Help, ik verzuip in leuke informatie, Informatiehoarder 😉

22-02-2020 17:40 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Al langere tijd merk ik hoardergedrag bij mezelf. En dan niet het bekende verhaal van mensen die hun huis zo vol hebben staan met spullen dat je er alleen zijdelings langs kunt schuiven (Al vermoed ik dat het er in mijn hoofd wel bijna zo uit begint te zien... ) Nee, ik verzamel vooral informatie. Allereerst informatie voor mijn werk, zoals boeken, filmpjes, nieuwsbrieven, blogs, tips en aanbevelingen van collega’s, uitnodigingen voor symposia, workshops, cursussen. Want je weet maar nooit..... Daarnaast bewaar ik ook privé informatie over dingen die me boeien. Denk aan boekrecensies, de boeken zelf, film en toneelrecensies, wandeltochten, motorroutes, recepten, krantenartikelen, podcasts over psychologie, filosofie, relaties. Dan zijn er nog de kranten, de bijlages, de puzzels, de bewaarde het-zou-interessant- voor-de-kinderen-kunnen zijn artikelen, etc. Het fijne is dat deze informatie, op de boeken na dan, weinig fysieke ruimte in beslag neemt. In mijn hoofd echter des te meer. Ik loop altijd achter de informatie aan. Lees soms in 6 boeken tegelijk, heb knipselmappen en e-mailmappen om het overzicht te houden. Zo af en toe breng ik al mijn boeken terug naar de bieb en probeer grote schoonmaak te houden. Maar ik heb mijn pc nog niet opgestart of daar is de eerste recensie alweer van een boek dat ik toch echt niet mag missen.....;-). Zijn er mensen die ook genieten en huiveren tegelijk van deze bodemloze zee aan informatie.
Ja, ik heb bijvoorbeeld gemiddeld zo’n 60 tabbladen tegelijk open staan op mijn telefoon. In mijn hoofd heb ik altijd minimaal twee, drie projecten lopen, gewoon interessegebieden die ik dan wil/moet uitdiepen. Ik vind heel erg veel dingen interessant en onthoud er ook nog heel veel van. Ik hoard bijna alleen virtueel, dus geen grote stapels papieren, (wel boeken).
Present.

Virtueel organiseer ik nu per onderwerp op een groot aantal Trello boards.

Onlangs heb ik Pocket ontdekt, dat klinkt ideaal.
Maar dat moet ik nog gaan bekijken, ik ga me binnenkort registreren. https://getpocket.com/
anoniem_395781 wijzigde dit bericht op 22-02-2020 18:07
0.22% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ow wat leuk wat voor soort onderwerpen spreken jullie aan?
Ik heb het met vlagen wel dat ik ergens iets lees en daar dan online verdere info over ga opzoeken en dan zijn er soms plotseling uren voorbij.
Ga binnenkort me storten op het fenomeen zinkgaten.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Ja. Ook veel wat moet voor werk. Ik heb nu een gewoonte opgepakt die ik 'boekenroulette' noem, dan lees ik vier of vijf boeken tegelijk, steeds een hoofdstuk en dan door naar de volgende.
Ja, dat herken ik wel, al denk ik dat het bij mij in mindere mate is als ik het zo lees.
Ik vind het ook irritant. Het helpt niet met het leven naar ‘less is more’ en minimalistischer, terwijl me dat wel een opluchting lijkt. Ik lees mee voor tips en steun (geven en ontvangen ;-) )

Ik heb me een tijd geleden afgemeld voor alle nieuwsbrieven die ik niet las. Ik merk sinds een paar weken dat ik diegenen die ik wel nog krijg, ook niet (meer) lees, dus ga me daarvoor ook afmelden. Starting now!
Murrmurr schreef:
22-02-2020 18:07
Ja. Ook veel wat moet voor werk. Ik heb nu een gewoonte opgepakt die ik 'boekenroulette' noem, dan lees ik vier of vijf boeken tegelijk, steeds een hoofdstuk en dan door naar de volgende.
Ik heb sinds 2 jaar de app Blinkist, de premium versie. Kost €80 per jaar, je krijgt dan samenvattingen van allerlei non fictie boeken. In de auto luister ik er denk 3 a 4 per week, duurt zo’n 20-25 min per boek. Geeft je de hoofdlijnen aan inhoud, heel behapbaar.
Sporadisch zo interessant dat ik boek in z’n geheel aanschaf, vaak wel leuk en interessant, leerzaam, en geeft me het gevoel dat ik minder info ‘mis’.
Fürelise schreef:
22-02-2020 18:05
Present.

Virtueel organiseer ik nu per onderwerp op een groot aantal Trello boards.

Onlangs heb ik Pocket ontdekt, dat klinkt ideaal.
Maar dat moet ik nog gaan bekijken, ik ga me binnenkort registreren. https://getpocket.com/
Pocket heb ik sinds 2 jaar. Volgestopt met info.
Om vervolgens al meer dan een jaar niet meer in gekeken te hebben :facepalm:
Het is nu je het schrijft dat ik er weer aan denk, maar geen behoefte om er nu in te kijken. Maw die gaat op mijn ‘te verwijderen’ lijst.

Wat doen jullie met de veel te ver digitale foto’s op je telefoon / in je iCloud account? Ik ben zo lui dat ik gewoon mijn betaalde abo met opslag verhoog als die vol dreigt te raken :facepalm: :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk dat er “lotgenoten“ zijn! Die apps ken ik nog niet. Ik vraag me ook af of nog meer ordening om nog meer informatie vraagt. Zo van: er is weer plek! Nieuwsbrieven afmelden probeer ik sinds kort ook. Voelt heel vervelend maar echt missen doe ik ze vervolgens niet. Ik vraag me ook af waarom zoveel informatie mij nu zo blij maakt? Sinds een poosje heb ik de podcasts ontdekt. Ieder autoritje weer een feestje. Er is alleen zoveel.... Toch gebruik ik veel van mijn verzamelde info ook. Om een film of toneelstuk ook daadwerkelijk te bezoeken en mijn collega’s weten me meestal ook wel te vindende voor info. Of de kinderen altijd enthousiast toegestuurde info op waarde weten te schatten is me niet helemaal duidelijk 😉
Alle reacties Link kopieren
Ik herken hier ook wel wat in, maar vooral digitaal/virtueel.
Inderdaad: teveel tabbladen open hebben staan in mijn browser. Mapjes met info. Mapjes met nieuwsbrieven...
Het loopt soms over en dat is niet fijn.
Bij mij voornamelijk werkgerelateerd trouwens.
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
Hobbelster schreef:
22-02-2020 18:12
Wat doen jullie met de veel te ver digitale foto’s op je telefoon / in je iCloud account? Ik ben zo lui dat ik gewoon mijn betaalde abo met opslag verhoog als die vol dreigt te raken :facepalm: :facepalm:

Die zet ik over naar mijn pc en die gaan dan in de cloud die ik daar heb :proud:

IBIopviva schreef:
22-02-2020 18:05
Ow wat leuk wat voor soort onderwerpen spreken jullie aan?

Echt van alles en nog wat. Vaak, maar niet altijd, dingen die met (sociale) geschiedenis, kunst, nieuwe technologie of politiek te maken hebben.
Alle reacties Link kopieren
Een nicht van mij was een infohoarder. Die bewaarde alles en was dagen bezig om al die info dan weer georganiseerd en ontsloten te krijgen.

Volgens mij kwam dat omdat ze eigenlijk een slecht geheugen had en bang was niet te kunnen onthouden wat ze gelezen of gezien had.

Tegenwoordig kun je eigenlijk alles op ieder moment op internet terugvinden. Je moet alleen weten wat je zoekt dus onthouden dat je het gelezen of gezien hebt.

Hoe is jouw geheugen TO?
óu sont les neiges d'antan

Hobbelster schreef:
22-02-2020 18:10
Ik heb sinds 2 jaar de app Blinkist, de premium versie. Kost €80 per jaar, je krijgt dan samenvattingen van allerlei non fictie boeken. In de auto luister ik er denk 3 a 4 per week, duurt zo’n 20-25 min per boek. Geeft je de hoofdlijnen aan inhoud, heel behapbaar.
Sporadisch zo interessant dat ik boek in z’n geheel aanschaf, vaak wel leuk en interessant, leerzaam, en geeft me het gevoel dat ik minder info ‘mis’.
Ohja, helemaal vergeten te checken, en een vriendin van mij werkt daar nog wel voor.
Hobbelster schreef:
22-02-2020 18:12
Pocket heb ik sinds 2 jaar. Volgestopt met info.
Om vervolgens al meer dan een jaar niet meer in gekeken te hebben :facepalm:
Het is nu je het schrijft dat ik er weer aan denk, maar geen behoefte om er nu in te kijken. Maw die gaat op mijn ‘te verwijderen’ lijst.

Haha :biggrin:

branca3 schreef:
22-02-2020 18:23
Wat leuk dat er “lotgenoten“ zijn! Die apps ken ik nog niet. Ik vraag me ook af of nog meer ordening om nog meer informatie vraagt. Zo van: er is weer plek!

Bij mij niet meer.
Op het moment dat ik mijn browser favorieten leegmaakte en alles op Trello boards ging plaatsen kwam er rust in mijn hoofd.
Vaste onderwerpen die ik uitdiep, en uiteraard ook af en toe een nieuw onderwerp.
Als ik favorieten opsla in mijn browser is al snel alles weer interessant, en blijft het bij opslaan, opslaan, opslaan.
Alle reacties Link kopieren
@Merano, voor zover ik dat zelf kan beoordelen is mijn geheugen prima, al merk ik dat leeftijd soms een rol gaat spelen. In mijn werk moet ik veel informatie kunnen verwerken en reproduceren, dus aan dagelijkse geheugentraining ontbreekt het niet aan. Wel een gevoelig onderwerp omdat mijn moeder jong dementerend is. Vooralsnog is het vooral uit interesse en hebberigheid dat ik aan het hoarden ben.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou alles nog eens overlezen; dan landt het in je permanente geheugen en dan heb je er in het dagelijkse leven meer aan.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
retrostar schreef:
22-02-2020 19:38
Ik zou alles nog eens overlezen; dan landt het in je permanente geheugen en dan heb je er in het dagelijkse leven meer aan.

Dat ligt echt aan het type informatie dat je verzamelt. Soms is het niet nuttig of zelfs mogelijk om alle informatie in mijn eigen geheugen op te slaan. Wel om het goed te rubriceren zodat ik er makkelijk bij kan op het moment dat ik het nodig heb.
anoniem_370046 wijzigde dit bericht op 20-03-2020 21:04
9.53% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik probeer me zelf maar wat vast te houden aan wat Martin Bril indertijd schreef: “Je mist meer dan je meemaakt, helemaal niet erg”.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven