Hekel aan deze maatschappij

29-11-2021 08:00 397 berichten
lege OP
anoniem_654df3e0e10b5 wijzigde dit bericht op 01-09-2022 07:49
99.36% gewijzigd
himalaya schreef:
29-11-2021 08:08
Schaf ‘cadeautjes’ af of ga niet mee in de gekte van 15 a 20 euro. Huur met vrienden (of alleen) een film thuis, maak zelf popcorn.

En als je voor 50,- met tassen vol kleding thuis kwam en dat nu weer wil: ga naar de kringloop.
Dit. Ik ben ook 27 en herken niet wat TO schrijft. Het gaat erom hoe ze er zelf mee om gaat.
Alle reacties Link kopieren
Ga naar Frankrijk of Duitsland. Daar zal alles veel goedkoper zijn. Sowieso zal de maatschappij daar niet zo vervelend zijn. Doeg!
Iedere dag is gehaktdag
Alle reacties Link kopieren
Je doet het jezelf aan, echt.
Je stelt je op als slachtoffer van alles maar je legt je toch vooral zelf het moeten op.
Er zijn genoeg mensen zonder kinderen of carrière. En vragen jouw vrienden wat een cadeau gekost heeft als je iets meeneemt naar een verjaardag? Het moet vooral van jezelf.
Doe niet alsof een paar jaar geleden alles anders was. Een tas vol kleding voor €50 heeft nooit bestaan. Ja bij de Primarkt misschien, maar dat is nu niet anders. Tegenwoordig is het juist hip om in vintage kleding te kopen en op Vinted te shoppen.
Toen ik 27 was dacht ik ook dat ik heel veel moest maar dat blijkt nu 15 jaar later reuze mee te vallen. Best relaxed.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het niet.
Leest vooral alsof je hier heel gevoelig voor bent. Status, spullen, consumeren, ‘wat anderen doen’.

Het is niet iets van deze generatie, de huizencrisis misschien wel maar de ene persoon hecht veel waarde aan status en materialistische zaken en de andere persoon niet.

In mijn omgeving bestaan leasebakken niet, is salaris totaal oninteressant (hoewel het fijn is als je rondkomt en een dak boven je hoofd hebt) en word je echt niet gek aangekeken met een goedkoper cadeau.
henniehen wijzigde dit bericht op 29-11-2021 08:43
0.10% gewijzigd
DeSlager schreef:
29-11-2021 08:41
Ga naar Frankrijk of Duitsland. Daar zal alles veel goedkoper zijn. Sowieso zal de maatschappij daar niet zo vervelend zijn. Doeg!
Does lief
Dat is dan wel weer een geluk bij een ongeluk in deze coronatijd, dat meer mensen zich gaan afvragen of al dat consumeren wel zo gelukkig maakt. Alle begin is moeilijk, doe er je voordeel mee.
Alle reacties Link kopieren
De tering naar de nering zetten, zo noemden wij vroeger dat. Pff wat klinkt dat al oud.
Ik ken ook niemand met een leasebak. Mijn zus en zwager allebei een eigen nieuw gekochte auto. Ikzelf een occasion van nu 13 jaar oud ofzo. Terwijl ik in mijn eentje, net zoveel verdien dan hun 2 bij elkaar. Je hoeft niet mee te doen met wat voor rat race dan ook. In mijn eigen tgirl wereldje zijn er tgirls die mooier en vrouwelijk zijn dan ik. Maar weet je wat ik ben ik. Ik hoef me niet te confirmeren aan de mooiste of de dunste of wat dan.

Toen ik 21 jaar geleden een huis kocht zij men ook, koop nu geen huis, duur etc. TO ga lekker op de bank zitten, chill, kijk "gratis" tv NPO/RTL/SBS, want netflix moet niet, dat mag. Enige wat echt moet, is ademhalen.
fietsen varen vrouwelijk doen
Alle reacties Link kopieren
Ik liep er jaren geleden ook tegenaan. Dat mensen om je heen die allemaal tweeverdieners waren met elkaar alleen nog maar gesprekken hadden over makelaars, nieuwe keukens of nieuw meubilair, hun werk/carrière, de verre vakantie, de kinderen en de hond. Allemaal onderwerpen waar ik niet over mee kon praten, want ik woonde pas gescheiden alleen in een huurhuis en hield geen cent over van mijn schamele loon en carrière maakte ik ook niet bepaald.

Dus ik snap je wel. Toen kwam je in je eentje met een vaste baan nog aan een bescheiden woning, maar je moet tegenwoordig tweeverdiener zijn en bijna full time werken om rond te kunnen komen en überhaupt de je basisbehoeften als wonen te kunnen voorzien.

Kinderen hoeft dan weer niet. Zoek gewoon een man die ook geen kinderen wil. Dan kun je samen wel rondkomen en leuke dingen doen, en hoef je ook niet beide full time te werken.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
Ik ben 25 jaar geleden al afgekeurd. Toen kon ik al niet mee met de eisen van onze maatschappij.
Die eisen zijn inmiddels nog veel hoger geworden en ik heb echt te doen met de 'jeugd van tegenwoordig'.
Wat een druk ligt er op de jongere generatie.

Ik hoop echt dat we met z'n allen gaan inzien dat we zo niet verder moeten, want de tweedeling is veel te groot geworden.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Elfje* schreef:
29-11-2021 08:42
Does lief
Doeslief? Waarom zeg je dat niet tegen de to die een hekel heeft aan onze hele maatschappij. De maatschappij die haar alle kans heeft gegeven om zich te ontwikkelen.
Iedere dag is gehaktdag
Alle reacties Link kopieren
xynix schreef:
29-11-2021 08:28
ZouBisou, die huur is inderdaad schrikbarend en je hebt heel weinig keus. Dat is heel beroerd als je weinig inkomen hebt. Maar waarom denk je dat mensen in de jaren 80 gingen kraken? Niet omdat ze makkelijk woonruimte konden krijgen. En waarom woonden in de jaren 50 jonge gezinnetjes bij opa op zolder? Niet omdat er genoeg huizen waren.
Natuurlijk hebben andere generaties vergelijkbare struggles gehad, niemand zegt dat dat niet zo is. Van mijn grootouders ken ik ook de verhalen over wonen op zolder toen ze net getrouwd waren. Gelukkig maar dat er toen een Marshall plan kwam, want dat zijn natuurlijk geen goede omstandigheden om een gezin te stichten. Ik zeg alleen dat ik TO's gevoel dus wel herken en het soms frustrerend is dat dat wat voor onze ouders allemaal vanzelfsprekend leek nu niet meer kan. Tot op zeker hoogte is er denk ik niets nieuws onder de zon, maar het baart wel zorgen dat je het in de huidige maatschappij eigenlijk amper redt zonder partner. Dat geldt dus ook voor 'ouderen' die bijvoorbeeld willen scheiden: succes met het zoeken van een huis dat je in je eentje kunt betalen. Wat mij betreft is het dus ook geen wedstrijd welke generatie het slechter heeft gehad, maar gewoon onderkennen dat het voor huidige jongeren ook niet makkelijk is. Net als dat het voor jongeren in de jaren 80 niet makkelijk was om een woning te vinden.
Alle reacties Link kopieren
Misschien zit het kern van de probleem wel in je eerste zin, om met midden 20 als tweeverdiener royaal mee te kunnen. Volgens mij heeft dat nooit gekund hoor? Je zit dan in de opstart van je carriere en dat is gewoon keihard werken om dan dingen op te bouwen. Misschien is er toevallig een gelukkige generatie geweest die wel in die fase makkelijk een huis kon krijgen maar dat was dan meer een uitzondering. Het is helemaal niet vanzelfsprekend om royaal mee te kunnen, zeker niet in die levensfase. Veel mensen sparen voor uitjes enz. We zitten in een land waar voeding bijna het laagste percentage van onze uitgaven is, terwijl we daar wel kwaliteit voor krijgen. En ja, je kunt altijd wel vergelijken met waar het slechter is maar het plaatst het wel in perspectief.

Ik herken zoals velen niet dat hier gesprekken over gaan. Bovendien, een beetje lease-auto kost ook gewoon klauwen vol geld voor iets wat gewoon weer wegvalt als je baan erop zit, ik kan daar echt geen jaloezie voor voelen. Uiteindelijk ben je zelf onderdeel van de maatschappij en heb je altijd een keuze hoe je die rol invult.
Alle reacties Link kopieren
Dus eigenlijk verwacht men dat je rond de 27 alles voor elkaar hebt.
Koophuisje twee auto's en genoeg geld om te besteden,
Tijd voor een wake up call.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
29-11-2021 08:47
Ik ben 25 jaar geleden al afgekeurd. Toen kon ik al niet mee met de eisen van onze maatschappij.
Die eisen zijn inmiddels nog veel hoger geworden en ik heb echt te doen met de 'jeugd van tegenwoordig'.
Wat een druk ligt er op de jongere generatie.

Ik hoop echt dat we met z'n allen gaan inzien dat we zo niet verder moeten, want de tweedeling is veel te groot geworden.
En vooral met de laatste zin ben ik het helemaal eens.
Alle reacties Link kopieren
Kliko schreef:
29-11-2021 08:52
Dus eigenlijk verwacht men dat je rond de 27 alles voor elkaar hebt.
Koophuisje twee auto's en genoeg geld om te besteden,
Tijd voor een wake up call.
dat hadden wij 25 jaar geleden inderdaad ook niet
we hadden een klein flatje, en kochten toen onze eerste, 47-hands auto

Maar ik denk wel, dat het voor jongeren van nu, moeilijker is om een voet op de huizenladder te krijgen.
Je kunt ook besluiten, dat niet te willen.
DeSlager schreef:
29-11-2021 08:48
Doeslief? Waarom zeg je dat niet tegen de to die een hekel heeft aan onze hele maatschappij. De maatschappij die haar alle kans heeft gegeven om zich te ontwikkelen.
Omdat zij zich ook mag voelen hoe ze zich voelt. En het was niet kattig bedoelt naar jou.
Alle reacties Link kopieren
xynix schreef:
29-11-2021 08:24
Ha, dat vroeg ik me dus ook af: is het iets dorps? Ik woon in Amsterdam.
En ik in een klein dorpje in Friesland 🤣
Haha. Dit doet me denken aan die keer dat ik een autootje had gekocht. Een klein oud bakkie, maar deed het prima.

Ik was blij! Kreeg ik de opmerking: “ach, dat geeft toch niks zo’n auto..”

Whut?! Ik vond het überhaupt al een luxe een auto te hebben.

Momenteel heb ik weinig inkomen, en idd : veel is duur.
In mijn vriendengroep is er veel verschil in inkomen. Ik heb 1 vriend die letterlijk 8x zoveel verdiend per jaar. En een vriendin die shopt mijn maandsalaris weg. Ik ben niet jaloers, maar wat me weleens stoort is dat zij niet inzien dat ik “dat broekje” van 180,00 niet “zo even” kan aanschaffen. (Vind ik sws zonde van het geld trouwens, ook al had ik het wel.)
anoniem_389095 wijzigde dit bericht op 29-11-2021 09:02
5.03% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
29-11-2021 08:24
Gaat helemaal over spullen dit topic. Terwijl het tegelijkertijd met vuilniszakken vol bij het vuilnis wordt gezet.
Ik hoop dan ook dat mijn dochter (de generatie na to) dat allemaal niet nodig heeft, en niet op haar 27e in een zwart gat valt omdat ze niet elke seconde dat ze dat wil tassen vol kleding kopen de normaalste zaak van de wereld vindt.
Mevrouw75 schreef:
29-11-2021 09:01
Ik hoop dan ook dat mijn dochter (de generatie na to) dat allemaal niet nodig heeft, en niet op haar 27e in een zwart gat valt omdat ze niet elke seconde dat ze dat wil tassen vol kleding kopen de normaalste zaak van de wereld vindt.
Die mogen blij zijn als er nog ergens te wonen valt.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken qua tijdgeest wel wat je zegt maar moet zeggen wij hebben het materialistische losgelaten. Hebben op een wat minder mooie plek een heerlijk huis gekocht. Zijn lekker ouderwets man werkt ik ben thuis met de kids.

Boodschappen haal ik op de fiets met kind bij verschillende winkels. En kleding krijg ik vooral tweedehands en vinted. Ze mogen elke zomer en winter een mooie kleding set uitzoeken. En de winterjas en schoenen zijn nieuw.

Kerst is familie feest en dan gaan we met zijn alle heerlijk koken en bakken. Wie het mee wil vieren is hier welkom en ik breng bij een alleenstaande al jaren een kerstmaaltijd. Met de Sint krijgen ze 2 kadootjes die ze graag willen.

Verjaardagen van familie en vrienden. Is bij ons al jaren zo dat ik wel een kado geef maar dat kan echt van alles zijn. Ik ben heel creatief en dat word ook gewaardeerd soms. En ik nodig weleens mensen uit om bijvoorbeeld even lekker uit om iets samen te gaan doen.

Ja alles word knijterduur. En er zijn hier ook kids op school die zeggen als de etui kwijt is oh mama haalt wel een nieuwe bij de action maar ik probeer bewust te blijven van wat alles kost en een tweedehands spijkerbroek is net zo mooi als een nieuwe en kinderen groeien er toch in no time uit.

Maar het idee dat je nu in een super mooi huis in een topwijk moet wonen en je je met zijn tweeën kapot werkt om dat plaatje voor te houden dat vertik ik. En mijn zoon van 7 die 1 jaar gespaard heeft om een Lego doos te kunnen kopen. Liep glunderend van trots naar buiten. Ik denk dat dat veel waardevoller is dan een groot huis.

Ik heb er met de verkoop van ons oude huis wel op gelet wie het ging kopen. We kregen drie projectontwikkelaars en een gezin. Dat gezin bood 5000 euro lager. Maar hebben uiteindelijk nog heel veel spullen van ons over genomen tijdens de verhuizing waardoor je puntje bij paaltje op hetzelfde uit kwamen.
Kliko schreef:
29-11-2021 08:26
To onder welke leeftijdsgroep val jij? rond de 35?
Staat in de tweede zin van haar OP, is het zo moeilijk om te lezen?
Alle reacties Link kopieren
HennieHen schreef:
29-11-2021 08:42
Ik herken het niet.
Leest vooral alsof je hier heel gevoelig voor bent. Status, spullen, consumeren, ‘wat anderen doen’.

Het is niet iets van deze generatie, de huizencrisis misschien wel maar de ene persoon hecht veel waarde aan status en materialistische zaken en de andere persoon niet.

In mijn omgeving bestaan leasebakken niet, is salaris totaal oninteressant (hoewel het fijn is als je rondkomt en een dak boven je hoofd hebt) en word je echt niet gek aangekeken met een goedkoper cadeau.
En zelfs die huizencrisis: het scheelt vast een slok op een borrel dat de generatie gan mijn ouders bij mijn oma op zolder woonde, getrouwd en wel. En op de andere verdieping getrouwde broer mét kind. En dat diezelfde ouders godsgruwelijk blij waren met hun huurhuis daarná, maar zich wel afvroegen of ze wel een telefoon zouden nemen, want dat was eigenlijk een beetje te duur en in dezelfde periode 2 jaar op bruine bonen hebben geleefd om een bank aan te kunnen schaffen. De Boomers die zogenaamd godsgruwelijk verwend zijn en álles voor ons verpest.
Alle reacties Link kopieren
FeeLucifer01 schreef:
29-11-2021 09:03
Die mogen blij zijn als er nog ergens te wonen valt.
Van mij mag ze in het tuinhuis hoor. Komt oma in haar slaapkamer;)
xynix schreef:
29-11-2021 08:10
Je wilt het tegengaan door minder materialistisch te zijn. Maar je hele post gaat over consumeren en hoe duur dat is. Je verlangt naar de tijd waarin je met hele tassen kleding thuis kwam voor 50 euro. Ik verlang naar de tijd waarin je lang kunt doen met weinig kleding of waarin je niet afgerekend wordt hoe je eruitziet.

Minder materialistisch is niet hetzelfde als wensen dat alles goedkoper is.

Dit! Ik wil een goed T-shirt voor een eerlijke prijs waar niet voor het einde van het seizoen gaten vallen, op mijn buik. Ik wil een shirt van kwaliteit zoals in de jaren tachtig waar je na drie seizoenen nog geen gaten in zag. Die hun vorm behielden, en geen armoedige korte slobbers werden. Ik wil truien van katoen/wol maar niet van acryl.

Helaas bijna niet te krijgen.

En ik wil niet raar aangekeken worden met kleding van twee jaar oud omdat het uit de mode is. Evenzo met mijn interieur inventaris. Spullen die een leven lang mee gaan, of minstens een half leven lang.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven