Het is gewoon f*cking saai

14-07-2018 09:09 63 berichten
Oké, dit is eigenlijk gewoon een ontzettend non-issue maar ik ben toch heel erg benieuwd naar hoe anderen hier tegenaan kijken. :P

Ik heb altijd wel een bovenmatige interesse gehad in zelfontplooiing. Ik hou niet van 'gewoon maar leven', ik voel me pas echt goed als ik werk aan mezelf, op alle fronten: nieuwe dingen leren op werkgebied, zo gezond mogelijk leven, m'n relaties verdiepen, maar vooral: een leuker, beter en/of gelukkiger mens worden. Voor m'n omgeving, maar vooral voor mezelf. De menselijke psyche interesseert me enorm, en ik vind het leuk dat er tegenwoordig een grote, algemene interesse voor is.

Met zo'n levenshouding stuit je vroeg of laat op het volgende onderwerp: meditatie. Er is geen ontkomen aan, meditatie (en mindfulness) is tegenwoordig overal. o-ver-al. OVERAL. Je vind het bij überspirituele-geitenwollensokken-komincontactmetjeyoni-stromingen, maar ook in bijvoorbeeld bedrijfstrainingen en als onderdeel van therapieën.
Overal lees je over de krachtige, heilzame werking van meditatie. Het zou niet alleen helpen om een rustiger koppie te krijgen, maar ook om lichamelijke problemen tegen te gaan - en natuurlijk om in verbinding te staan met al je chakra's en weet ik veel wat.

En nu komt mijn punt. Ik wil van meditatie houden. Ik wil het elke dag doen, als een soort verlichtte goeroe op m'n kussen zitten, en boven al het geklets van m'n aardse ego gaan staan. Ik heb een meditatiecursus gedaan, ik heb er boeken over gelezen, ik zet het elke dag op m'n to-do-lijst. Maar.. ik vind het gewoon zo f*cking saai, ik kan mezelf er (bijna) nooit toe aanzetten, en als ik het dan een keertje doe, vind ik mezelf al een hele vrouw als ik het tien minuten volhou. Om het vervolgens weer een week niet te doen.

En ja, ik weet het, ik hoef het helemaal niet te doen. Het slaat ook nergens op, want op dit moment staat het m'n levensgeluk alleen maar in de weg, omdat ik het de hele tijd 'moet' van mezelf en vervolgens niet doe, waardoor ik alleen maar teleurgesteld raak.

Wat ik wil met dit topic? Ik denk gewoon een beetje stoom afblazen, en stiekem hoop ik dat alle nuchtere Viva-dames me hier gewoon even vierkant uitlachen en zich publiekelijk afvragen waarom ik het mezelf zo moeilijk maak, zodat ik misschien wat minder moet van mezelf en wat meer een dikke middelvinger opsteek naar meditatie. :P
anoniem_6515a55a77c11 wijzigde dit bericht op 14-07-2018 09:19
0.04% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Gewoon wachten tot die trend voorbij is ;-D

Ik vind zulke dingen wel interessant, heb ook al het advies gekregen dat meditatie echt iets voor mij zal zijn.
Maar ik kan me er niet toe zetten, ben er ook te onrustig en te ongeduldig voor denk ik

En....zowel over kaballa als over ayahuasca lees / hoor ik dat het nog maar zeer de vraag is of je ook bereikt waar je op hoopt

Kan er niet eens zoiets komen met een soort resultaat garantie?
Dat je zeker weet dat er een happy ending zal zijn zeg maar ;-D
Alle reacties Link kopieren
Ik kan het ook niet. Mindfulness kan ook op andere manieren. Als ik zeer geconcentreerd mijn nagels aan het lakken ben dan ben ik ook heel mindful bezig hoor ;-D
quattro35 schreef:
14-07-2018 09:14
Gewoon wachten tot die trend voorbij is ;-D

Ik vind zulke dingen wel interessant, heb ook al het advies gekregen dat meditatie echt iets voor mij zal zijn.
Maar ik kan me er niet toe zetten, ben er ook te onrustig en te ongeduldig voor denk ik

En....zowel over kaballa als over ayahuasca lees / hoor ik dat het nog maar zeer de vraag is of je ook bereikt waar je op hoopt

Kan er niet eens zoiets komen met een soort resultaat garantie?
Dat je zeker weet dat er een happy ending zal zijn zeg maar ;-D
Ja, zo van, als het niet werkt, dan krijgt u uw tijd terug hoor, mevrouwtje! :P
Haley schreef:
14-07-2018 09:17
Ik kan het ook niet. Mindfulness kan ook op andere manieren. Als ik zeer geconcentreerd mijn nagels aan het lakken ben dan ben ik ook heel mindful bezig hoor ;-D
Ja, dat geloof ik ook wel. Volgens mij is het doel van meditatie ook vooral om afstand te creëren tussen je gedachten/gevoelens en jezelf, zo van, ik ben niet wat ik denk. Maar dat kan je natuurlijk ook gewoon op andere manieren trainen.
Er zijn vele manieren van meditatie.
Luisteren naar een rustgevend muziekje. Chanten.
Yoga meditatie.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind de vraag vooral interessant waarom je dit wil willen? Want je vindt het niet interessant, maar saai. Snap ik, ik ook :mrgreen: . Waarom de behoefte je te 'ontplooien' op een manier die niet bij je past, in plaats van met je volle aandacht (ja, mindfulness-pun intended) te gaan voor wat je wel ligt? Daar ontwikkel je jezelf uiteindelijk meer mee ;-) .
Alle reacties Link kopieren
Je schrijft het zelf al: het hoeft niet.
Dat je van jezelf moet is helemaal niet mindful. Mindful is dat je leert de dingen te nemen zoals ze zijn.
Meditatie is niks voor jou, niet doen dus, dan ben je hartstikke mindful bezig.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Misschien ga je erin met bij voorbaat al en te vaststaand idee/verwachting van wat meditatie je zou moeten opleveren.
Koffiehagedis schreef:
14-07-2018 09:24
Ik vind de vraag vooral interessant waarom je dit wil willen? Want je vindt het niet interessant, maar saai. Snap ik, ik ook :mrgreen: . Waarom de behoefte je te 'ontplooien' op een manier die niet bij je past, in plaats van met je volle aandacht (ja, mindfulness-pun intended) te gaan voor wat je wel ligt? Daar ontwikkel je jezelf uiteindelijk meer mee ;-) .
Hmm, goeie vraag. Ik geloof dat ik mezelf dat ook een beetje afvraag. :P

Ik denk dat het komt omdat vele mensen van wie ik vind dat ze rake dingen zeggen, meditatie aanmoedigen. Voorbeeldje: ik lees een boek van schrijver Die en Die. Die en Die schrijft allerlei interessante dingen, en bij elk hoofdstuk denk ik: TSJAKKA. Totdat ik dan bij dat gehekelde hoofdstuk over meditatie kom. Dan denk ik: zie je, ik moet er toch aan geloven. Mijn leven is niet compleet als ik niet mediteer. En dan is Die en Die meestal echt niet een of ander zweverig typ, maar gewoon een down-to-earth man of vrouw die net als ik graag een beetje over het leven mag filosoferen.
Maar je hebt gelijk. De kunst is natuurlijk om de dingen eruit te pikken die voor mij werken, en meditatie is er daar blijkbaar niet een van. :puh:
Solomio schreef:
14-07-2018 09:26
Je schrijft het zelf al: het hoeft niet.
Dat je van jezelf moet is helemaal niet mindful. Mindful is dat je leert de dingen te nemen zoals ze zijn.
Meditatie is niks voor jou, niet doen dus, dan ben je hartstikke mindful bezig.
Ja kijk, precies deze dingen moet ik eigenlijk even horen. ;-D
Alle reacties Link kopieren
Om je hoofd leeg te maken kun je ook gaan sporten, misschien werkt dat voor jou beter.
Meditatie is ook echt niet mijn ding. Een stuk hardlopen met muziek in mijn oren word ik wel rustig van
Alle reacties Link kopieren
PetitBiscuit schreef:
14-07-2018 09:28
Ja kijk, precies deze dingen moet ik eigenlijk even horen. ;-D
Ik zeg rake dingen zonder mediteren.
;-)
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
knijster1973 schreef:
14-07-2018 09:30
Om je hoofd leeg te maken kun je ook gaan sporten, misschien werkt dat voor jou beter.
Meditatie is ook echt niet mijn ding. Een stuk hardlopen met muziek in mijn oren word ik wel rustig van
Waarom moet dat hoofd nou toch leeg?
Mijn hoofd raakt nooit leeg, gelukkig niet zeg, daar zitten de leukste en mooiste dingen.
Sporten is voor mij echt de hel op aarde, dan komen er allemaal hele nare en negatieve dingen in mijn hoofd. Brrrrrrr.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
knijster1973 schreef:
14-07-2018 09:30
Om je hoofd leeg te maken kun je ook gaan sporten, misschien werkt dat voor jou beter.
Meditatie is ook echt niet mijn ding. Een stuk hardlopen met muziek in mijn oren word ik wel rustig van
Grappig dat je dat zegt, want ik sport namelijk 4-5 keer in de week en heb dus het gevoel dat ik daar veel meer rust uit haal dan meditatie. En o ja, het is ook nog eens veeeeel leuker. ;-D
Ga wandelen, fietsen of iets anders doen wat bij je past. Dat kan toch ook gewoon Mindful zijn? Daarbij is het leven toch veel te kort om dingen te doen die je niet leuk vindt en die niet moeten, zoals mediteren.
PetitBiscuit schreef:
14-07-2018 09:27
Hmm, goeie vraag. Ik geloof dat ik mezelf dat ook een beetje afvraag. :P

Ik denk dat het komt omdat vele mensen van wie ik vind dat ze rake dingen zeggen, meditatie aanmoedigen. Voorbeeldje: ik lees een boek van schrijver Die en Die. Die en Die schrijft allerlei interessante dingen, en bij elk hoofdstuk denk ik: TSJAKKA. Totdat ik dan bij dat gehekelde hoofdstuk over meditatie kom. Dan denk ik: zie je, ik moet er toch aan geloven. Mijn leven is niet compleet als ik niet mediteer. En dan is Die en Die meestal echt niet een of ander zweverig typ, maar gewoon een down-to-earth man of vrouw die net als ik graag een beetje over het leven mag filosoferen.
Maar je hebt gelijk. De kunst is natuurlijk om de dingen eruit te pikken die voor mij werken, en meditatie is er daar blijkbaar niet een van. :puh:
Ik denk dat je het van twee kanten kan benaderen (vast ook meer).

Meditatie past niet bij mij, ik doe het niet. En dat is oké.

Ik voel niet wat ik vind dat ik zou moeten voelen als ik mediteer, maar ik ga kijken wat er gebeurt als ik die verwachting wat wat ik vind dat het met me zou moeten doen kan loslaten en wat er gebeurt als ik gewoon voel wat ik voel. Dus ik ga toch nog even door met mediteren. Ook oké toch.

Maar ik denk dat je vooral moet doen wat bij je past. Als je echt zo geïnteresseerd bent in deze materie zou je die tweede benadering kunnen zien als een soort experiment, gewoon om te kijken wat er gebeurt. Vechten tegen de saaiheid lijkt me nogal haaks staan op de mediterende houding (of hoe dat ook wordt genoemd) en niet mindful. Maar als het je gewoon gaat om dat jij je een verlichte goeroe wil voelen ;-D moet je denk ik vooral doen wat jou wel dichter bij het verlichte goeroe gevoel brengt en niet dingen die dat niet. Wat dat ook is. Hardlopen, bergen beklimmen, koken, punniken, strandwandelingen maken, op je op staan of elke dag hummend op een yogakussentje zitten met je ogen dicht. Ik weet het niet, maar de mogelijkheden zijn eindeloos.

Grappig dat hardlopen genoemd wordt, ik denk dat dat toch een vergelijkbaar effect kan hebben als meditatie. Het is alleen jammer dat ik me niet áltijd na het hardlopen de verlichte goeroe voel die alles precies helder ziet, maar soms gewoon een hijgend, rood aangelopen geval ;-D
anoniem_365339 wijzigde dit bericht op 14-07-2018 09:53
6.41% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
PetitBiscuit schreef:
14-07-2018 09:36
Grappig dat je dat zegt, want ik sport namelijk 4-5 keer in de week en heb dus het gevoel dat ik daar veel meer rust uit haal dan meditatie. En o ja, het is ook nog eens veeeeel leuker. ;-D
Als je graag sport en meditatie interessant vindt, dan zou je eens kunnen kijken of bijvoorbeeld aikido of tai chi iets voor je zijn. Want dat zijn naast zelfverdediging ook echt bewegende meditaties, waarbij mindfulness belangrijk is. Dan heb je de beweging en toch het meditatie aspect.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan t ook niet, dat stil zitten. Ik wandel veel, ook n soort meditatie. Ik ben gestopt met mindfulness, werd er hyper van.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
Ik vind t heerlijk, val er altijd zo van in slaap.
Vriendelijk.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt gaan breien? Ook meditatief en in mijn dorp heel hip.
Alle reacties Link kopieren
Mediteren is hard werken trouwens hoor.
Vriendelijk.
Jouw OP had ik exact zo kunnen opschrijven. Zo herkenbaar! Wat voor mij een verklaring is is juist dat ik constant nieuwe prikkels nodig heb. Voor ontspanning lees ik liever een boek of kijk een documentaire. Mediteren voelt voor mij als het tegenovergestelde, juist het ontprikkelen.

Wat voor mij nu het beste werkt is met muziek op en zonder bestemming gaan wandelen. Het niks hoeven hierbij zal een vergelijkbaar effect hebben als het mediteren bij anderen.
Exact wat het is: mindFULLness. Je geest vullen met lucht of hippe ego delusies. Heeft niks met spiritualiteit te maken. Net als yoga. Noem ik altijd y'ego...
Men komt makkelijk weg met pseudo spiritualiteit in deze tijd waarin een Ronnie Flex Edison wint voor zijn fantastische muziek.
De nieuwe kleren van de keizer...
Alle reacties Link kopieren
Voor mij is fietsen ook mijn meditatie.
Ik heb echt geen behoefte aan de "normale" meditatie, wordt al onrustig als ik er aan denk!
En als ik nou plaatjes kon plakken dat zou ik deze hier neerzetten:
https://postimg.cc/image/uakjylbd3/
maar misschien kan iemand anders dat wel even doen?
"Just because something is typed - whether it is typed on a business card or typed in a newspaper or book - this does not mean it is true.” (The Wide Window - Lemony Snicket)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven