Hoe kan je een verjaardag opleuken?

dinsdag 22 juli 2008 om 17:23
Ieder jaar als ik mijn verjaardag vier, valt me weer op, het 'loopt' niet. Het is, naar mijn idee, niet echt gezellig. De families gaan elk bij hun eigen zitten, er is weinig 'klik' tussen de mensen, met af en toe stiltes, en ik ben bang dat men mijn verjaardag als saai bekijkt. Volgens mijn vriend valt het wel een beetje mee.
Mijn vraag; hoe kan ik zorgen dat het wat vlotter verloopt allemaal? Of is dit een gegeven, en moet ik het accepteren? Soms denk ik; dan houd ik liever geen feestje, ik wil niet dat mensen misschien met tegenzin er heen gaan.
Mijn vraag; hoe kan ik zorgen dat het wat vlotter verloopt allemaal? Of is dit een gegeven, en moet ik het accepteren? Soms denk ik; dan houd ik liever geen feestje, ik wil niet dat mensen misschien met tegenzin er heen gaan.

woensdag 23 juli 2008 om 18:55
Geen gezamenlijk feest geven, maar de mensen in kleine groepjes laten komen. Met 'n te grote groep heeft de gastvrouw nauwelijks tijd om met de gasten te kletsen, dus zitten die er voor spek en bonen als het onderling niet klikt tussen de gasten. Gewoon een paar vriendinnen die met elkaar kunnen opschieten samen laten komen en misschien wat anders gaan doen dan thuis aan 't gebak maar naar de bios, gaan eten, terrasje, midgetgolfen etc. En de familie ook in kleine groepjes uitnodigen. Of gewoon helemaal geen feest houden, het valt zowel voor de gever van zo'n feestje als voor de bezoeker steeds vaker onder een verplicht nummertje wat mensen doen omdat ze zich verplicht voelen, niet omdat ze het nu zo gezellig vinden.
donderdag 24 juli 2008 om 00:16
Dat van klein groepje werkt idd vaak wel. Ik vier mijn verjaardag vaak klein, vaak ook kleiner dan de bedoeling was omdat niet iedereen kon komen, maar zo met z'n zessen of zo was het wel gezellig! En dan idd muziekje op de achtergrond en eten en drinken binnen handbereik. Ik heb het ook weleens een beetje gespreid: mensen van verder weg al 's middags en dan evt blijven eten, mensen uit dezelfde stad (die elkaar ook kenden) 's avonds. Maar dat blijkt vaak niet eens echt nodig omdat mensen op een of andere manier wel geneigd zijn overeenkomsten te zoeken en te vinden en dan kunnen zelfs tussen mensen van wie je het niet zou verwachten leuke gesprekken ontstaan.
vrijdag 25 juli 2008 om 14:47
Statafeltjes, minder stoelen dan mensen en een buffet waardoor je loop krijgt. Bij ons altijd een succes.
Spelletjes als sjoelen op een verjaardag, daar gruwel ik van. Daar moeten je gasten maar net zin in hebben. Net zoals in een quiz. Ik vind het leuk om te kletsen met iedereen en dat wordt moeilijk als je in groepjes wordt opgedeeld om een quiz te gaan doen. Ik zou zo weg zijn, eerlijk gezegd.
Spelletjes als sjoelen op een verjaardag, daar gruwel ik van. Daar moeten je gasten maar net zin in hebben. Net zoals in een quiz. Ik vind het leuk om te kletsen met iedereen en dat wordt moeilijk als je in groepjes wordt opgedeeld om een quiz te gaan doen. Ik zou zo weg zijn, eerlijk gezegd.
maandag 28 juli 2008 om 10:28
En dit is dus een van de redenen waarom ik dit jaar mijn verjaardag niet gevierd heb. Voorheen was het makkelijk, deuren open, BBQ aan en klaar. Maar sinds we in een appartement wonen en het balkon niet zo heel groot is, heb ik er niet zoveel zin meer in. Toch maar verhuizen. Ik mis de tuin sowieso.

maandag 28 juli 2008 om 12:32
Ik weet niet of jullie gasten elkaar allemaal goed kennen, maar ik zou het zelf zooo veel makkelijker en gezelliger vinden als de gewoonte van je gasten aan elkaar voorstellen weer geintroduceerd wordt! Nu komen er soms mensen binnen die vaag 'hoi' naar de kamer wuiven, en dan moet je nog maar weten van een jaar geleden dat je die al eerder gezien hebt en dat het de tweede echtgenoot van de moeder van de vriend is.
Graag had ik een gastvrouw die zegt: "leuk dat je er bent, heb je de tweede echtgenoot van de moeder van mijn vriend al eerder gezien? Net als jij houdt hij veel van muziek (resp. sport / lekker eten / spelletjes / komt uit dezelfde stad / heeft hetzelfde gestudeerd / enz.).
(En met zo'n geheugensteuntje is de kans groter dat je nog weet wie het is, en heel hartelijk kan zeggen: "natuurlijk kennen wij elkaar, van de vorige verjaardag, en hoe is het nu met je hond, is zijn schurft al over?")
Graag had ik een gastvrouw die zegt: "leuk dat je er bent, heb je de tweede echtgenoot van de moeder van mijn vriend al eerder gezien? Net als jij houdt hij veel van muziek (resp. sport / lekker eten / spelletjes / komt uit dezelfde stad / heeft hetzelfde gestudeerd / enz.).
(En met zo'n geheugensteuntje is de kans groter dat je nog weet wie het is, en heel hartelijk kan zeggen: "natuurlijk kennen wij elkaar, van de vorige verjaardag, en hoe is het nu met je hond, is zijn schurft al over?")
dinsdag 29 juli 2008 om 11:56
Maar wat te doen met mensen die perse willen zitten. Of nog erger: gezellig hun eigen stoelen meenemen naar een verjaardag??? Ik heb wel eens een poging gedaan met weinig stoelen. Maar sommige mensen konden dan wel zitten en de laatste vier niet en die vonden dat niet leuk. Maar ja, als het zaakje eenmaal zit, dan zit het he?
dinsdag 29 juli 2008 om 13:06
Goed topic dit!
Ik geef over een paar weken een feest ter ere van mn verjaardag/afstuderen voor tussen de 20-30 mensen. Gewoon bij mij thuis.. binnen.. heb geen tuin. Zijn collega's en klasgenoten tussen de 20 en 30.
Ik had ook al bedacht om cocktails te gaan serveren (ze nemen zelf de drank mee). En statafels is ook wel een goed plan. Maar waar haal ik die vandaan en is dat duur? (ben maar studentje met bijpassend inkomen..).Ik woon midden in de stad dus we gaan sowieso nog stappen na die tijd denk ik.
Iemand verder nog ideeen?
Ik geef over een paar weken een feest ter ere van mn verjaardag/afstuderen voor tussen de 20-30 mensen. Gewoon bij mij thuis.. binnen.. heb geen tuin. Zijn collega's en klasgenoten tussen de 20 en 30.
Ik had ook al bedacht om cocktails te gaan serveren (ze nemen zelf de drank mee). En statafels is ook wel een goed plan. Maar waar haal ik die vandaan en is dat duur? (ben maar studentje met bijpassend inkomen..).Ik woon midden in de stad dus we gaan sowieso nog stappen na die tijd denk ik.
Iemand verder nog ideeen?
donderdag 31 juli 2008 om 03:28
quote:reizende schreef op 23 juli 2008 @ 17:23:
Ik haal hier wel wat goede ideeën uit. Spelletjes doen zoals sjoelen is leuk. En er zelfbediening van maken zodat iedereen door elkaar heen loopt. Ook de tip van juist geen stoelen in een kring neerzetten is een goede.Moet dit even in de agenda noteren, anders ben ik het straks weer vergeten. Dank jullie wel.
Dus tot nog toe had jij een kring en gingen jij en je man voor iedereen elke keer elk drankje inschenken...?
Sorry.
Ik dacht dat dat soort verjaardagen in de jaren 70 al uitgestorven was.
Meid, 1 voordeel; het kan alleen maar beter worden vanaf nu.
Ik haal hier wel wat goede ideeën uit. Spelletjes doen zoals sjoelen is leuk. En er zelfbediening van maken zodat iedereen door elkaar heen loopt. Ook de tip van juist geen stoelen in een kring neerzetten is een goede.Moet dit even in de agenda noteren, anders ben ik het straks weer vergeten. Dank jullie wel.
Dus tot nog toe had jij een kring en gingen jij en je man voor iedereen elke keer elk drankje inschenken...?
Sorry.
Ik dacht dat dat soort verjaardagen in de jaren 70 al uitgestorven was.
Meid, 1 voordeel; het kan alleen maar beter worden vanaf nu.
donderdag 31 juli 2008 om 13:45
Waar je statafels vandaag haalt? Je kan ze kopen, vanaf 20 euro of zo, bij LeenBakker, Kwantum en dat soort winkels, tuurlijk kan je ze huren bij een verhuurbedrijf, maar dat vind ik zelf altijd zonde, ben je zo een kapitaal kwijt.. En misschien is lenen bij de plaatselijke sportclub of zo ook een idee?
heb er zelf twee, waar vrienden ook regelmatig om komen. Neemt ook lekker weinig ruimte in beslag en er kunnen wel een hoop mensen binnen.
Mijn idee van gezellig is ook inderdaad vooral niet 15u koffie, en 18u naar huis, gewoon de hele middag. Sommigen blijven stug om 15u binnen vallen, maar anderen komen pas rond 17u . Zo heb je wat verloop.. Taart en koffie, ik zet melk en suiker en koffie op tafel, een enorme schaal soesjes of zo en daarna hapjes en drankjes op een tafel.. Wat ook een hoop scheelt is een beetje kids entertaiment, daar doet de rest ook vaak welleuk mee mee..
heb er zelf twee, waar vrienden ook regelmatig om komen. Neemt ook lekker weinig ruimte in beslag en er kunnen wel een hoop mensen binnen.
Mijn idee van gezellig is ook inderdaad vooral niet 15u koffie, en 18u naar huis, gewoon de hele middag. Sommigen blijven stug om 15u binnen vallen, maar anderen komen pas rond 17u . Zo heb je wat verloop.. Taart en koffie, ik zet melk en suiker en koffie op tafel, een enorme schaal soesjes of zo en daarna hapjes en drankjes op een tafel.. Wat ook een hoop scheelt is een beetje kids entertaiment, daar doet de rest ook vaak welleuk mee mee..

donderdag 31 juli 2008 om 16:57
Misschien klinkt het wel raar, maar zitters hoeven echt niet saai te zijn. Als de zitters netjes in een rondje om de salontafel heen zitten dan wel ja!!! Als je er ruimte voor heb (gewoon een beetje schuiven) zet dan 2 of meer eettafels tegen elkaar, gewoon met stoelen er omheen en zit aan de tafels. Klinkt stom en saai, maar zet lekkere hapjes op tafel en de nodige alcohol.... je zit dan dichter bij elkaar en het is vaak wat gezelliger. Misschien werkt dit niet zo goed als je visite elkaar niet echt kent, maar zittend aan eettafels hebben wij toch hele leuke avonden gehad