Hoe maakbaar is het leven?

16-06-2019 21:45 127 berichten
Alle reacties Link kopieren
Geluk, succes, gezondheid... in hoeverre heb je dat zelf in de hand? Natuurlijk, we maken allemaal onze keuzes. We werken hard, of niet... We gebruiken ons gezonde verstand of we volgen juist ons gevoel. Maar dat uiteindelijke resultaat - het leven dat we leiden - is dat onze eigen verdienste? Of zijn we voor een groot deel overgeleverd aan ons 'lot', de (sociale ) omgeving waarin we geboren worden / ons bevinden en het lijf en de hersens die Moeder Natuur ons gaf?

Ik denk een combinatie daarvan, waarbij ik me regelmatig bedenk dat de eigen regie die we hebben een kleinere rol speelt dan we zouden willen.

Als ik naar mijn eigen leven kijk...
Ik ben een tevreden mens. Ik leef samen met een fijne man, die voor een groot deel hetzelfde in het leven staat als ik. We wonen leuk, verdienen leuk, leven een comfortabel leven. Ik ben gezond. Ik heb vwo en een hbo opleiding afgerond en heb een baan, die niet altijd leuk is, maar vaak wel boeiend en uitdagend. Ik heb geen kinderen, omdat ik die niet wil en daar in de huidige tijd gewoon voor kan kiezen. Ik heb (tegenwoordig) een keurig maatje 38 en heb een gemiddeld aantrekkelijk uiterlijk.

Dan kan ik roepen: ik heb dit fijne leven, omdat ik daar hard voor heb gewerkt en de juiste keuzes heb gemaakt. Nu heb ik ook wel hard gewerkt. En ik heb ook wel keuzes gemaakt die aardig uitpakten. Maar volgens mij heb ik bovenal mazzel.
Mazzel dat ik in Nederland ben geboren. Dat ik een lijf en hersens heb, die doorgaans goed functioneren. Dat ik een opleiding heb kunnen doen. Dat ik daarmee werk kan doen, waar ik een inkomen mee verdien, waarmee ik prima voor mezelf kan zorgen. Dat ik een fijne kerel tegenkwam, die met mij zijn leven wilde delen.

Als ik om me heen kijk, of hier op het forum lees, zie ik waar mensen soms mee worstelen. Soms betrap ik mezelf op de gedachte dat 'ze ook niet zo heel slim aanpakken.' Soms lees ik ook hoe andere forummers die gedachte niet alleen uiten, maar er ook zonder problemen een oordeel aan verbinden. Moet je maar slimmere keuzes maken. Moet je maar harder je best doen. Eigen schuld, dikke bult.

Maar werkt dat echt altijd zo? Hebben we als mens echt zoveel regie op ons eigen leven?
Ik geloof niet meer in sprookjes.
Nee.
Leuke en goede vraag.
Heb er tegenwoordig een duidelijke mening over, i.m.o is het leven veel minder maakbaar dan dat gedacht wordt.
Op je eigen daden heb je controle, maar dat is het dan ook.
Ik begin overigens zelf te merken dat het leven een stuk leuker is wanneer je dat gaat accepteren...
Alle reacties Link kopieren
Nee, alleen op eigen denken en handelen.
enn wijzigde dit bericht op 16-06-2019 21:54
15.49% gewijzigd
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Lucifer2018 schreef:
16-06-2019 21:52
Nee.
Dit
Doornroosje75 schreef:
16-06-2019 21:45
Maar werkt dat echt altijd zo? Hebben we als mens echt zoveel regie op ons eigen leven?

Geen idee, we hebben veel meer te kiezen dan generaties voor ons, maar er wordt ook veel meer gemopperd over die keuzes.

Ik denk dat het leven soms maakbaarder is dan sommige mensen denken en dat het tegelijk juist minder maakbaar is dan andere mensen denken.
Niet.
Alle reacties Link kopieren
Nee. Het leven is niet maakbaar. Je hebt geluk of niet.
Als je geen geluk hebt moet je wel goede manieren vinden om om te gaan met de tegenslagen.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Nee, want sommigen hebben heel veel tegen
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik denk dat je houding echt wel invloed heeft op hoe moeilijk/makkelijk je door het leven gaat. Maar je houding heeft weinig invloed op wat je mee moet maken. Soms doe je iets stoms en heeft het weinig impact, en soms doe je iets stoms en stort je hele wereld in. Daar moet je niet te hard over oordelen. Gaat erom wat je ervan leert vind ik.
Alle reacties Link kopieren
Kwestie van geluk hebben. Een deel van je leven is maakbaar tot op zekere hoogte.

Maar ik zie dagelijks in mijn beroep hoe fragiel/ betrekkelijk het is. Een seconde onoplettendheid, of gewoon domme pech en alles is anders!

Pluk de dag!
Ik heb een moeilijk jeugd gehad, vroeg uit huis gegaan en wel zo veel mogelijk goede keuzes gemaakt. Hard gewerkt, altijd positieve instelling enz.

Maar toch kwamen daar de zware depressies en later door een val lichamelijk beperkt en chronische zenuwpijn. En nog ben ik niet dood, kan ik soms nog lachen en kan ik genieten van het leven. En soms ook niet.

Dan mag je best vinden dat het leven KUT is. Ook al ben je hier geboren en is er veel wat anderen niet hebben. Dat is trouwens niet maakbaar, dat is echt kwestie van geluk hebben. ;-)

Dus nee het leven is niet maakbaar. Dat weet iedereen.

Dat is vooral een luxegedachte voor mensen die of geen echte problemen kennen... Of gewoon geboren zijn met beter werkend gelukshormoon ofzo. ;-)
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 16-06-2019 22:01
10.75% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nee ik denk van niet. Er zijn heel wat mensen met meer capaciteiten van dezelfde leeftijd die het niet zo goed voor elkaar hebben als ik. En als ik dan kijk naar waarom, dan kan ik vooral duidelijk aanwijzen: de start/ouders/gezin. Iets ‘gewoon accepteren’ zit niet echt in de familie. Was ik geboren in een gemoedelijke familie Doorsnee dan was ik niet geëindigd waar ik nu ben. Want het ‘ondanks alles’ gen ontbeer ik. Dat is kunstmatig aangebracht door mijn ouders.

Ik was en ben een Truus Doorsnee. In uiterlijk, talenten en capaciteiten. Qua gezondheid doe ik onder voor Truus Doorsnee. Waar ik echt bovengemiddeld goed in ben, zijn helaas geen kwaliteiten die begeerlijk zijn of je echt vooruit helpen.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Deels niet en deels wel. Je hebt geen invloed op wat andere mensen doen en wat gevolgen heeft voor jou, maar je hebt wel invloed op wat jezelf doet.

De meeste mensen komen mijn inziens in de problemen, doordat ze teveel hun emotie volgen en te weinig hun rationele brein.

In die zin speelt begripsvermogen ook een grote rol. Hoe meer je van iets begrijpt, hoe makkelijker je de gevolgen kunt overzien van keuzes die je maakt, hoe meer je geneigd bent de juiste keuze te maken (dit uiteraard in combinatie met je emoties onder controle kunnen houden).
Alle reacties Link kopieren
https://digitalsynopsis.com/inspiration ... by-morris/
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me goed vinden in de reacties waarin ik lees dat houding, eigen handelen en de manier van omgaan met tegenslagen - naast datgene wat je overkomt - belangrijk zijn. Maar zelfs die factoren .... zijn die ook niet vaak ingegeven door wat je geleerd hebt 'van huis uit'?
Ik geloof niet meer in sprookjes.
Als het leven maakbaar was, dan had ik een beter leven gekozen.
Nee.
We zijn hier de lucky few en de meeste mensen hier hebben met precies dezelfde of misschien zelfs minder capaciteiten een 100 keer beter leven dan ik gok 90% van de rest van de mensheid.
Impliceren dat dat een verdienste is en dat je daar zelf invloed op hebt vind ik arrogant en ondankbaar.
Net als een oordeel hebben over degenen die deze voordelen hier ook hebben en het toch niet redden.
Doornroosje75 schreef:
16-06-2019 22:06
Ik kan me goed vinden in de reacties waarin ik lees dat houding, eigen handelen en de manier van omgaan met tegenslagen - naast datgene wat je overkomt - belangrijk zijn. Maar zelfs die factoren .... zijn die ook niet vaak ingegeven door wat je geleerd hebt 'van huis uit'?

Wat je hebt meegekregen, wat er in je jeugd is gebeurt en wat je verstandelijke mogelijkheden zijn. Niet iedereen heeft hetzelfde iq en eq.

Maar ook wat er allemaal later kan gebeuren. Hoe ernstig sommige dingen zijn.

Of te wel. Het is niet maakbaar.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 16-06-2019 22:10
4.28% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat is maakbaar?

Je kan wel voor een groot deel bepalen hoe je met situaties en het leven omgaat, en hoe je handelt. Ogen en oren openhouden voor nieuwe mogelijkheden! Ze zijn er wel, maar niet iedereen ziet ze, of durft de uitdaging aan.

Verder kan je gewoon domweg pech hebben of juist veel geluk, daar valt niet zoveel aan te sturen.

Vergeet ook niet dat alles een keerzijde heeft. Je kan een waanzinnige carrière maken, veel uren draaien en daardoor veel geld een aanzien krijgen. Maar heb je dan ook tijd voor je vrienden, familie, partner? Hoe zit het met het starten van een eventueel gezin?

Wij hebben het samen maatschappelijk en financieel heel goed. Werken hard. Waarschijnlijk hadden we een stuk minder hard gewerkt en minder verdiend wanneer onze zoon was blijven leven. "we maken er nu het beste van", dat is waarschijnlijk heel anders dan in een situatie met kinderen. Niet beter, niet slechter, maar anders.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Nee! Het leven an sich is niet maakbaar. Als ik kijk naar mijn eigen leven bijvoorbeeld.

Ik heb een hele nare jeugd gehad. Ik ben emotioneel verwaarloosd en zwaar mishandeld. Daardoor en daarvoor zit ik nu, ik ben midden 30er, nog in therapie.
Het heeft me grotendeels gemaakt tot wie ik ben, maar het heeft er niet voor gezorgd dat ik eraan onderdoor ga.
Alleen is het leven niet automatisch leuk. Ik moet echt heel hard mijn best doen om het leven leuk te maken of om te relativeren.
Depressies liggen veelal op de loer en ook dat blijft hard werken.
Kleine lichtpuntjes, kleine momentjes! Daar moet ik het van hebben!
Self-confidence is the best outfit you can wear! Rock it and own it!
Alle reacties Link kopieren
het enige juiste antwoord op je vraag; nee.

Het leven kan eindigen als ik straks besluit naar buiten te gaan. Had ik dan niet naar buiten moeten gaan? Heb ik dan gefaald op mijn eigen handelen?
Je kunt het allemaal goed opkloten als je wil, dus in die zin is het leven enigszins maakbaar. Verder bewegen we in een bepaalde bandbreedte waarin het gaat zoals het gaat. Van extreem veel geluk tot extreem veel pech als de uiterste extremen.

Verder ben ik niet zo’n fan van de ‘wat een geluk dat ik in Nederland geboren ben’. Ook dat geluk is zeer relatief. Een Chileen prijst zich ook gelukkig in Chile geboren te zijn.
Lucifer2018 schreef:
16-06-2019 22:09
Wat je hebt meegekregen, wat er in je jeugd is gebeurt en wat je verstandelijke mogelijkheden zijn. Niet iedereen heeft hetzelfde iq en eq.

Maar ook wat er allemaal later kan gebeuren. Hoe ernstig sommige dingen zijn.

Of te wel. Het is niet maakbaar.
Weer mee eens
Alle reacties Link kopieren
Amigurumi schreef:
16-06-2019 22:09
Nee! Het leven an sich is niet maakbaar. Als ik kijk naar mijn eigen leven bijvoorbeeld.

Ik heb een hele nare jeugd gehad. Ik ben emotioneel verwaarloosd en zwaar mishandeld. Daardoor en daarvoor zit ik nu, ik ben midden 30er, nog in therapie.
Het heeft me grotendeels gemaakt tot wie ik ben, maar het heeft er niet voor gezorgd dat ik eraan onderdoor ga.
Alleen is het leven niet automatisch leuk. Ik moet echt heel hard mijn best doen om het leven leuk te maken of om te relativeren.
Depressies liggen veelal op de loer en ook dat blijft hard werken.
Kleine lichtpuntjes, kleine momentjes! Daar moet ik het van hebben!
Dus het is wel deels maakbaar. Hoewel jij geen invloed hebt gehad op de shit die je overkomen is, zit je nu wel in therapie om je leven weer op de rails te krijgen. Als het niet maakbaar was geweest dan had die therapie ook geen zin gehad. natuurlijk weet je niet wat het uiteindelijke resultaat zal zijn.

Hopelijk gaat het straks allemaal wat makkelijker en wordt het leven beetje bij beetje steeds leuker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven