Hekel aan deze maatschappij

29-11-2021 08:00 397 berichten
lege OP
anoniem_654df3e0e10b5 wijzigde dit bericht op 01-09-2022 07:49
99.36% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Beaucis goed verwoord.
BeauCis schreef:
29-11-2021 23:59
Als je dan toch een artikel aanhaalt dat o.a. gaat over overwerken, er is net zo goed meermaals bewezen dat mensen dankzij die overuren niet perse meer werk verzetten. Sterker nog velen zijn in de gebruikelijke acht uur al niet eens acht uur daadwerkelijk productief. Wat heeft een bedrijf er aan wanneer mannen weliswaar meer uren maken, maar niet meer productief zijn in die uren. Daarnaast zijn die beroepen waar meer vrouwen dan mannen werken nergens bewezen minder geld waard, alleen zitten die wel vaak in sectoren waar wel iedereen gebruik van maakt (bv zorg en onderwijs) terwijl in het bedrijfsleven aan veel nuttelozer beroepen een veel hoger prijskaartje hangt. Mag je afvragen of dat terecht is. Dat traditioneel de vrouw minder gaat werken dan de man, zodra er kinderen zijn, ligt zowel aan de vrouw als de man, die keuze wordt samen gemaakt, maar de vrouw kan er ook niks aan doen dat zij nu eenmaal de babybouwer is. Verder is evenmin bewezen dat vrouwen die parttime werken minder productief of deskundig zouden zijn dan hun fulltime mannelijke collegae. Wil je op die slak zout leggen…de meeste prestaties zijn meetbaar in zowel productiviteit als kwaliteit. Maar dat wordt niet gedaan. Loon naar werken, mbt kwaliteit en productiviteit en dus, naar hoeveel een werknemer een werkgever daadwerkelijk oplevert is een stuk relevanter, en ik vermoed dat er dan vast veel mannen een klep op de neus gaan krijgen. Daarnaast is het nog steeds vaak zo dat de voorkeur vaak uitgaat naar de witte man van een bepaalde leeftijd. Behalve wanneer er een vrouwen-, of diversiteitsquotum is. Zou er zonder vooroordelen gekozen worden voor de beste mens voor een functie, was dat gezien prestaties in het verleden, bewezen kwaliteiten etc vaker een vrouw, terwijl gekeken naar beste verkooptechnieken, aangaande solliciteren en salaris bedingen mannen vaker hoger scoren. Niet omdat ze beter zijn in het werk en sich, wel omdat ze zichzelf beter weten te verkopen. Dat is echter niet relevant wanneer verkopen en bluffen voor je eigenlijke functie eigenschappen zijn die er niet toe doen. Je kunt best met cijfertjes zwaaien, wanneer die cijfertjes jou het best uitkomen, maar dan laat je wel nuances en andere meetbare zaken die niet in dit specifieke onderzoek naar voren komen buiten beschouwing. Verder is deze hele man vrouw en generatie draad off topic.
Ik ben de laatste om te zeggen dat er niets verbeterd kan worden, maar zoiets begint altijd wel met het achterhalen van de daadwerkelijke oorzaken.
BeauCis schreef:
30-11-2021 01:24

Overigens…ik hoef je verder niet te overtuigen hoor, soms weet ik het even niet fluks te onderbouwen door bijvoorbeeld te zwaaien met (vrij gedateerde) onderzoeksresultaten, betekent echter niet dat het onjuist is :) betekent hooguit dat het gokje wat DS waagde klaarblijkelijk overtuigender overkomt dan een bewering van iemand die wel de klok hoorde luiden (als in ergens wel degelijk gepubliceerde onderzoeksresultaten las, veel recenter dan 2014, maar vervolgens een beetje te lui is die erbij te zoeken)…DS verwachtte vermoedelijk niet dat iemand werkelijk die link zal lezen.
Beetje flauw dit. Net als jij lees ik veel onderzoeken over dit onderwerp, maar hier op dit forum moet je nu eenmaal een link kunnen produceren die iets hap snap aantoont, want anders kan met het grote ontkenningsspel voeren en als je wel een onderzoek produceert dan is het normaal om de inhoud te negeren, op basis van wie het schrijft, waar het gepubliceerd is of zoals jij nu doet de leeftijd (terwijl er in de afgelopen 7 jaar op dit punt helemaal niet zoveel is veranderd en je bovendien zelf aangeeft dat het lastig meetbaar is). Dit is nu eenmaal een link die ik heel gemakkelijk kan reproduceren, maar dat wil niet zeggen dat ik niets anders heb gelezen en het is al helemaal raar om te denken dat mensen het niet gaan lezen, want ik weet al lang waarom de meeste mensen om bronnen vragen: om te kijken of ze een stok kunnen vinden om mee te slaan.

Dat allemaal gezegd hebbende: met mijn bedrijf werken we aan een project om juist de arbeidspositie van vrouwen te verbeteren en daarbij komt onder meer aan bod dat vrouwen in de onderhandelingen meer bescheiden zijn. Dat lossen we op door enerzijds werkgevers daarvan bewust te maken (heeft weinig effect) en anderzijds vrouwen te leren te onderhandelen.

Wat mij dus tegenstaat aan de hele loonkloofdiscussie is dat het vooral gebracht wordt als dat de mannen maar moeten veranderen en echt, dan kan je wachten tot je een ons weegt.

Overigens is wat we uiteindelijk willen bereiken dat met big data werknemers op de beste plek terechtkomen, waarbij AI zal gaan beslissen. Daarmee zullen beloningen en ook wie krijgt welke baan volledig objectief worden vastgesteld.
Alle reacties Link kopieren
Gebruna schreef:
29-11-2021 21:58
Knip

Toen ik 25 jaar was, had ik dus 8 jaar werkervaring, twee hbo diploma's maar géén studieschuld en wél inmiddels 8 volledige jaarsalarissen verdiend.

Dat is géén verwijt aan de jongeren van nu, maar een constatering van hoe de dingen toen werkten. En ook dat kan variëren, afhankelijk van je omgeving en je eigen instelling.
VUT en zo, daar heeft "mijn generatie" wel altijd aan mee betaald totdat al die regelingen verdwenen. De meeste mensen van die generatie (geboren rond 1960) zullen nu toch echt 50 jaar werken halen en die kunnen niet, zoals veel mensen van de generatie daarvóór (geboren plm. 1935), zo rond hun 58e jaar stoppen.

Wie (nu) pas op zijn 25e jaar start met werken, zal tot en met zijn 74e jaar moeten werken om aan evenveel arbeidsjaren te kunnen komen als de huidige begin-zestiger. En wie ook alleenstaand is: ook al die jaren fulltime!

Knip
Newsflash: de huidige millennials en generatie Z moet inderdaad tot minstens hun 70e werken. Als je een mbo opleiding hebt gedaan, begin je dus op je 20e met werken en in het gunstigste geval kun je op je 70e eindelijk met pensioen. Dat is dus precies 50 jaar gewerkt. Of er ook nog iets in die pensioenpot zit is natuurlijk de vraag.

Als je nu netjes nominaal je bachelor en master haalt ben je dus op je 22e of 23e klaar (afhankelijk van of de master 1 of 2 jaar duurt) en heb je dus inderdaad tegen de 50 jaar gewerkt als je met pensioen mag.

Dan laten we voor het gemak nog even weg dat millennials veel minder zekerheid hebben qua contracten en meer van baan moeten wisselen, vaker (moeten) zzp'en en moeilijker aan een koopwoning kunnen komen. Zorgt allemaal voor een lager pensioen. (er vanuit gaande dat die pensioenen over 45 jaar nog bestaan)

Dus ja, de generaties die nu nog ver van hun pensioen zitten betalen vooral mee aan de pensioenen en VUT regelingen van de generaties die nu al met pensioen zijn, maar zien daar zelf waarschijnlijk errug weinig voor terug.
ZouBisou schreef:
30-11-2021 10:05
Newsflash: de huidige millennials en generatie Z moet inderdaad tot minstens hun 70e werken. Als je een mbo opleiding hebt gedaan, begin je dus op je 20e met werken en in het gunstigste geval kun je op je 70e eindelijk met pensioen. Dat is dus precies 50 jaar gewerkt. Of er ook nog iets in die pensioenpot zit is natuurlijk de vraag.

Als je nu netjes nominaal je bachelor en master haalt ben je dus op je 22e of 23e klaar (afhankelijk van of de master 1 of 2 jaar duurt) en heb je dus inderdaad tegen de 50 jaar gewerkt als je met pensioen mag.

Dan laten we voor het gemak nog even weg dat millennials veel minder zekerheid hebben qua contracten en meer van baan moeten wisselen, vaker (moeten) zzp'en en moeilijker aan een koopwoning kunnen komen. Zorgt allemaal voor een lager pensioen. (er vanuit gaande dat die pensioenen over 45 jaar nog bestaan)

Dus ja, de generaties die nu nog ver van hun pensioen zitten betalen vooral mee aan de pensioenen en VUT regelingen van de generaties die nu al met pensioen zijn, maar zien daar zelf waarschijnlijk errug weinig voor terug.
Wist je ook dat millennials veel minder vaak in loondienst willen werken en juist flexibiliteit op prijs stellen?
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
30-11-2021 10:17
Wist je ook dat millennials veel minder vaak in loondienst willen werken en juist flexibiliteit op prijs stellen?
Noted, wat wil je daarmee zeggen? Ik schets een complementerend beeld van de situatie van jongeren van nu, aanvullend op wat Gebruna deelt over haar eigen generatie.

'flexibiliteit op prijs stellen' zou ik overigens wel breder opvatten. De keuze om niet in loondienst te gaan is daar een van. Maar flexibiliteit gaat ook over wel in loondienst werken maar met meer vrijheid rond zaken als mogelijkheden om thuis of elders te werken, opvoeding van kinderen beter te kunnen verdelen, etc. Ik ken geen millennial met een voorkeur voor onzekere contracten en verplicht job hoppen omdat je nergens een vast contract aangeboden krijgt.
Alle reacties Link kopieren
ZouBisou schreef:
30-11-2021 10:05
Newsflash: de huidige millennials en generatie Z moet inderdaad tot minstens hun 70e werken. Als je een mbo opleiding hebt gedaan, begin je dus op je 20e met werken en in het gunstigste geval kun je op je 70e eindelijk met pensioen. Dat is dus precies 50 jaar gewerkt. Of er ook nog iets in die pensioenpot zit is natuurlijk de vraag.

Als je nu netjes nominaal je bachelor en master haalt ben je dus op je 22e of 23e klaar (afhankelijk van of de master 1 of 2 jaar duurt) en heb je dus inderdaad tegen de 50 jaar gewerkt als je met pensioen mag.

Dan laten we voor het gemak nog even weg dat millennials veel minder zekerheid hebben qua contracten en meer van baan moeten wisselen, vaker (moeten) zzp'en en moeilijker aan een koopwoning kunnen komen. Zorgt allemaal voor een lager pensioen. (er vanuit gaande dat die pensioenen over 45 jaar nog bestaan)

Dus ja, de generaties die nu nog ver van hun pensioen zitten betalen vooral mee aan de pensioenen en VUT regelingen van de generaties die nu al met pensioen zijn, maar zien daar zelf waarschijnlijk errug weinig voor terug.

Ik heb niet opgezocht welke jaartallen er horen bij de (Z ?) generatie die je noemt, maar de pensioendatum is in het akkoord van 2019 voor de jaren t/m 2060 behoorlijk naar beneden bijgesteld.
https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... ipeakkoord

Voor iemand die is geboren in januari 1989 was dit 71 + 3 maanden (AOW leeftijd in 2060), en dit is geworden 69 + 3 maanden (AOW leeftijd in 2058).
Overigens zal een lager pensioen opbouwen in de toekomst ook veel te maken met parttime werken. Wie om de één of andere reden pas later begint met werken en daarna 40 jaar lang pensioen opbouwt ad 3 dagen per week, zal (veel) minder opbouwen dan bij 50 jaar lang 5 dagen per week werken. Ik hoop altijd maar dat mensen dat ook meenemen in een vergelijking.

Gezien de bevolkingsopbouw snap ik trouwens wel dat men zó snel en zo plotseling die leeftijd wilde verhogen want destijds zijn er veel kinderen geboren. De levensverwachting voor wie nu geboren wordt, ligt hoog. Maar het is natuurlijk niet zo dat de levensverwachting voor mensen die zijn geboren tussen 1947 en 1957, plotseling met twee jaar gestegen is.
Alle reacties Link kopieren
ZouBisou schreef:
30-11-2021 10:05
Newsflash: de huidige millennials en generatie Z moet inderdaad tot minstens hun 70e werken. Als je een mbo opleiding hebt gedaan, begin je dus op je 20e met werken en in het gunstigste geval kun je op je 70e eindelijk met pensioen. Dat is dus precies 50 jaar gewerkt. Of er ook nog iets in die pensioenpot zit is natuurlijk de vraag.

Als je nu netjes nominaal je bachelor en master haalt ben je dus op je 22e of 23e klaar (afhankelijk van of de master 1 of 2 jaar duurt) en heb je dus inderdaad tegen de 50 jaar gewerkt als je met pensioen mag.

Dan laten we voor het gemak nog even weg dat millennials veel minder zekerheid hebben qua contracten en meer van baan moeten wisselen, vaker (moeten) zzp'en en moeilijker aan een koopwoning kunnen komen. Zorgt allemaal voor een lager pensioen. (er vanuit gaande dat die pensioenen over 45 jaar nog bestaan)

Dus ja, de generaties die nu nog ver van hun pensioen zitten betalen vooral mee aan de pensioenen en VUT regelingen van de generaties die nu al met pensioen zijn, maar zien daar zelf waarschijnlijk errug weinig voor terug.
Mijn opa had op zijn 20e de verwachting met 65 geen pensioen te hebben (dat bestond wel maar lang niet in alle sectoren) en nog tot zijn 80e te moeten werken of volledig afhankelijk te zijn van de kinderen of de steun/kerk.

Die verwachting kwam niet uit. Toen hij echt 65 was had hij een beetje eigen vermogen opgebouwd als kleine zelfstandige en kreeg hij AOW. Eerst op het sociaal minimum, maar later gekoppeld aan het minimumloon dus welvaartsvast.

Toen ik 20 was had ik verwacht rond mijn 60e wel zo'n beetje met de VUT te kunnen en daarna prima rond te kunnen komen van de AOW en mijn welvaartsvaste pensioen. Die verwachting komt niet uit. Ik moet waarschijnlijk tot mijn 68e werken. En tegen de afwaardering van dat prima pensioen valt niet in te leggen.

In hoeverre zou de verwachting van de huidige twintigers dat ze tot hun 70e moeten werken voor een lege pensioenpot wel uitkomen?
Er zit nog 50 jaar tussen. Daarin kan van alles gebeuren. Niet alleen met de pensioengerechtigde leeftijd.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
Creatieveling schreef:
29-11-2021 19:02
Interessante discussie.
Dat TO wegblijft maakt voor de discussie niet uit.

Volgens mij is het van alle tijden om te roepen dat het vroeger beter en veel makkelijker was Nee, dat was niet zo, maar ik denk dat mensen graag mogen doen of hebben zij het veel zwaarder dan anderen. Het is ook maar net wat je wil zien denk ik dan.
Ja eens!
ZouBisou schreef:
30-11-2021 10:30
Noted, wat wil je daarmee zeggen? Ik schets een complementerend beeld van de situatie van jongeren van nu, aanvullend op wat Gebruna deelt over haar eigen generatie.

'flexibiliteit op prijs stellen' zou ik overigens wel breder opvatten. De keuze om niet in loondienst te gaan is daar een van. Maar flexibiliteit gaat ook over wel in loondienst werken maar met meer vrijheid rond zaken als mogelijkheden om thuis of elders te werken, opvoeding van kinderen beter te kunnen verdelen, etc. Ik ken geen millennial met een voorkeur voor onzekere contracten en verplicht job hoppen omdat je nergens een vast contract aangeboden krijgt.
Flexibiliteit werkt wel twee kanten op.

Het is overigens ook niet zo dat niemand meer een vast contract krijgt. De pers vindt het altijd wel leuk om daar een enorm ding van te maken, maar een dag later vertellen ze weer dat werkgevers niemand kunnen vinden die voor hen wil werken. En zoals altijd ligt het er gewoon heel erg aan in welke sector, wie je bent, wat je kan, enz.

De wereld is veel sneller geworden. Dat is voor sommige mensen minder prettig, voor anderen weer prettiger.

Wist je overigens dat het makkelijker is om van iemand af te komen met een vast contract dan met een contract voor bepaalde tijd. ;)
merano schreef:
30-11-2021 11:59
Mijn opa had op zijn 20e de verwachting met 65 geen pensioen te hebben (dat bestond wel maar lang niet in alle sectoren) en nog tot zijn 80e te moeten werken of volledig afhankelijk te zijn van de kinderen of de steun/kerk.

Die verwachting kwam niet uit. Toen hij echt 65 was had hij een beetje eigen vermogen opgebouwd als kleine zelfstandige en kreeg hij AOW. Eerst op het sociaal minimum, maar later gekoppeld aan het minimumloon dus welvaartsvast.

Toen ik 20 was had ik verwacht rond mijn 60e wel zo'n beetje met de VUT te kunnen en daarna prima rond te kunnen komen van de AOW en mijn welvaartsvaste pensioen. Die verwachting komt niet uit. Ik moet waarschijnlijk tot mijn 68e werken. En tegen de afwaardering van dat prima pensioen valt niet in te leggen.

In hoeverre zou de verwachting van de huidige twintigers dat ze tot hun 70e moeten werken voor een lege pensioenpot wel uitkomen?
Er zit nog 50 jaar tussen. Daarin kan van alles gebeuren. Niet alleen met de pensioengerechtigde leeftijd.
Ook heel erg waar. Over 50 jaar kan het wel eens zo zijn dat de wereld zich heeft ontwikkeld tot een soort van The Matrix. Of meer waarschijnlijk iets anders, maar nog steeds iets waar we nu totaal niet bij kunnen. Vertel iemand in 1971 maar eens dat iedereen tegenwoordig de hele dag op social media zit, de grootste bedrijven vooral online business doen, dat China een supermacht is geworden, Rusland vrijer dan de EU, auto's elektrisch, op vakantie naar Australië doodnormaal is geworden, er mensen willen verhuizen naar Mars, enz.

Nog afgezien van dat ze bij een aantal termen gaan vragen wat het is: ze denken waarschijnlijk dat je niet helemaal helder bent.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
30-11-2021 08:44
Beetje flauw dit. Net als jij lees ik veel onderzoeken over dit onderwerp, maar hier op dit forum moet je nu eenmaal een link kunnen produceren die iets hap snap aantoont, want anders kan met het grote ontkenningsspel voeren en als je wel een onderzoek produceert dan is het normaal om de inhoud te negeren, op basis van wie het schrijft, waar het gepubliceerd is of zoals jij nu doet de leeftijd (terwijl er in de afgelopen 7 jaar op dit punt helemaal niet zoveel is veranderd en je bovendien zelf aangeeft dat het lastig meetbaar is). Dit is nu eenmaal een link die ik heel gemakkelijk kan reproduceren, maar dat wil niet zeggen dat ik niets anders heb gelezen en het is al helemaal raar om te denken dat mensen het niet gaan lezen, want ik weet al lang waarom de meeste mensen om bronnen vragen: om te kijken of ze een stok kunnen vinden om mee te slaan.

Dat allemaal gezegd hebbende: met mijn bedrijf werken we aan een project om juist de arbeidspositie van vrouwen te verbeteren en daarbij komt onder meer aan bod dat vrouwen in de onderhandelingen meer bescheiden zijn. Dat lossen we op door enerzijds werkgevers daarvan bewust te maken (heeft weinig effect) en anderzijds vrouwen te leren te onderhandelen.

Wat mij dus tegenstaat aan de hele loonkloofdiscussie is dat het vooral gebracht wordt als dat de mannen maar moeten veranderen en echt, dan kan je wachten tot je een ons weegt.

Overigens is wat we uiteindelijk willen bereiken dat met big data werknemers op de beste plek terechtkomen, waarbij AI zal gaan beslissen. Daarmee zullen beloningen en ook wie krijgt welke baan volledig objectief worden vastgesteld.
Zowel mannen als vrouwen moeten veranderen, maar vooral het systeem dat nu geldt en de manieren waarop mensen in banen belanden en hoeveel ze daarmee verdienen. Volstrekt irrelevante zaken voor functies hebben nu de boventoon, zoals bijvoorbeeld netwerken en de eerste indruk en onderhandelinsskills. Dat zijn zeker kwaliteiten, maar niet perse kwaliteiten die voor iedere functie relevant zijn. Dus zou de nadruk bij sollicitaties voor de functies waarvoor het niet relevant is er ook niet op moeten liggen. Daarnaast is het sowieso vreemd dat (in bepaalde beroepen) de dikkere salarissen gaan naar degene met de beste onderhandelingsskills en niet naar degene die zijn of haar of hun werk meetbaar en bewezen het best doet.
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
amarna wijzigde dit bericht op 30-11-2021 13:40
99.29% gewijzigd
BeauCis schreef:
30-11-2021 13:22
Zowel mannen als vrouwen moeten veranderen, maar vooral het systeem dat nu geldt en de manieren waarop mensen in banen belanden en hoeveel ze daarmee verdienen. Volstrekt irrelevante zaken voor functies hebben nu de boventoon, zoals bijvoorbeeld netwerken en de eerste indruk en onderhandelinsskills. Dat zijn zeker kwaliteiten, maar niet perse kwaliteiten die voor iedere functie relevant zijn. Dus zou de nadruk bij sollicitaties voor de functies waarvoor het niet relevant is er ook niet op moeten liggen. Daarnaast is het sowieso vreemd dat (in bepaalde beroepen) de dikkere salarissen gaan naar degene met de beste onderhandelingsskills en niet naar degene die zijn of haar of hun werk meetbaar en bewezen het best doet.
Nou, daar ben ik het helemaal mee eens.
Alle reacties Link kopieren
ZouBisou schreef:
30-11-2021 10:05
Newsflash: de huidige millennials en generatie Z moet inderdaad tot minstens hun 70e werken. Als je een mbo opleiding hebt gedaan, begin je dus op je 20e met werken en in het gunstigste geval kun je op je 70e eindelijk met pensioen. Dat is dus precies 50 jaar gewerkt. Of er ook nog iets in die pensioenpot zit is natuurlijk de vraag.

Als je nu netjes nominaal je bachelor en master haalt ben je dus op je 22e of 23e klaar (afhankelijk van of de master 1 of 2 jaar duurt) en heb je dus inderdaad tegen de 50 jaar gewerkt als je met pensioen mag.

Dan laten we voor het gemak nog even weg dat millennials veel minder zekerheid hebben qua contracten en meer van baan moeten wisselen, vaker (moeten) zzp'en en moeilijker aan een koopwoning kunnen komen. Zorgt allemaal voor een lager pensioen. (er vanuit gaande dat die pensioenen over 45 jaar nog bestaan)

Dus ja, de generaties die nu nog ver van hun pensioen zitten betalen vooral mee aan de pensioenen en VUT regelingen van de generaties die nu al met pensioen zijn, maar zien daar zelf waarschijnlijk errug weinig voor terug.
Newsflash
1.
Het is allerminst zeker dat een 25jarige van nu tot zijn/haar 70e door moet werken. Hangt af van de gemiddelde levensverwachting. De laatste jaren daalt die zelfs iets.
2.
Hoe later men gaat werken, hoe minder geld er in de AOWpot komt. Afname van die pot ligt dus niet alleen aan vergrijzing maar ook aan latere start met inleg.
3.
De huidige generatie van ca. 55-65 heeft soms meer dan 25 jaar VUTPremie betaald zonder er zelf ooit 1 cent van terug te zien. Zuur!
amarna wijzigde dit bericht op 30-11-2021 15:42
0.98% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
DeSlager schreef:
29-11-2021 20:35

Wij waren en zijn nog altijd de kostwinners he?

Daar maak je vast vrienden mee.
Zo.
*Hestia* schreef:
30-11-2021 14:22
Daar maak je vast vrienden mee.
Hij is niet de enige die daar erg goed in is.
Alle reacties Link kopieren
BeauCis schreef:
30-11-2021 13:22
Zowel mannen als vrouwen moeten veranderen, maar vooral het systeem dat nu geldt en de manieren waarop mensen in banen belanden en hoeveel ze daarmee verdienen. Volstrekt irrelevante zaken voor functies hebben nu de boventoon, zoals bijvoorbeeld netwerken en de eerste indruk en onderhandelinsskills. Dat zijn zeker kwaliteiten, maar niet perse kwaliteiten die voor iedere functie relevant zijn. Dus zou de nadruk bij sollicitaties voor de functies waarvoor het niet relevant is er ook niet op moeten liggen. Daarnaast is het sowieso vreemd dat (in bepaalde beroepen) de dikkere salarissen gaan naar degene met de beste onderhandelingsskills en niet naar degene die zijn of haar of hun werk meetbaar en bewezen het best doet.
Ja, daar kunnen we elkaar wel in vinden.
Zeker wanneer je vanuit mensen redeneert want eerlijk gezegd bedacht ik me vanochtend nog dat ik een aantal vrouwen ken die keihard kunnen onderhandelen en mannen die zichzelf totaal niet kunnen verkopen.
Okay, zeker is het dat de verhoudingen binnen Mars of Venus anders liggen maar het is zeker geen wet van meden of perzen.

Nu moeten we de invloed van onderhandelingsskills niet gaan overdrijven overigens, want wanneer iemand zich naar binnen bluft maar door de mand valt dan staat ie zo weer buiten.
Het gaat dus over een relatief klein gedeelte waar het echt direct van invloed is op de loonkloof tussen man en vrouw.
Voor een overgroot gedeelte wordt het bepaald door het segment waarin men werkt of behoor je tot de categorie 12 ambachten 13 ongelukken.. :)

Met andere woorden, over een hele carrière ga ik er toch wel van uit dat het gros eruit haalt wat erin zit, of hij of zij zich ook gewaardeerd of op in de juiste mate gecompenseerd voelt... Lastig....
Dit is niet het einde. Het is zelfs niet het begin van het einde. Maar misschien is dit het einde van het begin.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
30-11-2021 13:10
Flexibiliteit werkt wel twee kanten op.

Het is overigens ook niet zo dat niemand meer een vast contract krijgt. De pers vindt het altijd wel leuk om daar een enorm ding van te maken, maar een dag later vertellen ze weer dat werkgevers niemand kunnen vinden die voor hen wil werken. En zoals altijd ligt het er gewoon heel erg aan in welke sector, wie je bent, wat je kan, enz.

De wereld is veel sneller geworden. Dat is voor sommige mensen minder prettig, voor anderen weer prettiger.

Wist je overigens dat het makkelijker is om van iemand af te komen met een vast contract dan met een contract voor bepaalde tijd. ;)
Hoe zat het ook alweer?
Je bent nadat iemand uit zijn of haar contract loopt nog 2 jaar min of meer aansprakelijk of heb je een zorgplicht bij ziekte?
Dit is niet het einde. Het is zelfs niet het begin van het einde. Maar misschien is dit het einde van het begin.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
30-11-2021 13:15
Ook heel erg waar. Over 50 jaar kan het wel eens zo zijn dat de wereld zich heeft ontwikkeld tot een soort van The Matrix. Of meer waarschijnlijk iets anders, maar nog steeds iets waar we nu totaal niet bij kunnen. Vertel iemand in 1971 maar eens dat iedereen tegenwoordig de hele dag op social media zit, de grootste bedrijven vooral online business doen, dat China een supermacht is geworden, Rusland vrijer dan de EU, auto's elektrisch, op vakantie naar Australië doodnormaal is geworden, er mensen willen verhuizen naar Mars, enz.

Nog afgezien van dat ze bij een aantal termen gaan vragen wat het is: ze denken waarschijnlijk dat je niet helemaal helder bent.
Die we dan zelf kunnen programmeren! Kan niet wachten.
palanja schreef:
30-11-2021 18:35
Hoe zat het ook alweer?
Je bent nadat iemand uit zijn of haar contract loopt nog 2 jaar min of meer aansprakelijk of heb je een zorgplicht bij ziekte?
Ik heb nooit arbeidsrecht gedaan, dus daar durf ik niets over te zeggen.
Alle reacties Link kopieren
palanja schreef:
30-11-2021 18:35
Hoe zat het ook alweer?
Je bent nadat iemand uit zijn of haar contract loopt nog 2 jaar min of meer aansprakelijk of heb je een zorgplicht bij ziekte?
Iemand mag max twee jaar in de ziektewet zitten, volgens mij ook als het contract tijdens deze periode niet wordt verlengd (dus het wordt wel verlengd, maar dan stopt het waarschijnlijk als werknemer in principe terug is/kan zijn).
Hakuna Matata

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven