Het is gewoon f*cking saai

14-07-2018 09:09 63 berichten
Oké, dit is eigenlijk gewoon een ontzettend non-issue maar ik ben toch heel erg benieuwd naar hoe anderen hier tegenaan kijken. :P

Ik heb altijd wel een bovenmatige interesse gehad in zelfontplooiing. Ik hou niet van 'gewoon maar leven', ik voel me pas echt goed als ik werk aan mezelf, op alle fronten: nieuwe dingen leren op werkgebied, zo gezond mogelijk leven, m'n relaties verdiepen, maar vooral: een leuker, beter en/of gelukkiger mens worden. Voor m'n omgeving, maar vooral voor mezelf. De menselijke psyche interesseert me enorm, en ik vind het leuk dat er tegenwoordig een grote, algemene interesse voor is.

Met zo'n levenshouding stuit je vroeg of laat op het volgende onderwerp: meditatie. Er is geen ontkomen aan, meditatie (en mindfulness) is tegenwoordig overal. o-ver-al. OVERAL. Je vind het bij überspirituele-geitenwollensokken-komincontactmetjeyoni-stromingen, maar ook in bijvoorbeeld bedrijfstrainingen en als onderdeel van therapieën.
Overal lees je over de krachtige, heilzame werking van meditatie. Het zou niet alleen helpen om een rustiger koppie te krijgen, maar ook om lichamelijke problemen tegen te gaan - en natuurlijk om in verbinding te staan met al je chakra's en weet ik veel wat.

En nu komt mijn punt. Ik wil van meditatie houden. Ik wil het elke dag doen, als een soort verlichtte goeroe op m'n kussen zitten, en boven al het geklets van m'n aardse ego gaan staan. Ik heb een meditatiecursus gedaan, ik heb er boeken over gelezen, ik zet het elke dag op m'n to-do-lijst. Maar.. ik vind het gewoon zo f*cking saai, ik kan mezelf er (bijna) nooit toe aanzetten, en als ik het dan een keertje doe, vind ik mezelf al een hele vrouw als ik het tien minuten volhou. Om het vervolgens weer een week niet te doen.

En ja, ik weet het, ik hoef het helemaal niet te doen. Het slaat ook nergens op, want op dit moment staat het m'n levensgeluk alleen maar in de weg, omdat ik het de hele tijd 'moet' van mezelf en vervolgens niet doe, waardoor ik alleen maar teleurgesteld raak.

Wat ik wil met dit topic? Ik denk gewoon een beetje stoom afblazen, en stiekem hoop ik dat alle nuchtere Viva-dames me hier gewoon even vierkant uitlachen en zich publiekelijk afvragen waarom ik het mezelf zo moeilijk maak, zodat ik misschien wat minder moet van mezelf en wat meer een dikke middelvinger opsteek naar meditatie. :P
anoniem_6515a55a77c11 wijzigde dit bericht op 14-07-2018 09:19
0.04% gewijzigd
Mindfullness is niets meer dan bewust stilstaan bij je handelen, in het hier en nu.
Dus dat je, als je de trap oploopt, met je gedachten ook op de trap bent en niet dat je gedachten op dat moment al bij de klus of opdracht zijn dat je boven zal gaan doen.
Waardoor je vergeet te denken over het opgaan van de trap.

In het hier en nu leven. Dat hoeft niet zittend op een kleedje met je ogen dicht. Het kan gemakkelijk toegepast worden in je gewone leven. Als je op de fiets naar de sportschool gaat, dat je dan niet al in gedachten in de sportschool bent, maar bewust op je fiets zit en je gedachten daar bij houdt. Wat zie je, wat voel je in dit moment. Zonder dat je gedachten richting toekomst en verleden gaan.

Dat vind ik persoonlijk veel rustgevender en zinniger dan op een kleedje zitten.
Magister schreef:
14-07-2018 10:15
Exact wat het is: mindFULLness. Je geest vullen met lucht of hippe ego delusies. Heeft niks met spiritualiteit te maken. Net als yoga. Noem ik altijd y'ego...
Men komt makkelijk weg met pseudo spiritualiteit in deze tijd waarin een Ronnie Flex Edison wint voor zijn fantastische muziek.
De nieuwe kleren van de keizer...
Wat is volgens jou wel echte spiritualiteit? :)
Magister schreef:
14-07-2018 10:15
Exact wat het is: mindFULLness. Je geest vullen met lucht of hippe ego delusies. Heeft niks met spiritualiteit te maken. Net als yoga. Noem ik altijd y'ego...
Men komt makkelijk weg met pseudo spiritualiteit in deze tijd waarin een Ronnie Flex Edison wint voor zijn fantastische muziek.
De nieuwe kleren van de keizer...
In mindfulness staat geen FULL hoor.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon niet doen dus. Ga in een dagboek schrijven. dat helpt ook
Alle reacties Link kopieren
Hee isniet saai, maar volgens mij heb hè moeite om de controle lis te laten en niets te moeten. Wat hou je dan over?

Je bent zo bezig met alles te doen om maar nog beter te worden. Maar wie ben hè nu echt?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Ik vind het zelf altijd wel grappig om me te bedenken dat meditatie is ontstaan in een tijd waarin iedereen zo woonde dat er nooit ergens privacy was en iedereen altijd aan je kop kwam zeuren...dus had iemand bedacht; ik ga gewoon opvallend stil zitten met mijn ogen dicht half zitten slapen en als er weer iemand komt zeiken dan reageer ik gewoon niet! Dan zeg ik later dat ik aan het mediteren was, wat eigenlijk betekent, ik heb nu even geen zin in contact dus laat me met rust...En dat werkte!

Pas later is er daae en in westerse landen iets heel anders van gemaakt waar zelfs via cursussen geld mee te verdienen viel.
En dat werkt óók, omdat mensen hier en daar en vroeger en nu ook op zoek zijn naar rust, tenzij ze daar niet naar op zoek zijn, want dan is het dus inderdaad gewoon saai.
Alle reacties Link kopieren
1. Waarom wil je mediate willen? Wat verwacht je er van? Er zijn goede redenen om te willen mediteren, maar ik geloof niet in verlichting of in één techniek die iedereen helpt. Misschien heb jij eigenlijk helemaal geen behoefte aan meditatie, maar zie je jezelf graag als een meditatie-achtig mens. In dat geval: wat zoek je echt?

2. Dus je wilt graag jezelf ontplooien en groeien, maar het moet wel leuk zijn? Waarom? Je wordt nu blijkbaar geconfronteerd met iets dat je echt moeilijk vindt; ligt daar juist niet de meeste ontwikkepotentie?

3. Van falen leer je ook. Meditatie is dus niet mislukt als je het saai vindt of niet zen wordt.

4. Heb je Netflix? Kijk de special van Jen Kirkman Just Keep Livin'. Het begin is gelijk raak.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
dat heb ik dus met yoga..

Ik zat in een wat beroerde tijd .. kreeg overal om me heen te horen.. Joh.. ga naar yoga..

Ik heb werkelijk alle varianten gehad, maar ik kan het niet.. echt niet.. Echt vreselijk die yoga.. kwam er gestresster van terug dan dat ik heen ging..

Ik word rustig van hele andere dingen..
Natuurlijk overdrijf je. Je kunt je eigen gedrag met een dikke korrel zout nemen en relativeren gelukkig (je schrijft het op een grappige manier op), maar er zit ook iets dwangmatigs in hoe je omgaat met wat jij wilt doen en je stelt daar erg hoge eisen aan.
Dat kan juist de reden zijn dat het hele idee van mindfulness en meditatie jou niet lukt.

Ik heb altijd weinig gehad met alles wat vaag is en spiritueel genoemd wordt. Toch heb ik bij mijn burnout en na het oplopen van hersenletsel veel gehad er aan (tegen wil en dank). De manier waarop het een en ander wordt aangeboden stuit mij nog steeds tegen de borst, zoals het raar doen met een rozijn om maar te leren ontspannen, of denken aan je grote teen :bonk: .
Dat soort dingen hoorde ik dan van anderen, heb ik zelf nooit hoeven doen, ik was meteen afgehaakt.

Waar ik veel aan heb gehad en hoe het voor mij werkt: ik was net als jij denk ik. Ik was daarnaast ook altijd gehaast en perfectionistisch.
Op een gegeven moment lukte dat niet meer. Ik kwam erachter dat ik niet in staat was geweest om mij te ontspannen, gewoon echt niet. Behalve dan als ik sliep.
Ik moest dat leren. Ik had een aantal meditatie-sessies die mij hielpen om te ontspannen, na heeel veel oefenen (via een app). Bij revalidatie leerde ik om mijn pas te vertragen, iedere keer opnieuw. Ik leerde bewust om mij heen te kijken, en mooie kleine details te zien.
Ik leerde om rustig adem te halen om te ontspannen en verder doe ik alles wat ik doe bewust. Als ik iets gedaan heb, ga ik vaak een poosje zitten met mijn ogen dicht en haal ik alleen adem. Meer niet. Soms zitten er dan gedachten in mijn hoofd, soms ook even niet. (Voor mij is dat geen keuze meer, ik moet dat wel doen, anders kan ik niet veel meer doen, maar je kunt daar ook soms bewust voor kiezen, even zo zitten. Ik noem het “ontprikkelen”).
Als ik zwem, doe ik dat met aandacht en dat voelt bijna meditatief, die herhaalde beweging.

Dit is wat volgens mij het doel is van dat hele mindfulness en meditatie.

Ik ga ook niet op een kleedje zitten en mezelf een half uur dwingen nergens aan te denken.
Echt niet. Ik moet er niet aan denken.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt! :)
anoniem_356413 wijzigde dit bericht op 14-07-2018 11:24
5.04% gewijzigd
Er zijn trouwens ook mensen die van nature veel beter zijn in zich ontspannen. Die hebben dit soort dingen helemaal niet nodig. En eigenlijk is het ook heel simpel.
hamerhaai schreef:
14-07-2018 10:40
Hee isniet saai, maar volgens mij heb hè moeite om de controle lis te laten en niets te moeten. Wat hou je dan over?

Je bent zo bezig met alles te doen om maar nog beter te worden. Maar wie ben hè nu echt?
Yep, dit is precies ik in een notendop, ik moet altijd zoveel van mezelf, dat ik helemaal vergeet wat ik nou eigenlijk wil. Dus misschien zit er toch wel meer achter dit topic than meets the eye, namelijk dat ik heel erg bezig ben met wat ik dénk dat goed voor me zou moeten zijn, in plaats van te luisteren naar waar ik me echt beter van ga voelen.
Alle reacties Link kopieren
Kluitje schreef:
14-07-2018 10:26
Voor mij is fietsen ook mijn meditatie.
Ik heb echt geen behoefte aan de "normale" meditatie, wordt al onrustig als ik er aan denk!
En als ik nou plaatjes kon plakken dat zou ik deze hier neerzetten:
https://postimg.cc/image/uakjylbd3/
maar misschien kan iemand anders dat wel even doen?




Afbeelding
tyche schreef:
14-07-2018 11:09
1. Waarom wil je mediate willen? Wat verwacht je er van? Er zijn goede redenen om te willen mediteren, maar ik geloof niet in verlichting of in één techniek die iedereen helpt. Misschien heb jij eigenlijk helemaal geen behoefte aan meditatie, maar zie je jezelf graag als een meditatie-achtig mens. In dat geval: wat zoek je echt?
Ik geloof niet dat ik mezelf per se als meditatie-achtig mens zie (leuke term, trouwens, ik weet meteen wat voor type mens je bedoelt :P ), maar ik denk dat wat bij mij meespeelt vooral is dat meditatie als een soort wondermiddel wordt aangeprezen door vele mensen, en dat ik bijna het gevoel heb dat ik iets heel belangrijks laat lopen als ik het niet doe.

2. Dus je wilt graag jezelf ontplooien en groeien, maar het moet wel leuk zijn? Waarom? Je wordt nu blijkbaar geconfronteerd met iets dat je echt moeilijk vindt; ligt daar juist niet de meeste ontwikkepotentie?
Ik denk niet dat het altijd leuk hoeft te zijn bij mij. Maar op een of andere manier voegt het gewoon niet, of zo. Ik heb echt van alles geprobeerd. De irritatie te laten zijn, ernaar te kijken, bladiebladiebla. Maar het gaat me dus zodanig tegenstaan, dat ik het gewoon niet doe. Dat is dus ook een soort van antwoord op je volgende vraag. Ik laat mezelf namelijk best wel toe om te 'falen' bij het mediteren (wil het eigenlijk niet eens falen noemen), maar om het inderdaad saai te vinden of zelf k*t en daar met vet veel tegenzin te zitten, maar resultaat is dat ik het dus helemaal niet meer doe. Want alles in m'n lijf en hoofd stribbelt tegen als ik het wil gaan doen

3. Van falen leer je ook. Meditatie is dus niet mislukt als je het saai vindt of niet zen wordt.

4. Heb je Netflix? Kijk de special van Jen Kirkman Just Keep Livin'. Het begin is gelijk raak.
Nog niet gezien, maar ga ik doen! Dank voor de tip.
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding

;-D
laverneb schreef:
14-07-2018 11:13
Natuurlijk overdrijf je. Je kunt je eigen gedrag met een dikke korrel zout nemen en relativeren gelukkig (je schrijft het op een grappige manier op), maar er zit ook iets dwangmatigs in hoe je omgaat met wat jij wilt doen en je stelt daar erg hoge eisen aan.
Dat kan juist de reden zijn dat het hele idee van mindfulness en meditatie jou niet lukt.

[...]

Waar ik veel aan heb gehad en hoe het voor mij werkt: ik was net als jij denk ik. Ik was daarnaast ook altijd gehaast en perfectionistisch.
Op een gegeven moment lukte dat niet meer. Ik kwam erachter dat ik niet in staat was geweest om mij te ontspannen, gewoon echt niet. Behalve dan als ik sliep.
Ik moest dat leren. Ik had een aantal meditatie-sessies die mij hielpen om te ontspannen, na heeel veel oefenen (via een app).

[...]

Dit is wat volgens mij het doel is van dat hele mindfulness en meditatie.

Ik ga ook niet op een kleedje zitten en mezelf een half uur dwingen nergens aan te denken.
Echt niet. Ik moet er niet aan denken.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt! :)
Bedankt voor je reactie. Ik ben inderdaad perfectionistisch en heb dingen graag onder controle. Maar ik ben daarvoor in therapie gehad, en daar heb ik voor m'n gevoel veel meer aan gehad dan alle keren daarvoor dat ik geprobeerd heb om het te 'behandelen' met mindfulness en meditatie. Af en toe komt het nog wel naar boven, tegenstrijdig genoeg juist als ik dan dus van mezelf 'moet' mediteren. Maar nu ga ik er wel anders mee om. Want in plaats van mezelf dan dwangmatig op dat kussen neer te zetten, open ik een topic op het Viva-forum, omdat ik weet dat ik hier wel wat nuchtere reacties zal ontvangen die me weer even met beide beentjes op de grond zetten en me eraan herinneren dat ik helemaal niets moet.

Ontspannen gaat me gelukkig verder goed af, tegenwoordig (d.m.v. therapie dus). Fijn dat jij ook iets hebt gevonden dat werkt.
quattro35 schreef:
14-07-2018 11:23
[...]

;-D
Hahaha, ik geloof dat dit m'n nieuwe mantra wordt.

Ugh, mantra, weer zo'n zweverig woord. Of affirmatie. Nog erger :puh:
...me eraan herinneren dat ik helemaal niets moet.
Dit is het dus! :P
PetitBiscuit schreef:
14-07-2018 11:27
Hahaha, ik geloof dat dit m'n nieuwe mantra wordt.

Ugh, mantra, weer zo'n zweverig woord. Of affirmatie. Nog erger
Of als Viva-onderschrift :mrgreen: hij is leuk :D.
Alle reacties Link kopieren
PetitBiscuit schreef:
14-07-2018 11:22
... maar ik denk dat wat bij mij meespeelt vooral is dat meditatie als een soort wondermiddel wordt aangeprezen door vele mensen, en dat ik bijna het gevoel heb dat ik iets heel belangrijks laat lopen als ik het niet doe.
Wondermiddel voor wat?

Ben je niet goed genoeg zo?
Komt je drang voort uit iets positiefs of uit een gevoel van minderwaardigheid?

[dit is uw forumfreud, ga maar lekker liggen op de divan dan roeren we gezellig in alle kleine ergernissen totdat we er heuse problemen in hebben ontdekt].

Nee maar serieus, meditatie kan je verrijken maar dat kan tuinieren ook. Of niets doen. Of op pelgrimage gaan, een studie doen, je broertje helpen. Met de juiste houding helpt het leven je vanzelf wijzer worden. Ik vind het zelf wel prettig om na een tijdje navelstaren introspectie me gewoon te storten op de dagelijkse dingen, want daar zit ook genoeg echtheid en diepgang zonder dat je daar bewust een ontwikkelplan bij hebt.
What a nuanced anxiety
tyche schreef:
14-07-2018 11:34
Wondermiddel voor wat?
Voor het ultieme gelukkige leven. :P Nee maar even zonder grap, er wordt soms bijna wel gedaan alsof meditatie het antwoord is op alle problemen die je kunt hebben als mens, zowel fysiek als mentaal. En daardoor krijg ik bijna het gevoel dat ik iets heel ergs doe als ik het niet doe.

Ben je niet goed genoeg zo?
Komt je drang voort uit iets positiefs of uit een gevoel van minderwaardigheid?
Interessante vraag, ik denk eigenlijk dat het niet zwart-wit is en dat er twee kanten van de medaille zijn. Aan de ene kant zit er bij mij wel een oprechte interesse in zelfontwikkeling, en ik raak ook snel verveeld, en persoonlijke groei is gewoon 1 van de dingen die ik leuk vind en die mijn leven voor m'n gevoel verrijken. Aan de andere kant is er ook een stukje controledrang, ik kan niet goed tegen stilstaan, omdat dat harde werken zo'n groot onderdeel is van mijn identiteit, I guess. Ik word zenuwachtig als ik niks om handen heb op dat gebied. Balans is sowieso wel een dingetje bij mij, ik ben vrij zwart-wit, het is vaak alles of niks, en ik moet echt er echt actief bij stilstaan om het grijze gebied te vinden. Dat probeer ik wel echt te doen, bijvoorbeeld d.m.v. dit topic. :P

[dit is uw forumfreud, ga maar lekker liggen op de divan dan roeren we gezellig in alle kleine ergernissen totdat we er heuse problemen in hebben ontdekt].

Nee maar serieus, meditatie kan je verrijken maar dat kan tuinieren ook. Of niets doen. Of op pelgrimage gaan, een studie doen, je broertje helpen. Met de juiste houding helpt het leven je vanzelf wijzer worden. Ik vind het zelf wel prettig om na een tijdje navelstaren introspectie me gewoon te storten op de dagelijkse dingen, want daar zit ook genoeg echtheid en diepgang zonder dat je daar bewust een ontwikkelplan bij hebt.
Ja, goede woorden. Ik ga nu maar richting familie met wie ik in de zee ga zwemmen en speciaalbiertjes ga drinken. Ook heel verrijkend. ;-D
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een paar weken geleden de stekker uit een mindfullnes cursus getrokken. Ik vond het echt oersaai en viel er bijna letterlijk bij in slaap.
Je beseft pas hoe fijn het is om te ademen als je neus verstopt zit.
Alle reacties Link kopieren
Zolang jr maar wil verbeteren en wil ontplooien, verlichten jij eigenlijk jezelf. Je bent niet tevreden met wie je bent en vindt jezelf niet goed genoeg.

Er is niets mis met jezelf ontwikkelen. Vergeet ondertussen niet te genieten van het hier en nu. Je bent goed genoeg zoals je nu bent.

Blijf in het moment. Dit kan met meditatie, yoga, sporten, tuinieren, muziek maken/luisteren, haken of gewoon in bad liggen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Ik heb een cursus mindfulness gedaan en vond het vooral lastig om me er toe te zetten. Eigenlijk wat jij ook al zegt; het is saai. Zelf denk ik omdat we tegenwoordig fulltime prikkels willen. Zelfs een boek lezen of een langer artikel wordt al moeilijk omdat er niks te klikken valt en je heel de tijd je focus moet houden.

Ik wil meditatie ook graag 'kunnen', maar naast dat ik me er maar zelden toe kan zetten merk ik ook gewoon weinig. Nu zal je niet elke keer een sprirituele eureka-ervaring hebben, maar die hele cursus heeft me uberhaupt maar weinig gebracht (ligt ook vast aan mezelf hoor).
Solomio schreef:
14-07-2018 09:35
Waarom moet dat hoofd nou toch leeg?
Mijn hoofd raakt nooit leeg, gelukkig niet zeg, daar zitten de leukste en mooiste dingen.
Sporten is voor mij echt de hel op aarde, dan komen er allemaal hele nare en negatieve dingen in mijn hoofd. Brrrrrrr.
Oh, zo eens met deze hele post.

Meditatie is ook niets voor mij, op een groot zitkussen en je krampachtig proberen te concentreren op 'relaxt worden'. De bijbehorende zouteloze muziek vind ik wel lachen, dat luister ik wel eens, in mijn schone koele slaapkamer en dan voel ik me wel 'zen'. En die muziek wil ook nog wel eens helpen als ik echt niet kan slapen. Daar kwam ik achter op mijn achttiende, dan lag ik in bed met discman naar watervallen en andere regenwoud-geluiden te luisteren.
Relaxed worden is niet het doel van mindfulness en meditatie. Als je niet relaxed bent of wordt is het ook prima, het gaat om het 'zijn' met wat er op dat moment is.

Nou leuk, dan zat ik een tijdje te 'zijn', maar het heeft me geen inzichten gebracht of geholpen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven