Hoe houd je je Berner Sennen pup een beetje fris

03-02-2023 23:18 63 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Goedenavond.

Zoals als de titel het al zegt, we hebben een Berner Sennen pup van 16 weken oud. Heerlijk beest, maar onze eerste langharige hond. En nu wil ik hem ook niet wekelijks wassen. Maar het is een smeerkees!!!

Dus hebben jullie tips om hem een beetje fris te houden? Ik heb nu van die antiklitspray en we borstelen hem, maar hij wordt vettig en grijs. (En hij stinkt van de drek waar hij zich in rondwentelt).
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb er zelf geen maar ik hoor hele goede verhalen over een waterblazer.
Alle reacties Link kopieren Quote
Die drek waar hij zich in rondwentelt is een dingetje, maar dat hij vettig wordt zou niet nodig hoeven zijn. Wat voer je hem?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een langharige grote labradoodle en de oplossing is de waterblazer. Gelijk als pup aan laten wennen. Met droog weer blaas ik de stof uit zijn vacht en met nat weer blaas ik hem droog. Echt zo'n fijn ding. Echt een must bij langharige honden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Fiorah schreef:
03-02-2023 23:20
Ik heb er zelf geen maar ik hoor hele goede verhalen over een waterblazer.
Que???
Alle reacties Link kopieren Quote
Antiklitspray maakt het haar vettig.
Ik zou ook voor de waterblazer gaan, dan kan je hem afspoelen als hij vuil is en enkel de plekken met mest wassen met hondenshampoo.
Probeer het rollen te voorkomen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn ouders hebben ook een waterblazer maar toch wassen ze ook wekelijks hoor. Doen ze bij zo'n grote dierenwinkel waar je je hond kunt wassen
Alle reacties Link kopieren Quote
S-Groot schreef:
03-02-2023 23:20
Die drek waar hij zich in rondwentelt is een dingetje, maar dat hij vettig wordt zou niet nodig hoeven zijn. Wat voer je hem?
Denk eerder dat het van de antiklitspray komt. Hondje is nog veel te jong (huid en haar zijn nog in ontwikkeling) om dat spul te gebruiken. Ik heb 4 langhaar teckels. Als een van hen in de viezigheid gewenteld heeft, veeg ik dat af met vochtig toiletpapier. Wassen doe ik ze zelden of nooit. Een gezonde hond die goed voer krijgt (hier vers vlees) heeft een goede, glimmende vacht die je het best, behalve af en toe kammen, met rust kan laten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Danique schreef:
03-02-2023 23:25
Ik heb een langharige grote labradoodle en de oplossing is de waterblazer. Gelijk als pup aan laten wennen. Met droog weer blaas ik de stof uit zijn vacht en met nat weer blaas ik hem droog. Echt zo'n fijn ding. Echt een must bij langharige honden.

Dat is best handig voor een BS die in de drek rolt ja. Moet je wel eerst wassen, maar door het blazen zit je ook niet nog heel lang met een natte hond én je bent gelijk van alle losse haren in de vacht af.
Alle reacties Link kopieren Quote
S-Groot schreef:
03-02-2023 23:20
Die drek waar hij zich in rondwentelt is een dingetje, maar dat hij vettig wordt zou niet nodig hoeven zijn. Wat voer je hem?
We voeren hem Giant Junior brokken van Royal Canin. Gaat hij verder heel goed op. Maar ik denk voornamelijk dat het de drek is. ::-P:

Het is gewoon een smeerpoets, voornamelijk buiten (hele grote tuin), dus kan zich de hele dag in zand (misschien is dat grijze wel zwarte grond want hoewel in de rasomschrijving stond dat het geen gravers waren, hebben we nu een aantal gaten waardoor we Chinezen kunnen zien lopen) nat gras, en dergelijke rollen.

Wij hebben eigenlijk altijd kortharige honden gehad, dus misschien vergis ik me ook wel in het vettige hoor. Het kan ook zijn dat zijn vacht gewoon zo aanvoelt, maar ik dat dus niet gewend ben.
Alle reacties Link kopieren Quote
palmboom22 schreef:
03-02-2023 23:26
Antiklitspray maakt het haar vettig.
Ik zou ook voor de waterblazer gaan, dan kan je hem afspoelen als hij vuil is en enkel de plekken met mest wassen met hondenshampoo.
Probeer het rollen te voorkomen.
Ja helaas is hij grotendeels van de dag buiten, dus ik kan hem niet tegenhouden qua rollen.

Aangezien ik nu voor de 4e keer lees dat een waterblazer een goed idee is, ga ik maar even googlen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hecamel schreef:
03-02-2023 23:25
Que???

https://www.bol.com/be/nl/p/browner-pro ... 123459107/


Werkt het handigste in combinatie met een verstelbare trimtafel met antislip-blad.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hecamel schreef:
03-02-2023 23:29
We voeren hem Giant Junior brokken van Royal Canin. Gaat hij verder heel goed op. Maar ik denk voornamelijk dat het de drek is. ::-P:

Het is gewoon een smeerpoets, voornamelijk buiten (hele grote tuin), dus kan zich de hele dag in zand (misschien is dat grijze wel zwarte grond want hoewel in de rasomschrijving stond dat het geen gravers waren, hebben we nu een aantal gaten waardoor we Chinezen kunnen zien lopen) nat gras, en dergelijke rollen.

Wij hebben eigenlijk altijd kortharige honden gehad, dus misschien vergis ik me ook wel in het vettige hoor. Het kan ook zijn dat zijn vacht gewoon zo aanvoelt, maar ik dat dus niet gewend ben.

Hm, dat zou ik dan weer niet als drek omschrijven. Gewoon zand/aarde en water, dat droogt op en valt eraf. Ik zou niet zo goed weten waarom je dat zou willen wassen? En gebruik je die spray al lang? Want dat kan juist een reden zijn dat het zand er niet gewoon af valt (wat anderen ook zeggen, het kan daar vettig van worden). Ik vermoed dat je teveel doet/rommelt met de vacht.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb even gegoogled op de waterblazer, maar dat is niet wat ik nodig heb.

Dat hij nat is maakt niet zoveel uit. Dat droogt wel en het ergste droog ik wel met een handdoek.
Want met die waterblazer krijg ik de vochtige natte grond er ook niet uit.

Nu hebben we gelukkig warm water in de schuur, dus we kunnen hem prima wassen of alleen afspoelen.

Overigens gebruik ik die antiklitspray niet dagelijks, zelfs niet wekelijks, heb het nu volgens mij 2 keer gebruikt, dus het lijkt me stug dat hij daar vet van is.
Alle reacties Link kopieren Quote
palmboom22 schreef:
03-02-2023 23:30
https://www.bol.com/be/nl/p/browner-pro ... 123459107/


Werkt het handigste in combinatie met een verstelbare trimtafel met antislip-blad.
Ja ik was dan niet van plan om een trimsalon te gaan starten eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mss kan je een kleiner, droger deel van de tuin afspannen (of binnen houden) en hem enkel onder toezicht in het andere deel laten? Pup van zo'n groot ras moet toch veel rusten om gewrichtsklachten te vermijden.
Alle reacties Link kopieren Quote
S-Groot schreef:
03-02-2023 23:32
Hm, dat zou ik dan weer niet als drek omschrijven. Gewoon zand/aarde en water, dat droogt op en valt eraf. Ik zou niet zo goed weten waarom je dat zou willen wassen? En gebruik je die spray al lang? Want dat kan juist een reden zijn dat het zand er niet gewoon af valt (wat anderen ook zeggen, het kan daar vettig van worden). Ik vermoed dat je teveel doet/rommelt met de vacht.
Het valt er alleen dus niet af, maar gaat in zijn vacht zitten. Hij is echt net een zwarte beer wat vacht betreft. Heeft ook nog van dat puppige pluishaar. Nog niet dat lange golvende. Hij ziet er op zijn kop ook nog een beetje uit als Albert Einstein!

Ik doe tot nu toe bar weinig met de vacht, we borstelen af en toe. Heb hem 1 keer gewassen want toen had hij in zijn eigen stront gezeten..... En ik heb hem dus 2 keer of zo met de spray geborsteld omdat ik hem wat frisser wilde laten ruiken.
Alle reacties Link kopieren Quote
palmboom22 schreef:
03-02-2023 23:37
Mss kan je een kleiner, droger deel van de tuin afspannen (of binnen houden) en hem enkel onder toezicht in het andere deel laten? Pup van zo'n groot ras moet toch veel rusten om gewrichtsklachten te vermijden.
Hij wil gewoon het liefst buiten zijn, zelfs met -3 ligt hij liever buiten en moesten we hem echt naar binnen tillen. Hij krijgt ook zeker wel zijn rust, maar daarbuiten wil hij vooral buiten zijn. Hij vindt het denk ik ook te warm in huis. En buiten ligt hij ook vaak gewoon te slapen.

Maar ik wil hem niet binnenhouden omdat hij anders te vies wordt, ik wil die hond vooral zijn natuurlijke behoeftes laten beleven en dan af en toe een beetje opfrissen.
Alle reacties Link kopieren Quote
En wat stinkt er dan? Want zand en aarde zou hij niet van moeten gaan stinken. Is het zo'n muffe natte hondenlucht omdat hij te lang nat blijft? Of stinkt het anders? Indien het laatste dan kan dat toch echt aan het voer liggen. En als het het eerste is dan zou een waterblazer toch wel een goede optie zijn. Wel een hoop gedoe (zou ik zelf vinden in elk geval :$ ) om dat elke dag te moeten doen in natte periodes.
Alle reacties Link kopieren Quote
S-Groot schreef:
03-02-2023 23:41
En wat stinkt er dan? Want zand en aarde zou hij niet van moeten gaan stinken. Is het zo'n muffe natte hondenlucht omdat hij te lang nat blijft? Of stinkt het anders? Indien het laatste dan kan dat toch echt aan het voer liggen. En als het het eerste is dan zou een waterblazer toch wel een goede optie zijn. Wel een hoop gedoe (zou ik zelf vinden in elk geval :$ ) om dat elke dag te moeten doen in natte periodes.
Hij vergist zich wel eens in de aarde waar hij in rolt.... (Of dan dus toch drek) En gewoon natte hond (niet dat muffe). Hij wil nog wel eens zich uitleven in een berg oude bladeren en oud gras.

Het is gewoon een buitenhond en misschien moeten we dat maar accepteren, maar het zou ook wel lekker zijn dat je even zo'n fris en fruitige hond hebt. :-).

Ondertussen ook ff gegoogled. 1 keer per maand je Berner wassen schijnt wel te kunnen. Dus daar blijven we dan binnen. Morgen mag hij fijn onder de tuinslang!
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh en ik ga hem echt niet elke dag met zo'n waterblazer behandelen hoor. Ik ga er geen shows mee lopen (hoewel hij wel echt super knap is). Hij kan prima met een handdoek drooggemaakt worden!
Alle reacties Link kopieren Quote
Waarom wil je hem precies schoon hebben? Ik krijg het idee dat je eerder vindt dat dat de mores is dan dat je daadwerkelijk last hebt van zijn vies zijn.
Je kunt er ook voor kiezen niks te doen, behalve borstelen om vachtproblematiek te voorkomen.

Stinkt hij echt? Is het vervelend om hem te aaien omdat hij "vettig" aanvoelt? Zou je het vachtgedoe op kunnen schuiven tot hij grotendeels pup-af is?
...
Alle reacties Link kopieren Quote
Wassen doe je het beste hooguit 2 keer per jaar.
Een waterblazer houdt de vacht droog als de hond nat is, en schoon als de hond droogvies (zand) is. Borstelen stimuleert haaruitval dus ook dat zou ik beperken tot eens in de 2 weken. Met een waterblazer is het nog minder nodig want die blaast de losse haren ook weg.

Onze hond is niet direct langharig maar heeft wel een ondervacht. Wij wassen hem 1 keer in het jaar. Borstelen doen we met de handen en verder 1x per 2 mnd. Vette haren zou ik met voer oplossen.
Honden ruiken. Stinken is wat anders. Onze hond ruikt maar stinkt niet. Behalve als hij in een sloot met vissen is gesprongen en dat lossen we op door hem in schoner water te laten springen.
The saddest thing I've ever seen on my tv screen. Was a dying man who died for his dream.
Alle reacties Link kopieren Quote
Afbeelding


Hier kan je wel redelijk zien hoe zijn vacht er nu uitziet.

Overigens zit hij er normaliter niet zo bij, maar dochterlief vond dat hij dit leuk vond, en hij vond dat blijkbaar ook. Dus hij had een troon (of zoiets).

Hij is hier trouwens wel erg vol met takjes, stukjes hout en dergelijke, dat is er wel afgepoetst ondertussen ;-)
hecamel wijzigde dit bericht op 03-02-2023 23:59
15.78% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Rooss4.0 schreef:
03-02-2023 23:48
Waarom wil je hem precies schoon hebben? Ik krijg het idee dat je eerder vindt dat dat de mores is dan dat je daadwerkelijk last hebt van zijn vies zijn.
Je kunt er ook voor kiezen niks te doen, behalve borstelen om vachtproblematiek te voorkomen.

Stinkt hij echt? Is het vervelend om hem te aaien omdat hij "vettig" aanvoelt? Zou je het vachtgedoe op kunnen schuiven tot hij grotendeels pup-af is?
Hij stinkt niet echt. Is ook niet echt vettig, je houdt er geen vieze handen aan over. Maar weer even "als nieuw" zeg maar. Dan kan hij weer 8 weken door de drek gaan.

Als je hem goed aait, dus echt even in zijn vacht gaat, dan voel je het zand ook gewoon zitten. Kan me ook niet voorstellen dat dat voor de hond lekker is.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven