Hekel aan deze maatschappij

29-11-2021 08:00 397 berichten
lege OP
anoniem_654df3e0e10b5 wijzigde dit bericht op 01-09-2022 07:49
99.36% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
FeeLucifer01 schreef:
29-11-2021 09:30
Dat is echt niet meer aan de hand.
In mijn kring wel hoor...
Alle reacties Link kopieren
Dat alles steeds duurder wordt, is toch niets nieuws?

In 1970 werd gezegd dat alles zo duur was in vergelijking tot 1965, in 1975 werd datzelfde gezegd over 1970.
enzovoort
Alle reacties Link kopieren
FeeLucifer01 schreef:
29-11-2021 09:29
Ik denk het niet. Tuurlijk zijn er types zoals TO, beetje verwend misschien. Maar zat mensen, ook niet jongeren hebben het wel zwaar nu.
Beetje buiten je bubbel kijken kan helpen.
Ja, maar dat is echt lastig merk ik.
Ik word alleen maar bevestigd in ' het kan niet op'
Als ik op VIVA de salarissen lees, denk ik 'hoe dan?"
Alle reacties Link kopieren
DeSlager schreef:
29-11-2021 08:41
Ga naar Frankrijk of Duitsland. Daar zal alles veel goedkoper zijn. Sowieso zal de maatschappij daar niet zo vervelend zijn. Doeg!
Ben het hier wel mee eens.

Dat geklaag altijd over vanalles en nog wat, maar vooral over hoe slecht we het hier wel niet hebben...

Ga lekker elders wonen. Maar als je dan bv in Amerika woont, niet klagen dat je doktersrekening niet vergoed wordt he?
Alle reacties Link kopieren
72Jelle schreef:
29-11-2021 09:35
Ja, maar dat is echt lastig merk ik.
Ik word alleen maar bevestigd in ' het kan niet op'
Als ik op VIVA de salarissen lees, denk ik 'hoe dan?"
En vergeet ook de topics over spaargeld niet.
Alle reacties Link kopieren
Kliko schreef:
29-11-2021 08:52
Dus eigenlijk verwacht men dat je rond de 27 alles voor elkaar hebt.
Koophuisje twee auto's en genoeg geld om te besteden,
Tijd voor een wake up call.
Inderdaad, toen ik 27 was had ik 2 peutertjes, een klein oud koophuis en gewoon 1 auto.
1x per jaar een weekje op vakantie

Mar nu moet alles groot, veel, duur wezen, want ze hebben er nu eenmaal RECHT op.
Hoezo recht op?
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
29-11-2021 09:27
Ik denk wel dat de eisen van veel starters van tegenwoordig veel hoger zijn dan die van starters in de jaren ‘80.
Is dat niet gewoon "je wilt hetzelfde wat je ouders hebben of nog beter ik bedoel anders" Dat is mij als generatie-X niet eens gelukt. Maar nog een maand of 6 en dan hebben mijn ouders en ik hetzelfde. Hun in een eigen appartement die mooi is, ik in een eigen appartement die mooi is. Of met met mooi, bedoel ik niet te betalen voor 2 verdieners van de huidige generatie onder de 30 zonder jubelton.

Daar volgt natuurlijk uit dat wat je ouders heel erg je zelfbeeld bepaald. Moeilijk om je daar te ontrekken. Wat ik wou 25 jaar geleden tot 20 jaar geleden, hetzelfde als hun, niet gelukt. En nu kan het niet meer, geeft niks, blijf ademhalen en fuck all that shit and enjoy life how it is.
fietsen varen vrouwelijk doen
Alle reacties Link kopieren
xynix schreef:
29-11-2021 08:14
Echt waar? Ik voer daar nooit gesprekken over en ken ook geen mensen die dat doen. Is dat een generatiedingetje of zijn het de mensen die je opzoekt? Ik ken niemand met een leasebak. Nu ik erover nadenk: ik ken maar bar weinig mensen met een salaris.
Ik had ook dat soort “vrienden”. Sinds corona niet meer gezien of gehoord. Ik ben er niet rouwig om.
Oppervlakkig gedoe.
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik in de tachtiger jaren mijn eerste appartementje had, of beter het was eigenlijk meer een studio, richtte ik het in met gekregen spullen. De bank was een oudje van tante zus, de stofzuiger van tante zo, het bed waar ik in sliep als kind ging gewoon nog even mee enz. Daarnaast probeerde je te sparen voor nieuwe spullen, kwam er een liefde dan spaarde je samen. Pas in mijn 3de huis, kwam er een keer een nieuwe bank. Voor mijn gevoel is het grootste vergif tegenwoordig social media, waar mensen altijd succesvol, rijk en enorm gelukkig lijken. Fantastische, vaak creatieve banen (die betalen in werkelijkheid vaak helemaal niet zo goed), jong, enorm koophuis met allemaal, vooral dure,nieuwe spullen. Vooral sommige bn'ers, influencers zijn echt verschrikkelijk hierin, daar is het alleen maar halleluja. Dat wordt dan ook vaak de norm waaraan je moet of wil voldoen.

In het werkelijke leven is dat natuurlijk helemaal niet zo. De meesten jonge mensen hebben helemaal niet zulke fantastische banen waarin je ook nog eens heel veel verdiend, wonen niet in dat soort luxe huizen (er zijn sowieso weinig huizen maar dat was bij meerdere generaties zo) als je net begint met werken. Er zijn vaak ook onrealistische verwachtingen qua werk, als ik afgestudeerd ben vind ik een enorm leuke baan die goed betaald enz. De werkelijkheid is dat de meesten mensen gewoon ergens onderaan moeten beginnen, dat werken helemaal niet altijd leuk is en dat je niet gelijk enorm veel geld gaat verdienen.

Ik vind het leuk om te zien dat er nu vaak weer hele creatieve oplossingen worden bedacht, bijv delen van spullen, auto's. Dat kringloopwinkels weer hip en happening zijn en dat dure sportscholen worden omgeruild voor een wandelgroep of yoga in het park. Er zijn trouwens hele leuke accounts op Instagram waar juist wordt getoond hoe je met weinig geld veel meer kunt en waar al dat materialistische juist niet de norm is. Kijk bijv eens op de site van havermelkelite, erg leuke artikelen, die juist dat overdreven materialistische een beetje op de hak nemen en relativeren. Spiegel je niet teveel aan wat anderen hebben, doen of zijn en probeer gewoon je eigen leven te leven waar jij je goed bij voelt.
pearle schreef:
29-11-2021 09:36
Ben het hier wel mee eens.

Dat geklaag altijd over vanalles en nog wat, maar vooral over hoe slecht we het hier wel niet hebben...

Ga lekker elders wonen. Maar als je dan bv in Amerika woont, niet klagen dat je doktersrekening niet vergoed wordt he?

Geef het even door aan de groep mensen van KOT-schandaal. Of de steeds groter groeiende groep mensen die gewoon normaal leven en werken en niets geks doen maar wel steeds meer problemen krijgen met rondkomen. En dat zijn geen mensen zoals TO. Daar heb ik het niet over.

Echt, verwende mensen die zelf geen idee hebben hoe een deel van Nederland echt leeft.

Enne, hier zijn al mensen die bepaalde zorg niet krijgen-nemen omdat ze de rekeningen ( eigen bijdrages en eigen risico) niet kunnen betalen.
Maída schreef:
29-11-2021 09:31
In mijn kring wel hoor...
Kijk er eens buiten dan.
Alle reacties Link kopieren
Maída schreef:
29-11-2021 09:29
Dit denk ik ook. Men wil gelijk een huis ipv een appartement. Ik ken niemand in mijn leeftijdskring die eerst een appartement kochten maar per se gelijk een groot huis voor een gezin willen en daarvoor bakken met geld lenen: maximale hypotheek plus een dikke lening bij ouders en verzwijging studieschuld.
Even puur vanuit mijzelf sprekend. Ik denk wel dat dit ook ligt aan de tijd waarin je geboren bent en wat je om je heen hebt gezien. Ik ben nu midden 30. Toen ik afstudeerde was het midden in de economische crisis. De mensen die geen Hbo/uni deden hadden rond 2007/2008 een appartement gekocht. Ik heb gezien hoe ze daar noodgedwongen heel wat jaren hebben gewoond met kinderen in een 2 of 3-kamer appartement. Toen ik en mijn vrienden rond hun 30ste eens naar een koophuis gingen kijken was dat toch wel een schrikbeeld. Op je 20ste is het prima om in een klein appartement te wonen. Maar als er in de nabije toekomst kinderen op de planning staan dan is dat minder leuk.

Verder denk ik dat elke generatie zijn problemen heeft. Bij mijn ouders en grootouders was er ook een woningtekort. Zij woonden ook bij anderen in als kostganger of op 4 hoog zonder lift in een niet zo leuke buurt.
FeeLucifer01 schreef:
29-11-2021 09:44
Geef het even door aan de groep mensen van KOT-schandaal. Of de steeds groter groeiende groep mensen die gewoon normaal leven en werken en niets geks doen maar wel steeds meer problemen krijgen met rondkomen. En dat zijn geen mensen zoals TO. Daar heb ik het niet over.

Echt, verwende mensen die zelf geen idee hebben hoe een deel van Nederland echt leeft.

Enne, hier zijn al mensen die bepaalde zorg niet krijgen-nemen omdat ze de rekeningen ( eigen bijdrages en eigen risico) niet kunnen betalen.

Die zitten er best veel op dit forum. Roepen dat het allemaal best meevalt en zelf gewoon geen idee hebben.

Roepen dat het helemaal niet zo moeilijk is om aan een woning te komen. Nou, dus wel.

Als je in dit land fulltime kunt werken en een goedbetaalde vaste baan hebt dan is het prima te doen. Alle anderen zijn de pineut.
Alle reacties Link kopieren
Met 27 jaar kom je amper nog aan de beurt voor een sociaal huurwoning. Met de wachtlijsten.
Solomio schreef:
29-11-2021 09:26
De huidige jeugd schijnt de eerste generatie te zijn die het minder goed heeft/krijgt dan hun ouders.
Ik denk dat heel lang ouders als doel hadden om te zorgen dat hun kinderen het beter kregen.
En heel lang lukte dat ook.
Nu lijkt dat niet meer te gaan lukken.

Dit heb ik inderdaad ook ergens gelezen pas.

En dat geloof ik echt wel. Daarnaast zie ik ook dat veel jongeren een reality-check zouden kunnen gebruiken.

Werkende jongeren die nog bij hun ouders wonen, en heel veel geld uitgeven aan leuke dingen, dure kleding, mooie auto en die dan in een soort armoedeval komen als ze hun eigen woonruimte met bijkomende vaste lasten moeten gaan ophoesten.
Alle reacties Link kopieren
xynix schreef:
29-11-2021 08:10
Je wilt het tegengaan door minder materialistisch te zijn. Maar je hele post gaat over consumeren en hoe duur dat is. Je verlangt naar de tijd waarin je met hele tassen kleding thuis kwam voor 50 euro. Ik verlang naar de tijd waarin je lang kunt doen met weinig kleding of waarin je niet afgerekend wordt hoe je eruitziet.

Minder materialistisch is niet hetzelfde als wensen dat alles goedkoper is.
Precies! We leggen zelf de lat steeds hoger omdat we onszelf vergelijken met een ander.
Alle reacties Link kopieren
pearle schreef:
29-11-2021 09:37
Inderdaad, toen ik 27 was had ik 2 peutertjes, een klein oud koophuis en gewoon 1 auto.
1x per jaar een weekje op vakantie

Mar nu moet alles groot, veel, duur wezen, want ze hebben er nu eenmaal RECHT op.
Hoezo recht op?
Implicerend dat een koophuis hebben op je 27e heel normaal is voor Millenials. :lol: Ik wou dat ik dat kon.
Het lijkt me vooral dat je teveel wilt, niet dat ‘de maatschappij’ iets fout doet. Alleen al ‘je kunt niet eens elke week iets leuks doen….’ uit de OP. Heb je enig idee hoe verwend dat is? Hoezo moet je elke week iets leuks doen en dan nog blijkbaar iets betaalds ook? Ik hoor regelmatig van mijn ouders dat ze toen zij klein waren eens per jaar een dagje naar zee gingen en eens per jaar een dagje speeltuin. Snoep was er met Sinterklaas en Pasen en verder niet.
Er zijn genoeg mensen in Nederland die hun boodschappen met moeite bij elkaar scharrelen en jij valt over niet elke week iets leuks kunnen doen en niet een tas kleding voor 50,- kunnen kopen. Nu ben ik nog geen 40 maar een tas of zelfs tassen met kleding voor 50,- heb ik nooit kunnen kopen. En het zegt wat over jou dat je tassen met kleding belangrijk vindt. Persoonlijk vind ik 1 kledingstuk voor 50,- of zelfs 100,- prima, maar ik heb dan ook zeker niet tassen vol kleding in huis. Mijn hele garderobe voor alle seizoenen past prima in een normale kledingkast.

Dat zijn ook allemaal luxe dingen. Niet kunnen wonen met een gemiddeld inkomen, niet naar de tandarts kunnen en minder medicatie gebruiken dan zou moeten vanwege de kosten is een ander verhaal. Dat zijn serieuze problemen wat mij betreft
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
29-11-2021 10:07
Dit heb ik inderdaad ook ergens gelezen pas.

En dat geloof ik echt wel. Daarnaast zie ik ook dat veel jongeren een reality-check zouden kunnen gebruiken.

Werkende jongeren die nog bij hun ouders wonen, en heel veel geld uitgeven aan leuke dingen, dure kleding, mooie auto en die dan in een soort armoedeval komen als ze hun eigen woonruimte met bijkomende vaste lasten moeten gaan ophoesten.
Dit, echt bizar, lekker het hele salaris aan leuke dingen opmaken...
Dat kan niet anders dan een enorme psychische dreun opleveren als ze op zich zelf gaan wonen.
Alle reacties Link kopieren
Née, vroeger was niet alles beter en nu is alles duurder. Die zin is van alle tijden. Wat ook van alle tijden is; mensen die zoeken naar oplossingen hebben meer plezier dan mensen die klagen. Kijken naar wat kan maakt je zoveel leuker dan kijken naar wat niet kan. Of je nou 27 bent, of een zeur bejaarde van 77.

Toen ik ging studeren was er geen uitzicht op werk, mocht ik niet naar Amsterdam vanwege de krakersrellen een aantal jaar daarvoor en de heroïne die er volgens mijn vader over de straat spoelde. Met mijn tweede baan kon ik alleen maar een flatje krijgen als ik in onderhuur ging en het contante geld (een derde van mijn salaris) op de eerste dinsdag van de maand in de brievenbus legde.

Maar, wat ik niet had, was een venster op de wereld met mensen die het allemaal beter hadden. Ik had een groep mensen om me heen die kleding doorgaven of op de markt kochten, meubels van oma erfden en de muur verfden met de goedkoopste verf. En dat terwijl in de nieuwe Revu bij mijn ouders in de leesmap (15 weken oud) foto’s stonden van rijke zgn yuppies die elke week champagne dronken. Die vonden we maar verwend. Natuurlijk was ik wel eens jaloers en wilde ik ook op reis, maar aangezien ik van die gedachte niet zo blij werd, bleef ik toch maar sparen.

Niet voor niets is de zin; de maatschappij dat ben jij. Zoek mensen die met jou er de lol in vinden ipv mensen met wie je jezelf ‘als verliezer’ laat zien.
Kun je met hen bedenken hoe je wel rond komt? Kleding ruil doorgeeftassen, volkstuin, neem deel aan een zonnen panelen collectief, enz. Er kan meer dan je nu denkt en zo zelf betrokken zijn bij je leven beter maken, geeft je veel meer het gevoel zelf te kunnen sturen.

En dat is iets, wat deze gelukkig-nog-net-geen-boomer heeft gemerkt dat veel fijner voelt dat je te laten overspoelen door wat anderen denken.
Alle reacties Link kopieren
FeeLucifer01 schreef:
29-11-2021 09:29
Ik denk het niet. Tuurlijk zijn er types zoals TO, beetje verwend misschien. Maar zat mensen, ook niet jongeren hebben het wel zwaar nu.
Beetje buiten je bubbel kijken kan helpen.
Ik kijk wel degelijk buiten mijn bubbel, maar ik heb nog geen stel gezien dat een woning koopt en daar de keuken van meer dan 20 jaar oud in laat staan. Toen wij onze woning in de jaren ‘80 kochten (rente was toen meer dan 12%), hebben wij nog jaren met de keuken van 30 jaar oud aangemodderd. De goedkoopste vloerbedekking en behang kwam van de Kwantum en de meubels waren krijgertjes. We gingen jaren niet met vakantie om te kunnen sparen. Dat zie ik de meeste jongeren nu toch echt niet doen.

We gaven ons geld in ieder geval niet uit aan dure mobieltjes, want als je onderweg moest bellen dan zocht je een telefooncel op en een kwartje.
Laat staan dat je als 20-jarige botox of fillers liet inspuiten. Je gaf ook geen geld uit aan een nagelstudio. Kortom: keuzes, keuzes, keuzes.
fizz wijzigde dit bericht op 29-11-2021 10:22
16.08% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
72Jelle schreef:
29-11-2021 09:35
Ja, maar dat is echt lastig merk ik.
Ik word alleen maar bevestigd in ' het kan niet op'
Als ik op VIVA de salarissen lees, denk ik 'hoe dan?"
Als ik op viva de salarissen lees denk ik: hier reageren duidelijk alleen degenen die boven een bepaald bedrag verdienen.
heel veel mensen reageren niet in deze topics en daardoor krijg je een vertekend beeld.
Alle reacties Link kopieren
madamecannibale schreef:
29-11-2021 08:13
Hoewel ik snap dat niet alles even leuk is denk ik wel “grow a pair”. Hoe denk je dat de generaties voor je dit deden en dat het voor hen was? Oké, in de generatie van mijn ouders was het niet gebruikelijk dat de vrouw bleef werken als er kinderen kwamen, en waren er dus minder tweeverdieners. Maar ik weet dat bijvoorbeeld mijn moeder dat juist weer verschrikkelijk vond. Zij was liever naar de universiteit gegaan en ze had liever ook een carrière gehad. Mijn grootouders hadden ook niet zomaar een huis en hebben jaren als kostgangers bij een echtpaar ingewoond. Toen ik 27 was kon ik ook niet naar elk feestje en at ik meerdere keren per week samen met iemand (vrienden, familie) om zo de kosten wat te drukken. Toch heb ik me nooit arm gevoeld of alsof ik niet mee kon komen.

Ik denk dat bij jou vooral het probleem is dat je teveel kijkt naar wat mensen op social media plaatsen en hoe je denkt dat het leven eruit hoort te zien. Maar dat is vooral schijn. Als jij het leven te gehaast vind houd niemand je tegen om het wat rustiger aan te doen. En leer je verwachtingen wat bijstellen, anders zul je nog vaak teleurgesteld worden.

Dit. Stop met vergelijken. Stop Social media.
En ik ervaar ook niet de stress van tweeverdieners om een beetje normaal mee te kunnen. Die is er vast voor mensen met minimumloon of juist vlak daarboven, maar het ligt ook aan wat je ‘normaal meekunnen’ vindt.
Tweeverdieners vind ik een gekke term ook. Volwassen mensen zouden moeten voorzien in hun eigen levensonderhoud, of ze nu alleen zijn of met twee. Dus ‘tweeverdieners’ klinkt als een uitzondering en dat is het godzijdank alláng niet meer.

Maar niemand houd je tegen om 3 dagen te werken hoor. Of om toch een beetje carriere te maken zodat je met 3 dagen werken iets meer te besteden hebt als dat binnen je mogelijkheden valt.

En ook ‘tweeverdieners’ kunnen besluiten samen 50 of 60 uur te werken ipv beiden 40+ uur. En ja dat heeft mogelijk als consequentie dat je dus niet ‘elke week leuke dingen kunt doen’ zoals naar de bios, omdat dat te duur is.

Sowieso ken ik geen volwassen mensen die echt wekelijks dingen doen als bios, uit eten, dagje uit. Voor de meeste mensen is dat gewoon te duur, hoogstens de groep hbo+ opgeleide mensen zonder kinderen, thuiswonende werkenden of boomers waarvan de kinderen ruimschoots volwassen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ghost79 schreef:
29-11-2021 10:20
Dit. Stop met vergelijken. Stop Social media.
Social media zorgen voor ontevredenheid en onrealistische verwachtingen. Ik zie dat dat voor heel veel jongeren en jong volwassenen voor problemen zorgt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven