Geluiden van je buren

02-01-2020 12:41 155 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet dat hier al verschillende topics over zijn geweest en zal misschien een zeikerd worden genoemt, maar toch ben ik benieuwd naar jullie mening.

Ik woon momenteel in een appartementencomplex, maar niet meer voor lang hoop ik.
Dit heeft trouwens niks met de buren of overlast te maken, maar met ontwikkelingen rondom deze locatie.

Als jullie de rest van m'n topics hebben gelezen weten jullie dat ik een buurvrouw heb die van een muziekje houdt, niks mis mee natuurlijk, maar wel als je de bass hier kunt horen.
Nu had ik begin deze week een afspraak met iemand van de wb over de toekomst, waarbij ik ook even de buurvrouw heb benoemd.
Waar ik trouwens eerst bij moet zeggen dat ik het een aantal keren met haarzelf heb besproken, maar ze wilt er niks aan doen.

Gisteren hier een kleine discussie over gehad toen mijn pa liet vallen dat ik dit dus tegen de wb had gezegd.
Iedereen in de kamer vond dat ik het gewoon moest accepteren, waarop mijn oma zei dat ze de muziek van de buren schuin boven haar ook kan horen (vroeger 1 of 1 grote woningen waar nu meerdere boven en benedenwoningen zijn gemaakt)
Ook hoorde je de boven of naaste buurvrouw met de hakken de trap op lopen. (bouwjaar huizen 1998)

Ik weet dat als je niks wilt horen je in een hutje op de hei moet gaan wonen, dit is ook letterlijk wat er gisteren ook is gezegd.
Maar is het echt normaal als je de muziek van de buren schuin boven je kan horen of de bass van je benedenbuurvrouw?

Toch nog even erbij zeggen: ik kan inderdaad niet veel hebben, als in de zomer aan groepje kinderen achter mijn ouderlijk lopen te spelen/gillen doe ik ook het liefst oordoppen in en ben ik niet te genieten. maar dat is mijn probleem
Alle reacties Link kopieren
Is het overdag? Wat dan kan het best wel eens vallen onder gewone leefgeluiden.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Als de muziek van je benedenbuurvrouw is zou ik een paar avonden mijn hakken aantrekken en flink heen en weer lopen. Je hebt er al wat van gezegd en ze houdt er geen rekening mee.
Je hoeft niet bang te zijn voor de dood. Als jij er bent is de dood er niet, ben jij er niet dan is de dood er.
Je hebt toch al eerder een topic geopend over je appartementencomplex?
Het zijn leefgeluiden daar zou je het mee moeten doen zelfs met rijtjeshuizen hoor je je buren en de buurkinderen in de tuin spelen.
AlejandraLaura schreef:
02-01-2020 12:49
Als de muziek van je benedenbuurvrouw is zou ik een paar avonden mijn hakken aantrekken en flink heen en weer lopen. Je hebt er al wat van gezegd en ze houdt er geen rekening mee.
Maar dan moet ze ook niet gaan klagen over de hakken van de bovenbuurman. vrouw
anoniem_63a410da8207f wijzigde dit bericht op 02-01-2020 12:51
3.90% gewijzigd
.
anoniem_63a410da8207f wijzigde dit bericht op 02-01-2020 12:51
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een 2 onder 1 kap woning maar ik hoor ook wel eens muziek van de buren. Zeker als in de zomer de achterdeuren open staan maar ik stoor me daar niet aan.
AlejandraLaura schreef:
02-01-2020 12:49
Als de muziek van je benedenbuurvrouw is zou ik een paar avonden mijn hakken aantrekken en flink heen en weer lopen. Je hebt er al wat van gezegd en ze houdt er geen rekening mee.

Ja gelijk heb je, aso met aso bestrijden :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Het is lastig te zeggen of je een terechte klager bent natuurlijk... maar overdag zijn het al snel normale leefgeluiden. Zelf ben ik ook best wel een zeur volgens mij. En dat is ook nog erger geworden in de loop der jaren. Nou ja, ik denk eigenlijk dat ik hooggevoelig ben... maar voor veel mensen is dat hetzelfde als aansteller of zeur. Ik zal het in ieder geval niet aandragen wanneer ik me irriteer aan harde leefgeluiden. Ik loop dan gewoon met een noice-canceling koptelefoon op. Het was natuurlijk handiger als jouw buurvrouw zo'n ding zou aanschaffen voor haar muziek... maar je kan dat iemand helaas niet verplichten.
Dat zijn leefgebieden en daar kun je niets tegen doen, maar ik begrijp het wel. Ik heb ook weinig tolerantie ervoor.

Nu ben ik verhuisd naar een plek midden in het centrum, waar geen kinderen op straat spelen, ik geen onderburen of bovenburen heb en mijn naaste buren zijn gamers die de hele dag met een headset opzitten. Ik hoor dus helemaal niks. I-de-aal!

Oftewel: het enige wat je kan doen, is verhuizen of accepteren.
Maar vind de woningbouw dat je terecht klaagt to?
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
02-01-2020 12:44
Is het overdag? Wat dan kan het best wel eens vallen onder gewone leefgeluiden.
Zo nu en dan is het overdag, maar vaak begint het pas tegen 17.00 uur.
En misschien dat het dan ook wel onder gewone leefgeluiden valt, maar als je net thuis komt van je werk wil je dat niet horen.
Alle reacties Link kopieren
Maar waarom vindt je vader en de rest van de visite het zo erg dat je het in een gesprek over iets anders hebt aangegeven bij de WBV? Zijn ze bang dat de buurvrouw nu bij kop en kont wordt gepakt en de woning wordt uitgezet?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Michella_1991 schreef:
02-01-2020 12:55
Zo nu en dan is het overdag, maar vaak begint het pas tegen 17.00 uur.
En misschien dat het dan ook wel onder gewone leefgeluiden valt, maar als je net thuis komt van je werk wil je dat niet horen.
Tegen 17.00 is gewoon overdag.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het er vooral aan ligt hoe laat en hoe hard je deze muziek hoort. Er zijn normen over zowel tijdstippen als maximale decibel. Als je overdag wat basgedreun op de achtergrond hoort, dan kan je daar weinig mee.
Alle reacties Link kopieren
Het valt meestal onder 'normale leefgeluiden' en de meeste mensen vinden het niet storend. Zelf vind ik het verschrikkelijk en zou nooit willen dat een ander last van mij zou hebben. Het is lastig want tenzij je vrijstaand woont zul je denk ik altijd wel wat van je buren horen. En zelfs vrijstaand is geen garantie.
Mijn ervaringen is dat je meer geluidsoverlast in eengezinswoningen hebt dan van appartementen.
Alle reacties Link kopieren
*2020* schreef:
02-01-2020 12:54
Maar vind de woningbouw dat je terecht klaagt to?
Weet ik niet. Hij heeft het opgeschreven voor een gesprek die hij 1 deze weken met haar heeft (ook vanwege de ontwikkelingen)
Wel kan ik zeggen dat hij van de zomer bij me thuis was om een contract te ondertekenen en toen hoorden we de muziek ook,maar wisten niet van wie het kwam. Wel reageerde hij met de woorden dat het te hard was
Alle reacties Link kopieren
Als iemand op een normaal volume muziek draait/speelt binnen gebruikelijke uren (zeg van 08.00 tot 22.00) dan vind ik het onder leefgeluiden vallen ook al kan ik het horen.

Ik heb het gehoor van een vleermuis, daar kunnen anderen niets aan doen.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
*2020* schreef:
02-01-2020 12:57
Mijn ervaringen is dat je meer geluidsoverlast in eengezinswoningen hebt dan van appartementen.
Hmmm, dat is mijn ervaring niet, zeker niet als je de onderbuur bent in een oud gebouw met houten verdiepingsvloeren.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
02-01-2020 12:53
Ja gelijk heb je, aso met aso bestrijden :facepalm:
Is ook aso, maar bij mij heeft het gewerkt in m'n vorige huis. Mijn benedenbuurman had ik al meerde keren gevraagd of gamegeluid wat zachter kon omdat mijn hele woning trilde, had ie schijt aan. Toen hij over mijn hakken kwam klagen zei ik dat ik er natuurlijk rekening mee zou houden als hij zijn gamegeluid zou dimmen ( of de bass eruit). Daarna geen last meer gehad.
Je hoeft niet bang te zijn voor de dood. Als jij er bent is de dood er niet, ben jij er niet dan is de dood er.
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
02-01-2020 12:55
Maar waarom vindt je vader en de rest van de visite het zo erg dat je het in een gesprek over iets anders hebt aangegeven bij de WBV? Zijn ze bang dat de buurvrouw nu bij kop en kont wordt gepakt en de woning wordt uitgezet?
nee, ze vinden gewoon dat ik dit soort geluiden moet accepteren
maar ik denk ook dat ze zo reageerden omdat ik snel geïrriteerd ben door geluiden
Alle reacties Link kopieren
ik heb iets van 10 jaar in een appartement gewoond, met mensen onder mij en mensen boven.
Ja, de onderburen hoorde ik ook de muziek van als ze die ietsje harder aan hadden, en dan hadden ze het niet eens aso-hard aanstaan.
Als ze een feestje hadden hoorde ik het praten wel.
De bovenburen hoorde ik ook vaak lopen, muziek of als er iets op de grond viel/iets verschoven werd etc. Sja, is niet anders.
Mijn ervaring is ook dat je in een tussenwoning/eengezinswoning vaak nog veel meer hoort zoals het op en neer lopen op een trap, muziek, kinderen etc.
Wij wonen nu vrijstaand dus geen buren geluiden meer, maar dat was voor mij geen reden om in een vrijstaand huis te gaan wonen.
Alle reacties Link kopieren
Zo lang het niet keihard is (en dat kunnen wij niet beoordelen) en niet ‘s avonds na tienen, lijkt het mij iets waar je prima tegen moet kunnen. Als jij slecht tegen geluid kunt, dan is het helaas toch jouw probleem. Dan kun je een noice cancelling koptelefoon aanschaffen, zelf muziek aanzetten of verhuizen, maar wat de buurvrouw doet is gewoon normaal. Alleen nogmaals, ik weet niet hoe hard haar muziek staat en of het dus daardoor komt of door de gehorigheid van het huis.
Ik zag nog niet lang geleden een aflevring van de rijdende rechter. Waarbij een buurman 1x per week voor een half uurtje ofzo wel luide muziek mocht draaien.

Niet op zondagochtend en de avonden maar overdag 1x de week even meezingen voor een half uur. Zijn huis was redelijk geisoleerd en op 1 buurvrouw na was er niemand die er problemen of echt last van had.

Zodra het structureel word, als in meer keer per week en langere tijd dan een half uur...dan valt het niet meer onder de gewone leefgeluiden en wel onder overlast en dat is niet de bedoeling en mag dus ook niet. Of nu overdag is of niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven