Hoe had de wereld er nu uit gezien als...

09-07-2020 22:38 50 berichten
Door wat extra vakantiedagen die ik nog moest opmaken in combinatie met matig weer, heb ik deze week weer wat films en documentaires over WO-II gezien.

Niet voor het eerst bedacht ik me dat de uitkomst er heel anders uit had kunnen zien als het balletje net een andere kant op was gerold.

Voorbeeld 1: de slag om de Pacific. Na de aanval op Pearl Harbour in 1941, hadden de Japanners een militair overwicht in de Pacific. We kennen Japan nu als een wat vreemd, vergrijzend land met rare tekenfilms en rauwe vis, maar voor WO-II was Japan een nogal militaristisch land met een grote marine, inclusief vliegdekschepen. Als Japan dit overwicht had behouden, dan had men de Amerikanen fors in het nauw gedreven en lag in feite de Westkust open voor een Japanse aanval vanaf zee. Wellicht was Japan dan een wereldmacht geworden, in plaats van het pacifistische land zonder leger dat het nu is. Echter, door heel slim manoeuvreren van de Amerikaanse marine, wellicht in combinatie met wat geluk (google: slag om Midway), zijn de Amerikanen er toch in geslaagd om de Japanse vloot uit te schakelen en het overwicht te behouden in de Pacific.

Voorbeeld 2: de bevrijding van Europa. D-Day kon uiteindelijk slagen omdat Duitsland (Hitler) een groteske inschattingsfout heeft gemaakt met de invasie van Rusland. Deze invasie ging niet goed, en de Slag om Stalingrad (eind 1942) betekende in feite een enorme nederlaag voor Hitler. Ondertussen was het Duitse leger massaal ingezet in Rusland, ten koste van de bewaking van de Westerse kustlijnen. We kennen allemaal wel de epische verhalen van D-Day, maar het is eerlijker om te zeggen dat Duitsland de oorlog verloren heeft met de slag om Stalingrad. Als Hitler de vrede met Rusland had gehandhaafd, dan hadden de Duitsers de Atlantikwall nog veel beter kunnen bewaken en was de D-Day-invasie vrijwel onmogelijk geweest. In feite hadden de nazi’s dan nog lange tijd ongestraft Europa kunnen bestieren.

Verder heb ik de indruk dat de wereld best wel geluk heeft gehad dat er na WO-II nooit een nucleair conflict is uitgevochten. We zijn hier een paar keer erg dichtbij geweest (oa Cuba crisis, maar ook onbenullige dingen als valse alarms kunnen in potentie een kernoorlog ontketenen).

Ofwel, de wereld waarin we nu leven is het resultaat van een heleboel toeval, en niet van historische krachten die de wereld naar dit punt hebben gebracht.
Alle reacties Link kopieren
Okiedokie :winkie:
Alle reacties Link kopieren
Ja, of wat als Hitler wél was aangenomen op de kunstacademie. Dat vind ik dan altijd de leukste.
don't watch the movie, read the book
Interessante titel, redelijke inleiding en waardeloos slot.
Ken je het boek "Beschavingen" van Laurent Binet? Dat gaat over iets vergelijkbaars. Stel dat de Europeanen na Columbus níet de meeste indianen hadden uitgeroeid, maar dat zij de kolonisten hadden overmeesterd en vervolgens naar Europa waren getrokken.
Interessant gedachtenexperiment.
-Livia- schreef:
09-07-2020 22:50
Ken je het boek "Beschavingen" van Laurent Binet? Dat gaat over iets vergelijkbaars. Stel dat de Europeanen na Columbus níet de meeste indianen hadden uitgeroeid, maar dat zij de kolonisten hadden overmeesterd en vervolgens naar Europa waren getrokken.
Interessant gedachtenexperiment.
Een ander scenario dat mogelijk zou zijn geweest, is dat China de wereld had veroverd in plaats van de Europeanen. China was in een aantal opzichten vrij geavanceerd, de Chinezen bouwden schepen en dreven ook handel, en de Chinezen hadden het buskruit al heel vroeg ontdekt. Gelukkig voor ons hebben de Chinezen nooit echt de volle militaire potentie van buskruit ontdekt; men gebruikte het vooral om vuurwerk te maken.
-Livia- schreef:
09-07-2020 22:50
Ken je het boek "Beschavingen" van Laurent Binet? Dat gaat over iets vergelijkbaars. Stel dat de Europeanen na Columbus níet de meeste indianen hadden uitgeroeid, maar dat zij de kolonisten hadden overmeesterd en vervolgens naar Europa waren getrokken.
Interessant gedachtenexperiment.
Lijkt me best interessant. Het overmeesteren van de kolonisten had denk ik wel wat kans van slagen gehad. Maar volgens mij waren de Indianen geen schepenbouwers en ontdekkingsreizigers en had Europa op dat moment technologische en militair toch wel wat overwicht.
Alle reacties Link kopieren
Churchill wist al in 1940 dat Duitsland op termijn de oorlog niet kon winnen, daarom vocht hij ook door. En toen was de USSR nog een soort van bondgenoot van Duitsland.
Europa kan namelijk effectief geblokkeerd worden door de Britse vloot en sinds de 17e eeuw kan Europa zonder import van elders niet meer draaien. Dit bleek al tijdens de Napoleontische oorlogen.
Duitsland had de Britse blokkade wellicht kunnen breken als ze in de jaren ‘30 alles op U-Boot productie hadden gezet. Dit hebben ze echter niet gedaan en Engeland wist dat.

Tel daarbij op dat een groot deel van (bezet) Europa Duitsland min of meer vijandig gezind was en dat een botsing tussen de USSR en Duitsland onvermijdelijk was gezien de Duitse “Drang nach Osten” dat al sinds Wilhelm II een leidend beginsel was. Het Britse Rijk besloeg bovendien 25% van het Aardoppervlak en was nog steeds de een na grootste (na de VS) economische macht.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 10-07-2020 14:15
Reden: Ongepast
91.30% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hoe had de wereld er uit gezien als mijn oma was gaan studeren? Als ik een man was geweest in plaats van een vrouw? Niet met X getrouwd zou zijn, maar met Y? Als ik een kwartier had gewacht met een staatslot kopen?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Kijk of lees The man in the high castle
ManOpHetPrikbord schreef:
09-07-2020 23:00
Lijkt me best interessant. Het overmeesteren van de kolonisten had denk ik wel wat kans van slagen gehad. Maar volgens mij waren de Indianen geen schepenbouwers en ontdekkingsreizigers en had Europa op dat moment technologische en militair toch wel wat overwicht.
De Indianen waren volgens mij ter goeder trouw. Ze gaven de kolonisten wat grond en handelden wat met elkaar, maar toen kwamen er meer en meer en die wilden ook allemaal grond...
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 10-07-2020 15:23
Reden: quote en reactie verwijderd
97.95% gewijzigd
himalaya schreef:
09-07-2020 23:28
Hoe had de wereld er uit gezien als mijn oma was gaan studeren? Als ik een man was geweest in plaats van een vrouw? Niet met X getrouwd zou zijn, maar met Y? Als ik een kwartier had gewacht met een staatslot kopen?
Ohja, vooral dat trouwen met X had ik niet moeten doen!

Verder vraag ik me wel eens af hoe mijn leven er uit had gezien als mijn vader niet was vertrokken.
Alle reacties Link kopieren
Interessante gedachte. Ik vraag me dat ook wel eens af. Wat er anders geweest zou kunnen zijn. Dan schud ik het maar snel van me af, vind het veel te grote vraagstukken, net als: waarom leven we. Maar zeker interessant om even bij te dromen
Ik weet wel heel concreet dat ik er nooit zou zijn geweest als Rotterdam er nog steeds zo uitzag als voor 14 mei 1940. Mijn grootouders hebben elkaar ontmoet door het bombardement.

Maar ja, wat als....

Zo kun je eindeloos doorredeneren.
Wat als Gavrilo Princip ook had gemist?
Wat als Napoleon ook van Sint Helena levend en wel was teruggekomen?
Wat als de Mansjewieken de overhand hadden gehad na de Russische revolutie? Of wat als Anastasia Romanova wél nog zou hebben geleefd?

Of... verzin nog een paar leuke zou ik zeggen😄
Alle reacties Link kopieren
De grootste "als waar ik altijd benieuwd naar ben geweest is: hoe ver zouden we zijn qua beschaving als iedereen dezelfde rechten had gehad door de millennia heen.

Vrouwen die kunnen studeren, boeren die hun kinderen naar de stad konden sturen.. dat idee. We hebben waarschijnlijk zoveel kansen en "sprongen" gemist door de bijbel en door onze eigen mentale beperkingen indertijd.

Ps zoals gezegd de uitkomst van WO 2 stond reeds vast. In Italië was reeds een front geopend waar niet eens serieus op ingezet werd vanwege de voorbereidingen op Normandië. En Japan had nooit de middelen (met name olie) om lang door te vechten.
Alle reacties Link kopieren
-Darkside- schreef:
09-07-2020 23:35
Kijk of lees The man in the high castle
Hier moest ik ook aan denken
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 10-07-2020 14:13
Reden: Op de man/ongepast
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Amerika is de strijd om de wereldmacht aan het verliezen en China schijnt nu die plaats in te nemen, door heimelijk slim gapwerk, kopen van skills en last but not least, ijver. Ze kennen ze zwakheden van het westen erg goed: gulzigheid, luiheid en zelfoverschatting dus ik denk dat we binnen niet al te lange tijd naar de pijpen van China moeten dansen, als we dat al niet allang doen. Voor wat goedkope prullaria.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Heel veel van ons waren er niet geweest omdat onze (groot)ouders niet op hetzelfde moment seks hadden gehad als daadwerkelijk gebeurd is.
Hoe zou de wereld er uit zien als er geen geloof bestond of ooit bestaan had? Als er geen zendingsdrang was geweest?
Alle reacties Link kopieren
Hoe zou de wereld eruit hebben gezien, als er geen slavernij was geweest.
Afrika zou waarschijnlijk een machtig en bloeiend continent zijn, een wereldmacht net als Amerika...maar helaas.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Miskotto schreef:
10-07-2020 09:28
Hoe zou de wereld eruit hebben gezien, als er geen slavernij was geweest.
Afrika zou waarschijnlijk een machtig en bloeiend continent zijn, een wereldmacht net als Amerika...maar helaas.
Een land volledig in burgeroorlog zie ik dan weer voor me bij Afrika als de ontdekkingsreizigers/kolonisten het continent links hadden laten liggen.
Miskotto schreef:
10-07-2020 09:28
Hoe zou de wereld eruit hebben gezien, als er geen slavernij was geweest.
Afrika zou waarschijnlijk een machtig en bloeiend continent zijn, een wereldmacht net als Amerika...maar helaas.

Maar was, zonder de slavernij, Amerika wel zo'n wereldmacht geworden?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven