Gelovigen die vlees eten
zaterdag 10 januari 2026 om 20:20
Oprechte vraag, dus niet om te veroordelen of te rellen.
Maar wat ik me al een tijd afvraag. Gelovige mensen geloven in een god en naastenliefde. Hoe kunnen zij dan vlees eten? Met name vlees uit de bio-industrie waar dieren een kort en slecht leven hebben. Hoe kun je dan zeggen dat je goed doet en van je naasten houdt. Of zijn dieren niet je naasten?
Maar wat ik me al een tijd afvraag. Gelovige mensen geloven in een god en naastenliefde. Hoe kunnen zij dan vlees eten? Met name vlees uit de bio-industrie waar dieren een kort en slecht leven hebben. Hoe kun je dan zeggen dat je goed doet en van je naasten houdt. Of zijn dieren niet je naasten?
zondag 11 januari 2026 om 11:56
Hmmmm. Het lijkt erop dat je toch al een mening had voor je de vraag stelde. Wat boevig!
Si abra la puerta hay lobos.
zondag 11 januari 2026 om 12:01
Ja eensMinik schreef: ↑11-01-2026 08:50Ik denk dat gelovigen, net als alle mensen, niet altijd elke keuze zo diep overwegen.
Ik ben zelf gelovig en zie de opdracht die de mens in Genesis krijgt om ‘te heersen over de dieren’ als een opdracht van rentmeesterschap. We moeten voor de aarde en al haar bewoners zorgen. We mogen dieren eten, maar we hebben in mijn ogen niet het recht om dieren te behandelen zoals dat in de bio industrie gebeurt. Dat heeft wat mij betreft overigens niets met naastenliefde te maken, mijn naasten zijn mensen, maar wel met goed voor de aarde zorgen.
Ik zelf eet met deze reden vrijwel geen vlees meer sinds ik me meer ging verdiepen in de vleesindustrie. In mijn omgeving van gelovigen merk ik dat mensen regelmatig hun ogen hiervoor sluiten. Als je het niet weet, hoef je er ook geen rekening mee te houden… klinkt super hypocriet en dat is het misschien ook, maar in mijn ogen net zo hypocriet als voor Gaza de straat op gaan maar de mensen in Sudan en vele andere conflictgebieden links laten liggen.
Overigens ook wel een gehoord argument in mijn kringen: de aarde zal vergaan, God zegt in Openbaring dat Hij een nieuwe schepping zal maken, een nieuwe aarde voor alle gelovigen. Dus er valt toch niks aan te doen. Je kunt keihard werken voor deze aarde, maar uiteindelijk zal het vergaan. Ben ik het persoonlijk overigens totaal mee oneens. Want God geeft die opdracht van rentmeesterschap niet met de gedachte ‘het boeit niet want het vergaat toch’. En anders kun je net zo goed de hele dag in bed blijven liggen, want het boeit niet, je gaat uiteindelijk toch dood.
zondag 11 januari 2026 om 12:13
Ja. En ik kan de bio-industrie niet rijmen met het geloof. Vandaar mijn vraag.canis-felis schreef: ↑11-01-2026 11:51Ben je zelf gelovig, TO? Wat, o.a. in het jodendom, wel gezegd wordt: "Hoe je je geloof belijdt is tussen jou en God".
zondag 11 januari 2026 om 12:20
Dan had je het topic anders moeten schrijven.Waterratje schreef: ↑11-01-2026 12:12Ik heb zeker een mening. Daarom vraag ik waarom. Daar is niets boevigs aan.
Zonder die "oprechte vraag" erbij.
Sowieso geldt dat het vivaforum niet de plek is waar je voor een exegese moet zijn, daarnaast is een topic openen omdat je wilt dat jouw mening bevestigd wordt prima, maar dan zonder dat onnozele sausje echt beter te verteren.
Nu is het prijsschieten op gelovigen en dan ook nog aan de hand van vooroordelen.
Si abra la puerta hay lobos.
zondag 11 januari 2026 om 12:25
-Nina- schreef: ↑10-01-2026 21:08Ik snap je vraag. Ik ken iemand die op haar manier ook een hele grote dierenvriend is.
Konijnen, jonge hondjes, kittens enzovoort, alles is zo schattig en het is zo goed dat de dierenambulance er is. Maar dat varkens, kippen, koeien lijden maakt niks uit.
En een rat of muis in een klem vangen is ook geen probleem. En daarin is die persoon niet de enige
Waarom?
Waarom vinden veel mensen het erg als een paard in een sloot valt, een hond achter wordt gelaten in een bos, een nestje kittens wordt verdronken in een zak in het water, maar geen probleem dat een varken lijdt in de bio-industrie of een rat wordt gedood in een klem?
Degenen die vlees eten hier kunnen daar antwoord op geven.
Ik eet ook heel lang geen vlees meer. Sws vanwege het dierenleed, in de hete zomers op elkaar gepakt, oh wacht er is nog 1 m2 ruimte over, er kunnen nog 3 varkens, koeien w.e. bij, de angst die dieren aanvoelen richting een slachthuis ( ik heb een keer een Amerikaanse docu gezien waarin dat werd bevestigd), uiteraard het slachten zelf waarbij ik halal slachten nog een tikkel triester vind. Maar ook de dierenmishandeling in de slachthuizen zelf. Het is voor verdoving al smijten met dieren, opzettelijk pijnigen van dieren. Er is op You Tube eea te vinden kijk daar eens naar, indirect draagt elke vleeseter hier aan bij en maakt het sommige mensen niet uit dat deze situaties zich voor doen. Ik kan niemand verbieden vlees te eten maar voor mezelf vind ik het niet meer verantwoord daar aan bij te dragen door vlees te eten.
Meeste mensen zorgen goed voor hun huisdieren maar als het om koeien, varkens, kippen etc gaat dan maakt dierenmishandeling niets uit.
Ik ben geen heilige maar waarom vlees eten en niet een klein beetje verdiepen in wat er aan vooraf gaat?
jules wijzigde dit bericht op 11-01-2026 19:30
0.03% gewijzigd
Wat ik in deze discussies wel opvallend vind, zowel hier als op landelijk niveau, is dat er vaak gewezen wordt naar het leed wat dieren aangedaan wordt, maar dat het oog voor de naasten een beetje wegvalt. We maken ons (zeker niet onterecht) druk om de bio-industrie. Een beetje verder van huis zitten er echter volwassenen en kinderen onmenselijk lange dagen onder erbarmelijke omstandigheden kleding in elkaar te naaien, plastic zooi te maken of in kobalt mijnen te creperen om aan onze consumptiebehoefte te voorzien.
Dat de bijbel duidelijk is over omzien naar je naasten zijn we het volgens mij (als Christenen) over eens, maar dat alle wereldburgers naasten zijn willen we nog eens vergeten.
Dat de bijbel duidelijk is over omzien naar je naasten zijn we het volgens mij (als Christenen) over eens, maar dat alle wereldburgers naasten zijn willen we nog eens vergeten.
AnAppleADay schreef: ↑11-01-2026 06:45Genesis 9 zegt niet dat de dieren geschapen zijn om te eten, dat kan ook helemaal niet want volgens de bijbel zijn de dieren geschapen vóór dat de mens werd geschapen.
Er staat alleen dat god toestemming geeft om vlees te eten.
Je opa had nog wel een lesje exegese kunnen krijgen.
Dat zegt niet echt iets. God wist echt wel dat Hij na de dieren de mensen zou scheppen.
-nina- wijzigde dit bericht op 11-01-2026 12:32
0.22% gewijzigd
zondag 11 januari 2026 om 12:29
Jules schreef: ↑11-01-2026 12:25Degenen die vlees eten hier kunnen daar antwoord op geven.
Ik eet ook heel lang geen vlees meer. Sws vanwege het dierenleed, in de hete zomers op elkaar gepakt, oh wacht er is nog 1 m2 ruimte over, er kunnen nog 3 varkens, koeien w.e. bij, de angst die dieren aanvoelen richting een slachthuis ( ik heb een keer een Amerikaanse docu gezien waarin dat werd bevestigd), uiteraard het slachten zelf waarbij ik halal slachten nog een tikkel triester vindt. Maar ook de dierenmishandeling in de slachthuizen zelf. Het is voor verdoving al smijten met dieren, opzettelijk pijnigen van dieren. Er is op You Tube eea te vinden kijk daar eens naar, indirect draagt elke vleeseter hier aan bij en maakt het sommige mensen niet uit dat deze situaties zich voor doen. Ik kan niemand verbieden vlees te eten maar voor mezelf vind ik het niet meer verantwoord daar aan bij te dragen door vlees te eten.
Meeste mensen zorgen goed voor hun huisdieren maar als het om koeien, varkens, kippen etc gaat dan maakt dierenmishandeling niets uit.
Ik ben geen heilige maar waarom vlees eten en niet een klein beetje verdiepen in wat er aan vooraf gaat?
Dat weet ik. Ik heb het wel eens gevraagd, waarom het niet erg is dat alle dieren in de bio-industrie lijden, maar dat het wel erg is dat een puppy in een zak in het water wordt gegooid. Meestal is het dan zoiets als 'ja,je hebt het nu over een varken. Een várken'. Met andere woorden, een varken ziet er minder lief een aaibaar uit dan een hond en dus is het minder erg dat het lijdt.
zondag 11 januari 2026 om 12:30
Ben je aan het shoppen dan? Gezien je opmerking over andere religies die logischer zouden zijn. Ik begrijp niet zo goed wat je hier nu zoekt.Waterratje schreef: ↑11-01-2026 12:13Ja. En ik kan de bio-industrie niet rijmen met het geloof. Vandaar mijn vraag.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
zondag 11 januari 2026 om 12:55
Hier ben ik het helemaal mee eens en ik kan mijn medegelovigen soms ook echt niet begrijpen in bepaalde keuzes. Niet dat ik het zelf allemaal zo goed doe hoor, verre van, het is ook vrijwel onmogelijk om je keuzes zo te maken dat het je naasten helemaal niet schaadt. Maar ik denk dat het een stukje ‘niet willen weten’ is. Als je je niet verdiept in waar je vlees vandaan komt, of je kleding, of je elektronica, weet je het niet en hoef je er ook niet over na te denken. En als je zodra je iets erover leest, je ogen sluit en gauw iets anders gaat doen, hoef je ook niet geconfronteerd te worden met al die narigheid. En dat beschermingsmechanisme kennen we denk ik allemaal wel ergens… dat je sommige dingen gewoon niet wilt weten, omdat het je bang of boos of verdrietig maakt.Zandhaas schreef: ↑11-01-2026 12:25Wat ik in deze discussies wel opvallend vind, zowel hier als op landelijk niveau, is dat er vaak gewezen wordt naar het leed wat dieren aangedaan wordt, maar dat het oog voor de naasten een beetje wegvalt. We maken ons (zeker niet onterecht) druk om de bio-industrie. Een beetje verder van huis zitten er echter volwassenen en kinderen onmenselijk lange dagen onder erbarmelijke omstandigheden kleding in elkaar te naaien, plastic zooi te maken of in kobalt mijnen te creperen om aan onze consumptiebehoefte te voorzien.
zondag 11 januari 2026 om 12:56
Dat ben ik helemaal met je eens.Zandhaas schreef: ↑11-01-2026 12:25Wat ik in deze discussies wel opvallend vind, zowel hier als op landelijk niveau, is dat er vaak gewezen wordt naar het leed wat dieren aangedaan wordt, maar dat het oog voor de naasten een beetje wegvalt. We maken ons (zeker niet onterecht) druk om de bio-industrie. Een beetje verder van huis zitten er echter volwassenen en kinderen onmenselijk lange dagen onder erbarmelijke omstandigheden kleding in elkaar te naaien, plastic zooi te maken of in kobalt mijnen te creperen om aan onze consumptiebehoefte te voorzien.
zondag 11 januari 2026 om 13:18
Wie zegt dat ik daar op zit te wachten. Als ik een famepalm wil geven dan doe ik dat.
zondag 11 januari 2026 om 13:34
Sowieso is alles de schuld van de gelovigen. Ga maar na:
Bio-industrie. Omdat gelovigen dieren niet als hun naaste zien. Niet omdat half Nederland een poes knuffelbaarder vindt dan een varken.
Vrouwenhaat. Komt door dat handjevol SGP-stemmers. Niet door het patriarchaat.
Homohaat. Komt door gebedsgenezers. Niet door mensen die homo’s prima vinden, zolang ze van musicals houden en niet aan seks doen.
Racisme. Komt allemaal door Cham. En sowieso zijn we niet rasistisch en wel kleurenblind.
Oorlog. Komt door het geloof. Alle ongelovigen zijn pacifist. (De Partij voor de Dieren heeft daar dan ook onderling nooit ruzie over)
Bio-industrie. Omdat gelovigen dieren niet als hun naaste zien. Niet omdat half Nederland een poes knuffelbaarder vindt dan een varken.
Vrouwenhaat. Komt door dat handjevol SGP-stemmers. Niet door het patriarchaat.
Homohaat. Komt door gebedsgenezers. Niet door mensen die homo’s prima vinden, zolang ze van musicals houden en niet aan seks doen.
Racisme. Komt allemaal door Cham. En sowieso zijn we niet rasistisch en wel kleurenblind.
Oorlog. Komt door het geloof. Alle ongelovigen zijn pacifist. (De Partij voor de Dieren heeft daar dan ook onderling nooit ruzie over)
zondag 11 januari 2026 om 15:21
Ik ben Christen en in 'mijn' kerk zie je een hoop naastenliefde hoor. Als je ziet hoeveel mensen daar geholpen worden. Er zijn ochtenden waarop ouderen/eenzamen naar de kerk komen om koffie te drinken en elkaar te ontmoeten. Wordt allemaal geregeld door vrijwilligers, mensen uit onze kerk. Er staat een kast vol boodschappen waar ieder die het nodig heeft uit mag pakken. Er zijn hele werkgroepen/initiatieven van mensen uit onze kerk die mensen helpen die het nodig hebben, op allerlei vlakken. Hulp nodig in de tuin, financiële hulp, praktische hulp, hulp voor vervoer. En echt niet enkel voor andere mensen uit onze kerk, maar ook voor mensen erbuiten die dus niet kerkelijk zijn. Mijn man heeft op zijn vrije dagen al geholpen bij vele verhuizingen en werk in tuinen. Zonder dat ie er iets voor terugkrijgt en zonder dat hij die mensen kent. Eie doet dat tegenwoordig nog? Iedereen is druk met zichzelf Verder wordt er een hoop gedaan voor goede doelen, dichtbij huis en ook in het verre buitenland. Allemaal belangeloos. Is dat geen naastenliefde?gonniegijsje schreef: ↑10-01-2026 22:40Naastenliefde geldt enkel en alleen voor geloofsgenoten.
De meeste moorden zijn gepleegd, en worden nog steeds gepleegd, uit naam van het geloof. Vroegah was het primair het christendom dat verantwoordelijk was voor de ellende, ondertussen is het meer verdeeld tussen hen, het jodendom en de islam.
Hoe kom je er in hemelsnaam bij dat dat met naastenliefde te maken heeft![]()
Voor mij is de kerk enkel een opsomming van dat soort mooie initiatieven. Vind het jammer dat de kerk vaak zo negatief wordt gezien want er gebeuren echt een hoop mooie dingen.
Wat vlees eten betreft. Tja, ik ben en Christen en dierenvriend, maar eet toch vlees. Is dat goed, nee dat denk ik niet. Maar zijn Christenen perfect? Nee. En er zijn zat niet gelovige dierenvrienden die ook vlees eten. Zie dat niet gelijk als enkel iets van Christenen. Het is voor mijzelf zeker een aandachtspunt om minder vlees te eten. Er zou inderdaad minder verschil moeten zitten in goed voor je hond of kat willen zorgen maar wel vlees eten/hoofd wegdraaien van slecht behandelde dieren.
tulpje22 wijzigde dit bericht op 11-01-2026 16:02
25.95% gewijzigd
zondag 11 januari 2026 om 15:28
Dit blijft ook een ellenlange discussie. Iemand was tegen halal slachten. Maar wat nou als je weet dat dat dier jarenlang goed verzorgd is geweest. Vrij heeft rondgelopen en meer. Is dat afgezet tegen de bio industrie, van zoveel mogelijk proppen en zo snel mogelijk vetmesten, prikken met stroomstokken, proppen in een vrachtwagen,dan slechter?
Afkoelen heeft gewerkt
zondag 11 januari 2026 om 15:51
Hier gelovig.
En animal-based eter.
Mijn basis is dierlijk en dat vul ik aan met (in die volgorde): fruit, kruiden, groente, zaden/pitten, en noten.
Maar als basis dus vlees, vis, zuivel, eieren.
Biologisch, grasgevoerd, wildgevangen, pasture-raised (weet even niet goed de Nederlandse vertaling). Geen bio-industrie.
Ja, dat kan ik me als gelovige verantwoorden.
Nee, ik ben niet gevoelig voor manipulatieve toonzetting uit de OP.
En animal-based eter.
Mijn basis is dierlijk en dat vul ik aan met (in die volgorde): fruit, kruiden, groente, zaden/pitten, en noten.
Maar als basis dus vlees, vis, zuivel, eieren.
Biologisch, grasgevoerd, wildgevangen, pasture-raised (weet even niet goed de Nederlandse vertaling). Geen bio-industrie.
Ja, dat kan ik me als gelovige verantwoorden.
Nee, ik ben niet gevoelig voor manipulatieve toonzetting uit de OP.
zondag 11 januari 2026 om 17:11
Niet gelovig, wel vleeseter.
Totale misstanden zie ik liever ook niet in de vleesindustrie, maar bij meerdere boeren waar ik geweest ben is het echt wel prima op orde. Die online filmpjes zijn vaak excessen en heel veel van dat soort zaken zijn ook allang verboden in Nederland. Ik zie het liefst dat een dier een redelijk goed leven heeft (o.a. voldoende ruimte) en wanneer het geslacht wordt, het zsm gebeurt met verdoving (dus niet halal). En qua diersoort maakt het me niet uit. Als het goed smaakt, eet ik het.
Ben ook weleens benieuwd hoe vegetariërs/ veganisten denken over wilde roofdieren. Die letten totaal niet op of een dier snel gedood wordt. Een troep leeuwen begint bijvoorbeeld vaak al te eten, terwijl de prooi nog leeft. Zouden jullie liever zien dat we een andere manier is om dit soort roofdieren te voeden? Of maakt het niet uit omdat het natuur is?
Totale misstanden zie ik liever ook niet in de vleesindustrie, maar bij meerdere boeren waar ik geweest ben is het echt wel prima op orde. Die online filmpjes zijn vaak excessen en heel veel van dat soort zaken zijn ook allang verboden in Nederland. Ik zie het liefst dat een dier een redelijk goed leven heeft (o.a. voldoende ruimte) en wanneer het geslacht wordt, het zsm gebeurt met verdoving (dus niet halal). En qua diersoort maakt het me niet uit. Als het goed smaakt, eet ik het.
Ben ook weleens benieuwd hoe vegetariërs/ veganisten denken over wilde roofdieren. Die letten totaal niet op of een dier snel gedood wordt. Een troep leeuwen begint bijvoorbeeld vaak al te eten, terwijl de prooi nog leeft. Zouden jullie liever zien dat we een andere manier is om dit soort roofdieren te voeden? Of maakt het niet uit omdat het natuur is?
zondag 11 januari 2026 om 18:03
zondag 11 januari 2026 om 18:16
Wat bedoel je met ‘we[…] roofdieren voeden’? In de dierentuin? Anders voeden ‘we’ ze niet, dat doen ze helemaal zelf.TinyTiny schreef: ↑11-01-2026 17:11Ben ook weleens benieuwd hoe vegetariërs/ veganisten denken over wilde roofdieren. Die letten totaal niet op of een dier snel gedood wordt. Een troep leeuwen begint bijvoorbeeld vaak al te eten, terwijl de prooi nog leeft. Zouden jullie liever zien dat we een andere manier is om dit soort roofdieren te voeden? Of maakt het niet uit omdat het natuur is?
Ik ben vegetariër dus ik ben sowieso niet consequent. Zolang ik zelf eieren en melk eet en drink, voel ik me niet bepaald verheven boven een leeuw.
zondag 11 januari 2026 om 18:24
In het wild jagen ze momenteel, maar zou het een idee zijn om karkassen neer te leggen van dieren die met verdoving geslacht zijn, zodat ze niet meer jagen? Of hou je dan toch liever de natuur zoals het is, terwijl het voor dieren onderling als gruwelijk kan worden gezien? Ben gewoon benieuwd hoe dat gezien wordt door mensen die vinden dat wij per definitie dieren mishandelen als we vlees eten.
zondag 11 januari 2026 om 18:25
Waarom zou je een “redelijk goed leven” voldoende vinden als je het vlees niet eens nodig hebt? Zoals iemand zei hebben we het hier zo goed dat we hier überhaupt over na kunnen denken, maar dat is juist een reden om helemaal geen vlees te eten lijkt mij. Er zijn meer dan genoeg andere opties. Zelfs al heeft een dier een goed leven, dan nog: waarom moet het de keel worden doorgesneden/een pin of kogel door het hoofd gejaagd/vergast worden en meestal al op ZEER jonge leeftijd? Alleen maar omdat we het lekker vinden? Ik snap dat dus echt niet.TinyTiny schreef: ↑11-01-2026 17:11Niet gelovig, wel vleeseter.
En wat roofdieren betreft: die voeren wij toch niet?
zondag 11 januari 2026 om 18:29
Een roofdier weet niet beter. Wij hebben een keuze. Er worden wereldwijd per DAG 200 miljoen dieren geslacht, dat kun je toch niet vergelijken?TinyTiny schreef: ↑11-01-2026 18:24In het wild jagen ze momenteel, maar zou het een idee zijn om karkassen neer te leggen van dieren die met verdoving geslacht zijn, zodat ze niet meer jagen? Of hou je dan toch liever de natuur zoals het is, terwijl het voor dieren onderling als gruwelijk kan worden gezien? Ben gewoon benieuwd hoe dat gezien wordt door mensen die vinden dat wij per definitie dieren mishandelen als we vlees eten.
zondag 11 januari 2026 om 18:42
Maar omdat wij beter weten, kunnen we er dan niet voor zorgen dat roofdieren 'diervriendelijker' eten?Blackstarr schreef: ↑11-01-2026 18:29Een roofdier weet niet beter. Wij hebben een keuze. Er worden wereldwijd per DAG 200 miljoen dieren geslacht, dat kun je toch niet vergelijken?
Maargoed, ik ben sowieso niet van mening dat wij geen vlees moeten eten en vind het ook helemaal prima dat dieren geslacht worden. Ben er dus wel voorstander van om dit onder relatief goede omstandigheden te doen en ook om zoveel mogelijk te gebruiken van het dier.
zondag 11 januari 2026 om 18:42
Blackstarr schreef: ↑11-01-2026 18:25Waarom zou je een “redelijk goed leven” voldoende vinden als je het vlees niet eens nodig hebt? Zoals iemand zei hebben we het hier zo goed dat we hier überhaupt over na kunnen denken, maar dat is juist een reden om helemaal geen vlees te eten lijkt mij. Er zijn meer dan genoeg andere opties. Zelfs al heeft een dier een goed leven, dan nog: waarom moet het de keel worden doorgesneden/een pin of kogel door het hoofd gejaagd/vergast worden en meestal al op ZEER jonge leeftijd? Alleen maar omdat we het lekker vinden? Ik snap dat dus echt niet.
En wat roofdieren betreft: die voeren wij toch niet?
Zo kun je alles wegberedeneren. Vliegen is slecht voor het milieu, vliegvakanties hebben we niet nodig, dus waarom vliegen? Alles van Temu, Shein, etc. hebben we niet nodig, het kost veel energie om die spullen hier te krijgen, dus waarom daar bestellen (of waarom überhaupt nog online bestellen)? Nog meer mensen heeft deze planeet helemaal niet nodig, dus waarom nog kinderen (meer dan 1) krijgen (bijkomend voordeel: minder mensen, minder vleeseters)?
Jij kiest ervoor om geen vlees te eten, prima, hartstikke goed. Je snapt niet dat iemand anders wel vlees eet. Maar die snapt misschien weer niets van jouw keuze om op vliegvakantie te gaan of om kinderen te krijgen. Je weet tenslotte toch hoe slecht dat voor het milieu is?
I'm finally old enough to don't give a fuck
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in