwd, neukt.

Grappig, doe je toch precies hetzelfde :)
Marnamai schreef:
18-11-2019 19:40
Ik ging dan weer op mijn 21ste aan de pil en mijn moeder wist precies op welk moment.

Ik kwam gewoon de man van mijn leven tegen en zij vond het maar beter dat ik dan zo snel mogelijk naar de huisarts liep.
Ze vond zich nog niet klaar om oma te worden :-).
En zei dat ook zo letterlijk.


Kon mij echt geen barst schelen dat ze 't wist dus.

Daarmee wist ze nog niet wat er wanneer gebeurde.
Maar wel dat ze de eerste tijd geen oma werd.


Ja ik wist ook alles omdat ze het mij vertelden, maar op je 21ste naar je ouders gestuurd te worden om het te vertellen vinds ik echt ongelofelijk.
herfstappeltaart schreef:
18-11-2019 19:41
Ik toch wel hoor. Dit zijn details die hem in principe niet aangaan. Hij dient haar van anticonceptie te voorzien. De enige geoorloofde vraag was of het ook moest dienen als voorbehoedsmiddel. Meer vragen zijn niet nodig.
Maar maakt het dat gelijk enorm ongepast?

Er wordt gedaan alsof die man haar voor hoer heeft uitgemaakt.
Sudrì schreef:
18-11-2019 19:41
En je snapt net de context waarin die man dat kan vragen? Behalve dan de aanname dat hij haar veroordeelt omdat ze, al dan niet getrouwd, neukt.

Grappig, doe je toch precies hetzelfde :)
Welke context denk jij dan?
Sudrì schreef:
18-11-2019 19:43
Maar maakt het dat gelijk enorm ongepast?

Er wordt gedaan alsof die man haar voor hoer heeft uitgemaakt.

Nee niet op die manier, maar ik vind het echt zijn zaken niet. En dus gaan die vragen te ver.
Lillybit schreef:
18-11-2019 19:44
Welke context denk jij dan?
O, getrouwd staat niet in het dossier. “Bent u getrouwd?’ “Nee, okay, dan klopt mijn dossier.’

Kan he,

Of hij dacht: ik heb nog een leuke neef voor haar.

Of; wat een hoer.

Of: wat een verstandige meid.

Of: moet ik ook nog wat vertellen over soa’?

Etc.
Alle reacties Link kopieren
Mss wilde de huisarts dat weten omdat je de anticonceptiepil soms wel vergoed kunt krijgen als je die slikt vanwege menstruatieproblemen.
Tis maar een ideetje hè.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
herfstappeltaart schreef:
18-11-2019 19:44
Nee niet op die manier, maar ik vind het echt zijn zaken niet. En dus gaan die vragen te ver.
Staat hier echt allemaal standaard in het dossier bij de huisarts.
Volgens mij werd het laatst et het spieraaltje vervangen ook gevraagd.

Maar misschien vind je het alleen aanmatigend als je zelf een oordeel over je eigen gedrag hebt.
Sudrì schreef:
18-11-2019 19:45
O, getrouwd staat niet in het dossier. “Bent u getrouwd?’ “Nee, okay, dan klopt mijn dossier.’
Staat dat in een medisch dossier?
Ik ben nog nooit naar mijn huwelijkse staat of relatie gevraagd bij de dokter.
Het kan tegelijk ook handig zijn dat de huisartspraktijk nu weet wat er speelt.

Ik geloof dat je nog bij je ouders woont, opstartster?

Als je daar ooit iets vertelt over dat je niet meer gelooft en het ontspoort - ze vallen je fysiek aan of erger - is de huisarts tenminste al op de hoogte over familiale situaties.
Sudrì schreef:
18-11-2019 19:47
Staat hier echt allemaal standaard in het dossier bij de huisarts.
Volgens mij werd het laatst et het spieraaltje vervangen ook gevraagd.

Maar misschien vind je het alleen aanmatigend als je zelf een oordeel over je eigen gedrag hebt.

Huh? Heb ik het over aanmatigend gehad? Ik vind het vragen die verder gaan dan nodig. En die voor de patient genant kunnen zijn. Dus niet stellen gewoon.
herfstappeltaart schreef:
18-11-2019 19:51
Huh? Heb ik het over aanmatigend gehad? Ik vind het vragen die verder gaan dan nodig. En die voor de patient genant kunnen zijn. Dus niet stellen gewoon.
Je=men.


Geeft verder niet.
Sudrì schreef:
18-11-2019 19:52
Je=men.


Geeft verder niet.

O zo. Oke. Maar dan nog.
Ik heb niet alle antwoorden gelezen, dus misschien is het al gezegd.
Maar als je de pil krijgt voor onregelmatige cyclus en andere lichamelijke problemen, dan wordt het vergoed door de verzekering. Als je hem puur als anticonceptie neemt, dan weer niet.
Dus ik vermoed dat de beste man je gewoon goedgezind is.
-jolijn- schreef:
18-11-2019 19:54
Ik heb niet alle antwoorden gelezen, dus misschien is het al gezegd.
Maar als je de pil krijgt voor onregelmatige cyclus en andere lichamelijke problemen, dan wordt het vergoed door de verzekering. Als je hem puur als anticonceptie neemt, dan weer niet.
Dus ik vermoed dat de beste man je gewoon goedgezind is.

Dan blijven de vragen " ben je getrouwd/heb je een vriend" nog steeds onnodig.
Moet opeens aan mezelf denken toen ik als 14-jarige met lood in m’n schoenen naar de huisarts ging die sowieso al niet bepaald als vriendelijk bekend stond. Kreeg als opmerking “dus je komt hier om de pil alsof je in de winkel een pakje boter gaat halen”. Was er een week niet lekker van.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven