Gelovigen die vlees eten

10-01-2026 20:20 161 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Oprechte vraag, dus niet om te veroordelen of te rellen.

Maar wat ik me al een tijd afvraag. Gelovige mensen geloven in een god en naastenliefde. Hoe kunnen zij dan vlees eten? Met name vlees uit de bio-industrie waar dieren een kort en slecht leven hebben. Hoe kun je dan zeggen dat je goed doet en van je naasten houdt. Of zijn dieren niet je naasten?
De mens is nogal hypocriet, en dat geldt eigenlijk voor ons allemaal. Zo vinden wij het belachelijk dat er landen zijn waarin men honden eet, maar met varkens (die net zo intelligent zijn) heeft de meerderheid van Nederland geen probleem. Dit beperkt zich trouwens niet tot dieren. Welke menselijke drama's we ons aantrekken hangt bijvoorbeeld af van factoren: is het bij je in de buurt? In hoeverre lijkt de persoon op jou? Hoeveel slachtoffers zijn er gevallen? Allemaal heel selectief en niet consequent. Neem de brand in de bar in Zwitserland, vergelijkbaar met die in het Hemeltje, maar ervaren wij heel anders.
Oh en breek me de bek niet open qua internationale conflicten. Allemaal actievoerders vanwege Gaza, terwijl andere situaties net zoveel aandacht verdienen. Alleen minder in de media zijn, met minder propaganda om mensen te activeren. Nu krijgt Iran bijvoorbeeld (nog) niet de aandacht die het verdient. Wie gaat er de straat op om de demonstreren tegen de onderdrukking door het Islamitisch regime?

Terug naar dieren eten. De Bijbel maakt de mens de rentmeesters van de aarde, met alles wat leeft. Daarmee wordt bedoeld dat wij hier verantwoordelijk voor zijn, iets dat we (gelovig en ongelovig) nogal vergeten lijken te zijn. In plaats daarvan verschoof de focus steeds meer naar het gebruiken van de aarde en zijn bewoners, voor ons gewin. We zijn omnivoren, dieren bieden veel goede voedingstoffen en voila.. doordat wij op grotere schaal dieren gingen eten zijn wij volgens mij ook ontwikkeld tot de mens die wij nu zijn. Enfin, het is een ingewikkelde kwestie, want als we ons rentmeesterschap écht serieus zouden nemen dan moet de mensheid krimpen en de economische groei niet meer leidend zijn. Iets inleveren, daartoe zijn wij echter niet bereid. Want ondanks alle goede kanten van de mensheid blijft het draaien om zelfbehoud.
-Nina- schreef:
10-01-2026 21:08
Ik snap je vraag. Ik ken iemand die op haar manier ook een hele grote dierenvriend is.

Konijnen, jonge hondjes, kittens enzovoort, alles is zo schattig en het is zo goed dat de dierenambulance er is. Maar dat varkens, kippen, koeien lijden maakt niks uit.
En een rat of muis in een klem vangen is ook geen probleem. En daarin is die persoon niet de enige

Waarom?
Waarom vinden veel mensen het erg als een paard in een sloot valt, een hond achter wordt gelaten in een bos, een nestje kittens wordt verdronken in een zak in het water, maar geen probleem dat een varken lijdt in de bio-industrie of een rat wordt gedood in een klem?
Is ook heel krom inderdaad
Frankly my dear, I don"t give a damn
Ik heb me dat ook vaak afgevraagd, maar wat ik ervan begrepen heb is dat gelovigen vinden dat de dieren helemaal ondergeschikt zijn aan de mens en de mens moeten dienen.
Zo werden er vroeger ook vaak dieren geofferd aan god, in het belang van de mens, zodat god beter zou zijn voor de mens. Raar maar waar.
Groetjes!
Dat de meeste moorden worden gepleegd vanwege geloof is trouwens onzin. Vaak als een excuus gebruikt voor conflicten, sure. Maar Rusland valt niet vanuit geloof Oekraïne aan, bijvoorbeeld. En persoonlijke conflicten, drugsafrekeningen etc hebben hier ook niets mee te maken. Macht, dat is gemene deler. Regelmatig met een religieus sausje eroverheen. Als religie niet bestond zou men een ander excuus verzinnen. Is een leuke South Park aflevering over. In de toekomst vecht men om de enige juiste wetenschap..
Mijn ervaring is dat gelovigen vooral mede gelovigen van hetzelfde gezindte lief hebben. Wanneer iemand besluit niet meer mee te doen, kan die liefde zo *poef* maar over zijn. Zelfs als het hun eigen kind is. Ook homo’s en zulks hebben ze niet lief. Niet verbazingwekkend dus, in mijn ogen dat ze vlees eten. CDA heeft traditioneel ook een grote achterban onder de boeren. Dus ja: het is krom, maar eigenlijk is mijn ervaring met gelovigen dat ze niet zo zachtaardig zijn.
Rabarbara schreef:
10-01-2026 21:02
Ik zou de vraag op refoweb stellen. Hier zit de doelgroep niet.
Of je aanmelden voor een alphacursus
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
Gelovige mensen leven vaak niet beter dan niet- gelovige mensen in mijn ogen. De vooroordelen zijn vaak groter dan hij niet-gelovigen. Maar misschien vinden gelovige mensen juist dat ik een vooroordeel heb :)
jorchugh_jor schreef:
10-01-2026 21:55
Je kan wel facepalmen, maar het staat echt in de bijbel. Genesis 9. Mijn opa had je er alles over kunnen vertellen. Deed hij ook toen ik vegetariër werd 45 jaar geleden.
Genesis 9 zegt niet dat de dieren geschapen zijn om te eten, dat kan ook helemaal niet want volgens de bijbel zijn de dieren geschapen vóór dat de mens werd geschapen.
Er staat alleen dat god toestemming geeft om vlees te eten.

Je opa had nog wel een lesje exegese kunnen krijgen.
BeeDifferent schreef:
10-01-2026 21:20
:facepalm:
Dit is wel wat veel gelovigen denken. Ik ben zelf vegan en lees dit vaak op bijvoorbeeld Reddit.
Jajaja schreef:
10-01-2026 20:44
Behalve bruine bonen ;-)
Nou ik bid veur brune bonen hoor. Soep dan. Heerlijk.

Niet voor spruiten. Dat mag jantje doen
AI gemaakt ik ben christen maar wist dit ook niet

Christenen mogen vlees eten omdat het Nieuwe Testament de voedselwetten van het Oude Testament opheft, waarin stond welke dieren onrein waren; Jezus leerde dat niets van buitenaf de mens onrein maakt en dat voedselkeuzes een kwestie van vrijheid zijn, niet van verplichting, waarbij het hart en het dankzeggen belangrijker zijn dan wat men eet.

Waarom vlees eten mag volgens de Bijbel
Nieuwe Verbond: In het Nieuwe Testament wordt de wet van het Oude Testament (Leviticus) over 'onrein' voedsel, zoals varkensvlees, niet langer als bindend beschouwd voor christenen.
Jezus' Leringen: Jezus verklaarde dat wat in de mond gaat de mens niet onrein maakt, maar wat uit de mond komt (de woorden). Dit maakt voedselkeuzes vrij.

Petrus' Visioen: In Handelingen 10 zag Petrus een visioen waarin God hem zei: "Wat God gereinigd heeft, mag u niet voor onheilig houden!" (Handelingen 10:15), wat de weg vrijmaakte voor alle voedsel.
Vrijheid in Christus: De apostel Paulus benadrukt in Romeinen 14 dat het Koninkrijk van God niet draait om eten en drinken, maar om gerechtigheid, vrede en vreugde in de Heilige Geest. Vlees eten is een kwestie van persoonlijke keuze, niet van zonde, zolang je God dankt en anderen niet tot struikelen brengt.

Belangrijke Nuances
Geweten en Liefde: Hoewel vlees eten is toegestaan, benadrukken veel christenen dat je rekening moet houden met andere gelovigen die wel bezwaren hebben, en dat liefde boven regels gaat.
Christelijk Vegetarisme: Sommige christenen kiezen ervoor vegetarisch te leven vanwege ethische (geweldloosheid) of ecologische redenen, of omdat het paradijs (Genesis) wordt gezien als een vegetarische staat, maar dit is een persoonlijke keuze, geen Bijbelse verplichting.
Kortom, de meeste christenen zien het eten van vlees als een teken van de vrijheid die ze in Christus hebben, en niet als een overtreding van Gods wet.
Ik denk dat gelovigen, net als alle mensen, niet altijd elke keuze zo diep overwegen.

Ik ben zelf gelovig en zie de opdracht die de mens in Genesis krijgt om ‘te heersen over de dieren’ als een opdracht van rentmeesterschap. We moeten voor de aarde en al haar bewoners zorgen. We mogen dieren eten, maar we hebben in mijn ogen niet het recht om dieren te behandelen zoals dat in de bio industrie gebeurt. Dat heeft wat mij betreft overigens niets met naastenliefde te maken, mijn naasten zijn mensen, maar wel met goed voor de aarde zorgen.

Ik zelf eet met deze reden vrijwel geen vlees meer sinds ik me meer ging verdiepen in de vleesindustrie. In mijn omgeving van gelovigen merk ik dat mensen regelmatig hun ogen hiervoor sluiten. Als je het niet weet, hoef je er ook geen rekening mee te houden… klinkt super hypocriet en dat is het misschien ook, maar in mijn ogen net zo hypocriet als voor Gaza de straat op gaan maar de mensen in Sudan en vele andere conflictgebieden links laten liggen.

Overigens ook wel een gehoord argument in mijn kringen: de aarde zal vergaan, God zegt in Openbaring dat Hij een nieuwe schepping zal maken, een nieuwe aarde voor alle gelovigen. Dus er valt toch niks aan te doen. Je kunt keihard werken voor deze aarde, maar uiteindelijk zal het vergaan. Ben ik het persoonlijk overigens totaal mee oneens. Want God geeft die opdracht van rentmeesterschap niet met de gedachte ‘het boeit niet want het vergaat toch’. En anders kun je net zo goed de hele dag in bed blijven liggen, want het boeit niet, je gaat uiteindelijk toch dood.
@buzziebee de bijbelverzen die jouw AI aanhaalt, gaan allemaal over de Joodse wet tegenover wat mensen in die tijd aten. De Joden eten bijv geen varken en geen dieren die geen gespleten hoeven hebben. De mensen om hen heen aten dit wel en in de Bijbelverzen die jij noemt, gaat het erom dat christenen anderen niet moeten veroordelen op welke keuzes zij maken in het eten, en dat je ook niet zelf aanstootgevend moet zijn in je voedingskeuzes. En daarbij dat het na Jezus’ komst vrij staat om alle soorten vlees te eten.

Gaat dus niet over de vraag vlees eten, maar wélk vlees eten.
BeeDifferent schreef:
10-01-2026 22:11
Dikke :facepalm: waard dus.
O ja. Voor de betere interreligieuze dialoog.
Meh voor de AI. En meh voor het spuien van altijd dezelfde vooroordelen over christenen. Het is ironisch als je zelf precies dezelfde kortzichtigheid hebt als je anderen verwijt.

Je kunt de Bijbel op honderd manieren interpreteren. En dat gebeurt dus ook. Dus gebruikt een christelijke veganist hetzelfde boek als een reformatorische bio-industrieboer en denken ze allebei dat zij het gelijk aan hun kant hebben.
Si abra la puerta hay lobos.
..
jorchugh_jor wijzigde dit bericht op 11-01-2026 09:35
Reden: Verwijderd
97.37% gewijzigd
AnAppleADay schreef:
11-01-2026 06:45
Genesis 9 zegt niet dat de dieren geschapen zijn om te eten, dat kan ook helemaal niet want volgens de bijbel zijn de dieren geschapen vóór dat de mens werd geschapen.
Er staat alleen dat god toestemming geeft om vlees te eten.

Je opa had nog wel een lesje exegese kunnen krijgen.
De kans bestaat dat ik gewoon niet goed geluisterd heb of het fout onthouden. Ik was 14 en het is meer dan 45 jaar geleden.

De kerk heeft in al die jaren ook niet stilgestaan overigens. Dus het is een beetje flauw van mij om de denkbeelden van mijn opa aan te halen alsof die gelijkstaan aan “het” geloof.
Rentmeesterschap plaatst de mens inherent bóven dier en natuur, zij zijn er om ons te dienen en in die hoedanigheid hebben we dan ook de 'plicht' ervoor te zorgen (zodat ze ons kunnen dienen), maar niet om hun intrinsieke waarde.

Dit zie je bijvoorbeeld goed terug in de standpunten van een CDA (vroegah in ieder geval, geen idee hoe ons Henri erin staat).
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Dat is dus ook een kwestie van interpretatie. Rentmeesterschap betekent in de kern dat je iets niet bezit, maar het beheert. In dit geval dat wij de aarde zouden beheren voor de werkelijke eigenaar (God). Eigenlijk schandalig hoe we hier mee omgaan, je zou maar iets in beheer krijgen en het behandelen om de manieren waarop wij de aarde uitputten. Enfin. En zelfs áls wij de aarde zouden bezitten..

Christelijke schrijver C.S Lewis geeft een mooi voorbeeld in een boek, waarin hij stelt dat demonen altijd proberen om de mens van God te verwijderen. Door subtiele veranderingen in hun denken. In een brief zegt de ene demon tegen de andere dat hij al bij jonge kinderen moet beginnen met het verdraaien van het begrip bezit. Hij gebruikt het voorbeeld van een kind met een knuffel (zoals een teddybeer). Volgens Screwtape moet het kind niet leren dat “mijn beer” betekent: iets waar ik van houd, waar ik zorg voor draag en waarmee ik een relatie heb. In plaats daarvan moet “mijn beer” gaan betekenen: iets waar ik absolute macht over heb, dat ik kan gebruiken of vernietigen wanneer ik dat wil.
tyche schreef:
10-01-2026 20:31
Naastenliefde gaat traditioneel inderdaad niet over dieren maar over mensen.
In het christendom heb je wel het idee van rentmeesterschap: verantwoordelijkheid van de mens voor de schepping. Het zal per gelovige verschillen of ze de bio-industrie daarmee kunnen verenigen. Sowieso verschilt dit per gelovige natuurlijk, net zoals niet-gelovigen waarschijnlijk over het algemeen best achter naastenliefde staan en toch niet allemaal vegan zijn.
Er zijn wel religies die voorschrijven dat je geen dieren of dierlijke producten mag consumeren, bijvoorbeeld vormen van boeddhisme, jainisme, en hindoeïsme.
Dan zijn die religies voor mij logischer.
dawncutler schreef:
10-01-2026 20:32
God heeft de dieren gemaakt voor mensen om op te eten.
Toch niet op de manier zoals in de bio-industrie?
Ben je zelf gelovig, TO? Wat, o.a. in het jodendom, wel gezegd wordt: "Hoe je je geloof belijdt is tussen jou en God".
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
MadameBijoux schreef:
10-01-2026 21:06
Waterwratje,heb je speciaal een nick aangemaakt om dit topic te openen?
Nee.
-Nina- schreef:
10-01-2026 21:08
Ik snap je vraag. Ik ken iemand die op haar manier ook een hele grote dierenvriend is.

Konijnen, jonge hondjes, kittens enzovoort, alles is zo schattig en het is zo goed dat de dierenambulance er is. Maar dat varkens, kippen, koeien lijden maakt niks uit.
En een rat of muis in een klem vangen is ook geen probleem. En daarin is die persoon niet de enige

Waarom?
Waarom vinden veel mensen het erg als een paard in een sloot valt, een hond achter wordt gelaten in een bos, een nestje kittens wordt verdronken in een zak in het water, maar geen probleem dat een varken lijdt in de bio-industrie of een rat wordt gedood in een klem?
Ja precies dat
Sunflower_cookie schreef:
10-01-2026 21:25
Niet helemaal kloppend. Hoe puurder je eet hoe blijer (schoner) je lichaam wordt. Tegenwoordig moet je zelfs je best doen om echt puur eten te vinden, met veel voedingsmiddelen kan je lichaam weinig.

TO legt niemand iets op, maar als je er over nadenkt is het best wel vreemd. Je staat voor iets binnen een geloof, maar niet alles hoort erbij. Doneren aan een doel of kindje in arm land ondersteunen is dan soms wel belangrijk.
Ja dat bedoel ik. En inderdaad, ik leg het niet op maar vraag het me af.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven