Geloof je in meer tussen hemel en aarde?

06-02-2021 19:48 1704 berichten
Zoals de titel zegt: geloof je dat er meer bestaat tussen hemel en aarde? Waarom wel of niet? Laat je het eerder in het midden?

Deel hier wat je erover kwijt wil. Niet op de man, kritiek in zijn algemeenheid mag natuurlijk wel.
anoniem_64b15400b727b wijzigde dit bericht op 06-02-2021 19:50
1.53% gewijzigd
Ik zie dat na 3-4 pagina's de eigenlijke vraag nog altijd niet duidelijk is, en dat mensen die duidelijkheid willen bereiken in dit topic afgeblaft worden.

TO: hoe vind jij het gaan?
Ik geloof niet dat er iets is tussen hemel en aarde.
De hemel is voor mij niet bestaand, dus kan er ook niets tussen dat en de aarde zijn.
Alle reacties Link kopieren
Lillybit schreef:
06-02-2021 22:07
Ja, ik geloof in leven na de dood. Als klein kind sprak ik er blijkbaar over en vertelde er verhalen over. Ik herinner me er niks meer van, dus allemaal nergens op gebaseerd en volkomen op gevoel.
Dat is altijd zo denk ik :)
Bij mij ook.
Solomio schreef:
06-02-2021 23:01
Ow, en dat kun jij bepalen?
Je eerste twee reacties op mij waren een poging tot foutjes zoeken in wat ik schreef. Je voegde niks zinnigs toe, je stelde ook geen zinnige vragen, er was ook geen interesse te bespeuren in mijn verhaal. Zeg dan gewoon niks. Je opmerkingen zijn niet oprecht en daar heb ik een hekel aan.
Alle reacties Link kopieren
Hunebed schreef:
06-02-2021 23:04
Ik geloof niet dat er iets is tussen hemel en aarde.
De hemel is voor mij niet bestaand, dus kan er ook niets tussen dat en de aarde zijn.
Ik geloof ook niet perse in een hemel en een hel, maar 'tussen hemel en aarde' is gewoon een uitdrukking en aangezien ik er wel in geloof dat er meer is dan we weten, is mijn antwoord op die vraag 'ja'.
Wat ik in ieder geval fascinerend vind is hoe alles bepaald wordt door de zon en de maan, door magneetlijnen die gevolgd worden dieren over land en in de zee. Maar ook dat de gulden snede bestaat en dat het universum ook zijn natuurwetten heeft die hier ook gelden? Mensen bestaan voornamelijk uit energie (je hersenen) en geesten en spoken maar ook reïncarnatie kan te verklaren zijn dat we de energie van anderen (dus ook overledenen) heel goed, of minder goed ,ontvangen. M.a.w., zijn we niet een miniatuur onderdeel van een logoritme en waarom is dit ontstaan.

Ik denk dat veel van wat we geloven wel op één of andere manier een bepaalde werkelijk heeft omdat "helemaal niets" vreemder is als er zo veel afwijkende "gebeurtenissen" zijn. Eigenlijk is het zelfde als nog denken dat we de enige levende bewoners zijn van het heelal, de kans is veel kleiner dat dit waar is dan onwaar terwijl we nog nooit een Alien hebben gezien. Het stellig afwijzen van "een leven na de dood" is nogal kortzichtig als je ook het tegendeel niet kan bewijzen.
minnimouse schreef:
06-02-2021 23:05
Ik geloof ook niet perse in een hemel en een hel, maar 'tussen hemel en aarde' is gewoon een uitdrukking en aangezien ik er wel in geloof dat er meer is dan we weten, is mijn antwoord op die vraag 'ja'.
Ik weet wel wat tussen hemel en aarde betekent 😉
Ik wilde zo alleen aangeven dat ik niet geloof in dat er verder iets na de dood is.
Voor mij is de grootste vraag: wat is het begin? Hoe kan je ontstaan uit het niets? Dat is heel moeilijk te bevatten. En is tijd lineaire?
Doggo schreef:
06-02-2021 23:08
Voor mij is de grootste vraag: wat is het begin? Hoe kan je ontstaan uit het niets? Dat is heel moeilijk te bevatten. En is tijd lineaire?
Tijd en ruimte bestaan niet.
Cateautje schreef:
06-02-2021 23:09
Tijd en ruimte bestaan niet.
Want?

Tijd en ruimte zijn begrippen, en bestaan wel. Alles wat je denkt bestaat automatisch. Zelfs als je iets bedenkt wat daarvoor nooit heeft bestaan. Zodra je het gedacht hebt is het echt. Tot zover je iets ‘echt’ kan noemen.
Alle reacties Link kopieren
Hunebed schreef:
06-02-2021 23:08
Ik weet wel wat tussen hemel en aarde betekent 😉
Ik wilde zo alleen aangeven dat ik niet geloof in dat er verder iets na de dood is.
Sorry. dan begreep ik je verkeerd. Ik dacht dat je het letterlijk bedoelde met 'in een hemel geloven'.
Doggo schreef:
06-02-2021 23:10
Want?

Tijd en ruimte zijn begrippen, en bestaan wel. Alles wat je denkt bestaat automatisch. Zelfs als je iets bedenkt wat daarvoor nooit heeft bestaan. Zodra je het gedacht hebt is het echt. Tot zover je iets ‘echt’ kan noemen.
Je hebt zover gelijk dat beide door de mens verzonnen zijn en deel uit zijn gaan maken van het collectief onderbewustzijn.
Cateautje schreef:
06-02-2021 23:03
Tja, je hebt toch gehoord van de ziel, de geest? Dan hebben we nog een stel etherische lichamen die allemaal een bepaalde functie hebben. We hebben chakra's, een aura, een karma. Die zaken laten ons functioneren zoals we doen.
Het is door Kant en de navolging van de wetenschap dat jij bent gaan denken dat je je brein bent, maar die bloemkool is maar een hulpmiddel.
Nou kijk, dit is ook een antwoord he, dat is toch niet zo moeilijk?

Overigens sta ik prima open voor oosterse geneeskunde en denkwijzen. Daar zit voor mij zeker waarheid in, ik denk dat de westerse geneeskunde gewoonweg nog niet kan verklaren hoe dit zit (al zou er goed een overlap kunnen zijn tussen chakra's en de polyvagaaltheorie bijvoorbeeld). De effecten van yoga, en dan niet alleen de asana's, worden ook steeds meer bestudeerd en hebben verbluffende effecten op het zenuwstelsel, auto immuun ziekten etc. Dingen die al eeuwen bekend zijn, maar niet eerder werenschappelijk verklaard. Het blijft voor mij dus een menselijk onverklaard iets. Niet iets 'hogers'. Of buiten jezelf.

Ik ben overigens best spiritueel, geest en lichaam zijn onlosmakelijk verbonden. Mensen zijn afgesneden van natuurlijke intuitie waarmee je anderen kunt lezen en voelen. Dingen die nu onverklaarbaar lijken volgens de wetenschap. Maar dat alles zit nog steeds in jezelf, en mijn spiritualiteit beperkt zich dan ook tot het 'Zelf' en tussen mensen. En eindigt, volgens mijn persoonlijke inzicht, nog steeds bij de dood.
Als “tijd” een cirkeltje is en geen vooruitgaande lijn kun je al makkelijker bedenken hoe wij zijn ontstaan. Al is er nog steeds geen antwoord te bedenken op het begin van het begin.
Alle reacties Link kopieren
Doggo schreef:
06-02-2021 23:05
Je eerste twee reacties op mij waren een poging tot foutjes zoeken in wat ik schreef. Je voegde niks zinnigs toe, je stelde ook geen zinnige vragen, er was ook geen interesse te bespeuren in mijn verhaal. Zeg dan gewoon niks. Je opmerkingen zijn niet oprecht en daar heb ik een hekel aan.
Holy crap, mijn reacties waren zeer oprecht. Wat een hoop invulling van jou uit, over mijn bedoelingen.
Mss lees je me niet goed?
Ik geef mijn ideeën over de vraag van TO.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Doggo schreef:
06-02-2021 23:08
Voor mij is de grootste vraag: wat is het begin? Hoe kan je ontstaan uit het niets? Dat is heel moeilijk te bevatten. En is tijd lineaire?
Daar zit ik ook weleens over na te denken.
Voor mij is dat veel te groot en ongrijpbaar om te bevatten.
Cateautje schreef:
06-02-2021 23:12
Je hebt zover gelijk dat beide door de mens verzonnen zijn en deel uit zijn gaan maken van het collectief onderbewustzijn.
Op welke manier bedoel jij dat ruimte en tijd niet bestaan? Kun je dat verwoorden?
GreenLadyFern schreef:
06-02-2021 23:12
Nou kijk, dit is ook een antwoord he, dat is toch niet zo moeilijk?

Overigens sta ik prima open voor oosterse geneeskunde en denkwijzen. Daar zit voor mij zeker waarheid in, ik denk dat de westerse geneeskunde gewoonweg nog niet kan verklaren hoe dit zit (al zou er goed een overlap kunnen zijn tussen chakra's en de polyvagaaltheorie bijvoorbeeld). De effecten van yoga, en dan niet alleen de asana's, worden ook steeds meer bestudeerd en hebben verbluffende effecten op het zenuwstelsel, auto immuun ziekten etc. Dingen die al eeuwen bekend zijn, maar niet eerder werenschappelijk verklaard. Het blijft voor mij dus een menselijk onverklaard iets. Niet iets 'hogers'. Of buiten jezelf.

Ik ben overigens best spiritueel, geest en lichaam zijn onlosmakelijk verbonden. Mensen zijn afgesneden van natuurlijke intuitie waarmee je anderen kunt lezen en voelen. Dingen die nu onverklaarbaar lijken volgens de wetenschap. Maar dat alles zit nog steeds in jezelf, en mijn spiritualiteit beperkt zich dan ook tot het 'Zelf' en tussen mensen. En eindigt, volgens mijn persoonlijke inzicht, nog steeds bij de dood.
Je wist het dus gewoon en vind dat ik moeilijk doe.... Nou ja... :O
Doggo schreef:
06-02-2021 23:08
Voor mij is de grootste vraag: wat is het begin? Hoe kan je ontstaan uit het niets? Dat is heel moeilijk te bevatten. En is tijd lineaire?


Vind ik ook een leuke, op zich kan dat niet volgens onze begrippen. Ruimte en tijd spelen ook zeker een rol.
Doggo schreef:
06-02-2021 23:08
Voor mij is de grootste vraag: wat is het begin? Hoe kan je ontstaan uit het niets? Dat is heel moeilijk te bevatten. En is tijd lineaire?
De 'regels' waren vrij duidelijk, en toen kwam kwantummechanica; deeltjes die ontstaan uit niets, tijd die ineens niet meer lineair is.
Niemand snapt dat, dat is voor ons gewoonweg niet te bevatten. We kunnen het waarnemen, we kunnen het toepassen, maar hoe het werkt is onduidelijk.
Net als paracetamol :)
Solomio schreef:
06-02-2021 23:13
Holy crap, mijn reacties waren zeer oprecht. Wat een hoop invulling van jou uit, over mijn bedoelingen.
Mss lees je me niet goed?
Ik geef mijn ideeën over de vraag van TO.
“Huh heb je het hele evolutieverhaal gemist” en “Zelfs dit is allemaal gewoon logisch te verklaren, niks 'voorspellends' aan.” Echt hoor. Stop gewoon. Hoe kun je dit oprecht noemen en niet mislukte betweterigheid.
Cateautje schreef:
06-02-2021 23:15
Je wist het dus gewoon en vind dat ik moeilijk doe.... Nou ja... :O
Uhm, nee. Ik wist niet dat jij dit dacht. Er zijn zoveel meningen, theorieën.
Een ander zou het toeschrijven aan een God, bijvoorbeeld. Of aan voorouders die je energie geven. Weet ik veel, daarom doe ik dus geen aannames ;)
Doggo schreef:
06-02-2021 23:13
Op welke manier bedoel jij dat ruimte en tijd niet bestaan? Kun je dat verwoorden?
Alles is energie en de frequentie van die energie bepaalt wat materie is geworden en wat niet. Tijd is verzonnen, net zoals ruimte en zoals je zelf al stelde, zodra het bedacht wordt 'bestaat' het. Misschien is dit gelijk een antwoord op je vraag hoe iets uit het schijnbare niets kan ontstaan.
GreenLadyFern schreef:
06-02-2021 23:16
De 'regels' waren vrij duidelijk, en toen kwam kwantummechanica; deeltjes die ontstaan uit niets, tijd die ineens niet meer lineair is.
Niemand snapt dat, dat is voor ons gewoonweg niet te bevatten. We kunnen het waarnemen, we kunnen het toepassen, maar hoe het werkt is onduidelijk.
Net als paracetamol :)
En op dit moment noemen sommige mensen het god, en op een later moment is het wetenschappelijk verklaarbaar. Aangezien god ook gewoon een begrip is, vind ik dat het ook meerdere betekenissen kan hebben. God hoeft niet een man op een wolkje te zijn. God kan het begin van het begin zijn. En daarmee sturing hebben gehad op het hele universum. En daarmee klopt het verhaaltje van god weer. Alleen niet zoals mensen dat voor zich zien. God kan de naam zijn voor die energie die voor ons nog onzichtbaar is. Het begin van het begin. Energie wordt constant doorgegeven. Het straalt ook door ons heen, de gehele natuur. Daarom geloof ik in “god” als eigenlijk een soort energie. Niet zweverig. Het bestaat echt. We hebben er alleen nog geen betere naam voor.
minnimouse schreef:
06-02-2021 23:13
Daar zit ik ook weleens over na te denken.
Voor mij is dat veel te groot en ongrijpbaar om te bevatten.
Dat is het ook. Als je na gaat denken over de melkweg en zijn sterren en planeten etc. En dat en nog vele andere melkwegstelsels zijn.
Fascinerend maar ook niet te bevatten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven