Hoe is jouw afval weggooi gedrag?
vrijdag 13 februari 2026 om 06:12
Ik ben zelf 25 en merk dat mijn vriendinnengroep heel erg gemixt is met hun mening over afval weggooi gedrag. Ik heb een paar vriendinnen die heel erg milieubewust zijn en zelfs nog geen kauwgompje op straat gooien, maar heb er ook een paar die er totaal niet bij nadenken en soort van op de "automatische piloot" hun afval gewoon neerplempen waar het ze uitkomt. En gisteren zat ik dus met meerdere vriendinnen uren in de auto en er is zelfs een ruzie over ontstaan toen er eentje haar lege blikje uit het raampje gooide en een ander daar heel boos over werd. Toch gek dat mensen die het normaal heel goed met elkaar kunnen vinden dan opeens over zoiets toch ruzie krijgen.
Zelf zit ik een beetje tussen deze 2 groepen in. Als ik bijv op de fiets zit en ik eet of drink wat, dan gaat het vaak wel de berm in uit gemakzucht (wel nadat ik eerst heel goed om me heen heb gekeken of niemand in de buurt is haha) maar in de auto dan leg ik het op de bijrijdersstoel en gooi het bij een tankstation weg.
Hoe staan jullie daar eigenlijk in?
Wat gooien jullie weg (gewoon eerlijk, geen oordelen!) in welke situaties en boeit het jullie of anderen het zien of totaal niet?
En is er weleens een ruzie over ontstaan als jij of juist een ander iets weggooide?
Ben wel benieuwd of mijn ervaringen herkenbaar zijn
Zelf zit ik een beetje tussen deze 2 groepen in. Als ik bijv op de fiets zit en ik eet of drink wat, dan gaat het vaak wel de berm in uit gemakzucht (wel nadat ik eerst heel goed om me heen heb gekeken of niemand in de buurt is haha) maar in de auto dan leg ik het op de bijrijdersstoel en gooi het bij een tankstation weg.
Hoe staan jullie daar eigenlijk in?
Wat gooien jullie weg (gewoon eerlijk, geen oordelen!) in welke situaties en boeit het jullie of anderen het zien of totaal niet?
En is er weleens een ruzie over ontstaan als jij of juist een ander iets weggooide?
Ben wel benieuwd of mijn ervaringen herkenbaar zijn
zondag 15 februari 2026 om 00:42
zondag 15 februari 2026 om 08:39
Wauw: https://nos.nl/artikel/2602421-puinhoop ... ikken-bier
Dan ben je schoonmaker en dan tref je dit aan... Wat ik niet snap is dat de NS het "gezellig in de trein" noemt.
Dan ben je schoonmaker en dan tref je dit aan... Wat ik niet snap is dat de NS het "gezellig in de trein" noemt.
I'm finally old enough to don't give a fuck
zondag 15 februari 2026 om 10:06
Dat is frustrerend en ook vies.Calamitycat schreef: ↑14-02-2026 21:48Hier vooral moeite met de restafvalkliko. Die wordt eens per maand opgehaald, en vooral in de zomer is dat erg vervelend omdat ik 4 katten heb en dus veel kattenbakkorrels. Als het warm is gaat dat enorm stinken.
Restafval kliko's hebben we dan weer niet. Daar heb we van die ondergrondse containers voor, voor €2,30 per keer. Je kunt er dan twee kleinere zakken in kwijt of één grote. Dat is dus om restafval te verminderen en dat lukt denk ik wel aardig, want PMD en GFT zitten ook in kliko's en die halen ze wel vaker op (PMD elke 4 weken en GFT elke 2 weken dus je bak gaat ook niet stinken). Maar er is momenteel juist zo veel papier en karton om plastic te vervangen dat je bij lange na niet uitkomt met 1 kliko per 6 weken.
zondag 15 februari 2026 om 10:12
Vraagje: hoe kom je van je papierkliko af als je die niet meer wilt en betaal je daarna ook minder afvalheffing?
Ik heb zo'n ding en heb er ook wel ruimte voor, maar ik krijg hem maar met moeite vol. Als ik hem twee keer per jaar aanbied is het veel. Die ruimte kan ik dan wel beter gebruiken.
Ik heb zo'n ding en heb er ook wel ruimte voor, maar ik krijg hem maar met moeite vol. Als ik hem twee keer per jaar aanbied is het veel. Die ruimte kan ik dan wel beter gebruiken.
Ik vind hier dingen van.
zondag 15 februari 2026 om 12:02
Bij ons in de gemeente kun je bellen en komen ze de kliko ophalen. We krijgen geen korting op afvalheffing.Sabeltandcavia schreef: ↑15-02-2026 10:12Vraagje: hoe kom je van je papierkliko af als je die niet meer wilt en betaal je daarna ook minder afvalheffing?
Jankerd
zondag 15 februari 2026 om 12:24
Ja hier ook. Toen we ze kregen konden we aangeven of we dat wilden of niet.
Ze zijn hier gratis dus dat doet niets met je afvalstoffenheffing. Maar ook dat zal ongetwijfeld per gemeente verschillen.
Soms heb ik zo'n dag dat ik denk: misschien moet ik maar gewoon een geit kopen en ergens op een berg gaan wonen.
zondag 15 februari 2026 om 12:29
Snap ik. Helaas hier geen ondergrondse containers, zou graag per keer betalen om de vieze kattenbakkorrels kwijt te raken als ik dan van de stank af ben. Verder heb ik amper restafval.Fiorah schreef: ↑15-02-2026 10:06Dat is frustrerend en ook vies.
Restafval kliko's hebben we dan weer niet. Daar heb we van die ondergrondse containers voor, voor €2,30 per keer. Je kunt er dan twee kleinere zakken in kwijt of één grote. Dat is dus om restafval te verminderen en dat lukt denk ik wel aardig, want PMD en GFT zitten ook in kliko's en die halen ze wel vaker op (PMD elke 4 weken en GFT elke 2 weken dus je bak gaat ook niet stinken). Maar er is momenteel juist zo veel papier en karton om plastic te vervangen dat je bij lange na niet uitkomt met 1 kliko per 6 weken.
Soms heb ik zo'n dag dat ik denk: misschien moet ik maar gewoon een geit kopen en ergens op een berg gaan wonen.
zondag 15 februari 2026 om 12:34
Vermoedelijk verschilt dit per gemeente, dus ik zou even op de site kijken of even bellen. Naar mijn weten blijven de kliko's wel altijd eigendom van de gemeente, dus zorg dat het goed wordt bijgehouden als je je kliko teruggeeft, anders krijg je daar later misschien gedoe over.Sabeltandcavia schreef: ↑15-02-2026 10:12Vraagje: hoe kom je van je papierkliko af als je die niet meer wilt en betaal je daarna ook minder afvalheffing?
Empirisch: toen de restafvalkliko van mijn bejaarde buurvrouw was gejat, gaf dat veel gedoe en stress, want je krijgt niet zo makkelijk een vervanger.
Pour examiner la verité il est besoin, une fois dans sa vie, de mettre toutes choses en doubt autant qu'il se peut (René Descartes)
zondag 15 februari 2026 om 13:35
In mijn gemeente kun je bellen dat je kliko gejat is of kapot en dan brengen ze dezelfde week nog een nieuwe.WoonWens schreef: ↑15-02-2026 12:34Vermoedelijk verschilt dit per gemeente, dus ik zou even op de site kijken of even bellen. Naar mijn weten blijven de kliko's wel altijd eigendom van de gemeente, dus zorg dat het goed wordt bijgehouden als je je kliko teruggeeft, anders krijg je daar later misschien gedoe over.
Empirisch: toen de restafvalkliko van mijn bejaarde buurvrouw was gejat, gaf dat veel gedoe en stress, want je krijgt niet zo makkelijk een vervanger.
zondag 15 februari 2026 om 13:42
Idem. Als ik ga wandelen of fietsen heb ik meestal wel een rugzak bij me waar ik mijn lege flesje drinken of wikkel of andere plastic meuk in kwijt kan, ik gooi het dan thuis weg of in een vuilnisbak als ik er 1 vind. Ik vind het echt zo aso om het uit gemakzucht in de berm te gooien.
Stressed is just desserts spelled backwards
zondag 15 februari 2026 om 15:24
Ja ik vind dat ideaal. Dan kun je gewoon op je eigen tijd en tempo restafval brengen, of het nu veel is of weinig.Calamitycat schreef: ↑15-02-2026 12:29Snap ik. Helaas hier geen ondergrondse containers, zou graag per keer betalen om de vieze kattenbakkorrels kwijt te raken als ik dan van de stank af ben. Verder heb ik amper restafval.
zondag 15 februari 2026 om 15:41
Hier (grote stad in de Randstad) gooien mensen hun vuilniszakken rustig naast de container of ergens in de bosjes waar ze het maar uitkomt omdat de containers vol zitten of omdat ze anders even om moeten lopen… zo asociaal! Vogels en andere dieren maken die zakken kapot en het vuilnis ligt binnen no time overal.
Je hoeft hier niet per keer te betalen, al is de afvalstoffenheffing in deze stad relatief heel hoog, dus dat compenseert elkaar weer.
Ik denk trouwens dat zwerfafval hier alleen maar erger wordt als je per keer zou moeten betalen, dan denken mensen gauw “ik dump het ergens, want dan hoef ik niet te betalen..”
Over mezelf: ik scheid karton, glas en restafval. Geen GFT, dat wordt ook niet gescheiden opgehaald (en geen kliko’s of een afvalpunt hier), ik zou ook niet weten waar ik dat moet laten bedenk ik me nu.
In mijn keukenla staat een bakje vol met lege batterijen omdat ik nog even moet uitzoeken waar ik dat kan inleveren, dat wil ik uiteraard niet bij het restafval doen. Ook kapotte apparaten en groot afval breng ik naar het afvalstation (is wel een eind rijden met de auto helaas).
En ik laat het wel uit m’n hoofd om afval op straat te gooien…
zondag 15 februari 2026 om 15:51
zondag 15 februari 2026 om 15:54
zondag 15 februari 2026 om 15:56
Ik heb meteen even gegoogled en jullie hebben helemaal gelijk, wat goed (en wat makkelijk).
Omdat het niet in m’n systeem zit, vergeet ik vaak te kijken waar het kan. Alleen als ik die keukenla opentrek denk ik, o ja…
Morgen moet ik de weekboodschappen doen, dan neem ik ze meteen mee (ik hou van opruimen
woensdag 18 februari 2026 om 12:49
Daar hebben ze in mijn wijk ook een handje van, dat dumpen naast de container. Veel mensen weten volgens mij niet dat als de container vol zit, je bij de volgende terechtkan met hetzelfde pasje. Mss ook wel in de hele wijk, maar dat heb ik niet getest. Dit kan volgens mij niet in alle gemeenten.loulou39 schreef: ↑15-02-2026 15:41Hier (grote stad in de Randstad) gooien mensen hun vuilniszakken rustig naast de container of ergens in de bosjes waar ze het maar uitkomt omdat de containers vol zitten of omdat ze anders even om moeten lopen… zo asociaal! Vogels en andere dieren maken die zakken kapot en het vuilnis ligt binnen no time overal.
Over mezelf: ik scheid karton, glas en restafval. Geen GFT, dat wordt ook niet gescheiden opgehaald (en geen kliko’s of een afvalpunt hier), ik zou ook niet weten waar ik dat moet laten bedenk ik me nu.
In mijn keukenla staat een bakje vol met lege batterijen omdat ik nog even moet uitzoeken waar ik dat kan inleveren, dat wil ik uiteraard niet bij het restafval doen. Ook kapotte apparaten en groot afval breng ik naar het afvalstation (is wel een eind rijden met de auto helaas).
En ik laat het wel uit m’n hoofd om afval op straat te gooien…
Of die mensen zijn hun pasje kwijt een hebben geen zin of geld een nieuwe aan te vragen. Kost geloof ik €15.
Ik heb de mijne geplastificeerd en aan een koord hangen, sindsdien ben ik hem nooit meer kwijt
Over mijn verdere afval weggooi gedrag; Papier verzamel ik kleingemaakt in een AH papieren vershoudtas die in zn geheel de papiercontainer in kan. Ik ben ook zo'n tut die de ruiten uit enveloppen en tape van dozen er uit-afpeutert.
Glas in de glasbak ( soms wel the walk of shame
Dus heb best veel wandelingen naar de ondergrondse container, zeker 3x.
woensdag 18 februari 2026 om 12:57
Ik heb zo'm box thuis: https://www.afvalgids.nl/vernieuwde-jek ... nzamelbox/
En af&toe leeg ik hem bij AH
En af&toe leeg ik hem bij AH
woensdag 18 februari 2026 om 12:58
Ik scheid papier en karton en ik trek inderdaad ook de vensters uit de enveloppen. Glas natuurlijk naar de glasbak en ook alles qua batterijen en lampen en elektronica naar de daarvoor bedoelde verzamelpunten. GFT en PMD gaat hier helaas niet apart.
Kleding en schoenen die ik niet via Vinted kan verkopen gaan in de textielcontainer.
Kleding en schoenen die ik niet via Vinted kan verkopen gaan in de textielcontainer.
woensdag 18 februari 2026 om 13:05
Ja hoor, de vensters uit enveloppen trekken doe ik ook. M'n man peutert bubbeltjes enveloppen ook nog uit elkaar om te kunnen scheiden in papier en PMD.
We hebben hier 3 kliko's, rest, GFT en PMD en op de hoek van de straat een papiercontainer en glasbak. In de tuin hebben we nog een compostbak.
We betalen extra voor het restafval, dus het is een sport om deze zo min mogelijk te laten legen. Voor ons is dat niet zo heel moeilijk, geen kinderen, geen huisdieren en goed scheiden, dan duurt het maanden voordat ie vol zit.
We hebben hier 3 kliko's, rest, GFT en PMD en op de hoek van de straat een papiercontainer en glasbak. In de tuin hebben we nog een compostbak.
We betalen extra voor het restafval, dus het is een sport om deze zo min mogelijk te laten legen. Voor ons is dat niet zo heel moeilijk, geen kinderen, geen huisdieren en goed scheiden, dan duurt het maanden voordat ie vol zit.
zondag 8 maart 2026 om 20:37
Impulsieve actie van mij vandaag. Ik stond voor de supermarkt waar vier jongens van een jaar of 16 rondhingen. Eén van die jongens wilde mij iets geven dus ik regeerde met ‘nee, dankjewel’. Toen wilde hij het in mijn tas gooien en het bleek een snoepverpakking te zijn die op de grond viel. Dus ik viel uit ‘joh debiel, doe even normaal. Raap op en gooi het gewoon weg.’ Beetje riskant dus om zo’n jongen uit te schelden, maar hij pakte het van de straat en deed het in zijn zak. Soms maak ik dus wel indruk
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in