Halloween vieren?

09-10-2019 13:05 110 berichten
Alle reacties Link kopieren
Halloween komt er weer aan en is stiekem in NL toch ook een groter gebeuren aan het worden.
Ik heb er een aantal jaren met toenmalige partner heel veel aan gedaan toen het ingevoerd werd in het dorp. Hij was verlichtings- en geluidstechnicus dus het was een fluitje van een cent -nou ja, wel uren werk- om het hele huis om te toveren in een sprookjes spookhuis, haha.
Ik schreef een script, verzorgde de outfits, hij deed dan alle geluidseffecten, speakers, lampen, rookmachine enz.
Altijd een succes en zó leuk om te doen!

Toen kwam ik hier. Gingen ze voor het eerst ook Halloween doen. Dus ik verkleed, geschinkt, scriptje. Best anders in je uppie!
Ouders vonden het geweldig, de kinderen stonden als zoutzakken te kijken. Zegt er één "Waarom geeft u niet gewoon snoep? Dat doen de anderen ook."
Nou, fijn dan! Even een heel ander publiek dan wat ik gewend was.
Daarna nooit meer meegedaan, maar ik hoor nu wel meer gillen en roepen enz. dus nu zijn er meer mensen die wél wat doen zoals ik/wij destijds.
Maar ik heb er geen zin meer in.

Doe jij er aan mee? Ofwel aan huis met snoep/fruit of lopen met de kids? Wordt er waar je woont wat aan gedaan?
Nog nooit gevierd.
Alle reacties Link kopieren
tulpje21 schreef:
09-10-2019 14:51
Nou ja dat dus. Los van het hele kerk-verhaal snap ik gewoon niet goed wat daar leuk aan is. Ik weet wel leukere feestjes te verzinnen dan met al dat bloed en enge maskers.
maar dan past dit topic niet zo goed bij je
Alle reacties Link kopieren
Wat is er leuk aan? En wat niet?
De een houd van zuur, de ander van zout.
De een houd van de spanning, het kunnen schrikken enz. De ander van rust, huppelen in een korenveld enz.
Voor elk wat wils.
Je hoeft er niet aan mee te doen. Je mag.
Gelukkig is het meerendeel in nederland voor vrijheid van meningsuiting.
En als je het fijn vindt om hier niet aan mee te doen, al dan niet met als reden het geloof. Prima.

Ik sta trouwens echt te kijken hoor. Dat we over protestantse, katholieke enz. Gemeenten praten!
Hier bij ons zal het de mensen worst zijn hoor. Niemand die zeurt.
Dacht dat, dat iets van vroeger was.

Mijn huis wordt al jaar en dag met halloween versierd. Een echt griezelhuis.
Griezelspeurtocht voor de kinders.
Ik wacht al liggend onder een pak bladeren in mijn tuin op de eerste durfals.
Muizen-happen, toverdrank brouwen enz.
Voor de volwassenen zijn er halloweentochten, waar ik de scripts voor schrijf en ook een rol op mij neem.
Veel mensen vinden het heerlijk om even te griezelen. Even niets aan hun hoofd en daarna weer lekker veilig naar huis.

Ik ben trouwens pro-heidense feesten. Dit omdat deze feesten voor mij een veel grotere logica hebben (vooral als je, je verplaatst in de tijdsgeest van toen) :jump: dan de opgelegde feesten van nu.
de wereld wacht om ontdekt te worden
Alle reacties Link kopieren
thanx schreef:
09-10-2019 15:58
Wat is er leuk aan? En wat niet?
De een houd van zuur, de ander van zout.
De een houd van de spanning, het kunnen schrikken enz. De ander van rust, huppelen in een korenveld enz.
Voor elk wat wils.
Je hoeft er niet aan mee te doen. Je mag.
Gelukkig is het meerendeel in nederland voor vrijheid van meningsuiting.
En als je het fijn vindt om hier niet aan mee te doen, al dan niet met als reden het geloof. Prima.

Ik sta trouwens echt te kijken hoor. Dat we over protestantse, katholieke enz. Gemeenten praten!
Hier bij ons zal het de mensen worst zijn hoor. Niemand die zeurt.
Dacht dat, dat iets van vroeger was.

Mijn huis wordt al jaar en dag met halloween versierd. Een echt griezelhuis.
Griezelspeurtocht voor de kinders.
Ik wacht al liggend onder een pak bladeren in mijn tuin op de eerste durfals.
Muizen-happen, toverdrank brouwen enz.
Voor de volwassenen zijn er halloweentochten, waar ik de scripts voor schrijf en ook een rol op mij neem.
Veel mensen vinden het heerlijk om even te griezelen. Even niets aan hun hoofd en daarna weer lekker veilig naar huis.

Ik ben trouwens pro-heidense feesten. Dit omdat deze feesten voor mij een veel grotere logica hebben (vooral als je, je verplaatst in de tijdsgeest van toen) :jump: dan de opgelegde feesten van nu.
JAAAA pro-Pagan feesten, me too!! Haha.
En in veel gemeenten is het wél een probleem. Waarschijnlijk niet in RK plaatsen maar in Christelijke plaatsen wel. Laat ik daar nou mijn hele volwassen leven al wonen. :/
In het vorige dorp mocht het eerst niet, omdat het 'des duivels' was. Het mocht dan ook vooral geen "Halloween" heten. De vereniging heeft het toen iets van "spokenfeest" of zo genoemd. :mrgreen:
En de volgende jaren gewoon "Halloween" want het was een doorslaand succes!

Ook hier in de Christ. gemeente nog veel meer Christ. invloed. De kermis moet zo bijv. op zaterdagavond om klokslag 24.00 stoppen want dan begint de dag des herens.
Ons Koningsdagoptreden moest ook om 24:00 stoppen als het op zaterdag was, zelfde reden. Bij gratie gods mochten we soms met veel soebatten tot 1 uur doorgaan.
Voor mij was dat ook geheel nieuw en onbekend terrein. RKen zijn veel relaxter.
Dus ja, dat leeft (helaas) nog altijd.
Alle reacties Link kopieren
FlowerSpirit schreef:
09-10-2019 16:09

Ook hier in de Christ. gemeente nog veel meer Christ. invloed. De kermis moet zo bijv. op zaterdagavond om klokslag 24.00 stoppen want dan begint de dag des herens.
Ons Koningsdagoptreden moest ook om 24:00 stoppen als het op zaterdag was, zelfde reden. Bij gratie gods mochten we soms met veel soebatten tot 1 uur doorgaan.
is het wel leuk wonen dan?
lijkt mij niks

houd ook erg van mijn volle zondagen met alle winkels open en muziek kan gerust tot diep in de nacht doorgaan
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
09-10-2019 14:46
Langs de deuren met gedichtjes en snoep (en inzegening voor het huis) was bij ons met driekoningen (dat kende ik totaal niet, ik stond de eerste keer voor lul en ik heb maar wat geld gedoneerd, dat mocht ook). Maar goed, dit was niet in Nederland.
Ja, vroeger deden dat wel meer mensen, als ze geen snoepjes hadden of zo. Maar als kind is dat ook geweldig! Centjes voor je spaarpot. Als dat gecombineerd is met nog wat lekker snoepgoed ben je helemaal tevreden na een avondje lopen en zingen en zo.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
09-10-2019 16:13
is het wel leuk wonen dan?
lijkt mij niks

houd ook erg van mijn volle zondagen met alle winkels open en muziek kan gerust tot diep in de nacht doorgaan
Ligt een beetje aan welk dorpje je woont hoe het is. Ik wil hier eerlijk gezegd ook weg. Op een of andere manier resoneer ik niet met de mensen hier, dan krijg je niet echt aansluiting ook. Waar ik vandaan kom zijn mensen fundamenteel net anders.
Gezien mijn privé omstandigheden is verhuizen echter weer lastig, dus tis een beetje "Wat ga ik nu doen?"
Alle reacties Link kopieren
ik vergeet altijd snoep in huis te halen
(wees gerust, mijn kinderen snoepen, maar die eten chips & chcolade, niet iets wat je gemakkelijk weggeeft)
Heel eerlijk: ik heb wel eens de gordijnen dichtgedaan en de bel eraf op SintMaarten
aloha66 schreef:
09-10-2019 14:43
:D Grappig. Het is van oorsprong een Europees feest, Keltisch, niet Amerikaans :D
Tja. Zal best. Maar nu niet meer.

En hier is het nooit gevierd. Dus lekker daar laten.
Lucifer2018 schreef:
09-10-2019 16:22
Tja. Zal best. Maar nu niet meer.

En hier is het nooit gevierd. Dus lekker daar laten.
En ik ben sowieso niet van de kerst en pasen en andere christelijke feestgedoetjes.En al helemaal niet van de commercie en verplichtende karakter van sommige dingen.

Geef mij maar Sinterklaas met roetveegpiet en een pyama kerst omdat de kinderen dat leuk vinden, en de rest schaffen we lekker af. ;-)
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
09-10-2019 16:22
Tja. Zal best. Maar nu niet meer.

En hier is het nooit gevierd. Dus lekker daar laten.
Beetje Spartaanse gedachte. Prima als jij het niets vindt, maar als het iets is waar duizenden enorm veel plezier aan beleven, wat is daar mis mee? Beetje meer vreugde en saamhorigheid kan de maatschappij wel gebruiken!
En meer terug naar onze eigen roots is ook top.
Mega commercieel vind ik het ook niet, je hoeft er niet veel geld aan uit te geven om mee te doen.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
09-10-2019 16:22
Tja. Zal best. Maar nu niet meer.

En hier is het nooit gevierd. Dus lekker daar laten.
Oh, wat mij betreft kunnen er nooit genoeg feesten zijn. Samen vieren verbroedert, het is goed voor de samenleving. Als het aan mij ligt, stoffen we nog wat meer oude feesten af en importeren we er ook nog een paar.
Alle reacties Link kopieren
tulpje21 schreef:
09-10-2019 13:30
Vreselijk, Halloween. Ik snap niet hoe dit geschikt kan zijn voor kinderen. Bebloede hoofden, doodskoppen etc. Echt zo'n raar feest. Gelukkig wordt er hier in het dorp en op school niks aan gedaan. Er is al zoveel moord en doodslag en ellende in de wereld. Waarom zoiets als Halloween?
Goed, ik ben christelijk (PKN) en vanuit de kerk is men ook erg tegen dit feest. Dus vandaar dat ik misschien extra fel erop tegen ben. Ieder moet weten wat ie viert, maar ik doe er niet aan mee en kan me ook niet voorstellen dat mijn (jonge) kinderen er vrolijk van worden.
St. Maarten ken ik niet echt, maar lijkt me een stuk leuker.
+ 1!
Ik vind het een afschuwelijk ‘feest’. Wat is er nu leuk aan bebloede gezichten en afgehakte ledematen? En het lijkt de laatste jaren steeds uitbundiger gevierd te worden. Tenminste, als je afgaat op de meuk die in de winkels ligt. In real life ken ik werkelijk niemand die het viert.
Alle reacties Link kopieren
yette schreef:
09-10-2019 17:03
Oh, wat mij betreft kunnen er nooit genoeg feesten zijn. Samen vieren verbroedert, het is goed voor de samenleving. Als het aan mij ligt, stoffen we nog wat meer oude feesten af en importeren we er ook nog een paar.
Precies! Er is al zoveel afgekalfd in ons land en maatschappij! Ons sinterklaasfeest ligt ook al onder vuur. Als we alle religieuze en Puriteinse toestanden hun gang laten gaan houden we niets meer over.
Een beetje rijkdom in andere vorm dan geld mag absoluut wel weer terug komen. En vooral saamhorigheid kan wel een boost gebruiken.
lilalinda schreef:
09-10-2019 16:20
ik vergeet altijd snoep in huis te halen
(wees gerust, mijn kinderen snoepen, maar die eten chips & chcolade, niet iets wat je gemakkelijk weggeeft)
Heel eerlijk: ik heb wel eens de gordijnen dichtgedaan en de bel eraf op SintMaarten
Bij Halloween in Amerika was het gebruikelijk dat mensen die deelnemen en snoep geven het licht op hun veranda aan hebben. Is het donker dan wordt er niet aangebeld.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
09-10-2019 17:18
Bij Halloween in Amerika was het gebruikelijk dat mensen die deelnemen en snoep geven het licht op hun veranda aan hebben. Is het donker dan wordt er niet aangebeld.
Ja, dat doet men hier tegenwoordig ook meestal.
Hier is het dan zelfs weer zo dat je tevoren op moet geven of je snoephuis wilt zijn of niet met een aan huis verspreid formulier.
Een lichtje wegzetten vind ik dan weer wat handiger, én leuker!
Alle reacties Link kopieren
FlowerSpirit schreef:
09-10-2019 17:22
Ja, dat doet men hier tegenwoordig ook meestal.
Hier is het dan zelfs weer zo dat je tevoren op moet geven of je snoephuis wilt zijn of niet met een aan huis verspreid formulier.
Een lichtje wegzetten vind ik dan weer wat handiger, én leuker!
Een formulier.... een officieel snoephuis... Zo weten grote mensen een kinderfeest wel te vertrutten
Alle reacties Link kopieren
Ik lees een paar keer dat St Maarten een katholiek feest is (wat ik meteen geloof hoor). Maar het wordt toch vooral in noord-nederland gevierd? Ik kom uit het zuiden en had er nog nooit van gehoord tot ik naar noord-holland verhuisde.

In het zuiden hadden we inderdaad Driekoningen waarbij we langs de deuren gingen, hoewel wij wel een van de weinige kinderen waren die dat deden (en daarmee heel veel bejaarden vertederden, die het kenden van vroeger).

Oh en het geld dat wij kregen doneerden we aan goede doelen, dat was niet voor de spaarpot :D
redbulletje schreef:
09-10-2019 17:18
Bij Halloween in Amerika was het gebruikelijk dat mensen die deelnemen en snoep geven het licht op hun veranda aan hebben. Is het donker dan wordt er niet aangebeld.

Zo is dat hier in de wijk ook. Zonder veranda’s helaas, maar wel een lichtje bij de deur/achter het raam als teken dat je deelneemt. Geen formulieren gelukkig ;-D
Lucifer2018 schreef:
09-10-2019 16:25
En ik ben sowieso niet van de kerst en pasen en andere christelijke feestgedoetjes.En al helemaal niet van de commercie en verplichtende karakter van sommige dingen.

Geef mij maar Sinterklaas met roetveegpiet en een pyama kerst omdat de kinderen dat leuk vinden, en de rest schaffen we lekker af. ;-)
Voor mij hoeft het ook allemaal niet, vooral de commercie rondom feestdagen (sinterklaas, pasen, kerstmis) kan mij gestolen worden. Ik heb daar gewoon helemaal niets mee. Ik vier kerst voor de kinderen en ze mogen een paar keer hun schoen zetten, maar voor mij hoeft het niet.
yette schreef:
09-10-2019 17:03
Oh, wat mij betreft kunnen er nooit genoeg feesten zijn. Samen vieren verbroedert, het is goed voor de samenleving. Als het aan mij ligt, stoffen we nog wat meer oude feesten af en importeren we er ook nog een paar.
Dan ga ik emigreren 😕😊.
Alle reacties Link kopieren
FlowerSpirit schreef:
09-10-2019 16:27
Beetje Spartaanse gedachte. Prima als jij het niets vindt, maar als het iets is waar duizenden enorm veel plezier aan beleven, wat is daar mis mee? Beetje meer vreugde en saamhorigheid kan de maatschappij wel gebruiken!
En meer terug naar onze eigen roots is ook top.
Mega commercieel vind ik het ook niet, je hoeft er niet veel geld aan uit te geven om mee te doen.
En voor velen als ik, want het is zeker niet altijd bloederig en doodshoofden. Gewoon een leuk verkleed feestje en mooi het moment om eens lekker als vrouw gekleed naar buiten te kunnen. Of als optimus prime als je dat zou willen.
fietsen varen vrouwelijk doen
Alle reacties Link kopieren
Ik doe wat aan versiering half tot eind oktober.

De herfstdecoratie gaat gladjes over in vriendelijk niet-eng Halloween. En dat is alles. Eind oktober gaat alles weer weg en op naar kerst.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Geen Halloween hier, zit me veel te dicht op de andere feestdagen. Vind het wél leuk hoor, maar geen zin in om zelf iets te organiseren. Toen mijn stamkroeg nog open was, was er wel elk jaar een (verkleed)feest dus daar gingen we dan wel heen. Was erg leuk.

Ik kom oorspronkelijk van de bijbelbelt, waar het vieren van St. Maarten al een probleem was (ging uiteindelijk wel door hoor, het stadje werd te groot met mensen van lichtere denominaties of compleet van god los :devil: Sinterklaas werd oogluikend toegestaan door 'mijn' kerk, en kerst werd groots gevierd maar pas ergens halverwege de jaren '80 stond er voor het eerst een kerstboom in de kerk... Dat had ongeveer dezelfde geschokte en boze reacties als toen we overgingen van hele naar halve noten... Tja, Bonders staan nou niet bepaald vooraan als het gaat om veranderingen en de vaart der volkeren.
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
aloha66 schreef:
09-10-2019 14:52
Maar wel de bijbel lezen zeker? Want dat is niet gruwelijk en bloederig natuurlijk
Even ter herinnering.
(Psalmen 89:24) Maar Ik zal zijn wederpartijders verpletteren voor zijn aangezicht, en die hem haten, zal Ik plagen.
(Richteren 4:21) Daarna nam Jael, de huisvrouw van Heber, een nagel der tent, en greep een hamer in haar hand, en ging stilletjes tot hem in, en dreef den nagel in den slaap zijns hoofds, dat hij in de aarde vast werd; hij nu was met een diepen slaap bevangen en vermoeid, en stierf.
(Psalmen 3:8) Sta op, HEERE, verlos mij, mijn God; want Gij hebt al mijn vijanden op het kinnebakken geslagen; de tanden der goddelozen hebt Gij verbroken.
(2 Koningen 9:32-33) En hij hief zijn aangezicht op naar het venster, en zeide: Wie is met mij? Wie? Toen zagen op hem twee, drie kamerlingen. En hij zeide: Stoot ze van boven neder. En zij stieten haar van boven neder, zodat van haar bloed aan den wand en aan de paarden gesprengd werd; en hij vertrad haar.
(1 Samuel 15:33) Maar Samuel zeide: Gelijk als uw zwaard de vrouwen van haar kinderen beroofd heeft, alzo zal uw moeder van haar kinderen beroofd worden onder de vrouwen. Toen hieuw Samuel Agag in stukken, voor het aangezicht des HEEREN te Gilgal.
(Jeremia 51:22) En door u zal Ik in stukken slaan den man en de vrouw; en door u zal Ik in stukken slaan den oude en den jonge; en door u zal Ik in stukken slaan den jongeling en de jonkvrouw.
(Richteren 19:25-29) Maar de mannen wilden naar hem niet horen. Toen greep de man zijn bijwijf, en bracht haar uit tot hen daarbuiten; en zij bekenden haar, en waren met haar bezig den ganse nacht tot aan den morgen, en lieten haar gaan, als de dageraad oprees. 26 En deze vrouw kwam tegen het aanbreken van den morgenstond, en viel neder voor de deur van het huis des mans, waarin haar heer was, totdat het licht werd. 27 Als nu haar heer des morgens opstond en de deuren van het huis opendeed, en uitging om zijns weegs te gaan, ziet, zo lag de vrouw, zijn bijwijf, aan de deur van het huis, en haar handen op den dorpel. 28 En hij zeide tot haar: Sta op, en laat ons trekken; maar niemand antwoordde. Toen nam hij haar op den ezel, en de man maakte zich op, en toog naar zijn plaats. 29 Als hij nu in zijn huis kwam, zo nam hij een mes, en greep zijn bijwijf, en deelde haar met haar beenderen in twaalf stukken; en hij zond ze in alle landpalen van Israel.
(Psalmen 18:41) En Gij gaaft mij den nek mijner vijanden, en mijn haters, die vernielde ik.
(Richteren 7:25) En zij vingen twee vorsten der Midianieten, Oreb en Zeeb, en doodden Oreb op den rotssteen Oreb, en Zeeb doodden zij in de perskuip van Zeeb, en vervolgden de Midianieten; en zij brachten de hoofden van Oreb en Zeeb tot Gideon, over de Jordaan.
(Psalmen 72:9) De ingezetenen van dorre plaatsen zullen voor zijn aangezicht knielen, en zijn vijanden zullen het stof lekken.
(2 Koningen 10:7) Het geschiedde dan, als die brief tot hen kwam, dat zij de zonen des konings namen, en zeventig mannen sloegen; en zij leiden hun hoofden in korven, die zij tot hem zonden naar Jizreel.
(Psalmen 68:22) Voorzeker zal God den kop Zijner vijanden verslaan, den harigen schedel desgenen, die in zijn schulden wandelt.
(Numeri 25:8) En hij ging den Israelietischen man na in de hoerenwinkel, en doorstak hen beiden, den Israelietischen man en de vrouw, door hun buik. Toen werd de plaag van over de kinderen Israels opgehouden.
(Richteren 9:54) Toen riep hij haastelijk, den jongen, die zijn wapenen droeg, en zeide tot hem: Trek uw zwaard uit, en dood mij, opdat zij niet van mij zeggen: Een vrouw heeft hem gedood. En zijn jongen doorstak hem, dat hij stierf.
(Psalmen 68:24) Opdat gij uw voet, ja, de tong uwer honden, moogt steken in het bloed van de vijanden, van een iegelijk van hen.

Ook het doden van kinderen en zwangere vrouwen is een geliefd onderwerp in het bijbelse gruwel kabinet.
(Numeri 31:17) Nu dan, doodt al wat mannelijk is onder de kinderkens; en doodt alle vrouw, die door bijligging des mans een man bekend heeft.
(Psalmen 137:9) Welgelukzalig zal hij zijn, die uw kinderkens grijpen, en aan de steenrots verpletteren zal.
(Jesaja 13:18) Maar hun bogen zullen de jongelingen verpletteren, en zij zullen zich niet ontfermen over de vrucht des buiks; hun oog zal de kinderen niet verschonen.
(2 Koningen 15:16) Toen sloeg Menahem Tifsah, met allen, die daarin waren, ook haar landpalen van Thirza af; omdat men niet voor hem had opengedaan, zo sloeg hij hen; al haar bevruchte vrouwen hieuw hij in stukken.
(2 Koningen 8:12) Toen zeide Hazael: Waarom weent mijn heer? En hij zeide: omdat ik weet, wat kwaad gij den kinderen Israels doen zult; gij zult hun sterkten in het vuur zetten, en hun jonge manschap met het zwaard doden, en hun jonge kinderen verpletteren, en hun zwangere vrouwen opensnijden.
(Jesaja 13:16) Ook zullen hun kinderkens voor hun ogen verpletterd worden; hun huizen zullen geplunderd, en hun vrouwen geschonden worden.
(Jeremia 13:15) En Ik zal hen in stukken slaan, den een tegen den ander, zo de vaders als de kinderen te zamen, spreekt de HEERE; Ik zal niet verschonen noch sparen, noch Mij ontfermen, dat Ik hen niet zou verderven.
(Ezechiel 9:6) Doodt ouden, jongelingen en maagden, en kinderkens en vrouwen, tot verdervens toe;

De schrijvers van het NT dreigen met eeuwige martelingen en zelfs Jezus kan zijn boodschap niet helemaal uitdragen zonder af en toe te dreigen met geweld.


(Lukas 19:27) Doch deze mijn vijanden, die niet hebben gewild, dat ik over hen koning zoude zijn, brengt ze hier, en slaat ze hier voor mij dood.
(Mattheüs 3:10) En ook is alrede de bijl aan den wortel der bomen gelegd; alle boom dan, die geen goede vrucht voortbrengt, wordt uitgehouwen en in het vuur geworpen..............Wiens wan in Zijn hand is, en Hij zal Zijn dorsvloer doorzuiveren, en Zijn tarwe in Zijn schuur samenbrengen, en zal het kaf met onuitblusselijk vuur verbranden.
(Mattheüs 13:30) Laat ze beiden te zamen opwassen tot den oogst, en in den tijd des oogstes zal ik tot de maaiers zeggen: Vergadert eerst dat onkruid, en bindt het in busselen, om hetzelve te verbranden; maar brengt de tarwe samen in mijn schuur.
(Mattheüs 13:42) En zullen dezelve in den vurigen oven werpen; daar zal wening zijn en knersing der tanden.
(Mattheüs 22:13) Toen zeide de koning tot de dienaars: Bindt zijn handen en voeten, neemt hem weg, en werpt hem uit in de buitenste duisternis; daar zal zijn wening en knersing der tanden.
(Openbaring 2:18) Dit zegt de Zoon van God, Die Zijn ogen heeft als een vlam vuurs, en Zijn voeten zijn blinkend koper gelijk............En haar kinderen zal Ik door den dood ombrengen; en al de Gemeenten zullen weten, dat Ik het ben, Die nieren en harten onderzoek. En Ik zal ulieden geven een iegelijk naar uw werken.


Dan vallen die afgehakte ledematen en doodshoofden toch wel mee? Ik krijg hier wel nachtmerries van, doe mij dan maar een geschminkte zombie aan de deur.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven